Jutalmat és online élményt! - így zárd az évet a munkahelyen
A karácsony előtti időszak munkahelyi kezelése az egyik legnagyobb humán fókuszú kihívás az évben - a pandémiától függetlenül is. Nagy a munkahajrá, sok a stresszfaktor és idén még egy sor korlátozással is együtt kell élni. Miként lehet ebből kihozni a maximumot, hogy januárban egy motivált, jókedvű csapattal kezdjük az évet? Papp Tamás István HR szakember írása.
Szociális elszigetelődés és pénzhiány, a két stresszforrás
Nos, Csíkszentmihályi textilgyárosa, a ma szervezeteinek is követendő például szolgáló stratégiát választott a válsághelyzet kezelésére. A mostani pandémia okozta gazdasági-egészségügyi krízis által a munka világának leginkább sújtott területe ugyanis - a munkaközösségtől történő szociális elszigetelődés mellett - a jövedelem! Pontosabban a kényszeres leállások, műszaktörlések, túlóraelmaradások, juttatásmegvonások, jutalom-elmaradások, teljesítménybér-csökkenések, időszakos, vagy - legrosszabb esetben - végleges munkakörmegszűnések és állásvesztések okán beütő jelentős munkavállalói reáljövedelem-csökkenés, valamint az attól való félelem generálta megtakarítási, kiadáscsökkentési, átcsoportosítási kényszer. Ha tehát a bérből és fizetésből élők kieső jövedelemének figyelembevétele nélkül próbál meg egy munkáltató úrrá lenni a Covid okozta dolgozói elkötelezettség-elégedettség romláson (például egy kirakat karácsonyi buli szervezésével), közép- és hosszabb távon a saját munkaerő-piaci versenyképességét veszélyezteti (a járvány egy vállalat életciklusához képest észrevétlenül rövid idő alatt elmúlik).
A munkáltatók egy része fel is ismerte mindezt, és a távmunkákban, home offce munkavégzésben, a munkába járás korlátozásában, vagy a karácsonyi vacsorák elmaradásában nem a veszteségek minimalizálásának lehetőségét látja, hanem épp ellenkezőleg, igyekeznek valódi, kézzel fogható, anyagi segítséget is nyújtani az önhibájukon kívül pénzügyi krízisbe jutott munkatársaiknak. Hogyan is?
E betervezett költségek a munkavállalók számára történő átcsoportosításával (sokszor a magasabb járulékvonzatok bevállalásával bérkiegészítésként, egyszeri jutalomként, krízispénzként, karácsonyi támogatásként, csekély értékű ajándékutalványként).
Az otthoni munkavégzés miatt megnövekedett munkavállalói kiadások átvállalásával (többek között eszköz- és költségtámogatással, esetleg a gyerekfelügyet költségeinek megtérítésével, jó minőségű eü-maszkok biztosításával).
A merev cafeteria rendszerek rugalmassá tételével (az évközi, akár többszöri nyilatkoztatás, illetve cafeteria-elemek közötti átcsoportosítás lehetőségének engedélyezésével).
Az outplacement rendszerek leporolásával (amelynek része, hogy a munkavállalóikat az elbocsátás vagy fizetés nélküli kényszerpihenésre küldés helyett, stratégiai együttműködések (véd- és dacszövetségek) kiépítésével, olyan cégekhez irányítják át, ahol - pandémia ide vagy oda - nem csökkent, sőt akár nőtt is a humán erőforrás szükséglet (logisztika-szállítmányozás, élelmiszeripar, egészségügy stb.).
Ha végképp ragaszkodnak a céges karácsonyi vacsora misztériumához, akkor a lefújt vacsora költségeinek felhasználásával minden egyes dolgozó számára karácsonyi menü küldésével (amivel nem mellesleg a pandémia által egyik leginkább sújtott vendéglátási szektort is támogatják valamicskét).
De mindez nem elég. És nem anyagi értelemben nem elég. Sok vezető, háeres, munkavállaló érzi úgy ugyanis, hogy egy olyan válsághelyzetben, amikor az adott vállalkozás anyagi lehetőségei teljesen kimerülnek, ráadásul komoly munkavégzési és kijárási korlátozásokkal is szembe kell nézni, egyszerűen képtelenség motiválni, vagy „csak” egyben tartani is a munkaközösségeket. Ezért megpróbálják a jól bevált közösségi eseményeket - beleértve a karácsonyi vacsorapartit, vagy az év végi záróbulit is - az on-line térre low-cost üzemmódban átültetni. Nem sok sikerrel. De ennek a sikertelenségnek nem a pénzhiány vagy a virtuális eseményszervezés tapasztalatának hiánya az oka. Hanem az, hogy a munkavállalóknak nem erre van szükségük! A többségüknek, tudniillik, legkisebb gondja is nagyobb annál, hogy puccos vacsorán vegyen részt - legyen az reális vagy virtuális - meghallgatva az évi végi értékeléseket, megtapsolva az év dolgozóit, bambán bámulva a „vicces” műsort, és végig nézve kollegáik lerészegedését. Egyébként is, ha egy közösséget csak a karácsonyi vacsora tart egyben (látszólag), az már régen rossz…
Közösségi cyber-élményt kell nyújtani
Ehelyett inkább azon munkáltatók járnak jó úton, akik erőltetett és kényszeredett online koccintgatások szervezése helyett, kifejezetten a virtuális lét adottságait kihasználva igyekeznek a szociális elszigetelődést csökkenteni és közösségi cyber-élményt nyújtani a dolgozóiknak:
- virtuális tombolasorsolásokat tartanak, on-line szerencsekereket forgatnak, melyek során karácsonyi kiegészítőket (szaloncukrot, bejgli-utalványt, stb.) lehet a munkavállalóiknak „biztosítani”, mert gyakorlatilag mindenki „nyer, aki mer”…
- de minden különösebb gond nélkül a virtuális térben is meg lehet szervezni, a számos vállalatnál tradícióként működő karácsonyi face-to-face ajándékozást is. Csak a kézzel fogható ajándék helyett, valami virtuális, de kifejezetten személyhez szóló, lehetőleg egyedi figyelmesség (e-matrica, gif, smile, mém, stb.) dukál, amelyek kialakításához akár a belső marketing csapat szaktudását is igénybe lehet venni;
valamint megteremtik, illetve felerősítik a belső kommunikációs tevékenységüket, rendszeresen és következetesen megjelenve a virtuális térben. Vagyis bevezetik, kiterjesztik, aktivizálják a közösségi médiában a jelenlétüket és a fizikai dolgozóik és/vagy külső telephelyeiken dolgozó munkatársaik számára is lehetővé teszik (vagy megkönnyítik végre) a vállalat közösségi médiás felületeinek elérését és tudatos használatát. Az Outlook, a Facebook, a Skype, a Zoom, a Webex és még ki tudja hány app igénybevételével (eltörölve - vagy átmenetileg felfüggesztve - a céges mobilok, internetes hozzáférések költségkorlátait):
- virtuális fórumokat, chatszobákat létrehozva biztosítják a dolgozóik első kézből történő informálódásának, illetve kétirányú tájékozódásának lehetőségét;
- az ügyfélszolgálatok aprócska átalakításával 0-24-ben hívható belső „forró drótot” üzemeltetnek, házi zöldszámot biztosítanak a kollegáiknak;
- önszerveződő-önsegítő munkaközösségeket (egyfajta projekt teameket) hoznak létre, támogatva a munkavégzéshez csak közvetlenül kapcsolódó „új” kihívások megoldását (pl.: gyerekfelügyelet, idős és/vagy home office-ban dolgozó és/vagy karanténba került kollegáik támogatása, stb.);
hogy a kollégák biztonságban érezhessék magukat, érzelmileg kapcsolódhassanak a munkatársaikhoz és a munkahelyükhöz. Támaszkodhassanak, számíthassanak egymásra, a vezetőikre, érezzék, hogy bíznak bennük, foglalkoznak velük, odafigyelnek rájuk. És mindezt miért? Mert, ahogy azt az egyik legnagyobb magyar kapitalista, Weiss Manfréd mondotta volt: a „tőke felelősséggel jár”.
Anyagi és szociális felelősséggel - elsősorban a dolgozóiknak és a dolgozóikért!

Nyitókép:Derek Arguello on Unsplash
- 2025.05.31Gazdasági teljesítmény mérése Napjaink controlling tevékenységének fontos része a tényadatokat szolgáltató számvitel, működését kiemelt szinten kell ismerni. A tanfolyam elvégzése után az elsajátított számviteli ismeretek segítségével a controlling által is használt mutatószámok könnyen értelmezhetőkké válnak.
Részletek
Jegyek
- 2025.06.02Projektmenedzsment képzés A projektmenedzsment elméletének és gyakorlatának megismertetése a résztvevőkkel. A projektmenedzsment módszereinek begyakorlása példákon és esettanulmányokon keresztül. A résztvevők projektvezetési képességének fejlesztése és felkészítésük projektek önálló, sikeres lebonyolítására.
Részletek
Jegyek
- 2025.06.04Lean vezetés - Lean coaching A KÉPZÉS CÉLJA: A Lean Management bevezetés támogatása. Olyan Lean szemléletű vezetők képzése, akik képesek lesznek eredményesen irányítani, támogatni a Lean menedzsment bevezetését saját szervezetüknél, és a gyakorlatban is eredményesen alkalmazzák a Lean szemléletű változáskezelési, coaching, kommunikációs, motivációs eszközöket.
Részletek
Jegyek
- 2025.06.06Pénzügyi kimutatások elemzése A képzés során a résztvevők • megismerik és elsajátítják a beszámoló elemzés eszközeit és technikáit • képessé válnak egy vállalat vagyoni, pénzügyi és jövedelmi helyzetének komplex megítélésére a nyilvánosan elérhető pénzügyi beszámolók alapján • betekintést kapnak a vállalati beszámolók megértéséhez elengedhetetlen iparági elemzés eszközrendszerébe és technikáiba.
Részletek
Jegyek
Továbbra is többségben vannak azok a dolgozó fiatalok, akik kellően fixnek gondolják az állásukat: a K&H ifjúsági index legfrissebb, 2024 év végi... Teljes cikk
A megújult magyar szakképzés Európa második legjobbja, és benne van a világon az első tízben - jelentette ki Hankó Balázs kulturális és... Teljes cikk
Donald Trump választási győzelme után elindult egy trend az USA-ban. Egyre több cég int búcsút a sokszínűség és a befogadás elősegítését... Teljes cikk
- Túlárazott karácsonyi vacsora helyett 4 hónapja
- Így lesznek nyitva a budapesti piacok december 24-én 4 hónapja
- Ennyit szánnak a fiatalok a karácsony ajándékokra 4 hónapja
- Ezek a nagy élelmiszerláncok nyitnak ki december 24-én 4 hónapja
- Időzónák szorításában a munkahelyen 4 hónapja
- Rétvári Bence: juttatást kapnak a tankerületi iskolában dolgozó tanárok év végén 4 hónapja
- Ilyen trendek mentén alakul át az üzleti utazások jellege 4 hónapja
- A helyeden vagy? Így segíti a munkavállalói jóllétet a CIB Bank 4 hónapja
- Havi egymilliót lehet keresni ezzel a munkával a budapesti adventi vásárban 5 hónapja
- Mitől lesznek boldogok és elkötelezettek a dolgozók? 5 hónapja
- Így növeli a munkavállalói felhasználói élményt az AI használata a magyar banknál 5 hónapja