kapubanner for mobile
Szerző: HR Portal
Megjelent: 9 hónapja

Mesterséges intelligencia a coachingban? Működhet egyáltalán?

“A mesterséges intelligencia (AI) által támogatott coaching megoldásokról fogok beszélgetni az október 2-i Tréning Kerekasztal Konferencián Nagy-Földi Zitával, egy multinacionális telekommunikációs cég korábbi szervezetfejlesztési vezetőjével, aki most business coach. Első körben abból az interjúból idézek, amelyet Zita velem készített nagyszerű és hiánypótló szakdolgozatához. Kíváncsi volt, hogyan gondolkodom az MI támogatásról gestalt szemléletű, executive coachként” - írja Zöldi Zsófia, Human Telex Consultingtól. Részlet az interjúból:

Coaching MI Tréning kerekasztal -
images

Zöldi Zsófiának erős meggyőződése, hogy coachként a saját szubjektív szűrője adja a coaching folyamat és a kapcsolat egyik legnagyobb hozzáadott értékét.

„A gestalt coaching szerint, minden pillanatban kiemelkedik valami a valóságból, ami megragadja a figyelmünket és ez lesz az adott pillanat tapasztalása, amit alaknak nevezünk. A valóságnak azt a fennmaradó részét, amelyet épp nem érzékelünk, a háttérben marad, ezt pedig háttérnek nevezzük. Az, hogy mi válik alakká, függ az egyén történetétől, pillanatnyi mentális, fizikai, érzelmi állapotától és a környezetétől is. Ebből a megközelítésből tehát azt kell észrevennem, amit észreveszek. Amit az MI tenne hozzá az észlelésemhez, annak nincs az aktuális pillanatban szerepe.”

Beszélgetőpartnerem többször kiemelte a coaching folyamat kapcsolati kontextusának fontosságát.

„A coaching nem egy szakmai tudás alapú műfaj, mert abban tudna tanácsokkal vagy ötletekkel segíteni az MI. Tapasztalatom szerint, a coachee ugyan megoldást akar, de először inkább a meghallgatás az igénye. Egy olyan coaching kapcsolatban tud igazán fejlődni, amiben támogatva érzi magát, őszinte lehet és közben megkapja azt a fajta pozitív odafordulást, amit lehet, hogy ritkán tapasztalt meg, eddig.”

Az MI nagyon jól meg tud figyelni és ebből leírást vagy statisztikát tud készíteni. De nem tud érzelmileg kapcsolódni egy emberhez.

„Ahol most tartok, én nem szeretnék részt venni egy olyan helyzetben, ahol engem vizsgálva diagnosztizálnak. Én inkább a segítőül választott partneremben, legyen coach vagy pszichológus, szeretnék megbízni, hogy megosztja majd velem a benyomásait vagy visszatükrözi a szavaim. Ha valakinek nagyon fontos az objektivitás és szeretné tudni, hogy hányszor mondta ki a delegálás szót, akkor én biztos azt próbálnám feltárni, hogy miért olyan fontos ez számára.”

Interjúalanyom szerint marketing szempontból izgalmas lehet, ha valaki kiírja magáról, hogy MI-támogatott coachinggal is foglalkozik, mert ez biztosan „ki tud emelni a tömegből”. Ennek lehet egy érdekesség faktora, amely olyan ügyfeleket is vonz, akiknek presztízsből is szükségük lesz rá, hogy utána elmesélhessék, hogy ilyet is kipróbáltak.

Ugyanakkor azt is hangsúlyozza, hogy szerinte fontos az MI-re is egy ugyanolyan opcionális coaching eszközre tekintsünk, mint mondjuk egy képkártyára vagy egy siker- és boldogsággörbére.

„Semmiképp ne legyen végig jelen az MI a folyamatban, de ha intuícióból beugrik egy intervencióötleted, amiben segíthet, akkor partnerségben az ügyféllel érdemes lehet kipróbálni.”

Ebből a megközelítésből indultam 2024 májusában. Hová jutottam 2024 októberére? A Tréning Kerekasztal Konferencián kiderül.

Zöldi Zsófia, Human Telex Consulting, szenior tanácsadó, tréner, executive coach

Jelentkezzen a Tréning Kerekasztal 2024-es konferenciájára!

Téma: Természetes vagy  mesterséges intelligencia, melyikkel fejlesszünk? - Az  AI és a technológia szerepe a tréningekben.

Időpont: 2024. október 2.

Helyszín: D50 Hotel és Rendezvényközpont

Jelentkezés és részletes program: https://www.hrportal.hu/trening-kerekasztal-2024/

  • 2025.05.31Gazdasági teljesítmény mérése Napjaink controlling tevékenységének fontos része a tényadatokat szolgáltató számvitel, működését kiemelt szinten kell ismerni. A tanfolyam elvégzése után az elsajátított számviteli ismeretek segítségével a controlling által is használt mutatószámok könnyen értelmezhetőkké válnak.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.06.02Projektmenedzsment képzés A projektmenedzsment elméletének és gyakorlatának megismertetése a résztvevőkkel. A projektmenedzsment módszereinek begyakorlása példákon és esettanulmányokon keresztül. A résztvevők projektvezetési képességének fejlesztése és felkészítésük projektek önálló, sikeres lebonyolítására.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.06.04Lean vezetés - Lean coaching A KÉPZÉS CÉLJA: A Lean Management bevezetés támogatása. Olyan Lean szemléletű vezetők képzése, akik képesek lesznek eredményesen irányítani, támogatni a Lean menedzsment bevezetését saját szervezetüknél, és a gyakorlatban is eredményesen alkalmazzák a Lean szemléletű változáskezelési, coaching, kommunikációs, motivációs eszközöket.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.06.06Pénzügyi kimutatások elemzése A képzés során a résztvevők • megismerik és elsajátítják a beszámoló elemzés eszközeit és technikáit • képessé válnak egy vállalat vagyoni, pénzügyi és jövedelmi helyzetének komplex megítélésére a nyilvánosan elérhető pénzügyi beszámolók alapján • betekintést kapnak a vállalati beszámolók megértéséhez elengedhetetlen iparági elemzés eszközrendszerébe és technikáiba.info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Ezek a legjobb céges coaching gyakorlatok

Átadták a Prism Award 2024 díjakat. Teljes cikk

Hogy élhetünk teljes életet? - íme egy újszerű válasz a nagy kérdésre

Évszázadok óta próbáljuk összerakni a boldogság receptjét és megtalálni az élet értelmét. Ezzel nincs is baj. Viszont hiányzik valami ezen... Teljes cikk

Isten hozott január! Íme pár tipp, hogy éljük túl a legdepressziósabb hónapot

Tudományos és áltudományos kutatások sora látott már napvilágot és vitatkozik arról, hogy melyik januári napot nevezzük meg az év... Teljes cikk