kapubanner for mobile
Szerző: Barna Eszter
Megjelent: 1 hete

Skill based organisation: ez lehet a jövőálló szervezet titka

Egyre gyakrabban merül fel az igény, és néhol már történtek is lépések a készségalapú szervezet vagyis a skill based organization kialakítására. Hogy ez pontosan mit jelent, hogyan alakítja át a működést és például a toborzást is, arról Csépai Martin, a Deloitte HR tanácsadási vezetője beszélt a recruiTECH toborzási konferencián. Három HR vezető pedig elmondta, hol is tartanak ebben.

Csépai Martin Deloitte-

Munkaszervezési változásról van szó alapvetően, elfordulást jelent a munkakör-alapú szerveződéstől, viszont éppen ezért mindenkire hatással van, a munkavállalókra, a HR-re, a mindennapi működésre, vagyis jelentős stratégiai döntésről van szó, amennyiben egy szervezet emellett a változás mellett teszi le a voksát. Ez az átalakulás fontos szemléletváltást is igényel, hiszen alapvetően emberekben és készségekben, nem pedig munkakörökben kell gondolkodni, és a HR folyamatokat is ehhez igazítani.

Míg a kompetencia a viselkedés nyelve, addig a készség a munkáé, mondta Csépai Martin. Az előadó szerint a skillek sokkal elemibbek, akár több 100 készségről is beszélhetünk, míg nagyjából 20-50 kompetenciát definiálhatunk. Egy feladat elvégzéséhez általában 80-90%-ban hard skillekre vagyis kemény, technikai készségekre van szükség, és csak 10%-ban soft vagyis puha képességekre.

A merev munkaköri struktúrák egyre inkább átadják a helyüket egy sokkal rugalmasabb, fluidabb működésnek, ami a jelen kihívásaihoz jobban tud alkalmazkodni, hangsúlyozta az előadó.  Az eszerint működő szervezetek sikeresebben alkalmazkodnak a humán menedzsment kihívásokhoz, a változáskezelésben és üzletileg is sikeresebbek. A Deloitte felmérése szerint a munkavállalók 71%-a már most is teljesít a munkakörén kívüli feladatokat, és visel felelősségeket. 65% számolt be arról, hogy a készségek, képességek, amelyeket a munkájuk elvégzése igényel megváltoztak az elmúlt 2 évben.

Skill hub és készségkészlet

Kétféle módon is megvalósulhat a készségközpontú működés. Ennek egyik formája, amikor a munka felaprózódik, projekt alapon dolgoznak, amelyeket elemi feladatokra bontanak, és ehhez keresnek embert a megfelelő skillszettel. Ez az agilis működés mikro enterprise-okkal.

A másik a holisztikus megközelítés, ahol általánosabb munkakörök vannak, amiből többet is el tud látni egy bizonyos készségkészlettel rendelkező személy. Ezeknek a szervezeteknek gyakran része egy „skill hub” vagyis egy központ, amely a motorja ennek a működésnek, a rendelkezésre álló készségek adathalmazával, támogató technológiával és szabályozókkal, amelyek segítik a döntéshozatalt. A skill hub feladata kialakítani a tehetségmenedzsmenthez kapcsolódó filozófiát, és a közös nyelvet a készség-keretrendszerhez, hogy mindenki ugyanazt értse alattuk.

A HR számára is fontos új feladat, hogy míg korábban a képzések, a karrierút, a teljesítménycélok a munkakörhöz kötődtek, ezek is az egyénre és a megfelelő, illetve fejlesztendő képességekre kell, hogy épüljenek. A munkaerő-tervezést is ezek mentén kell a HR-nek működtetnie: mikor, hány, milyen készséggel rendelkező emberre van szükség, mennyien vannak a szervezeten belül, ki kell-e egészíteni a rendelkezésre álló csapatot. Ezt segítheti a „talent marketplace”.

A toborzásban pedig az addig a végzettségre, tapasztalatra alapuló kiválasztás hangsúlyát is át kell helyezni a kritikus skillekre. Így kaphat teret például egy szervezetben az úgy nevezett „new-collar work”, amelyet az IBM gyakorlata vezetett be, ahol a munkakörök felében nem az egyetemi végzettség, hanem a technológiai és soft skill készségek számítanak, amelyekkel az egyén rendelkezik.

Csépai Martin ismét egy Deloitte kutatás adatait hozta, amely szerint a skill based organization 107%-ban hatékonyabban tudja elhelyezni a tehetségeket,

98%-ban tudja megtartani a magas szinten teljesítőket. A munkavállalók 98%-a pedig olyan helynek tartja ezt a szervezetet, amely lehetőséget biztosít a növekedésre, fejlődésre és 79%-ban jobb a munkaélmény.

Ugyanakkor az igazgató kiemelte, hogy evolúcióról van szó és nem forradalomról. Fontos kérdés, hogy hol tudom elkezdeni az átalakulást. Úgy vélte a trend maradandó lesz, amit a digitalizáció is támogat.

Skill- és kompetenciamenedzsment

Tóth Zsuzsa, a Magyar Telekom Chief People Officere a HR vezetői kerekasztal-beszélgetésen elmondta, hogy a cég elindult a készségalapú toborzás irányába. Mint mondta, hisznek a készségek fontosságában, mivel a tudás gyorsan elavul. Ugyanakkor jelezte, hogy a skill-menedzsment rendszer kialakítása, a skill taxonómia, és ezeken keresztül a skill based organization felépítése hosszú távú feladat. Ezekkel a törekvésekkel összhangban Kick Start nevű gyakornoki programjukba is skill alapon választottak a jelentkezők közül, akiket nem konkrét vállalati területekre, hanem a készségeik alapján projektekhez rendelnek. A cél pedig, hogy a vállalati karriermenedzsment is készség alapú legyen.

HR vezetői kerekasztal recruiTECH
Balról jobbra: Somogyi András (Bosch), Tóth Zsuzsa (Magyar Telekom), Bába-Szabó Magda (Generali), Toldi Gábor (recruiTECH főszervező)

 

Somogyi András, a Bosch országos HR igazgatója hangsúlyozta, hogy az autóiparban kompetenciamenedzsment működik, ezen az alapon fejlesztenek, a skillek pedig kiegészítik ezt. A cégnél zajlik egy skill hub kiépítése.

A Generalinál a frissdiplomás réteget célozzák ezen szempontok szerint. Ugyanakkor Bába-Szabó Magda HR igazgató szerint fontos a folyamatok komplex átalakítása előtt tisztázni, hogy kinek, mit jelent a kompetencia, a skill, hol van a kettő metszete. Hangsúlyozta, alapvetően potenciált keresnek, és egyértelmű, hogy a belső képzésekbe erőforrásokat kell tenni, mert számos tudás van, ami a piacon jelenleg nem elérhető.  

Képek forrása: recruiTECH

 

  • 2025.05.31Gazdasági teljesítmény mérése Napjaink controlling tevékenységének fontos része a tényadatokat szolgáltató számvitel, működését kiemelt szinten kell ismerni. A tanfolyam elvégzése után az elsajátított számviteli ismeretek segítségével a controlling által is használt mutatószámok könnyen értelmezhetőkké válnak.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.06.02Projektmenedzsment képzés A projektmenedzsment elméletének és gyakorlatának megismertetése a résztvevőkkel. A projektmenedzsment módszereinek begyakorlása példákon és esettanulmányokon keresztül. A résztvevők projektvezetési képességének fejlesztése és felkészítésük projektek önálló, sikeres lebonyolítására.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.06.04Lean vezetés - Lean coaching A KÉPZÉS CÉLJA: A Lean Management bevezetés támogatása. Olyan Lean szemléletű vezetők képzése, akik képesek lesznek eredményesen irányítani, támogatni a Lean menedzsment bevezetését saját szervezetüknél, és a gyakorlatban is eredményesen alkalmazzák a Lean szemléletű változáskezelési, coaching, kommunikációs, motivációs eszközöket.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.06.06Pénzügyi kimutatások elemzése A képzés során a résztvevők • megismerik és elsajátítják a beszámoló elemzés eszközeit és technikáit • képessé válnak egy vállalat vagyoni, pénzügyi és jövedelmi helyzetének komplex megítélésére a nyilvánosan elérhető pénzügyi beszámolók alapján • betekintést kapnak a vállalati beszámolók megértéséhez elengedhetetlen iparági elemzés eszközrendszerébe és technikáiba.info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Karriermegszakítás: miért nehéz a visszatérés a munkahelyre?

Milyen kihívásokkal szembesül egy, a munka világába visszatérő kisgyermekes szülő? Ezt a kérdést járta körbe kutatásában Szijjártó Linda,... Teljes cikk

Ezt tegyük, ha toxikus vezető van a cégünknél

Sokan ismerik, de kevesen beszélnek róla. A toxikus vezetők sok szervezetben jelen vannak, azonban keveset tudunk arról, hogy mi jellemzi ezt a vezetési... Teljes cikk

Várandósan felelős pozíció és gyerek mellől az igazgatói székbe

Nemhogy nőne, hanem csökkent az elmúlt évtizedben az informatikai területen tanuló nők aránya. Ezért fontos a jó gyakorlatok és törekvések... Teljes cikk