kapubanner for mobile
Megjelent: 3 hónapja

Mindenki coach, aki coachol? - avagy a life coaching sötét oldala

2019 és 2022 között 54 százalékkal nőtt a life coachok száma, így ez az egyik leggyorsabban növekvő szakma az Egyesült Államokban. Népszerűsége miatt azonban ez az iparág az álszakemberek és a gátlástalan, kizsákmányoló ügyeskedők terepévé is vált, akik rossz hírét kelthetik a szakmailag hiteles coachoknak is – ad képet a külföldi coach helyzetről a bbc.com.

Mindenki coach, aki coachol? – avagy a life coaching sötét oldala-

Sokan fordulnak életvezetési tanácsadókhoz, life coachokhoz válságos pillanatokban. Néhányan megtalálják azt, amit keresnek - másoknak viszont csalódást jelent, sőt, átverve érzik magukat – olvasható a bbc.com cikkében.

Egyre többen hisznek a coachingban, hisznek benne, hogy egy coach segítségével sikeresebb emberré válhatnak. Olyan szakemberekhez fordulnak, akik önfejlesztést ígérnek, akik a hozzáállás és a szokások megváltoztatása révén a magán- és a szakmai életben is ki tudják hozni az ember fiából a legjobbat.

Karrier coach, pénzügyi coach, boldogság coach, business coach – a coaching egyre kiterjedtebb, sokrétű, milliárdokat érő iparággá vált. A Nemzetközi Coaching Szövetség becslése szerint az iparág értéke 4,56 milliárd dollár (3,64 milliárd font); 2019 és 2022 között pedig 54%-kal nőtt a life coachok száma, így ez az egyik leggyorsabban növekvő szakma az Egyesült Államokban. Ez a fellendülés az elmúlt 15 év során kialakult "emberfejlesztő" iparággal párhuzamosan zajlik - mondják a szakértők.

A világjárvány két jelentős fordulatot hozott, amelyek üzleti lehetőséget biztosítottak a leendő life coachok számára. Először is, az elmúlt évek során sokan küzdöttek mentális egészségügyi problémákkal; emellett sokan azon kapták magukat, hogy átértékelik prioritásaikat, céljaikat és értékeiket.

"A világjárvány mentális egészségügyi következményei közé tartozik, hogy sokan elveszettnek érzik magukat, és útmutatásra szorulnak" - mondja Emily Maguire, aki karrier-tanácsadóként és life coachként dolgozik. Ha megnézzük az internetes keresések trendjeit a life coachokkal kapcsolatban, azt látjuk, hogy az emberek leggyakrabban olyan témákra keresnek, mint a karrier-tanácsadás, ADHD, önbizalomhiány, szorongás.

Maguire azt is hozzáteszi, hogy a közösségi média is szerepet játszik a life coaching fellendülésében. Ma már gyakori, hogy az egyének nem csak a szakmai coaching szolgáltatásaikat, hanem az életmódjukat is árulják olyan platformokon, mint az Instagram és a TikTok. Azt ígérik, hogy az ő kurzusuk lesz az út a hasonlóan ideális élethez.

A life coaching rengeteg ember számára támaszt jelent: egy külső szakember segíthet számukra tisztán látni, elindítani őket a változás útján. Ugyanakkor az iparág átláthatatlan és szabályozatlan – ez pedig kiszolgáltatottá teheti az ügyfeleket. Túl könnyen nevezheti magát bárki life coachnak.

Bár létezik néhány akkreditációs szervezet a coachok számára, mint például a Nemzetközi Coaching Szövetség, a szakmába való belépésnek nincsenek jogi kritériumai. (Ráadásul nem kerül sokba bejelenteni, hogy nyitva az üzlet.) Mivel a legtöbb life coach 75 és 200 dollár közötti óradíjat számít fel óránként, kevés olyan állás van, amely ilyen alacsony belépési költségek mellett ilyen magas hozamot ígér.

Félreértés ne essék: sokan számolnak be arról, hogy minden fillért megért számukra ez a befektetés, mert a cserébe kapott szolgáltatástól tényleg jobbá vált az életük.  A terület azonban afféle vadnyugat, amely lehetőséget ad a kevésbé képzett, sőt, kizsákmányoló álszakemberek számára, hogy megtömjék a zsebüket.

"Egy life coachnak vagy van pszichológusi diplomája, vagy nincs, vagy végzett hivatalos képzést, vagy nem. Sajnos egyáltalán nem biztos, hogy szakértelemmel rendelkezik abban a dologban, amire hivatkozik" - mondja Jane Marie újságíró, akinek The Dream című podcastje azt vizsgálja, hogy miért keverednek az emberek multi-level marketing csalásokba, piramisjátékokba, vagy hisznek vakon személyi kultuszokban. A coaching sötét oldalával is foglalkozott már. Marie szerint az iparág szabályozatlanságának következménye, hogy sokan, akik coachot keresnek, végül átverések áldozatává válnak.

Az 50 éves Angela Lauria akkor fedezte fel a life coachingot, amikor szülés utáni depresszióval küzdött, és elbocsátották a munkahelyéről. Lauria kezdetben egy olyan coachingprogram iránt érdeklődött, amely elsősorban a fogyásra összpontosított, és feliratkozott egy 2000 dolláros (1595 font) kurzusra. "Csak az első évben 14 000 dollárt költöttem arra, hogy a coachommal dolgozzak, a következő években pedig körülbelül 100 000 dollárt költöttem" - mondja. Emellett több ezer dollárt költött további tanfolyamokra és mentorálásra más life coachoknál, akiket az elsődleges coacha ajánlott. "Beszippantott a dolog."

Marie szerint Lauria története nem egyedi eset. Könnyű kihasználni azokat az embereket, akik új élethelyzetbe kerültek, vagy nagy változásokon mentek keresztül. "Minden olyan esetben, amikor egy vállalkozás kifejezetten reményvesztett ügyfélkört céloz meg, könnyű átverésbe belefutni" - mondja Marie. "Tízből kilencszer nem az, és ez nagyszerű. De rossz színészekből könnyen lesz életvezetési vagy párkapcsolati tanácsadó, akik meggyőzik az embereket, hogy több ezer dollárt költsenek egy elérhetetlen cél elérésére.”

A gátlástalan coachok, akik magas összegeket számítanak fel színvonal alatti szolgáltatásért, nem csak a Lauria-hoz hasonló embereknek ártanak, hanem az iparág többi szakemberének is.

Bár nincs egységesített diploma vagy előírt bizonyítvány, hogy valaki life coachnak nevezhesse magát, Mcguire szerint az olyan szervezetek, mint a The Association of Coaching, megkövetelik tagjaiktól, hogy bizonyos óraszámú képzésen részt vegyenek, míg más csoportok, mint például az European Mentoring and Coaching Council etikai normákat írnak elő, amelyeket tagjaiknak be kell tartaniuk, amikor gyakorolják tevékenységüket.

Mégis, egy jó nagy adag egészséges szkepticizmusra szükség van a coach kiválasztásához. Lauria óvatosságra int: "Figyelni kell az ajánlásokat, felhívni legalább három korábbi ügyfelet, és nem szabad szóba állni azzal, akinek azonnal kell választ adni, de még egy előzetes telefonra sem hajlandó” – mondja.

fotó: freepik

  • 2024.05.14Mesterséges intelligencia használata a marketing munkában Képzésünk célja, hogy bemutassuk 2024-ben mi mindenre képes a mesterséges intelligencia, használata mennyire meg tudja könnyíteni a marketing szakemberek - vagy erre a pályára készülők - munkáját. A képzés során a résztvevő megtanulja, hogy milyen kiaknázatlan lehetőségek rejlenek a mesterséges intelligenciában. Ezen túl megtanulja, hogy a különböző AI eszközöket milyen stratégiai kombinációban érdemes használni a lehető legnagyobb hatékonyság elérése érdekében. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.16Atipikus foglalkoztatási formák – Dr. Bankó Zoltán Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.24Kiváló vezető képzés Tanteremben, 6 képzési napon, 4 szakmai vezetőtől tanulhat kis létszámú csoportban alap vezetői kompetenciákat, hogy HR vezetőként is versenyképes legyen! Most 15% kedvezmény!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.06.10Szakemberből vezető A szerepváltás nézőpontváltással is jár, nem csak névjegykártyád változott meg. Ha szakemberből lettél vezető érdemes feltenned a kérdéseket: Mi a feladatom? Miért vagyok felelős? Mi változott? Ez a képzés abban segít, hogy tisztábban tudd megfogalmazni és megérteni a saját vezetői szerepedet, az ezzel kapcsolatos változásokat és elvárásokat.info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Van véleményük és felvállalják a céljaikat: így rúgja be az ajtót a Z generáció

Hogyan változnak a nemi szerepek? Berúgja-e az ajtót a Z generáció? Számos sors, és személyes történet illusztrálta az Egyenlítő Alapítvány... Teljes cikk

Mindenki coach, aki coachol? - avagy a life coaching sötét oldala

2019 és 2022 között 54 százalékkal nőtt a life coachok száma, így ez az egyik leggyorsabban növekvő szakma az Egyesült Államokban. Népszerűsége... Teljes cikk

Milyen az igazi emberközpontú munkahely?

Bár sok cég vallja magáról, hogy emberközpontú, legyen szó, akár az ügyfelekről vagy a munkavállalókról, és valószínűleg bizonyos folyamataik... Teljes cikk