kapubanner for mobile
Megjelent: 16 éve

Az integrált szakképző központoké a jövő

A szakközépiskolák úgynevezett Térségi Integrált Szakképző Központokba csoportosulnak jövő szeptembertől, így a fővárosi diákok a következő tanévet egy teljesen új szakképzési struktúrában kezdhetik meg. Budapest vezetése szerint az új rendszer sokkal átláthatóbb és egységesebb lesz az eddiginél, nem lesz szükség további iskolabezárásokra.

A tervek szerint összesen 13 szakképző központ kezdi meg a működését jövő szeptembertől, ebből kettő - egy Belvárosi és egy Észak-Pesti - új épületben, amelyek uniós forrásból valósulnak meg - mondta Germánné Vastag Györgyi, a Fővárosi Közgyűlés Oktatási és Ifjúságpolitikai Bizottságának elnöke a Figyelőnetnek.
Az integrált központok létrehozásának egyrészt demográfiai okai vannak, vagyis a gyerekek egyre kisebb létszáma indokolja, másrészt a diákok érdeklődése is meglehetősen csökkent a korábbi évekhez képest.

"Eddig a szakközépiskoláknak azért is volt céljuk érettségi után ott tartani szakképzésen (plusz két év) a diákokat, mert szakképzési hozzájárulást kaptak az intézmények az államtól" - mondta John Emese, az SZDSZ fővárosi frakcióvezetője, majd hozzátette "Az új rendszerben ezt a pénzt az önkormányzatok kapják majd és azok forgatják vissza az intézményeknek."
Az új szakképző központok abban az esetben lesznek jogosultak a támogatásra, amennyiben legalább 1500 diákjuk lesz, jelenleg 90-en helyen megközelítőleg 14 ezer diák tanul szakképzésben.

Az új központokban a tervek szerint szétválasztják az alapozó (pályaorientációs, szakmacsoportos alapozási) és a szakképző szakaszt. Az alapozó szakaszban tanulnak majd a kilenctől tizenkettedik osztályos tanulók, majd ezt követően részt vehetnek az egy vagy két éves szakképző szakaszban. Ehhez a modellhez csatlakozhatnak nem önkormányzati fenntartású-, esetleg felsőoktatási intézmények, valamint vállalkozások is.
Lesznek olyan TISZK-ek, amelyben csak alapozó képzés és lesznek olyanok, amelyekben szakképzés is folyik. A változás csak a szakképzést 2008-ban megkezdőkre vonatkozik. Akik tanulmányaikat már megkezdték, ők a mostani rendszerben is fejezhetik be.

A TISZK-ekbe integrált intézmények önállósága nem szűnik meg, az iskolákat nem kell bezárni, összevonni, az infrastruktúra viszont lényegesen hatékonyabb az új rendszerben - mondta John Emese. A frakcióvezető kitért arra, hogy a pedagógiai programokat is össze kell hangolniuk a intézményeknek a beszámíthatóság érdekében.

Vastag Györgyi a FigyelőNetnek elmondta: biztos abban, hogy egy rövid, átmeneti idő elteltével letisztul a kép, és sokkal egyértelműbb lesz a diákok továbblépési lehetősége, mint eddig volt.

FigyelőNet/edupress.hu

  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.14Mesterséges intelligencia használata a marketing munkában Képzésünk célja, hogy bemutassuk 2024-ben mi mindenre képes a mesterséges intelligencia, használata mennyire meg tudja könnyíteni a marketing szakemberek - vagy erre a pályára készülők - munkáját. A képzés során a résztvevő megtanulja, hogy milyen kiaknázatlan lehetőségek rejlenek a mesterséges intelligenciában. Ezen túl megtanulja, hogy a különböző AI eszközöket milyen stratégiai kombinációban érdemes használni a lehető legnagyobb hatékonyság elérése érdekében. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.06.10Szakemberből vezető A szerepváltás nézőpontváltással is jár, nem csak névjegykártyád változott meg. Ha szakemberből lettél vezető érdemes feltenned a kérdéseket: Mi a feladatom? Miért vagyok felelős? Mi változott? Ez a képzés abban segít, hogy tisztábban tudd megfogalmazni és megérteni a saját vezetői szerepedet, az ezzel kapcsolatos változásokat és elvárásokat.info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
A munkavállalók készségfejlesztése elmaradásban van, pedig fenekestül felfordul a munka világa

A generatív mesterséges intelligencia (AI) térnyerésével a munkavégzéshez szükséges készségek 2030-ra várhatóan 68%-kal változnak majd... Teljes cikk

A tanár is munkavállaló!?

Employer branding, toborzás, munkáltatói márka, karrierút, megtartás, juttatások, bérbenchmark stb. Szinte már elcsépelt szavak, unalomig... Teljes cikk

Megállítható-e a képzett munkaerő külföldre áramlása?

A brain drain, azaz „agyelszívás” a magasan képzett munkavállalók elvándorlását jelenti egy fejlettebb, magasabb életszínvonalat biztosító... Teljes cikk