kapubanner for mobile
Megjelent: 9 hónapja

Onboarding agilisan: így lehet sikeres az új munkatársak cégbe illesztése

A multis szaknyelvben a munkavállaló betanítását és cégbe integrálását onboardingnak nevezik. Nagy a tétje, mert egy rosszul sikerült onboardinggal a toborzási költség kidobott pénz. Schmidt Barbara az agilis onboardinghoz ad tippeket. A recept ugyan szervezetenként más és más, ám van néhány állandó hozzávaló: az ügyfélfókusz, az elszántság a status quo megkérdőjelezésére, a keresztfunkcionális együttműködés, a rendszeres visszajelzés és a fejlődés fókuszú szervezeti kultúra.

Ügyfél, ügyfél, ügyfél. Az ügyfélfókusz talán nem is annyira magától értetődő elv azoknak a támogató funkcióknak (közöttük a HR-nek), akik az értékteremtéshez nem közvetlenül a bevétel generálásával járulnak hozzá. A HR értékajánlata, másképp fogalmazva hozzájárulása a szervezet értékteremtéséhez az, hogy gondoskodik egy egészséges és inspiráló kultúráról, valamint megfelelő időben a fedélzeten lévő, megfelelő számú, megfelelő kompetenciájú, elkötelezett emberekről. Hogyan másként lehetne ezt sikerrel megvalósítani, mint ügyfeleink, a munkavállalók megkérdezésével, megismerésével, bevonásával?

Az onboarding ügyfelei

Az onboarding folyamat megtervezésébe és fejlesztésébe feltétlenül vonjuk be ügyfeleinket. Az ügyfélkört ez esetben viszonylag egyszerű definiálni: ügyfél minden olyan új belépő kolléga, aki még jól emlékszik a belépésére és az azt megelőző és azt követő időszakra, végigcsinálta az onboarding-ot, vagy éppen csinálja, vagy valamilyen egyéb módon személyesen részt vesz benne (közvetlen kolléga, közvetlen vezető, buddy, betanítási felelős, hiring manager stb.).

Cégünk méretének, a rendelkezésre álló digitális eszközöknek, kommunikációs csatornáknak, illetve erőforrásainknak függvényében kérdezzük meg az érintetteket.  Történhet a megkérdezés személyesen (workshop, meeting, word café, formális vagy informális megkérdezés, fókuszcsoportos vagy négyszemközti interjú), digitálisan (online kérdőív, survey tool, chat program, ERP rendszer, HR szoftver), de számítógéppel nem rendelkező csapat esetében a célnak megfelel egy kinyomtatott kérdőív is. A formátumnak nincs jelentősége.

A tartalomnak viszont van. Felejtsünk el minden fix elképzelést arról, hogy szerintünk milyen az aktuális folyamat és szerintünk hogyan élik meg azt az emberek. Ne legyünk elfogultak a „saját bébinkkel” kapcsolatosan, ne legyenek megdönthetetlen hiedelmeink, ne legyenek tabu kérdéskörök. A kérdéseket fogalmazzuk meg minél részletesebben, minél naivabban és minél „szélesebben”, hogy ne szűkítsük be a lehetséges válaszokat.

Ne csak a folyamat egyes lépéseire kérdezzünk rá, hanem fókuszáljunk ügyfeleink érzéseire is. Érezzük át, milyen az új belépő cipőjében járni. Milyen gondolatok, érzések merülnek fel az ajánlatunk kézhez kapásakor, a munkaszerződés aláírásakor, vagy az első munkanap előtt? Mi stresszeli, mitől fél, minek örül, miért aggódik, mit hiányol, mi tetszik neki, mi nem, esetleg mit tart feleslegesnek, unalmasnak, cikinek?

Gyűjtsünk tippeket arra nézve, hogy hol és hogyan nyúlhatnánk hozzá a folyamathoz annak érdekében, hogy pozitív élményt tudjunk adni és közben a lehető leghatékonyabban elérjük az onboarding célját: a kulturális, szociális és szakmai szempontból is sikeresen integrált, produktív új munkavállalót.   

Mit akarunk átadni?

Ismerek vállalatokat, ahol a HR óriási elszántsággal, gigantikus költségvetéssel, nemzetközi ügynökségek és a legtrendibb technológiák bevonásával elkápráztató Onboarding elemeket vezet be. Az új belépő mintha egy vidámparkba érkezne és nem is tudja, hova kapja a fejét: gamification, virtuális séta, avatarok, vicces bemutatkozás, jópofa köszöntés, körbevezetés, orientációs rendezvények stb.

Én azt javaslom, ne keseredjünk el, ha nem állnak rendelkezésünkre ilyen erőforrások és technológiák, hiszen mindez csak a külcsín. Az onboarding célja átadni mindazt a tudást, képességet, formális és informális információt, ami az új kolléga intergrációjához szükséges – és közben azt az érzést kelteni, hogy mi szintén örülünk neki.

Hogy mit akarunk konkrétan átadni, az függ a helyi adottságoktól, igényektől - a feltérképezéshez viszont minden esetben jól használható az alábbi nagyon egyszerű, 4 oszlopos modell. Kategorizáljuk az átadandó ismereteket SOFT FACT-ek és HARD FACT-ek szerint. A SOFT FACT kategóriába tartoznak az emberekkel (PEOPLE) és a szervezeti kultúrával (CULTURE) kapcsolatos információk. Ezek ismerete vezet a kulturális és szociális integrációhoz. A kulturálisan és szociálisan integrált kolléga ismeri a vállalat DNS-ét (purpose, misszió, vízió, szervezeti értékek), a szervezeti kultúra jellegzetességeit, tudja, kivel, miről, mikor, milyen kommunikációs csatornán beszéljen, részese a céges rituáléknak, szokásoknak, érti a céges vicceket és bizonyos speciális szófordulatokat, és nagy biztonsággal ráérez, hogy mi fér bele a céges hibakultúrába, vagy feedback kultúrába.   

A HARD FACT kategóriába tartoznak a pozíció-, iparág-, domain-, illetve szerepkörspecifikus ismeretek (KNOWLEDGE), valamint a munkavégzés során használatos eszközök, rendszerek, platformok, hardver és szoftver használata (TOOLS). Ezek elsajátítása jelenti a szakmai integrációt. A szakmailag integrált kolléga produktív tagja a csapatnak, aki mentor/buddy támogatása nélkül is képes önállóan ellátni a feladatait.

Bármilyen egyszerűnek is tűnik első ránézésre ez a séma, a kategóriák megvitatása és közös kitöltése nem fél óra. Szervezzünk workshopot a menedzsment, a HR és a szervezet minden egyéb területének részvételével és szánjunk elegendő időt a közös munkára.

Szakasz

Kihívások / felmerülő kérdések

PREBOARDING

Az az időszak, amikor az ember már nem jelölt, de még nem munkavállaló. Ide tartozik minden interakció, ami az új belépővel a munkaviszony első napja előtt történik. Leendő kollégánk meghozott egy fontos döntést, minket választott, aláírta a munkaszerződést, izgatottan néz az első nap elébe, ám még rengeteg dolgot nem tud.

Papíron vagy digitálisan történik a beléptetés?

Jól döntöttem?

Tegeznek vagy magáznak?
Lesz mentorom?

Ha igen, megismerhetem az első munkanapom előtt?

Hogy kapok infót az első napomról?

Van lehetőségem betekinteni a szervezeti kultúrába belépés előtt?

Hogy készüljek az első napra?

Pontosan hányra és hova kell jönnöm?

Hogy öltözzek?

ELSŐ MUNKANAP

Ez a megérkezés napja, amire igaz a mondás: „nincs második esélyünk az első benyomás kialakítására”.

Ki fog fogadni?

Körbevisz és bemutat valaki?

Elő van készítve a munkaállomásom?

Megvannak a jogosultságaim, a belépőkártyám?

Részt veszek valamilyen formális köszöntésben, orientációs rendezvényen?

Megismerhetem a csapatot, a szervezeti egységemet?

Vigyek ebédet, vagy közösen eszünk az új kollégákkal?

Meddig tart az első nap?

ELSŐ HÉT

Az első néhány napon, jellemzően az első héten történik minden, ami nagyon fontos, de az első napba nem fér bele.

Kikkel fogok az első időszakban együtt dolgozni?

Kik a külső és belső ügyfeleink?

Hol találom, hogy érem el a szerepkörömhöz szükséges dokumentációkat?

Milyen meeting-struktúra van itt, melyek az online, melyek a preferáltan személyes megbeszélések?

Mik a legfontosabb céges szabályzatok?

Mik azok az aktuális projektek, amelyekben részt fogok venni?

Kihez fordulhatok, ha gondom, kérdésem van, vagy információra van szükségem?

ONBOARDING

Ez az a szakasz, amiben az új kolléga elsajátítja a szervezetben és a szerepkörben történő produktív működéshez szükséges alapokat.

Hogyan ítélik meg a vezetőim, kollégáim az előrehaladásomat?

Kihez fordulhatok, ha gondom, kérdésem van, vagy információra van szükségem?

ONBOARDING VÉGE

Az Onboarding folyamat fontos mérföldköve a 3. hónap vége, ami gyakran egybeesik a próbaidő végével is. Ilyenkor sor kerül egy feedback beszélgetésre / próbaidő lezáró beszélgetésre, amelyen részt vesz az új kolléga, vezetője, mentora és a HR.

Hogy haladok?

Hogy ítélik meg a betanulásomat?

Hogyan sikerült átvennem a szerepkört?

Hogyan illek bele a csapatba, a kultúrába?

Hogyan integrálódtam?

Hogy érzem itt magam?

Akarok itt maradni?

TELJES INTEGRÁCIÓ

Gyakran elég egy negyedév a betanulásra, de a szerepkör komplexitásának függvényében előfordulhat, hogy a teljes integrációhoz még hónapok kellenek. Nagy felelősségkörrel járó pozíciókban, illetve felsővezetők esetében ez az idő akár egy év is lehet.

 

Kinek a dolga?

A HR a folyamat (tovább)fejlesztésének, testreszabásának, élménytelivé tételének a motorja, ám egyedül nem tud az ügyfelek és a stakeholder-ek elvárásainak megfelelő (vagy azt felülmúló) onboardingot fejleszteni. Az onboarding az egész szervezet közös feladata.

Mint láttuk, a kiinduló állapot kritikus elemzése, a tervezés, az ötletelés, az átadandó tudás meghatározása és az időterv elkészítése keresztfunkcionális (több terület aktív részvételét igénylő) csapatmunka, amiben az egész vállalat képviselteti magát.

Az újonnan érkezettekkel folytatott rendszeres (formális és informális) beszélgetések lefolytatása szintén közös feladat. A visszajelzések egyrészt segítenek nyomon követni, hogy halad a betanulás, másrészt hasznos inputokat adnak a folyamat továbbfejlesztéséhez.

Ezzel összefüggésben a HR talán legfontosabb szerepe gondoskodni egy olyan fejlődés fókuszú, pozitív szervezeti kultúráról, amelyben az emberek elkötelezettek az onboarding fontossága mellett. Egy ilyen kultúrában érték és büszkeség részt vállalni az új kollégák fogadásában, betanításában és integrációjában - hiszen azzal, hogy mást fejlesztünk, magunk is fejlődünk és ezzel a szervezetünk egésze is fejlődik.

Schmidt Barbara
People & culture vezető, KÜRT Akadémia képzésvezető

A nyitóképen a szerző

  • 2024.05.24Kiváló vezető képzés Tanteremben, 6 képzési napon, 4 szakmai vezetőtől tanulhat kis létszámú csoportban alap vezetői kompetenciákat, hogy HR vezetőként is versenyképes legyen! Most 15% kedvezmény!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.06.05Pénzügyi kimutatások elemzése A képzés során a résztvevők megismerik és elsajátítják a beszámoló elemzés eszközeit és technikáit, képessé válnak egy vállalat vagyoni, pénzügyi és jövedelmi helyzetének komplex megítélésére a nyilvánosan elérhető pénzügyi beszámolók alapján. Betekintést kapnak a vállalati beszámolók megértéséhez elengedhetetlen iparági elemzés eszközrendszerébe és technikáiba.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.06.10Szakemberből vezető A szerepváltás nézőpontváltással is jár, nem csak névjegykártyád változott meg. Ha szakemberből lettél vezető érdemes feltenned a kérdéseket: Mi a feladatom? Miért vagyok felelős? Mi változott? Ez a képzés abban segít, hogy tisztábban tudd megfogalmazni és megérteni a saját vezetői szerepedet, az ezzel kapcsolatos változásokat és elvárásokat.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.06.13Tudatos delegálás - vezetői tréning Programunk két fontos vezetői készség fejlesztésére irányul. Az egyik a tudatos delegálás, mint elengedhetetlen vezetői időfelszabadító, munkatárs-fejlesztő készség, a másik az ehhez szükséges asszertív kommunikáció, amely ezt a folyamatot segíti.info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
A dolgozók kétharmada heti 1-2 meetinget időpocsékolásnak tart

Magyarország első országos reprezentatív produktivitás kutatása egyebek közt arra keresett választ, hogy a hazai fehérgalléros dolgozók napi... Teljes cikk

Az empatikus munkahelyi vezetés sokkal hasznosabb, mint egy szál nőnapi virág!

Március 8-án ünnepeljük a nemzetközi nőnapot. Azonban az egynapos ünneplésnél sokkal fontosabb, hogy a nők minden nap komfortosan és biztonságosan... Teljes cikk

Nincs több email áradat szabadság után - így segít az AI felvenni újra a fonalat

Egy mesterséges intelligencia (AI) alapú alkalmazásnak köszönhetően többé nem kell órákat töltenie a munkavállalónak a hosszabb szabadság alatt... Teljes cikk