Sakk a szupervízióban, a coachingban, és egyéb fejlesztő folyamatokban
A sakkjátékos végiggondolja a következőket: mit lépjek? Milyen sorrendben? Mi a legfontosabb lépés? Mi éri meg? Mi fontos? Hogyan leszek eredményes? Hasonló kérdéseket tesznek fel maguknak a szupervízióban és a coachingban is a résztvevők, akár vezetők, akár nem. Ezeket a hasonlóságokat tudjuk kiindulópontként használni a fejlesztési folyamatban. Így lehetséges, hogy a sakk a fejlesztés eszközévé váljon a szupervízióban és még inkább a coachingban. Vizsolyi Ákos írása.
Ehhez jól kell tudni sakkozni?
Természetesnek tűnik, a megállapítás: "ehhez jól kell tudni sakkozni." Meglepő módon mégsem. Ahhoz, hogy valós kérdések jelenjenek meg, a sakkjáték tudásának mértéke szinte lényegtelen. A játéktudásnak minimális szerepe van. Ha valaki a lépéseket ismeri, máris egy élvezetes eszközt birtokol. Hasonló a helyzet, amikor arra kérjük a résztvevőt, hogy rajzoljon, ott sem a rajztudás számít. Nem esztétikai szempontok alapján elemezzük a létrejött "alkotást". Itt sem azaz érdekes, hogy milyen gyorsan nyer.
A sakk kiváló reflexiós teret biztosít, segít tárgyiasítani a problémát, a vizsgálandó jelenséget. Nagyvállalati középvezetők körében merült fel a sakk, mint lehetőség a hasonlóságok megjelenése kapcsán. Az egyik középvezető mondta: "Én nem tudok sakkozni olyan nagyon, mert nincsenek koncepcióim". Egy kérdést fogalmaztam meg felé: "Vezetőként mi a koncepciója?" Hosszú csend után a válasz: "nincsen koncepcióm" Korábban nagyon jól végezte a munkáját, és ennek megbecsüléseként lett belőle vezető. Vezetőkén igazán sosem gondolt önmagára, végezte a feladatát úgy, mint eddig, de sosem gondolt arra, hogy van különbség vezető és beosztott között.
A sakk: játék, sport, tudomány, művészet
Ezeket a különböző szinteket tudjuk hasznosítani a játék, illetve annak elemzése során. Mi történt? Mit jelent ez most? A megfogalmazottak alapján, milyen teendők vannak? Többnyire a játék során megfigyelt jelenség párosul valamilyen élettörténéssel akár a közelmúltból vagy akár a régmúltból. A játék során lehet gyakorolni és természetesen az életben is lehet gyakorolni. A kettő oda-vissza hatása igen hatékonynak látszik
A sakkjáték közben nő a koncentrációs képességünk, akaraterőnk, önbizalmunk, a célirányos gondolkodásunk, analizáló és szintetizáló készségünk, felelősségérzetünk. A játék javítja az új helyzetekhez való alkalmazkodásunkat, problémaérzékenységünket, kombinatív gondolkodásunkat. A tudományos rész azt is jelenti, hogy megismételhető, gyakorlás után máskor is előállítható ugyanaz a helyzet.
Sakk a fejlesztői munkában
Duró Zsuzsa - Szilágyi Péter:
http://epa.oszk.hu/00000/00035/00114/2007-06-ta-Tobbek-Allomasok.html (2013 VI.25)
Duró Zsuzsa
http://www.ofi.hu/tudastar/sakk-kepessegfejleszto http://www.zmne.hu/hadmernok/kulonszamok/sakk_2007/pdf/duro.pdf (2013 VI.25)
Kende György
http://www.zmne.hu/kulso/mhtt/hadtudomany/2006/1_2/2006_1_2_10.html (2013 VI.25)
Más fejlesztői munkában is próbálkoztam a sakkjáték lehetőségeit kihasználni. Például büntetés-végrehajtási intézményben elítéltek között, 10-12 fős csoportban. A résztvevők egy része nem ismerte a játékszabályokat sem. Az első feladat az volt, hogy azok, akik a lépéseket, alapszabályokat ismerték, tanítsák azokat, akik semmit sem tudtak a játékról. Ez máris egy sajátos viszonyt hozott létre: "tanítok és tanulók" között egy különleges együttműködés alakult ki. Belátták, hogy a szabályokat be kell tartani ahhoz, hogy élvezetes legyen a játék számukra. A szabályok betartása máris tágabb értelmezést is hozott etikai dimenziók formájában. A sakk természetétől idegen elemeket is használtam, például négyen játszottak egy táblán ketten-ketten fehérrel, ketten-ketten sötéttel. Egyik szakaszban nem beszélhettek egymással, másik szakaszban egyeztethettek az egy oldalon ülök. Megint csak egy sajátos együttműködés jött létre.
Ezt a formát párban dolgozó szupervizorok között is alkalmaztam és izgalmas felfedezéseket tettek önmagukról és az együttműködésük kapcsán is. Hogyan alakul a közös stratégia? Mennyire értik egymást szavakkal illetve szavak nélkül, mennyire fontosak a részletek, vagy csak a végcél a fontos? Ki irányít?
Az elítéltek között fontos megfigyelés volt, hogy ugyanazt a történést egészen másként láthatja más, mint ő önmaga, ilyen értelemben tágult a világ számukra. Ennek felismerése és elfogadása új távlatokat nyitott. Valamelyikük az egyik játék után ezt mondta:"Nem számoltam a következményekkel, ...ezért vagyok bent". Ez a mondat egy hosszabb beszélgetés kezdetévé vált.
A technikát segítségül hívva egy olyan videofelvétel rendszert alakítottunk ki, ami további elemzést és reflexiókat tesz lehetővé. Egyidejűleg három kamerát használunk: 1. kamera egyik játékost 2. kamera másik játékost veszi, illetve a 3. kamera pedig a sakktáblán történteket rögzíti. A játék végén, egy képernyőn három kis filmen láthatjuk a két játékost és a magát a játékot, ugyanazt a pillanatot három nézőpontból követhetjük. A technika lehetővé teszi, hogy egyszerre mindhárom felvételt gyorsítsuk, lassítsuk vagy megállítsuk.
Sajnos jelenleg nincsen olyan nagy esetszám, hogy komolyabb statisztikai törvényszerűségeket lehetne megállapítani a sakk fejlesztői hatásáról a szupervízióban és a coachingban. Az azonban állítható, hogy játszva közelíthetjük meg a felmerülő kérdéseket. Minden fejlesztési folyamatban lehet helye a sakkjáték "beépítésének". Különösen ott látom használhatónak, ahol túlságosan erős a racionális gondolkodás, és ott, ahol a verbális kommunikáció valamilyen módon korlátozott.
Vizsolyi Ákos
s.dipl. szupervizor
- 2025.05.31Gazdasági teljesítmény mérése Napjaink controlling tevékenységének fontos része a tényadatokat szolgáltató számvitel, működését kiemelt szinten kell ismerni. A tanfolyam elvégzése után az elsajátított számviteli ismeretek segítségével a controlling által is használt mutatószámok könnyen értelmezhetőkké válnak.
Részletek
Jegyek
- 2025.06.02Projektmenedzsment képzés A projektmenedzsment elméletének és gyakorlatának megismertetése a résztvevőkkel. A projektmenedzsment módszereinek begyakorlása példákon és esettanulmányokon keresztül. A résztvevők projektvezetési képességének fejlesztése és felkészítésük projektek önálló, sikeres lebonyolítására.
Részletek
Jegyek
- 2025.06.04Lean vezetés - Lean coaching A KÉPZÉS CÉLJA: A Lean Management bevezetés támogatása. Olyan Lean szemléletű vezetők képzése, akik képesek lesznek eredményesen irányítani, támogatni a Lean menedzsment bevezetését saját szervezetüknél, és a gyakorlatban is eredményesen alkalmazzák a Lean szemléletű változáskezelési, coaching, kommunikációs, motivációs eszközöket.
Részletek
Jegyek
- 2025.06.06Pénzügyi kimutatások elemzése A képzés során a résztvevők • megismerik és elsajátítják a beszámoló elemzés eszközeit és technikáit • képessé válnak egy vállalat vagyoni, pénzügyi és jövedelmi helyzetének komplex megítélésére a nyilvánosan elérhető pénzügyi beszámolók alapján • betekintést kapnak a vállalati beszámolók megértéséhez elengedhetetlen iparági elemzés eszközrendszerébe és technikáiba.
Részletek
Jegyek
Tudományos és áltudományos kutatások sora látott már napvilágot és vitatkozik arról, hogy melyik januári napot nevezzük meg az év... Teljes cikk
Az Oxford University Press szerint az idei év szava a "brain rot", vagyis az "agyrohadás" - amely a közösségi média tartalmainak korlátlan és... Teljes cikk
A vezetők világszerte úgy érzik, hogy a gyorsan változó környezeti hatások miatt olyan mértékű nyomás hárul rájuk, ami miatt csak reaktívak... Teljes cikk
- "Műszaki művészetre" van szükség - együttműködést kötött a Mol Nyrt. és a Miskolci Egyetem 1 hónapja
- Mi a különbség az osztrák és a magyar cégek HR struktúrái között? 1 hónapja
- A magyar kutatóknak érdeke a kínai és török együttműködés 2 hónapja
- Ez a vállalkozás Magyarország egyik leginnovatívabb cégévé fog válni 2 hónapja
- Szijjártó Péter: kutatás-fejlesztési rekordberuházás érkezik Magyarországra 2 hónapja
- Kell-e nekünk a DEI? 2 hónapja
- Top 5 munkát érintő trend 2025-ből 2 hónapja
- Trump: A sokszínűségi kormánytisztviselőket kötelező szabadságra küldték, szerda estére az irodáikat is be kell zárni 2 hónapja
- Bejelentették: a kormány új digitális fejlesztési programot indít 3 hónapja
- Csapatépítési trendek 2025. - Boldog közösségben lenni jó! 3 hónapja
- Megszünteti sokszínűséget és méltányosságot elősegítő programjait a Meta 3 hónapja