De ki viszi majd a kamiont?

Az EU munkaképes korú lakossága a 2012-es 269 millióról 2021-re 264 millióra csökkent. A brüsszeli székhelyű Business Europe "Analysis of Labour and Skills Shortages" című jelentése szerint 2050-ig további 35 millió ember "elvesztése" várható.
A Magyarországon is növekvő kék- és barna-galléros munkaerőhiány többszöröse nyomasztja a nyugat-európai államok munkaerőpiacait. A ManpowerGroup jelentése szerint 21 európai országban a munkáltatók mintegy 75%-a nem talált megfelelő készségekkel rendelkező munkavállalókat 2023-ban. Ez a 2018-as 42%-hoz képest 33 százalékpontos növekedést jelent. És egyelőre semmi jele annak, hogy a szakképzett munkaerő iránti kereslet a közeljövőben lelassulna. Sőt…
A statisztika szerint
Az Eurobarometer felmérése szerint az EU-ban a munkáltatók átlagosan 56%-a válaszolta azt, hogy kevés, vagy egyáltalán nincs jelentkező - amikor a készséghiány fő okairól kérdezték őket. Ez a domináns tényező, a svédországi 18%-tól a belgiumi 73%-ig terjed. Valamennyi skandináv ország az uniós átlagnál alacsonyabb számokat jelentett a jelentkezők hiányának megállapításakor, míg Norvégia és Dánia az átlaghoz áll közel. Magyarország a felső negatív tartományba tartozik a 60%-os értékkel. Fontos problémára utal az is, hogy az EU "Big Four"-ból három piacon, Spanyolország, Franciaország és Németország körében az uniós átlagnál magasabb átlag-értékeket mértek. Az EU-n kívüli Egyesült Királyságban viszont alacsonyabb a hiány értéke mint az uniós átlag. (44%)
A jelentés szerint az oktatás és képzés tanterveinek a munkaerő-piaci igényekhez való elégtelen igazodása szintén fontos tényező, ez is a megfelelően képzett munkaerő hiányához vezet.
A járművezetők
A német közúti árufuvarozási, logisztikai és hulladékkezelési szövetség (BGL) jelentése szerint ma 120.000 tehergépkocsivezető hiányzik. Csak a német piacról! Évente mintegy 30.000 sofőr vonul nyugdíjba, és csak 15.000 ember kerül a helyükre. Európából egyre nehezebb sofőröket toborozni, a harmadik országbelieknek pedig komoly akadályokkal kell szembenézniük. A bürokrácia, a helyi politikai érdekek, a gazdasági bizonytalanságok alternatív megoldásokért kiáltanak szinte mindenhol.
A képzett technikusok
Az európai kkv-k 42%-a számolt be arról, hogy komoly technikus-hiánnyal küzd, beleértve a képzett szakmunkásokat, technikusokat, laboratóriumi dolgozókat és a szerelőket. Az ügyfélszolgálati szakembereket foglalkoztató kkv-k esetében a válaszadók mintegy 23%-a állítja, hogy nagy a hiány a szakképzettséget igénylő pozíciókban. Ez elsősorban értékesítési szakembereket, ügyféltanácsadókat, és recepciósokat jelent.
A megoldás?
Európa gazdasága egyértelműen rászorul egy jól szervezett, széles körben használható, a képzett globális munkaerő migrációját támogató platform használatára. Több ilyen rendszer is alakul már, erről leghamarabb a 2024 szeptemberi Zukunft Personal Europe kiállításon személyesen is meggyőződhetünk.
Példaértékű a kölni TALENTSURE (TS) kezdeményezése is. Ők korábban a TÜV szárnyai alatt szakmai és nyelvi certifikációkkal foglalkoztak, most mindezt az ismeretet szoftver-fejlesztőkkel ötvözik egy globális IT-platformot hozva létre.
"A nemzetközi szakemberek gyakran értékes tapasztalatokat hoznak magukkal, ezek azonban nem mindig felelnek meg tökéletesen a helyi munkahelyi követelményeknek. Piactér és minősítés, felgyorsuló jelölt-elérés és kedvező kondíciók, ez a célunk." - mondja Tim Miller, a TS ügyvezetője.
"Nemcsak a formális képesítéseket, hanem a gyakorlati készségeket és a meglévő nyelvtudást is ellenőrizzük. Ez nagyobb biztonságot nyújt a jelölteknek és a munkáltatóknak, pl. az egészségügyi- és idős- ápolás, a logisztika, az IT és más ágazatokban. A skill-eket digitálisan, az ESCO kritériumai alapján teszteljük, és összevetjük a munkahelyi követelményekkel. A hiányzó szakismeretek ingyenesen és bürokráciamentesen átképezhetők képzési partnereink hálózatán keresztül, gyakran közvetlenül az új vállalatnál.”