393 ezer forintos fizetéssel lenne elégedett a Z generáció
Ez jelenlegi anyagi lehetőségeik körülbelül hatszorosa. Az összegből 94% étkezésre, 82% prémium előfizetésekre, 80% szórakozásra költene. Többek között ez is kiderül a Z-generációt átfogóan felmérő friss kutatásból, amely feltárja továbbá az első “digitális bennszülött” generáció értékrendjét, vásárlási preferenciáit is.

2024 folyamán közel 8400 fő részvételével készített kutatást a Z generáció értékrendjéről és vásárlási szokásairól szakmai együttműködésben a Diverzum, a Quantum Digitális Diákszövetkezet, Steigervald Krisztián (SteiGen) és a PwC. A Z generáció szokásai nagyban befolyásolják a jelen és a jövő értékesítési trendjeit és gyakorlatait, ezért is kiemelkedően fontos, hogy megértsük motivációjukat és szokásaikat.
“Sokszor elfelejtjük, hogy egy generációt sosem lehet a szülei nélkül értelmezni. Ha bármikor elhagyja a száját egy másik generáció tagjának, hogy mondjuk a „Z generáció lusta”, akkor annak a kiinduló kérdése, hogy vajon a szüleik (akik az Y és X generáció), vajon hogyan jelentek meg szülőként? Egy generáció nem tud lusta lenni vagy szorgalmas, maximum másképp áll hozzá a munkához, másképp motiválható. Többek között erről szól ez a kutatás is.” - mondja Steigervald Krisztián generációkutató.
“Mi magunk is ehhez a generációhoz tartozunk, és a platformunkon keresztül több százezer diákkal vagyunk napi kapcsolatban. Ezért azt gondoljuk, hogy ösztönösen is jól ráérzünk a Z generáció fogyasztói viselkedésére. Ugyanakkor fontosnak tartottuk, hogy ezt a tudást kvantitatív adatokkal is bővítsük, ezért döntöttünk úgy, hogy elvégezzük ezt a kutatást. A Gen Z Report különlegessége, hogy a Z generációt nem elszigetelten, hanem a többi generáció kontextusában vizsgáltuk, egy több mint nyolcezres, reprezentatív mintán.” – mondta el László Miklós, a Diverzum társalapítója és tulajdonosa. “Az eredmények számos izgalmas kérdésre választ adtak – és legalább ennyi új kérdést is felvetettek.”
Valóban folyton a telefont nyomkodják? Nehezebb az igényeiket kielégíteni? Messengeren kell szólnunk, hogy kész az ebéd? Videostreaming, zene és podcastok a legfőbb tartalmak? Tényleg nagy hangsúlyt fektetnek a társadalmi-, és környezettudatosságra? Milyen számukra a jó reklám? Tudatosabbak, mint a többi generáció? Mi határozza meg a választásaikat?
Folyamatos online jelenlét, tudatos választások, hedonizmus
“A Z generáció megértése lehetőséget ad arra, hogy tanuljunk egy generációtól, amelyre sokszor negatív jelzőket húzunk, pedig semmiben nem rosszabb, mint az előző generációk, csak mások. A GenZ Report által szeretnénk közelebb hozni egymáshoz a generációkat és segíteni egymás megértését.” - tette hozzá Gyarmati Fanni, a Diverzum társalapítója és tulajdonosa.
A Z generáció tagjai átlagosan napi 4,6 órát töltenek az interneten - többségében esténként, - míg a generáció egyharmada folyamatosan online van. Más generációkkal összehasonlítva egyértelműen ők töltik a legtöbb időt az interneten, hiszen ez az idő 4 óra az Y, 3,5 óra az X és 3 óra a Baby boomerek esetében. A generáció, akiknek a digitális világ az elsőszámú információforrás, legyen szó munkáról, vásárlásról, barátokról, tanulásról vagy akár szórakozásról. A digitális térben kifejezetten sok időt töltenek közösségi média felületeken, ezek közül a legnépszerűbbek a Facebook (72%), az Instagram (71%) és a TikTok (61%). Ezek a platformok nemcsak szórakozást biztosítanak számukra, hanem vásárlási döntéseiket is intenzíven befolyásolják.
A reklámokra fogékonyabbak, mint a többi generáció, de emellett a véleményeket is keresik és végső döntésüket alapos, átgondolt kutatómunka előzi meg. Közel felük a Google-t hívja segítségül, hogy információkat szerezzen termékekről vagy szolgáltatásokról. Emellett 35%-uk videós teszteket és bemutatókat néz, míg 33%-uk ár-összehasonlító oldalakon, továbbá webáruház visszajelzések közt és a YouTube-on keres választ a kérdéseire. Vásárlási döntéseikre a tudatosság, a létező számos tájékozódási csatorna egyidejű ismerete és megfelelő használata jellemző, ami a márkáktól a hiteles, értékes és részletes információk megosztását igényli. Emellett a Z generáció kifejezetten magas etikai mércével rendelkezik, ami a vásárlási szokásaikban is tetten érhető. 37%-uk azonnal elfordulna egy olyan márkától, ami gyerekmunkát alkalmaz – ez az arány jelentősen magasabb, mint az Y generációnál, ahol mindössze 24%.
Mindezek mellett a Z generáció számára az élményalapú élet, vagyis a hedonizmus preferencia helyett életfilozófia, amely meghatározza mindennapjaikat, döntéseiket és vásárlási szokásaikat is. A fiatalok több mint harmada tartja ezt kiemelt értéknek - ami jóval magasabb arány, mint az idősebb generációknál -, jobban preferálják az azonnali örömet, elégedettséget és boldogságot nyújtó termékeket vagy szolgáltatásokat. Ez az élményorientált hozzáállás szoros kapcsolatban áll az életstílusukkal: a divat, az utazás és a szórakozás terén is a minél intenzívebb és emlékezetesebb pillanatok keresése jellemzi őket.
A generáció tagjai jelenlegi anyagi lehetőségeik hatszorosát meghaladó, havi 393 000 forint fizetéssel lennének elégedettek, melyből 94% étkezésre, 82% prémium előfizetésekre, 80% szórakozásra költene.
Nyitókép Freepik
- 2025.05.31Gazdasági teljesítmény mérése Napjaink controlling tevékenységének fontos része a tényadatokat szolgáltató számvitel, működését kiemelt szinten kell ismerni. A tanfolyam elvégzése után az elsajátított számviteli ismeretek segítségével a controlling által is használt mutatószámok könnyen értelmezhetőkké válnak.
Részletek
Jegyek
- 2025.06.02Projektmenedzsment képzés A projektmenedzsment elméletének és gyakorlatának megismertetése a résztvevőkkel. A projektmenedzsment módszereinek begyakorlása példákon és esettanulmányokon keresztül. A résztvevők projektvezetési képességének fejlesztése és felkészítésük projektek önálló, sikeres lebonyolítására.
Részletek
Jegyek
- 2025.06.04Lean vezetés - Lean coaching A KÉPZÉS CÉLJA: A Lean Management bevezetés támogatása. Olyan Lean szemléletű vezetők képzése, akik képesek lesznek eredményesen irányítani, támogatni a Lean menedzsment bevezetését saját szervezetüknél, és a gyakorlatban is eredményesen alkalmazzák a Lean szemléletű változáskezelési, coaching, kommunikációs, motivációs eszközöket.
Részletek
Jegyek
- 2025.06.06Pénzügyi kimutatások elemzése A képzés során a résztvevők • megismerik és elsajátítják a beszámoló elemzés eszközeit és technikáit • képessé válnak egy vállalat vagyoni, pénzügyi és jövedelmi helyzetének komplex megítélésére a nyilvánosan elérhető pénzügyi beszámolók alapján • betekintést kapnak a vállalati beszámolók megértéséhez elengedhetetlen iparági elemzés eszközrendszerébe és technikáiba.
Részletek
Jegyek
Ez jelenlegi anyagi lehetőségeik körülbelül hatszorosa. Az összegből 94% étkezésre, 82% prémium előfizetésekre, 80% szórakozásra költene.... Teljes cikk
Nyugat-Európában a diákmunkának megbecsült hagyománya van. A munkát vállaló hallgatók száma folyamatosan emelkedik Közép- és Kelet-Európában... Teljes cikk
Az idei minimálbér-emelés a diákbérekre is jelentős hatással van, miközben a fiatalokat érintő adókedvezmények és a gyakornoki munkákban egyre... Teljes cikk
- Hogyan tehető vonzóvá a vegyipar a Z generáció számára? 3 hete
- Fokozódó trend: egyre többet esnek ki a munkából a dolgozók 3 hete
- Conscious unbossing: csak mítosz, hogy nem akar vezető lenni a Z generáció? 4 hete
- Senki sem akar már középvezető lenni? - a Z generációnak felesleges fáradság a főnökösködés 2 hónapja
- "Láss a jövőbe!" – innovációs pályázat a Z-generációnak 2 hónapja
- Z generáció a tanácsadó cégeknél: Hogyan tanulhatnak és milyen kihívásokkal küzdhetnek? 2 hónapja
- Szinte minden fiatal használja a mesterséges intelligenciát, de mindent el is hisznek neki 3 hónapja
- Hamarabb nyugdíjba menne és sokallja a 8 órás munkanapot a Z generáció 3 hónapja
- Alacsonyabb nyugdíjkorhatárt szeretne a Z generáció 3 hónapja
- Top 5 munkát érintő trend 2025-ből 3 hónapja
- Már a villanykörte cseréje is gondot okoz sok Z generációs fiatalnak 3 hónapja