Üzleti tanácsok minden évszakra
Sokan voltak kíváncsiak Károlyi László első könyvére, amelynek bemutatóját december elején tartották. A Legrand Magyarország vezérigazgatója arra vállalkozott, hogy összegyűjti, rendszerezi és megosztja mindazt a tudást, tapasztalatot, amit eddigi pályafutása alatt megszerzett. Az Üzleti évszakok kezdő és gyakorló vezetőknek ad gyakorlatias üzleti tanácsokat és tippeket.
Károlyi László 60 menedzsment történetet tár az olvasó elé, négy fejezetbe rendezve. Érdekesség, hogy minden fejezet egy vendégkönyvvel zárul, amelyben ismert személyiségek - Dr. Vilmányi Márton, a Szegedi Egyetem Közgazdaságtudományi Karának dékánja, Kovács Patrik, a Fiatal Vállalkozók Országos Szövetségének elnöke, Román Sándor, az Experidence alapítója és művészeti igazgatója, Szabó György, a Sanoma vezérigazgatója - írják le kapcsolódó gondolataikat.
Az ötperces, gondolatébresztő történetek gyakorlatilag a vezetői lét valamennyi aspektusával foglalkoznak, és olyan tanulságokat szűrhet le belőlük az olvasó, amelyekre építhet, olyan gondolatok születhetnek meg benne, amelyeket később tettekre válthat. Károlyi László ehhez az életből merít példákat, párhuzamokat állít például a sport, a politika, az élővilág és a vállalatvezetés között, menedzser szakirodalmat idéz, de több történetében szerepelnek film-, könyv- vagy meseélmények is, amelyek segítenek értelmezni cselekedeteinket, döntéseinket. Megoldásokat kapunk a vállalatirányítás, a stratégiaépítés kapcsán felmerülő kérdéseinkre, nehéz helyzetek kezelésére, és nemcsak a szerző környezetében látott valós sztorikon keresztül, hanem saját, megélt élményei által. Ettől lesz nemcsak a könyv mondanivalója, hanem maga Károlyi László is hiteles, emberi. A topvezető, aki el meri mondani kétségeit, tévedéseit, és nem fél megosztani másokkal is sikereket hozó stratégiáit, döntéseit.
Miért is hasznos ez? Mert egész életünket, eredményeinket meghatározza, hogy miként döntünk egy-egy szituációban. Egy vezetői döntésen pedig az egész vállalat, dolgozók sorsa múlhat. Több történetből is megtudhatjuk, mire hagyatkozzon a vezető, ha döntés elé kényszerül, és mi lesz az eredménye, ha egy adott helyzetben nem hoz meg egy lépést. A szerző szerint egy-egy helyes döntésben sokat segíthet egy belső tükör, amelynek használata önismeretet, és helyzetfelismerő képességet igényel, de az sem mindegy, a vezető milyen tükröt tart mások elé.
Egy másik történetben azzal szembesít bennünket, mennyire fontos, hogy a vezető összerendezze a működéshez szükséges feltételeket és szereplőket. Mindannyian szerepeket játszunk életünk során, így a munkahelyünkön is. A vállalat eredménye pedig nagymértékben függ attól, milyen szerepekben tűnünk fel, ami viszont attól függ, mi az érdekünk.
Vannak persze rendkívül kényelmetlen helyzetek is egy vállalat életében, ilyen az elbocsátás vagy a bércsökkentés. A rossz hírek hozójáról pedig ismerjük a mondást. Nos, Károlyi László úgy véli, mégsem szabad halogatni ezeket a nehéz beszélgetéseket, mert úgysem lehet elkerülni, ugyanakkor nem mindegy, hogyan esünk át ezeken. A Nehéz beszélgetések című történet egyik szereplője saját bőrén érezhette, mi lesz akkor, ha nem ül le időben beszélni az elbocsátásra ítélt dolgozókkal. Nemcsak hogy vitába keveredett, egyenesen fizikai félelmet érzett, ha arra gondolt, személyesen kell felmondania egy impulzív, nagydarab csoportvezetőnek. A kellemetlen beszélgetéstől végül a vezérigazgató mentette meg ezt a vezetőt, de jelen volt és le kellett vonnia a tanulságokat.
A történetek sorában helyet kaptak olyan témák is, mint a kommunikáció, az érzelmi intelligencia, a prezentálás, képzések, időgazdálkodás, de az is kiderül, mitől működik jól egy csapat, és hogy a Legrand vezérigazgatója szerint hogyan lehet összeolvasztani a gondolatot, a kreativitást és a benchmarkingot. Ráadásként pedig a szerző abba is beavat, milyen személyes fejlődésen kell végigmenni ahhoz, hogy jó vezetőkké váljunk.
Az Üzleti évszakok könnyen befogadható ismereteket nyújt, valamennyi történetből sugárzik Károlyi László vezetői hitvallása, amely előtérbe helyezi az embert, amely nélkül a nagy gépezet sem működik. A kötetnek ezért talán az lehet az egyik pozitív üzenete, hogy az üzleti életben mind nagyobb értékké lesz a humánum, a humán erőforrás. A másik útravaló, hogy a változások elengedhetetlen részei életünknek és ebben Károlyi László szerint lehetőségek is rejlenek. Nem véletlenül utal a könyv címe is a természetben zajló körfogásra. Az ősz a váltás, a változás időszaka, a tél a kényszerpihenő, a megoldások keresésének és a latolgatásnak az időszaka, a tavasz már a tervezés és a megvalósítás, míg a nyár az aratás és a jól eső pihenés időpontja. A szerző szerint csak akkor tudjuk az üzlet téli hidegét és nehézségeit elfogadni és ezekre megoldásokat keresni, ha a tavaszra koncentrálunk, ha bízunk abban, hogy minden helyzetből találhatunk kiutat vállalatunk számára.
Károlyi László célja, hogy arra ösztökélje a vezetőket, ne csak mások kárából tanuljanak, lessék el a hasznosítható fogásokat is. Döntsenek úgy, hogy közben őrizzék meg hitelességüket, emberségüket, vezetői tekintélyüket. És ha hisznek is abban, amit csinálnak, akkor az eredmények sem váratnak magukra.
Üzleti évszakok, 359 oldal
Alinea Kiadó
Károlyi László
- 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége. Részletek Jegyek
- 2024.05.16Atipikus foglalkoztatási formák – Dr. Bankó Zoltán Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni Részletek Jegyek
- 2024.05.24Kiváló vezető képzés Tanteremben, 6 képzési napon, 4 szakmai vezetőtől tanulhat kis létszámú csoportban alap vezetői kompetenciákat, hogy HR vezetőként is versenyképes legyen! Most 15% kedvezmény! Részletek Jegyek
- 2024.06.10Szakemberből vezető A szerepváltás nézőpontváltással is jár, nem csak névjegykártyád változott meg. Ha szakemberből lettél vezető érdemes feltenned a kérdéseket: Mi a feladatom? Miért vagyok felelős? Mi változott? Ez a képzés abban segít, hogy tisztábban tudd megfogalmazni és megérteni a saját vezetői szerepedet, az ezzel kapcsolatos változásokat és elvárásokat. Részletek Jegyek
Tudja mi a különbség a sales manager, a business development manager és account manager munkakörök között? A gyakorlatban nem sok: az... Teljes cikk
Bár a tendencia javulást mutat, még mindig bátorítani, biztatni kell a fiatal lányokat, hogy az úgy nevezett STEM szakmák vagyis a tudomány, a... Teljes cikk
A MÁV éppen teszteli, hogy bizonyos járatok jegyvizsgáló nélkül közlekedjenek. A Vasutasok Szakszervezetének képviselője úgy gondolja, ez... Teljes cikk
- Az Egyesült Királyságban minden tizedik vállalatvezető betöltötte a 67 éves állami nyugdíjkorhatárt 2 hete
- Felmérés: a vállalatvezetők nem állnak készen a változások menedzselésére 2 hete
- Határfelületi vezetők az iparban és kereskedelemben 3 hete
- Felsővezetők a Linkedinen: hogyan lehet jól csinálni? 3 hete
- Friss energia - Tippek a munkahely megújításához 1 hónapja
- Rosszul jár, aki ilyen cégben dolgozik gazdasági válság idején 1 hónapja
- Új vezető a Nestlé Professional hazai üzletágának élén 1 hónapja
- A brit munkavállalók harmada már dolgozott mérgező vezetővel 2 hónapja
- Nem pörög a világgazdaság, de a cégvezetők optimisták 2 hónapja
- Az új valuta a home office, Magyarország vonzó BSC-célpont 2 hónapja
- Új vezérigazgató az Invitech élén 2 hónapja