Könnyed vezetés - Vágy, vagy lehetőség?
Az elmúlt években, többek között a gazdasági, a munkaerő-piaci helyzet leírására az egyik legtalálóbb betűszó a VUCA lett. Mind szervezeti, csapat, mind vezetői szinten szembesültek a résztvevők a betűszó által jellemzett helyzettel, amikor folyamatosan váratlan, bizonytalan és komplex kihívásokkal kénytelenek szembesülni. Lehet ilyenkor könnyedén venni a vezetést? Lehet erőlködés, erőfeszítés nélkül vezetni?
Hogyan lehetne ezt könnyedén csinálni?
Lynn Scott, az Effortless Leader Revolution - szabad fordításban A Könnyed Vezető Forradalma - program elindítója úgy gondolta, hogy lehetséges megvalósítani ezt a vezetési stílust. A Coaching Határok Nélkül (CHN) nemzetközi workshop sorozatának előadójaként azt mutatta be nekünk, hogy mi kell ahhoz, hogy a vezetés könnyed és erőfeszítésektől mentes legyen.
Az, hogy valamilyen tevékenység mekkora erőfeszítést és mekkora hozzá tartozó stresszt jelent, elsősorban azon múlik, hogy milyenek és mekkorák a kihívások, amelyekkel szembe kell néznünk, illetve azon, hogy hogyan küzdünk meg ezekkel. A vezetők elsősorban a következő kihívásokkal állnak szemben:
- Pontosan mit kell csinálni (most) és a rengeteg tennivaló közül miért éppen ezt, és pont most
- Információs túlterhelés (amely gyakorta vezet „lefagyáshoz”, cselekvésképtelenséghez)
- Hogyan építsen csúcsteljesítő csapatot
Lynn programjának a küldetése az, hogy segítsen a vezetőknek sikeresen szembeszállni ezekkel a kihívásokkal, méghozzá anélkül, hogy keményebben kellene dolgozniuk. A program szerint 4 fő pillérre kell fókuszálni és szilárd alapokat kell kiépíteni, gyakorolni és kísérletezni kell, és lényeges, hogy egyszerre csak kis lépéseket vállaljunk be. Mit jelent mindez?
A négy pillér, amelyeket szilárdan alá kell támasztanunk megfelelő alapozással:
- Idő - azaz idő a dolgok átgondolására és fókuszálás azokra a dolgokra, amelyek a legnagyobb változást jelentik.
- Transzformáció - azaz magabiztos, hiteles, becsületes kommunikáció és hatásgyakorlás, hogy képesek legyünk magunk körül alakítani a világot és benne önmagunkat a kívánt változás irányába.
- Beszéd - azaz az idegtudományok és az agykutatás eredményeinek megértése és felhasználása a beszélgetésekben, vagyis hogyan beszélgessünk bárkivel bármiről úgy, hogy együtt teremtsük meg a beszélgetés céljának megfelelő kimenetét, eredményét.
- Csapat - azaz csináljuk azokat a dolgokat, amelyek a nyerő csapatot motiválják, fejlesztik és összetartják.
Hogyan tudjuk mindezt szilárdan megalapozni?

A szilárd alapok lerakása után fókuszálhatunk a könnyed, erőfeszítésektől mentes vezetés 4 pillérére. (A cikknek nem célja a teljes workshop anyagának átadása ezért pillérenként csak egy-egy fontos momentumot emelek ki)
Az Idő pillér - Keressük meg a legidőpazarlóbb dolgokat, illetve azonosítsuk azokat, amelyeket kerülünk, nehezen csinálunk meg! Különítsünk el minden nap 20 perce időt, amikor csak magunkkal foglalkozunk!
A Transzformáció pillér - Vezetőként el tudjuk juttatni üzeneteinket a munkatársakhoz úgy, hogy azok meghallják, megértsék azokat, és azoknak megfelelően cselekedjenek? Nyilvánvalóan ez a pillér szoros kapcsolatban van a Beszéd pillérrel, vagyis a beszélgetéseink, kommunikációnk megfelelőségével. Érdemes példaképeket, olyan személyeket keresni, akik komoly pozitív befolyást tudtak gyakorolni másokra. Mit és hogyan csináltak ők? Mit tudok én ebből tanulni és megvalósítani a saját kommunikációmban? (Természetesen itt is a kis lépések elvét alkalmazva lehet a legjobb eredményeket elérni.)
A Beszéd pillér - Figyeljük meg, hogy milyen beszélgetéseket kerülünk és milyenekben veszünk részt szívesen! Keressük meg a miérteket! Tanuljuk meg, milyen beszélgetés-minták nyitják meg a partnerek elméjét és milyenek építenek bizalmat! Azt is, hogy melyek során záródik az elme és melyek, amelyek bizalmatlansághoz vezetnek! A motivációk ismerete nagyban segít ebben! Ahhoz, hogy a másik emberben az elfogadás érzését (és így az általunk kívánt cselekvéseket, attitűdöt) elérjük. Rossz hangulatú, negatív beszélgetések esetén a stressz hatására megnő a kortizol termelés, amely szűkülő tudati működést eredményez és védekező (estleg támadó) viselkedésbe torkolhat. Ilyen állapotban a partnerünktől, de magunktól sem várhatjuk el a teljes együttműködést, a magasabb teljesítményt. (Az üss, fuss, lefagyás, behódolás állapotok valamelyikébe kerülünk a döntés- és cselekvőképesség állapota helyett.) Lynn második (délutáni) workshopja a jelenlétről, speciálisan a coach jelenlétéről szólt. A jelenlét és annak megnyilvánulásai fontos elemét képezik ennek a pillérnek: Hallgatás (meghallgatás és meghallás), olyan kérdések feltevése, amelyekre nincs saját válaszunk (vállaljuk a nemtudás tényét). Ez odafigyeléssel, gyakorlással és kis lépésekben valósítható meg.
A Csapat pillér - A csapat teljesítménye a vezetés minőségét is jelzi. Fontos, hogy vezetőként értékelni tudjuk a csapatunk teljesítményét. Minél több szempontot veszünk figyelembe, annál hatékonyabban tudunk vezetőként beavatkozni. (Belső és külső kommunikáció, együttműködés, tudásmegosztás stb.) Érdemes szempontonként skálázva értékelni a teljesítményt és meghatározni azt, mi kell ahhoz, hogy egy ponttal javuljon az érték.
Látható, hogy ezek nem különlegesen bonyolult dolgok, mégis - Lynn tapasztalatai szerint - a fentieket figyelembe véve és alkalmazva a vezetés sokkal könnyedebbé tehető.
Gogolák Zoltán ACC - Ábri Judit MCC (CHN alapító)
Fotók: Peredi Ágnes
- 2025.05.31Gazdasági teljesítmény mérése Napjaink controlling tevékenységének fontos része a tényadatokat szolgáltató számvitel, működését kiemelt szinten kell ismerni. A tanfolyam elvégzése után az elsajátított számviteli ismeretek segítségével a controlling által is használt mutatószámok könnyen értelmezhetőkké válnak.
Részletek
Jegyek
- 2025.06.02Projektmenedzsment képzés A projektmenedzsment elméletének és gyakorlatának megismertetése a résztvevőkkel. A projektmenedzsment módszereinek begyakorlása példákon és esettanulmányokon keresztül. A résztvevők projektvezetési képességének fejlesztése és felkészítésük projektek önálló, sikeres lebonyolítására.
Részletek
Jegyek
- 2025.06.04Lean vezetés - Lean coaching A KÉPZÉS CÉLJA: A Lean Management bevezetés támogatása. Olyan Lean szemléletű vezetők képzése, akik képesek lesznek eredményesen irányítani, támogatni a Lean menedzsment bevezetését saját szervezetüknél, és a gyakorlatban is eredményesen alkalmazzák a Lean szemléletű változáskezelési, coaching, kommunikációs, motivációs eszközöket.
Részletek
Jegyek
- 2025.06.06Pénzügyi kimutatások elemzése A képzés során a résztvevők • megismerik és elsajátítják a beszámoló elemzés eszközeit és technikáit • képessé válnak egy vállalat vagyoni, pénzügyi és jövedelmi helyzetének komplex megítélésére a nyilvánosan elérhető pénzügyi beszámolók alapján • betekintést kapnak a vállalati beszámolók megértéséhez elengedhetetlen iparági elemzés eszközrendszerébe és technikáiba.
Részletek
Jegyek
Jakus Tamás 2020-ban érkezett Thermo Fisher Scientifichez, amikor az élettudományokkal foglalkozó cég üzleti szolgáltató központjában még alig... Teljes cikk
A 14. PwC Magyarországi Vezérigazgató Felmérésben megkérdezettek 1,8%-os GDP-növekedést és 415 forintos euróárfolyamot jósolnak 2025-re 4,8%-os... Teljes cikk
„Amikor először vezető lettem, akkor nagyon sokat jelentett, hogy valaki azt mondta: „Hajni, most ne bizonyítani akarj, azért vagy ott, mert már... Teljes cikk
- Nem mindenki vezető, aki annak látszik...(és bizony fejétől bűzlik a hal) 2 hete
- 7 pontos töknövesztő akcióterv - a bátorság visszaszerzése vezetőknek 2 hete
- Versenyelőnyben lesz az a cég, amely jól menedzseli a hibrid munkavégzést 1 hónapja
- Conscious unbossing: csak mítosz, hogy nem akar vezető lenni a Z generáció? 1 hónapja
- Ezek a legjobb céges coaching gyakorlatok 1 hónapja
- HR-trendek 2025: tovább csökken a vezetés iránti bizalom 2 hónapja
- Gyakornokból lett szállodaigazgató - Hegedüs Hajnalka, a Hilton Budapest első női igazgatója 3 hónapja
- Kulcs a szakértőkhöz: így vegyél fel nagy tudású munkatársakat 3 hónapja
- Mire van szükség a sikeres digitalizációhoz? 3 hónapja
- Ezt tegyük, ha toxikus vezető van a cégünknél 3 hónapja
- Felmérés: a vezetők és a frontvonalban dolgozók magas pszichoszociális kockázattal szembesülnek 4 hónapja