kapubanner for mobile
Szilágyi Katalin
Megjelent: 17 éve

Az állásmegosztás lehet a válasz a jövő gazdasági kihívásaira

Ma még ritka hazánkban a job sharing, az állásmegosztás és ha elvétve találkozunk is vele, a munkaadók nem tudják, hogy valójában ebben a formában alkalmazzák dolgozóikat. A munkakörmegosztás akkor működik hatékonyan, ha két összeillő személyt párosítunk össze, ellenkező esetben komoly konfliktusok alakulhatnak ki.

Jóllehet az atipikus foglalkoztatás a nyugati országokban jelentős mértékben hozzájárult a gazdaság növekedéséhez - csökkent a munkanélküliség, bővült a foglalkoztatottság -, hazánkban alig dolgoznak ilyen formában. Az Európai Unión belül a legmagasabb foglalkoztatottságot Hollandiában mérik, ahol a munkavállalók közel fele részmunkaidőben dolgozik, a nők 75, a férfiak 23 százaléka, vagyis négy holland nőből 3 részmunkaidőben vállal munkát.

Általában a gyermekvállalás, a továbbtanulás, egészségügyi problémák miatt jelentkezik igény a rugalmasabb munkaidőre, a munkáltatók azonban anyagi okokra, a nyitva tartásra, a szolgáltatások jellegére hivatkozva elutasítják ezt a munkavégzési formát. Legalábbis hazánkban. Pedig az atipikus foglalkoztatás új életvezetési stílust tenne lehetővé, és nagy segítséget jelenthetne azoknak, akik átmeneti életciklusban vannak, ám emiatt nem szeretnének kiesni a munkából - hangzott el a Jól Lét Közhasznú Alapítvány által rendezett konferencián.

A vállalatoknál jelentkező új kihívásokra a munkakörmegosztás lehet az egyik megoldás, amely hosszú távon a dolgozók elvárásainak is jobban megfelel - fogalmazott Keveházi Katalin, a Jól Lét Alapítvány szakértője. A job sharing legjobb alanyai a 45 év felettiek, a pályakezdők, a gyermeket nevelők, a továbbképzésben részesülők lehetnek, mivel így az átmeneti időszakban nem esnek el a munkától, a tudásuk nem avul el és még pozíciójukat is megtarthatják.

Állásmegosztás a gyakorlatban

Az állásmegosztás a részmunkaidő egyik formája, amikor egy teljes munkaidős állást két személy tölt be, közösen vállalnak felelősséget a munka elvégzésért, és megosztják a munkaköri feladatokat. Arányosan oszlanak meg közöttük a juttatások, a szabadságok, a munkaköri leírás pedig általában mindkettőjükre vonatkozik és rendszerint azonos fizetési kategóriába tartoznak. A munkát többféleképpen megoszthatják egymás között: dolgozhatnak minden második héten, válthatják egymást hetente, naponta, vagy tölthetnek a munkahelyen mindketten 2 és fél napot hetente.

A job sharing a munkavállalók számára kedvezőbb, mint a részmunkaidős foglalkoztatás. Mert míg például a részmunkaidőben dolgozók úgy érzik, alacsonyabb státussal rendelkeznek, állásmegosztás esetén a munkatársak egy teljes állást töltenek be és ugyanabba a fizetési kategóriába tartoznak, mint a teljes munkaidősök. Emellett szabadságolások, betegségek esetén ebben a formában könnyebben megoldható a helyettesítés, nagyobb az esélye az előbbre jutásnak és az állást megosztóknak amiatt sem kell aggódniuk, hogy nem készülnek el időre a kiadott munkamennyiséggel, hiszen a másik átveszi a feladatot.

A munkakörmegosztás a munkáltatóknak is megéri, hiszen egy munkavállaló áráért kettőt kapnak, ezáltal a folytonosságot tudják biztosítani, állandó készenlétet, ügyeletet tudnak fenntartani és csúcsidőszakban is ketten tartják a frontot. Ugyanakkor hátránya a módszernek, hogy nehezebben lehet mérni két ember teljesítményét, extra felszereléseket, - például másik laptopot, asztalt - kell biztosítani és rövid távon a juttatások is plusz költségeket indukálnak.

Konfliktusokhoz vezethet a nem megfelelő párosítás

Ahhoz, hogy az állásmegosztás valóban hatékonyan működjön, megfelelő alanyokat kell összepárosítani. Fontos, hogy mindig két olyan ember alkossa a munkapárt, akik minden tekintetben összhangot tudnak teremteni a munkavégzés során. Tükörképpárosok esetében hasonló képességekkel, szakmai tudással rendelkező személyek dolgoznak együtt, akik fél szavakból megértik egymást, és akár versengés is kialakulhat közöttük. Komplementer párról akkor beszélünk, amikor egymást kiegészítő, elértő szakmai ismeretekkel, személyiségjegyekkel rendelkező munkatársakat teszünk össze, ebben az esetben a rivalizálás már kevésbé jellemző.

Állásfelosztás, munkamegosztás, top sharing

Előfordulhatnak olyan esetek, amikor egy állást az elvégzendő feladatok alapján osztanak fel, ekkor a közös felelősség mértéke csökken, ez a job splitting, vagyis az állásfelosztás. A work sharing, a munkamegosztás az állásmegosztás és az állásfelosztás azon változata, amikor egy kitűzött cél elérése, az éppen adott munkák elvégzése érdekében osztják fel a feladatokat és a munkaidőt. A vezetői állások megosztása a top sharing, amely általában a projektmenedzsment területén működik jól, amikor a határidős feladatok elvégzésén és a szakmai vezetésen van a hangsúly.

Az állásmegosztás eredete

Az állásmegosztás az Egyesült Államokban jelent meg először, elsősorban az egészségügyben és az oktatásban dolgozó nők körében. 1990-ben a munkaadói szervezetek 18 százaléka, 1995-re pedig már 28 százaléka ajánlotta fel az állásmegosztás lehetőségét a munkavállalóknak. Ezzel a módszerrel leghamarabb az Egyesült Királyságban találkozhatunk még, később innen terjedt el Ausztráliába, Kanadába illetve az európai kontinensre. Eleinte a gyakorlati alkalmazása csak a női munkavállalók kérésére valósult meg, majd a munkaadó szervezetek maguktól is bevezették ezeket a rendszereket és később egyre gyakrabban férfi munkatársak is éltek vele.

Akik már próbálták...

Hazánkban még nem készült felmérés arról, hogy hányan dolgoznak állásmegosztásban, de ha elvétve alkalmazzák is ezt a munkaszervezési módszert, akkor az általában informálisan valósul meg, és a munkaadók nincsenek tisztában azzal, hogy tulajdonképpen munkatársaikat job sharing formájában alkalmazzák.

A rugalmas munkaidőt 1998-tól vezették be a Budapest Banknál, ahol jelenleg a munkatársak tíz százaléka részmunkaidőben dolgozik - mondta Barcza Ilona HR-vezető. A pénzintézetnél a munkavállalók részéről nem jelentkezett igény a távmunkára, de körülbelül százan választják néha-néha a fél távmunkás megoldást. Nem jellemző a banknál a job sharing, de volt már rá példa, hogy osztott munkakörben dolgozott két kismama. Mindketten pénzügyi elemző munkakört láttak el, de a munka nem volt konfliktusmentes - ismertette a tapasztalatokat Barcza Ilona. Mint mondta, szakmailag nem volt egyenrangú a páros két tagja, ezért egyikük kevesebb jogosultságot kapott, így viszont a belső ügyfelek számára nem tudtak megfelelő szolgáltatást nyújtani, ráadásul gondot jelentett a helyettesítés is. Végül mindkét kismamát másik munkakörbe helyezték, ahol részmunkaidőben folytathatták a munkát. A pénzügyi elemző munkakört pedig két főállású kollega látja el azóta - tette hozzá a HR-menedzser.

A rugalmas munkaidő nem ismeretlen a McDonald's gyorsétterem hálózatnál sem, ahol a foglalkoztatottak többsége diák. Közülük sokan 6 órában dolgoznak - mondta Bőhm György HR menedzser, hozzátéve, hogy náluk a job sharing folyamatot az generálta, hogy a diákok iskolai kötelezettsége folyamatosan munkaidő beosztási problémákat vet fel.

A Drogerie Markt-nál szintén a vállalati kultúra része az atipikus foglalkoztatási forma. A cég 1800 dolgozójából 1694 nő, közülük 1315 főt részmunkaidőben alkalmaznak - ismertette Sélei Annamária személyzeti vezető. A leggyakoribb az 5-6 órás munkaidő, délelőtti-délutáni váltásban. A részmunkaidős foglalkoztatásnak köszönhetően biztosított a zavartalan üzletmenet, és az ünnep alkalmával többen dolgoznak az üzletekben - sorolta az előnyöket Sélei Annamária, hozzátéve, hogy a DM-nél ebben a formában is van lehetőség a továbblépésre, hiszen üzletvezető-helyettesek, asszisztensek, középvezetők és cégvezetők is dolgozhatnak rövidebb munkaidőben. Irodai szinten már alkalmaztak munkakörmegosztást, de nem vált be - árulta el a HR vezető, aki hangsúlyozta, hogy a beosztásoknál mindig igyekeznek figyelembe venni az egyéni kéréseket.

Szilágyi Katalin, HR Portal
  • 2024.05.23Külföldiek foglalkoztatása Magyarországon – Dr. Fehér Dániel Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismeretiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.24Kiváló vezető képzés Tanteremben, 6 képzési napon, 4 szakmai vezetőtől tanulhat kis létszámú csoportban alap vezetői kompetenciákat, hogy HR vezetőként is versenyképes legyen! Most 15% kedvezmény!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.06.10Szakemberből vezető A szerepváltás nézőpontváltással is jár, nem csak névjegykártyád változott meg. Ha szakemberből lettél vezető érdemes feltenned a kérdéseket: Mi a feladatom? Miért vagyok felelős? Mi változott? Ez a képzés abban segít, hogy tisztábban tudd megfogalmazni és megérteni a saját vezetői szerepedet, az ezzel kapcsolatos változásokat és elvárásokat.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.06.13Tudatos delegálás - vezetői tréning Programunk két fontos vezetői készség fejlesztésére irányul. Az egyik a tudatos delegálás, mint elengedhetetlen vezetői időfelszabadító, munkatárs-fejlesztő készség, a másik az ehhez szükséges asszertív kommunikáció, amely ezt a folyamatot segíti.info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
"Keressük a lila elefántot" - avagy miért izgalmas a toborzó szakma

Miért szeretek recruiter lenni? – tette fel a kérdést néhány ismert toborzási szakembernek Csatalinácz Adrienn, az euJobs HR-Group HR és BRAND... Teljes cikk

A szexi pozíciónevek csapdája

Tudja mi a különbség a sales manager, a business development manager és account manager munkakörök között? A gyakorlatban nem sok: az... Teljes cikk

Több lányt az informatikába: sokszor a tanárokkal és a szülőkkel kell küzdeni

Bár a tendencia javulást mutat, még mindig bátorítani, biztatni kell a fiatal lányokat, hogy az úgy nevezett STEM szakmák vagyis a tudomány, a... Teljes cikk