kapubanner for mobile
Megjelent: 3 éve

Egyre több fiatalt érdekelnek a hosszabb távú gyakornoki programok

Rendszeres, kiszámítható jövedelem, valós szakmai tapasztalatszerzés és a karrier elindításának lehetősége az egyik oldalon, hosszabb távon is foglalkoztatható, energikus munkaerő becsábítása a másik oldalon – a diákként végzett gyakornoki munka mindkét fél számára előnyös. A Work Force HR szolgáltatóhoz tartozó Job Force Iskolaszövetkezet tapasztalatai szerint a klasszikus diákmunka mellett egyre több fiatal és munkáltató érdeklődik a diákok hosszabb távú, gyakornoki foglalkoztatása iránt.

images

images

Magyarországon is egyre több diák vállal időszakosan munkát rövid távú céljai megvalósítása érdekében, sokszor a számos lehetőséget kínáló iskolaszövetkezeteken keresztül. A hagyományos diákmunka jellemzően rugalmas, rövid távra vagy egy-egy feladat, projekt elvégzésére szól, és többnyire nem igényel különleges képességeket. Sem a diák, sem a cég számára nem jelent hosszú távú elköteleződést: előbbi több vállalatnál és területen kipróbálhatja magát, a fizikai munkaköröktől az irodai munkavégzésig, akár már 15 éves kortól, a vállalat pedig könnyen jut kisegítő munkaerőhöz, amikor éppen szüksége van rá.

Egyre elterjedtebb azonban, hogy a munkáltatók gyakornoki munkakörökbe keresnek diákokat. „A pandémia során egyértelműen megmutatkozott, hogy a gyakornoki munka sokkal válságállóbb, mint a hagyományos diákmunka. A fiatalok jóval többet tudtak dolgozni, mert az online oktatással időt nyertek, a korlátozásokkal szabadidős lehetőségeik szűkültek be, és a home office számukra is nyitva állt. Míg normál időszakban 20-25 órát tudnak a diákok iskola mellett dolgozni, a Covid járvány alatt ez a szám 30-35-re is felment, vagyis szinte teljes munkaidős kollégaként segítették munkaadójuk tevékenységét” – érzékelteti a különbséget Papp Nóra, a Work Force HR szolgáltatóhoz tartozó Job Force Iskolaszövetkezet üzletágvezetője.

Az elmúlt években a gyakornoki munkakörök is átalakultak. Míg korábban sok helyen a szakmai gyakorlatra érkező diákoknak a postázáson vagy a fénymásoláson kívül más munkát nem nagyon adtak, manapság már komoly szakmai feladatok ellátását is rájuk bízzák. Egyre több vállalat indít utánpótlási vagy tehetséggondozás programokat, amelyeknek szerves részét képezi a gyakornokok foglalkoztatása is. Ennek megfelelően a legjobb munkáltatók már kidolgozott onboardinggal és mentori rendszerrel várják őket. A hiányszakmákban, mint például az informatika, a gyakornokok foglalkoztatása a képzett munkaerő bevonzásának bevett módja lett: a cégek igyekeznek már az iskolapadból magukhoz csábítani a jó jelölteket, akiket különböző ösztönzőkkel próbálnak maguknál is tartani.

„A diákok számára rendkívül sok előnnyel jár a gyakornokként végzett munka. Rendszeres, kiszámítható jövedelemhez jutnak, ami pozíciótól és tapasztalattól függően havi bruttó 250-300 ezer forint is lehet, vagyis négyszer-ötször annyi, mint amennyit az általános diákmunkával meg lehet keresni. Ez már elegendő ahhoz, hogy hozzájáruljanak saját életük menedzseléséhez és bizonyos fokú anyagi függetlenséghez jussanak, ráadásul nem egy esetben a cégek belső ösztönző rendszerébe is bekerülnek. A gyakornokok teljes értékű csapattagnak számítanak, részt vehetnek szakmai továbbképzéseken, csapatépítő tréningeken, miközben munkáltatójuk alkalmazkodik az iskolai tanulmányaikhoz, ezzel biztosítva számukra a rugalmas munkavégzést. Munkájuk során fejleszthetik soft skilljeiket, mint az érvelési képesség, a kommunikáció, a konfliktuskezelés, a problémamegoldás, a csapatban való munkavégzés vagy éppen a határidők betartásának képessége. Korántsem utolsósorban pedig értékes szakmai tapasztalatokra tehetnek szert, kapcsolati tőkét építhetnek ki, amivel nagymértékben elősegíthetik későbbi karrierjük menedzselését” – ecseteli az előnyöket Papp Nóra.

A Job Force Iskolaszövetkezetnél a „Célunk a Jövőd!” szakmai program keretében számos területen érhetőek el gyakornoki pozíciók. A hagyományosabbnak mondható bank és pénzügy, jog, gazdaság, informatika, logisztika, vendéglátás-turizmus vagy marketing-PR mellett, újabban már beszerzési, hitelezési és értékesítési, back office vagy munkaügyi feladatkörökbe is keresnek gyakornokokat a vállalatok. 

A vállalatok számára is előnyös, ha iskolaszövetkezeten keresztül keresik a gyakornokokat. Mára már kialakul egy olyan, az oktatási intézményeket, a szövetkezeteket, a cégeket és a diákokat magába foglaló közeg, amelyben mindenki támogatja a másikat céljai elérésében. A diákok körében megnőtt a kereslet a kiszámítható, hosszú távú munkák iránt, a munkaadók pedig könnyebben találnak jelentkezőket, ha a szövetkezeteken keresztül ajánlataik megjelennek az egyetemek karrieroldalain, hírleveleiben. A Job Force szerint ugyanakkor arról sem szabad megfeledkezniük a vállalatoknak, hogy a diákok körében azok a legnépszerűbb munkahelyek, amelyek felvállalják és képviselik a generációjuk számára fontos értékeket, például hangsúlyt fektetnek a társadalmi felelősségvállalásra, a környezetvédelemre, a fenntartható fejlődésre vagy az esélyegyenlőségre.

 

  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.14Mesterséges intelligencia használata a marketing munkában Képzésünk célja, hogy bemutassuk 2024-ben mi mindenre képes a mesterséges intelligencia, használata mennyire meg tudja könnyíteni a marketing szakemberek - vagy erre a pályára készülők - munkáját. A képzés során a résztvevő megtanulja, hogy milyen kiaknázatlan lehetőségek rejlenek a mesterséges intelligenciában. Ezen túl megtanulja, hogy a különböző AI eszközöket milyen stratégiai kombinációban érdemes használni a lehető legnagyobb hatékonyság elérése érdekében. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.06.10Szakemberből vezető A szerepváltás nézőpontváltással is jár, nem csak névjegykártyád változott meg. Ha szakemberből lettél vezető érdemes feltenned a kérdéseket: Mi a feladatom? Miért vagyok felelős? Mi változott? Ez a képzés abban segít, hogy tisztábban tudd megfogalmazni és megérteni a saját vezetői szerepedet, az ezzel kapcsolatos változásokat és elvárásokat.info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
2000 forint az átlagos diákórabér, nyáron pedig újabb emelkedésre lehet számítani

A diákok foglalkoztatása még az egyszerűsített foglalkoztatásnál (EFO) is kedvezőbb ez a megoldás a cégek számára. Teljes cikk

Íme az UniYou Év Diákmunkahelye pályázatának győztesei

Hiánypótló kezdeményezést indított el tavaly az UniYou digitális iskolaszövetkezet, amely a diákmunkában dolgozó fiatalok számára hirdetett... Teljes cikk

A friss diplomások 78 százaléka már egyetemi tanulmányai alatt is dolgozott, sokan mennének külföldre

A tanulás melletti munkavégzés leginkább a nem nappali munkarendben tanuló hallgatókat jellemzi. Teljes cikk