Mennyit keresnek a coachok? Mit várnak tőlük az ügyfelek? - az Országos Coaching kutatás friss eredményei
Továbbra is a nők vannak a coachok között többségben. Nőtt a vidéki szakemberek aránya, mert van rájuk fizetőképes kereslet. Ugyanakkor a jelentős többség nem csak a coachingból él. A koronavírus-járvány a szakma háromnegyedét hátrányosan érintette. A coachok átlagos óradíja közel 26 000 forint. Összefoglaltuk a 2020. évi Országos Coaching kutatás eredményeit.
Miközben valamelyest emelkedett körükben a felsőfokú végzettséggel rendelkezők aránya (92%), az alapvégzettséget tekintve nincs változás. A legtöbben továbbra is közgazdász (43%), pedagógus (18%), mérnök vagy jogász végzettséggel rendelkeznek közülük. 86%-uknak más munkahelye is van, jövedelmük a coaching mellett tréneri munkából, tanácsadásból és vezetői tevékenységből származik.
A coachok majdnem háromnegyede 100 óránál hosszabb coach képzésen vett részt, s túlnyomóan úgy vélik, elegendő coaching eszközt kaptak a képzésen, melyek az élet más területein is (magánélet, karrierépítés, gyereknevelés, életvezetés stb.) hasznosíthatónak bizonyulnak. Amennyiben hiányosságot említettek a képzéssel kapcsolatban, az elsősorban a team coaching módszerei, az ügyfélszerzés-marketing, illetve a gyakorlási lehetőségek kapcsán fogalmazódott meg.
Továbbra is fontosnak bizonyul hosszú távon az önfejlesztés (szakirodalom olvasása, konferenciákon való részvétel vagy a nemzetközi akkreditáció megszerzése), illetve szupervizor igénybevétele, melyek összességében évente akár sok tíz-, százezer forintba kerülhetnek. A csoport coaching növekvő jelentőségét mutatja, hogy a coachok közel 60%-a tart már ilyen foglalkozást is. A csoport coaching során a legtöbben az alábbi módszereket alkalmazzák: előzetes interjú a résztvevőkkel, „házi feladat” az ülések között, utánkövetés, személyiségtesztek.
A COVID-19 válság a májusban zárult felmérés szerint csak a válaszadók negyede számára nem okozott csökkenést az ülések számában, minden bizonnyal az online térbe áthelyezett - és többnyire a személyes részvétellel zajló órákkal azonos díjazású - óráknak köszönhetően, a válaszadók 16%-a viszont egyáltalán nem tudott ülést tartani a válság következtében.
Vezetői képességek fejlesztése, munka-magánélet terítéken
A coach szolgáltatást igénybe vevő ügyfelek 66%-a nő, és több mint felük budapesti. Az ügyfelek közel 60%-a nagy- és középvállalatoktól érkezik, elsősorban IT-telekommunikáció, kereskedelem, valamint a pénzügyi szolgáltatások területéről. Még mindig nagyon kevés a megrendelő a mezőgazdaság, valamint az építőipar területén. 2018-hoz képest a coacheek között nőtt a szakértők/beosztottak aránya, de összességében kiegyenlített a pozíciók megoszlása.
Az ügyfelek coaching során elsősorban támogatást, segítést, tanácsadást, valamint kérdések megfogalmazását, fejlesztést, a megoldások keresését várják el.
Egy coach kiválasztásakor a legfontosabb szempont - akárcsak a korábbi kutatásokban - a személyes szimpátia, s csak ezt követi a képzettség, a coachingot megelőző szakmai tapasztalat, az ajánlás, referenciák, valamint az üzleti tapasztalat. Meglepő módon az egyetemi végzettség és a nemzetközi akkreditáció kevésbé fajsúlyos elvárás a kiválasztáskor, a nem és a kor pedig teljesen marginális tényező.
A coacheek közel felének a munkáltató fizette a coachingot, de jelentős azok aránya is (31%), akik maguk finanszírozzák a fejlődésüket. Business coachingra magasabb óradíjat hajlandóak fizetni, mint life coachingra, utóbbi kapcsán volt olyan válaszadó is, aki magánéleti elakadás esetén inkább pszichológushoz fordulna.
Life coaching esetén a legtöbben 10.000 Ft-os óradíjat hajlandóak fizetni, de volt olyan, aki 50.000 Ft-ot is kifizetne. A Business coaching esetében sokkal nagyobb a szórás. a legtöbben 20.000 Ft-ért dolgoznak, de akadt olyan coach is, akinek már 400.000 Ft-ot is fizetett egy ügyfél egy alkalomért. A coachok átlag óradíja így az összes válaszadót figyelembevéve: 25.650 Ft.
A kereslet és a kínálat továbbra sincs összhangban: a coacheek részéről még mindig nagyobb az igény a business coachingra (kb. 70%), mint a life coachingra, miközben a coachok csak kevesebb, mint 60%-a business és executive coach.
A leggyakoribb coaching témákban - némi sorrendváltozás mellett - nem történt nagy változás az elmúlt években. Leginkább a vezetői képességek fejlesztése, a munka-magánélet egyensúly megtartása, a munkahelyi kommunikáció, a konfliktuskezelés, és az új kinevezéssel, új feladatkörökkel járó nehézségek leküzdése kapcsán igénylik a coach segítségét.
Nyitókép: Amy Hirschi on Unsplash
- 2024.05.23Külföldiek foglalkoztatása Magyarországon – Dr. Fehér Dániel Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismeretiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni. Részletek Jegyek
- 2024.05.24Kiváló vezető képzés Tanteremben, 6 képzési napon, 4 szakmai vezetőtől tanulhat kis létszámú csoportban alap vezetői kompetenciákat, hogy HR vezetőként is versenyképes legyen! Most 15% kedvezmény! Részletek Jegyek
- 2024.06.10Szakemberből vezető A szerepváltás nézőpontváltással is jár, nem csak névjegykártyád változott meg. Ha szakemberből lettél vezető érdemes feltenned a kérdéseket: Mi a feladatom? Miért vagyok felelős? Mi változott? Ez a képzés abban segít, hogy tisztábban tudd megfogalmazni és megérteni a saját vezetői szerepedet, az ezzel kapcsolatos változásokat és elvárásokat. Részletek Jegyek
- 2024.06.13Tudatos delegálás - vezetői tréning Programunk két fontos vezetői készség fejlesztésére irányul. Az egyik a tudatos delegálás, mint elengedhetetlen vezetői időfelszabadító, munkatárs-fejlesztő készség, a másik az ehhez szükséges asszertív kommunikáció, amely ezt a folyamatot segíti. Részletek Jegyek
Hogyan változnak a nemi szerepek? Berúgja-e az ajtót a Z generáció? Számos sors, és személyes történet illusztrálta az Egyenlítő Alapítvány... Teljes cikk
2019 és 2022 között 54 százalékkal nőtt a life coachok száma, így ez az egyik leggyorsabban növekvő szakma az Egyesült Államokban. Népszerűsége... Teljes cikk
Bár sok cég vallja magáról, hogy emberközpontú, legyen szó, akár az ügyfelekről vagy a munkavállalókról, és valószínűleg bizonyos folyamataik... Teljes cikk
- 20 ezer álláskereső vehet részt a felnőttképzési programban az év végéig 1 hete
- Tudjon meg többet a munkahelyi elszámolásokról egy pillanat alatt! 2 hete
- Több mint 27 éves HR vezetői tapasztalatát viszi be a Corvinus képzésébe 2 hete
- A munkavállalók elégedettsége nem csak az anyagiakon múlik: friss kutatás 2 hete
- Ezért sérül a siket és nagyothalló emberek esélyegyenlősége a munka világában 2 hete
- Nagyobb cégeket is kkv-nak lehet majd nevezni? - így bővítenék a magyar vállalkozások támogatási lehetőségeit 3 hete
- Új kihívások előtt a munkavédelem 2024-ben - támogatási programot is indítanak 3 hete
- "Digitális jogosítvány" nélkül nagyot fog ütni a "digitális üvegplafon" 3 hete
- Elindult a tartós álláskeresők elhelyezkedését segítő program 4 hete
- A tartós álláskeresők elhelyezkedését segítő inkubátor program indul 1 hónapja
- Felmérés: ez a hazai vállalkozások legnagyobb problémája 1 hónapja