kapubanner for mobile
Megjelent: 8 hónapja

Te fizetsz szóköz lenyomásért a versenyszférában?

"Abban biztosak lehetünk, hogy üzleti környezetben nincs az a vevő, amely fizetne a szóközlenyomás műveletéért és az arra szánt időért. Pedig naponta milliók kreálnak munkaidőben új, friss szóközöket, ami Lean management szempontjából a veszteséggyártás egyikeként fogható fel, amit ipari környezetben leginkább elkerülni, de léte esetén leginkább felismerni és likvidálni szeretünk" - kezdi írását Jagudits Ákos, az Astotec Automotive autóipari beszállító HR managere.

Jagudits Ákos Astotec Automotive-

A szóköz metaforája egyenlő a beszélt nyelv csendjével, a zenében hemzsegő szünetekkel, a küllők közti térrel és a téli álommal és sorolhatnánk. Ipari logika mentén ezek a fenomének veszteségek, nem termelnek értéket és érdemes őket a folyamatokban mielőbb azonosítani, majd kiiktatni. Egy szervezet egyrészről folyamatosan optimalizál a megtérülés érdekében és kifejezetten a profit (bottom-line) mérhetőségében és számszerűsíthetőségében. Másrészről az eseményeket gyorsítja a mielőbbi megvalósítás érdekében és a folyamatokat rövidíti a feleslegesnek tűnő lépések likvidálásával.

Egy profitorientált környezetben a gondolkodás és a döntés játéktere beszűkül egy folyamatos kényszer (túl)optimalizálásba, amit a versengő környezet hajt. Csak idő kérdése és a vállalat életciklusában a profit status quojá-t nem éri el sem racionális kérdés, sem szakmai vélemény, annak ellenére, hogy teljes transzparenciát élvez. Leginkább azért nem, mert mint hiedelem, evidencia él a szervezet életében. Úgy beszélünk profitról és annak attribútumairól, hogy látókörünkből kiesik a növekedésre való direkt rákérdezés.  A profit ortodoxiáját nem csak a kényszeres növekedési mánia, hanem a párbeszéd hiánya is táplálja, azaz, hogy nem is kerül egy demokratikus reflexiós térbe, ami a fenntarthatóságot biztosíthatná.

A hatékonyság optimalizációja átcsaphat maximalizálásba, amit a technológiai, digitális rendszerek fokoznak és erősítenek. Ezt a működést jellemzően jól kidolgozott inszentív rendszerek legitimizálnak és erősítenek meg a szervezeti kultúrában.

Pedig vállalati környezetben a szóköznek - maradva a metaforánál - nagyon komoly fejlődést biztosító szerepe van.  Abban az üres térben és időben valósul meg a fejlődés, fejlesztés legtöbb feltétele, ahol a szervezet lendülete lassul és a reflexió felerősödik, megfontolva a következő lehetséges lépést, aktivitást. Az online tér egy offline lehetősége a regenerálódásra, az erőgyűjtésre a visszajelzésformák befogadására. A szóközkarakterek alatt születnek a felismerések, kreatív fejlesztések és a perspektívaváltások. A szóköz ütemideje nehezen mérhető, mivel nem tudjuk meddig tart – percek, órák, napok - mivel azt a következő aktív lépés, leütés aktusa töri meg. A tempóváltás része a változásmanagement és a szervezetfejlesztés eszköztárának, ennyiben a közép- és felsővezetők vezetésében tudatos eszköz kell, hogy legyen.

A szóköz nem „semmi”, de a töltekezés, rekreáció, well-being csendje, egy zajmentes szervezeti rés, ahol a kreativitás és az intuíció kibontakozhat. Itt a siker ünneplőbe öltözik, a kudarc pedig energiát, dacot generál a továbblépéshez. Itt születnek és fejlődnek a kiválóságok, tehetségek, magas potenciállal rendelkezők és élesedik az együttműködés ereje. A szervezeti kultúra minden szintjén  - egyéni, csoport , vállalati - éhség van a szóköz rekreáló idejére, ahol a munka és a karrier értelme és miértjei jelentésért versenghetnek. Hegesednek az együttműködési-horzsolások és hétköznapi terápiába váltanak a kávézások, dialógusok.

A szóköz a szervezeti humán tőke szerves része és bár nem kivonható a profitorientált, haszonelvű, megtérülésben operáló vállalati logikából, környezetből, de szakmai kérdésként jut kifejezésre, hogy elegendő humán space-t biztosít, kreál-e a szervezeti kultúra (HR stratégia) az elvárt fejlődéshez.

Jagudits Ákos,
Astotec Automotive Hungary  -  HR Manager

A nyitóképen a szerző

  • 2024.05.23Külföldiek foglalkoztatása Magyarországon – Dr. Fehér Dániel Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismeretiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.24Kiváló vezető képzés Tanteremben, 6 képzési napon, 4 szakmai vezetőtől tanulhat kis létszámú csoportban alap vezetői kompetenciákat, hogy HR vezetőként is versenyképes legyen! Most 15% kedvezmény!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.06.10Szakemberből vezető A szerepváltás nézőpontváltással is jár, nem csak névjegykártyád változott meg. Ha szakemberből lettél vezető érdemes feltenned a kérdéseket: Mi a feladatom? Miért vagyok felelős? Mi változott? Ez a képzés abban segít, hogy tisztábban tudd megfogalmazni és megérteni a saját vezetői szerepedet, az ezzel kapcsolatos változásokat és elvárásokat.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.06.13Tudatos delegálás - vezetői tréning Programunk két fontos vezetői készség fejlesztésére irányul. Az egyik a tudatos delegálás, mint elengedhetetlen vezetői időfelszabadító, munkatárs-fejlesztő készség, a másik az ehhez szükséges asszertív kommunikáció, amely ezt a folyamatot segíti.info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Milyen közös munkára van szükség a vezetők és a HR között a toborzás és megtartás témájában?

HR Szubjektív rovatunkban Marázi Judit HR szakértő és szervezetfejlesztési tanácsadó kérdez, miután válaszolt Oláh Henrietta, a Givaudan HR Global... Teljes cikk

Milyen kihívást jelent a globális folyamatfejlesztés? - aki válaszol Oláh Henrietta, a Givaudan HR Global Process Expert-je

HR Szubjektív rovatunkban Oláh Henrietta, a Givaudan HR Global Process Expert-je kérdez, miután válaszolt Lőrinczi Máté, a Danfoss Industrial... Teljes cikk

Egy lassú előre, két gyors hátra: foglalkoztatási pávatánc

Rövidített munkaidő és home office, nem csak hálás konferenciatéma vagy hatásos márkaépítési üzenet kellene, hogy legyen, hanem valódi people... Teljes cikk