kapubanner for mobile
Szerző: Barna Eszter
Megjelent: 9 éve

Régen csak kitettem egy hirdetést és jöttek az álláskeresők - ma a jelölt válogathat az ajánlatok közül

Egyes munkaerő-piaci szektorokban a jó jelölt akár több ajánlat közül válogathat, és az győz, aki a gyorsabb és meggyőzőbb ajánlatot teszi. A toborzásra pedig lehetőség szerint az összes rendelkezésre álló csatornát érdemes kihasználni. A toborzás-kiválasztással foglalkozó Hays ügyvezetőjét, Tammy Nagy-Stellinit kérdezte a HR Portal a piaci trendekről, a következő munkavállalói generációról.

images

Hogyan látja a munkaerőpiac jelenlegi helyzetét? Melyek azok a területek, ahol hiány van, és hol több a jelentkező, mint amennyire igény van?

A munkaerőhiány egyes területeken már évek óta jelen van, így a mérnöki és IT területen is (különösen a Java fejlesztők és az IT-biztonsággal foglalkozó munkakörökben). Úgy gondolom, ez így marad a közeljövőben is. Az egészségügy területén is komoly hiány tapasztalható, orvosokra, nővérekre, klinikai kutató munkatársakra van igény a piacon. Ezeken a területeken jóval több a nyitott pozíció, mint az álláskeresők száma, így a pályázók igényei sokkal jobban előtérbe tudnak kerülni, ez formálja a piacot is. Persze továbbra is vannak foglalkozások, ahol túlkínálat van, így például az értékesítés és a marketing területén, ahol éppen ezért sokkal inkább a cégek szabják a feltételeket.

Mit gondol, hogyan változtatott a jelenlegi munkaerő-piaci szituáció a munkáltatók hozzáállásán?

Tammy-Nagy Stellini: Ma a cégeknek kell eladniuk magukat
Ha egy jelölt tehetséges, akkor a cégeknek sokkal gyorsabban kell manapság dönteniük. Ha megvan a kívánt vagy speciális nyelvtudás, tapasztalat akkor igyekezniük kell, hogy ne előzzön be valaki egy másik ajánlattal. Ma már arra is oda kell figyelnie a vállalatoknak, hogy milyen képet alakítanak ki magukról. Emlékszem, régebben azt mondtam a jelöltnek, aki állásinterjúra ment, hogy „egy vagy az öt jelölt közül, igazán meggyőzőnek kell lenned”. Most ugyanezt mondom a vállalati ügyfeleknek, „az ajánlatoddal valószínűleg egy vagy az öt közül, így neked is meg kell győznöd a jelöltet, maradandó élményt kell nyújtani”. El kell adniuk a pozíciót, versenyképes fizetést ajánlani stb. a kommunikáció is nagyon fontos, mi nap mint nap ezt tapasztaljuk.

Hogyan befolyásolja ez a helyzet a toborzás-kiválasztással foglalkozó, fejvadász cégeket, mint a Hays is? Hogyan alakítja a piacot? Önöknek is nehezebb megtalálni a megfelelő jelölteket?

13-14 éve foglalkozom toborzással, az első időkben annyi volt a dolgom, hogy kitettem egy hirdetést, jelentkeztek az álláskeresők, akiket meginterjúvoltunk, aztán eldőlt, hogy alkalmasak-e az adott pozícióra vagy sem. Most nagyon más a helyzet, sokkal több lehetőség és csatorna áll rendelkezésre, az interneten, a közösségi médiában, amit használnunk kell, hogy a tehetséges jelölteket elérjük. Azt lehet mondani, hogy izgalmasabb lett a piac, több jelöltet tudunk megszólítani – nem csak azokat, akik jelentkeznek a hirdetésre – mint 13 éve.

Már szinte minden platformot használunk, ami a toborzásra rendelkezésre áll. Időnként az ügyfelek azt mondják, megpróbálják maguk a toborzást, aztán általában ráébrednek, hogy ez nem olyan egyszerű feladat, hiszen nagyon széles a merítés, gyorsan változik a terep. Mi ezt csináljuk nap mint nap, tanácsadóink szakterületek szerint specializálódnak, így pontosan tudjuk merre induljunk, mit tegyünk és hol keressük a megfelelő embert a megfelelő helyre.

Milyen készségek, képességek kerülnek előtérbe? Mit keresnek a cégek?

Természetesen a releváns tapasztalat, de ugyanígy a soft skillek megléte, a kommunikáció, a nyelvtudás is nagyon fontos szempont. Régebben például azt mondtuk, hogy az angol tudás pluszt jelent, mára alapvetővé elvárássá vált. Nagyjából minden álláshoz szükséges egy idegen nyelv magas szintű ismerete, sőt esetleg még egy-két egyéb nyelv ismerete sem árt. Ahogy bármilyen jellegű munkatapasztalat is komoly pozitívum lehet a pályakezdőknél, akkor is, ha nem is a pályázott pozíciónak megfelelő, hiszen azt jelzi, hogy belekóstolt már a munka világába az adott pályázó.

Mit gondol a fiatalabb generációk megjelenéséről a munkaerőpiacon? Mennyire mások ezek a jelöltek?

Mindenkinek tisztában kell lennie azzal, hogy az X, Y, Z generáció nagyon másként nőtt fel, mint az azt megelőző korosztályok. A mai gyerekek sokkal magabiztosabbak, nyíltabbak a mindennapi kommunikáció során és pontosan tudják, hogy mit akarnak. Nyitottak, ambiciózusak, és aktívan igénylik a visszajelzést – legyen szó akár kritikáról is.

A mai pályakezdők rugalmasabban akarnak dolgozni, amire a technológia fejlődése is lehetőséget ad. Sokan dolgoznak kávézókban, közösségi helyeken, hiszen sok esetben csak internet kapcsolat szükséges a munkavégzéshez.

A frissen végzettek a jövendő karrierjükben gyors előrehaladást várnak, holott időnként meg kell szerezni bizonyos tapasztalatokat, amelyeket nem lehet megspórolni ha valaki feljebb szeretne lépni a ranglétrán.

Tudnak ezekhez az új igényekhez alkalmazkodni a munkáltatók?

Vannak, akik igen. Például nálunk is van rá lehetőség, hogy időnként otthonról dolgozzon valaki, de akad olyan munkáltató, aki nem tudja ezt a munka jellege miatt biztosítani, mert a munkavégzés helyszínén van szüksége a munkavállalóra. Azonban még ilyenkor is lehet kreatívnak lenni a munkaidő rugalmasabb kezelésével.

Látja, a változásokat ezen a területen az elmúlt 10 év folyamán?

Igen, bár különösen az utóbbi pár évben erősödtek fel.

Hogyan látja a közeli jövőt?

Természetesen nem tudom mit hoz a jövő, de a véleményem az, hogy a következő generáció még technológia centrikusabb lesz, nagyon sok minden fog mobiltechnológián és a felhő alapú szolgáltatásokon alapulni. Kevesebb lesz az emberi interakció. A következő generációk mindent nagyon gyorsan akarnak majd (sikert, karriert, pénzt), hiszen információhoz is nagyon gyorsan hozzájutnak.

Hogyan fogja ez befolyásolni a toborzási piacot?

Már mostanáig is nagyon sok változás történt. Sokkal több tehetséges jelöltet tudunk elérni. Proaktívak tudunk lenni, a világ kinyílt, és ez a trend folytatódni fog, még több csatorna lesz, amin keresztül elérhetjük a jelölteket. Az emberi tényezőnek azonban meg kell maradnia.
Ami a fejvadászatot illeti, régen csak a felsővezetők fordultak fejvadászhoz vagy őket kerestük meg így. Manapság már ez is mindennapos dolog, a napi munka része lett a fejvadászat, minden pozícióra, legyen akár junior vagy senior munkakör.

Akár mobil applikáción keresztülis lehet majd állásokra jelentkezni?

Igen, ez már jelenleg is működik a Hays-nél. Van applikációnk, amin keresztül bárhonnan bárki - akár a buszmegállóban állva is megpályázhat egy állást. A LinkedIn is új kapukat nyitott a toborzásban, ezért is léptünk stratégiai partnerségre velük. Egy rendkívül jó és hatékony eszköznek találjuk a toborzásban és a fejvadászatban is.

Toboroznak nemzetközi színtéren is?

Alapvetően a magyar piacra koncentrálunk, de vannak nemzetközi projektjeink is, főként a CEE régióban.

A digitális technikával a toborzás is globális szintre lépett, hiszen nem kell nagy nehezen megtalált elérhetőségekre hagyatkozni, hanem a közösségi hálón, az internet segítségével bárkivel könnyedén kapcsolatba tudunk lépni.
  • 2025.05.31Gazdasági teljesítmény mérése Napjaink controlling tevékenységének fontos része a tényadatokat szolgáltató számvitel, működését kiemelt szinten kell ismerni. A tanfolyam elvégzése után az elsajátított számviteli ismeretek segítségével a controlling által is használt mutatószámok könnyen értelmezhetőkké válnak.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.06.02Projektmenedzsment képzés A projektmenedzsment elméletének és gyakorlatának megismertetése a résztvevőkkel. A projektmenedzsment módszereinek begyakorlása példákon és esettanulmányokon keresztül. A résztvevők projektvezetési képességének fejlesztése és felkészítésük projektek önálló, sikeres lebonyolítására.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.06.04Lean vezetés - Lean coaching A KÉPZÉS CÉLJA: A Lean Management bevezetés támogatása. Olyan Lean szemléletű vezetők képzése, akik képesek lesznek eredményesen irányítani, támogatni a Lean menedzsment bevezetését saját szervezetüknél, és a gyakorlatban is eredményesen alkalmazzák a Lean szemléletű változáskezelési, coaching, kommunikációs, motivációs eszközöket.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.06.06Pénzügyi kimutatások elemzése A képzés során a résztvevők • megismerik és elsajátítják a beszámoló elemzés eszközeit és technikáit • képessé válnak egy vállalat vagyoni, pénzügyi és jövedelmi helyzetének komplex megítélésére a nyilvánosan elérhető pénzügyi beszámolók alapján • betekintést kapnak a vállalati beszámolók megértéséhez elengedhetetlen iparági elemzés eszközrendszerébe és technikáiba.info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Mennyit keresnek a Wolt-futárok?

Kinek való? Bicikli, motor vagy autó? Mennyi pénzt lehet ezzel hazavinni? Kemény munka, vannak buktatók, de aki ráérez az ízére, nehezen engedi el ezt... Teljes cikk

Nem a bankároknak áll a világ Londonban

Jelentősen csökkent tavaly a meghirdetett új pénzügyi munkahelyek száma a londoni Cityben, mivel a pénzügyi szolgáltató cégek a nehéz gazdasági... Teljes cikk

Így válasszuk ki a jövő kulcsembereit

Miként lehet két hónap alatt a legjobb frissdiplomásokat megtalálni egy tehetségprogramra? Pálfi-Poczik Emese, az Arthur Hunt LTT üzletágának vezető... Teljes cikk