Várd a váratlant!
Egy amerikai katonai pilótaoktató mesélte nemrég: jelenleg arról ír kézikönyvet, hogyan kell az utasszállító gépeket manuálisan vezetni, amikor a “gépek” hirtelen összeomlanak. Tanítja erre is az ifjabb pilótákat, ugyanis azok egyre nehezebben tudják korrigálni azokat a váratlan helyzeteket, amelyek a hardver és szoftver hibák miatt állnak elő. A menedzser életében, a vállalat életében is sok-sok váratlan helyzet van, és több idő is áll rendelkezésre a megoldásra a földön, mint a levegőben, mégis sokaknak nem sikerül. Hogyan tudunk felkészülni?
Hiába egyre több a steril, személytelen, standardizált modell a folyamatokra: a változásnak ezt a mértékét nem tudja átlátni a lassabb tempóhoz szokott tekintet. Új hozzáállásra van szükség, ennek pedig egyetlen kiindulópontja lehet, ez pedig a fókusz. Fókusz azzal kapcsolatban, hogy mi a core business, és hogy milyen út vezet a megvalósításhoz.
Ha nagy a stressz, és fokozódik a terhelés, akkor fókuszált lesz a figyelem. Ilyenkor az ember - a csapat - lehetőleg kevesebb forrásból érkező információt dolgoz fel, ideális esetben a kritikus csatornára összpontosít. Vagyis szűrni kezd, és a szűrés elsődleges funkciója, hogy megóvja magát. Attól is, hogy túlterhelődjön információval.
Aki már tudja tartani a fókuszt, könnyebben felismeri azt is, hogy melyek azok a dolgok, amelyek hátrébb kerülhetnek a prioritások listáján. A letisztult célok és a hozzá vezető mérföldkövek - vagyis a terv! - birtokában sikeresebb a megvalósítás is. Már csak azért is, mert így könnyebben, érthetőbben tudjuk kommunikálni beosztottjaink felé, hogy mit várunk tőlük - és mit nem. Azt például semmiképp sem, hogy (leginkább a látszat miatt) komplikálják a - nem kis munkával - letisztázott helyzeteket. Egy ilyen tervtől mást már nem is érdemes elvárnunk, mint hogy minden helyzettel kapcsolatban elegendő rugalmasságot biztosít. Mert amikor elérkezik a váratlan, akkor bizony eljön az ideje a professzionális manőverezésnek is.
Több évtizede folynak olyan kutatások, melyekből tudjuk, hogy például a pilóták sikeres feladatmegoldásának (is) egyik legfontosabb kulcsa a köztük zajló koherens kommunikáció. A pilótaoktató története nemcsak azt kérdőjelezi meg, hogy ember nélkül bármi működhet a jövőben. Továbbmegy ennél: tudjuk ugyan, hogy elkerülhetetlen a digitalizáció, ám a szuperhősök ideje most jön el csak igazán. Egy régi pilótamondás szerint van öreg és van vakmerő pilóta, de vakmerő öreg pilóta nincs.
A váratlannak vannak törvényszerűségei, amire fel lehet készülni: “Egy szög miatt a patkó elveszett. A patkó miatt a ló elveszett. A ló miatt a lovas elveszett. A lovas miatt a csata elveszett. A csata miatt az ország elveszett. Máskor verd be jól a patkószeget!”
Nem mintha a „patkószegek” folyamatos ellenőrzésével minden váratlan fordulatot ki tudnánk védeni - ám az is igaz, hogy a felkészületlen vállalat könnyebben kerül lépéskényszerbe vagy egy váratlan helyzet elsodorja. Aki vezetőként a pánikzónában is komfortosan akarja érezni magát - vagyis a rendkívüli helyzeteket is menedzselni akarja -, az jól teszi, ha tudatos elfogadással fordul a váratlan helyzetek esélyei felé.
Erről is szó beszélgetünk többek között a Hammel and Hochreiter üzleti reggelijén Mérő Lászlóval, Simó Györggyel, Szvetelszky Zsuzsával és Tóvári Zsuzsával.
Kristóf Györgyi
Ügyvezető
HAMMEL & HOCHREITER
Business & Management Consulting
- 2024.05.23Külföldiek foglalkoztatása Magyarországon – Dr. Fehér Dániel Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismeretiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni. Részletek Jegyek
- 2024.05.24Kiváló vezető képzés Tanteremben, 6 képzési napon, 4 szakmai vezetőtől tanulhat kis létszámú csoportban alap vezetői kompetenciákat, hogy HR vezetőként is versenyképes legyen! Most 15% kedvezmény! Részletek Jegyek
- 2024.06.10Szakemberből vezető A szerepváltás nézőpontváltással is jár, nem csak névjegykártyád változott meg. Ha szakemberből lettél vezető érdemes feltenned a kérdéseket: Mi a feladatom? Miért vagyok felelős? Mi változott? Ez a képzés abban segít, hogy tisztábban tudd megfogalmazni és megérteni a saját vezetői szerepedet, az ezzel kapcsolatos változásokat és elvárásokat. Részletek Jegyek
- 2024.06.13Tudatos delegálás - vezetői tréning Programunk két fontos vezetői készség fejlesztésére irányul. Az egyik a tudatos delegálás, mint elengedhetetlen vezetői időfelszabadító, munkatárs-fejlesztő készség, a másik az ehhez szükséges asszertív kommunikáció, amely ezt a folyamatot segíti. Részletek Jegyek
Nem csak a pénz számít - a vállalatok folyamatosan dolgoznak azon, hogy különböző, béren kívüli motivációs eszközökkel is javítsák a... Teljes cikk
Megnövekedett munkaterhelésük ellenére optimisták a női felsővezetők a vállalati növekedést, a társadalmi változásokat, a nemek közötti... Teljes cikk
Továbbra is jelentős szakadék tátong a férfiak és a nők esélyei között a startupszektorban. Közép-Kelet-Európában a befektetések 94%-a... Teljes cikk
- Nagy baj, ha nem világos a munkavállalók számára, hogy mi kell az előléptetéshez 3 hete
- Mit keresnek a vállalatok egy vezetőben 2024-ben? 3 hete
- Az Egyesült Királyságban minden tizedik vállalatvezető betöltötte a 67 éves állami nyugdíjkorhatárt 3 hete
- Felmérés: a vállalatvezetők nem állnak készen a változások menedzselésére 3 hete
- Felsővezetők a Linkedinen: hogyan lehet jól csinálni? 1 hónapja
- Friss energia - Tippek a munkahely megújításához 1 hónapja
- A dolgozók kétharmada heti 1-2 meetinget időpocsékolásnak tart 2 hónapja
- Rosszul jár, aki ilyen cégben dolgozik gazdasági válság idején 2 hónapja
- A brit munkavállalók harmada már dolgozott mérgező vezetővel 2 hónapja
- Felmérés: a női dolgozók jobban aggódnak a pénzügyi jólétük miatt, mint a férfiak 2 hónapja
- Ennyien dolgoztak a kommunikációs iparágban tavaly 2 hónapja