kapubanner for mobile
Megjelent: 4 éve

Hogyan járhatunk utána cégünk energiahatékonyságának?

Az energiahatékonyság egy olyan komplex kérdéskör, amit manapság már egyetlen cég sem vehet félvállról. Bolygónk megóvása, illetve az élhető jövő miatt ugyanis muszáj olyan módszereket találnunk, melyekkel – a termelékenységet megőrizve – csökkentjük a cégünk ökológiai lábnyomát. Az első lépés pedig az, hogy kiderítjük, pontosan hogyan is áll a vállalkozásunk az energia felhasználásában. Ehhez adunk néhány hasznos tippet.

Hogyan járhatunk utána cégünk energiahatékonyságának?

 

Az első lépés: az energiafogyasztás elemzése

Aligha tehetünk bármilyen lépést az észszerűbb energiahasználat irányába, ha fogalmunk sincs, jelenleg mekkora fogyasztással működik a cégünk. Ezért aztán alapos vizsgálatnak kell alávetnünk a vállalatot, akár külső szakemberek bevonásával is. Könnyen lehet ugyanis, hogy csak ők tudják felfedni, hogy az általunk használt gépek, eszközök vagy éppen az irodánk fűtése, hűtése megfelel-e az energiahatékonysági kritériumoknak.

Belevághatunk a takarékosságba azzal, ha például az irodahasználatot átgondoljuk. Vajon szükség van-e arra, hogy állandóan égjen a villany, akár tartózkodik valaki a helyiségben, akár nem? Vagy éppen nem férne-e bele, hogy pár fokkal lejjebb tekerjük a termosztátot, ezzel is spórolva az energiafelhasználáson?

Rendszeres ellenőrzések és karbantartás

Még ha úgy tűnik is, hogy jelen pillanatban a gépeink, eszközeink takarékosan bánnak az energiával, semmi sem garantálja, hogy ez hosszú távon is így marad. Hiszen a gépek idővel amortizálódhatnak vagy meghibásodhatnak, ami az energiagazdálkodásukra is kihat. Elengedhetetlen tehát, hogy időről időre alaposan átvizsgáljuk őket és kiemelt figyelmet fordítsunk a karbantartásra.

Ugyanez igaz az irodánkra is. A légkondicionálókat minden évben, lehetőleg a nyári szezon előtt át kell nézetnünk, mert a lerakódott kosz nagy mértékben növelheti az áramfogyasztásukat. A levegős vagy eltömődött radiátorok pedig a fűtésszámlára lehetnek negatív hatással. Ezzel együtt az izzókat és az asztali számítógépeket is érdemes ellenőrizni.

Projektek idő/költség aránya

Az energiahatékonyságnak sokszor az áll az útjában, hogy a cégünk nem működik kellően produktív módon. Egyes projektek rengeteg időt és energiát emésztenek fel, miközben a hozzáadott értékük csekély, és a bevételeinket sem gyarapítják megfelelő mértékben. Az ilyen projektek erőforrásigénye általában hatalmas, hiszen lényegében feleslegesen üzemelnek a gépek, megy a gyártósor vagy pazarlásnak tűnik az irodahasználat.

Honnan tudhatjuk ugyanakkor, hogy egy-egy nagyobb projekt megéri-e vagy sem? Nos, ma már számos olyan szoftver létezik, amiben nyomon követhetjük, hogy a kollégák egyenként és összesen mennyi időt töltöttek a feladatok elvégzésével. Ez alapján pedig könnyen kiszámolhatjuk, hogy a projektből származó bevétel fedezte-e a ráfordított munkát és energiát.

Szemléletváltás

Ahogy már volt szó róla, az energiahatékonyság egy igen komplex és a céges működés számtalan területét magába foglaló kérdéskör. Ahhoz, hogy a vállalkozásunk megfeleljen a modern kor kihívásainak, mi magunknak is változni kell. Először is fel kell ismernünk az energiatudatos cégvezetés fontosságát, majd időt és pénzt kell szánnunk a hibáink feltárására és kijavítására.

A kollégáinkat is meg kell győznünk, hogy jobban járnak, ha ügyelnek az energiafogyasztásra. Kezdjük a kis lépésekkel, például azzal, hogy figyeljenek oda az égve maradt lámpákra vagy azzal, hogy ne fűtsék, hűtsék túl az irodát feleslegesen. Akár arra is ösztönözhetjük őket – például támogatással –, hogy autó helyett tömegközlekedéssel vagy kerékpárral járjanak be a munkahelyükre.

Okoseszközök használata

Az okoseszközök manapság már az élet minden területén segítenek minket – annak sincs tehát akadálya, hogy ilyen berendezéseket használjunk az energiafogyasztásunk monitorozására. Az intelligens fogyasztásmérők valós időben képesek információt szolgáltatni arról, hogy egy-egy gép vagy készülék mennyi energiát fogyaszt adott idő alatt. Ez sokkal pontosabb képet ad, mint a hagyományos havi vagy éves elszámolás.

Az okos termosztátokkal rendkívül pontos fűtésszabályozást valósíthatunk meg az irodában vagy akár az üzemünkben, üzlethelyiségünkben. A telefonunkkal összeköthető, és onnan irányítható izzókkal pedig a világítás észszerűsítését valósíthatjuk meg.

A legnagyobb fogyasztók kiszűrése

A fenti tippeket követve már nincs akadálya annak, hogy kiszűrjük azokat a fogyasztókat, melyek a legtöbb energiát használják a cégünknél. Könnyen lehet, hogy az állandóan működésben lévő, elavult hűtő vagy a klíma lesz a ludas, de az is megeshet, hogy a gyártáshoz használt gépek nem felelnek meg az energiahatékonysági követelményeknek.

Ezek cseréje, korszerűsítése természetesen nem két fillér, de hosszabb távon mindenképp jól járunk az alacsonyabb rezsiszámlák által. Önmagukban a LED-izzók vagy a kikapcsolható elosztók is döntő hatást jelenthetnek, vagy az, ha nem hagyjuk éjszakára bedugva a különböző elektronikai eszközöket.

Az energiahatékonyság minden cég számára elérhető

Aligha tudnánk olyan iparágat mondani – legyen az gyártás vagy szolgáltatás –, ahol ne lenne helye az energiamegtakarításnak. Annál is inkább, hiszen az ügyfelek is értékelik, ha egy cég zöld megoldásokat használ, ezt pedig a cégünk előnyére is fordíthatjuk a kommunikációnk során.

 

  • 2024.05.23Külföldiek foglalkoztatása Magyarországon – Dr. Fehér Dániel Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismeretiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.24Kiváló vezető képzés Tanteremben, 6 képzési napon, 4 szakmai vezetőtől tanulhat kis létszámú csoportban alap vezetői kompetenciákat, hogy HR vezetőként is versenyképes legyen! Most 15% kedvezmény!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.06.10Szakemberből vezető A szerepváltás nézőpontváltással is jár, nem csak névjegykártyád változott meg. Ha szakemberből lettél vezető érdemes feltenned a kérdéseket: Mi a feladatom? Miért vagyok felelős? Mi változott? Ez a képzés abban segít, hogy tisztábban tudd megfogalmazni és megérteni a saját vezetői szerepedet, az ezzel kapcsolatos változásokat és elvárásokat.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.06.13Tudatos delegálás - vezetői tréning Programunk két fontos vezetői készség fejlesztésére irányul. Az egyik a tudatos delegálás, mint elengedhetetlen vezetői időfelszabadító, munkatárs-fejlesztő készség, a másik az ehhez szükséges asszertív kommunikáció, amely ezt a folyamatot segíti.info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Többen rosszul lettek a csengeri börtön építése közben

Többen rosszullétre panaszkodtak hétfőn a csengeri börtön építésében résztvevők közül - közölte a Büntetés-végrehajtás Országos... Teljes cikk

Sikkasztás miatt emeltek vádat egy postavezető ellen

A Füzesabonyi Járási Ügyészség vádat emelt egy volt postavezetővel szemben, aki a postai befizetéseket saját céljaira fordította - közölte a... Teljes cikk

Z-generációs álommeló - most bárkiből lehet utazási influencer

Tavalyhoz hasonlóan vajon most is lesz magyar kiválasztott, aki párjával együtt 4 héten át belekóstolhat abba, hogy milyen az utazási influencerek... Teljes cikk