kapubanner for mobile
Megjelent: 19 éve

Diverzitás-menedzsment a Lufthansa gyakorlatában

Alkalmazottak a világ 150 országából, egynegyedük részmunkaidőben foglalkoztatott, 35 százalékos külföldi aránnyal - csak néhány adat a Lufthansa komplex HR-struktúrájából. A légitársaság HR-vezetője az alkalmazott diverzitás-menedzsmentről tart beszámolót.

A sokoldalúság hatékony hasznosításával és kezelésével előnyt kovácsolhatunk még a legkülönfélébb alkalmazotti összetételből is. Ezt bizonyítja a Lufthansa példája, mely a világ 150 országából érkező beosztottakat egyedülállóan képes egységbe ötvözni. A német Manager-magazin a légitársaság HR-vezetőjét, Martin Schmittet kérdezte az általuk alkalmazott "diverzitás-menedzsment" gyakorlati oldaláról.


-Mit jelent a "diverzitás-menedzsment" a Lufthansa gyakorlatában?

-Diverzitás-menedzsment alatt mindazon humánpolitikai lépéseket értjük, melyek összességével az alkalmazottak különbözőségét nem problémaként, hanem sokkal inkább előnyként kezeljük, illetve hasznosítjuk.

-Mely területeket különböztetnek meg a diverzitás-menedzsment során?

-Külön vizsgáljuk a munkavállalói összetétel életkorát, nemét, nemzetiségét és így tovább.

-A Lufthansát nemzetközi szinten is egy rendkívül színes nagyvállalatként tartják számon. Tudná ezt számokban is jellemezni?

-A Lufthansa jelenlegi teljes dolgozói létszáma 150 ország munkavállalóiból tevődik össze. Az átlagéletkor 39,6 év. Az alkalmazottak 18 százaléka idősebb 50 évnél; egynegyedük részmunkaidőben dolgozik; 35 százalékuk valamely külföldi egységünknél van beosztva. A nők foglalkoztatotti aránya 40 százalék. Cégünk munkavállalóinak 3,4 százaléka fogyatékkal élő szakember.

-Mióta hasznosítják a diverzitás-menedzsmentet a Lufthansánál?

-2001-ben kezdtünk először komolyan foglalkozni a módszerrel, majd egy vezetővel és egy esélyegyenlőségi megbízottal indítottuk útjára az új menedzsment-szemléletet.

-Mire helyezik a súlypontot?

-Mindenek előtt a Work-Life-Balance fontosságára, hiszen ez mindenkit érint. Elsősorban az a célunk, hogy női alkalmazottainknak a családjukra is jusson idejük, így a Work-Life-Balance keretében a flexibilis munkaidő-beosztásra törekszünk. Dolgozóink meglehetősen nagy része részmunkaidős beosztásban van és mára már munkaidő-modellek százait dolgoztuk ki annak érdekében, hogy a munkát a családi életükhöz igazíthassák a beosztottak. Évek óta szerződésben állunk családszervíz-szolgáltatást nyújtó vállalatokkal, melyek a gyerekfelügyeleten kívül valamennyi családi problémára biztosítják a megoldást. Ha be kell ugrani a céghez valamiért, akkor is igénybe vehető az azonnali gyerekfelügyelet. Céges óvodánk nincsen...

-...a sok elszórt telephely miatt?

-Családcentrikus humánpolitikánkkal igyekszünk minden különleges esetet kiküszöbölni. A minden egységnél üzemeltetett általános óvoda azonban a rendkívül sok kisebb telephely miatt nem lenne kifizetődő.

-Vannak kifejezetten nőknek illetve férfiaknak szervezett vezetői tréingjeik?

-Többek között két szeminárium-modullal állunk a nők rendelkezésére "Érvényesülési stratégia nőknek" és "A nők és a feladatok vezetőként" címmel. Elsősorban azonban arra koncentrálunk, hogy ne izolált témákat közvetítsünk a tréningek során, hanem olyanokat, melyek mindenki számára -és mindkét nem számára- mindennapi, hasznos információkat nyújthatnak. Arra törekszünk, hogy a szervezeti integrációt minél jobban felerősítsük.

-Az Önök által alkalmazott diverzitás-menedzsment hatékonyságának felmérése igen nehézkes a mindennapok során. Mégis, hogyan bizonyosodnak meg az egyes lépések eredményességéről?

-A munkavállalók foglalkoztatásának közvetlen költségei magától értetődően mérhetőek, ám valóban rendkívül nehézkesen lehet felmérni a diverzitás-menedzsment eredményességét. Egy meglehetősen kis csapat irányítja ezeket a lépéseket, így az erre fordított költségeinket teljes mértékben
képesek vagyunk minimalizálni, átfogó eredményesség-mérésre azonban csak jópár év múltán lesz lehetőség.


-Ha úgy vesszük, valójában nem az imázs-építés része a diverzitás-menedzsment alkalmazása?

-Semmiképpen. Sokkal inkább egy kellemes velejárója a vállalat jó arculatának. Ha jelentkeznek hozzánk egy pozíció betöltésére, akkor nem azért teszik, mert a diverzitás-menedzsment révén megkapnak bizonyos szolgáltatásokat és mert nálunk nem éri hátrány esetleges hovatartozásuk miatt, hanem azért, mert egy meglehetősen jó hírnevű vállalatnál szeretnének dolgozni.

-Más vállalatok erős irányvonalat szabnak a személyzet számára. Az amerikai óriáskonszern, a Wal-Mart például 'nem tanácsolja' dolgozóinak a munkahelyi párkapcsolatot. Hogy van ez a Lufthansánál?

-A Wal-Mart gyakorlatát nem szeretném kommentálni. Részünkről a Lufthansánál nem tartjuk fontosságát ilyen előírásoknak. A dolgozóknak látniuk kell, hogy az adott körben mi az illendő és mi nem.

-Miben várható változtatás a jövőben a diverzitás-menedzsment munka során?

-Javítani mindig mindenen lehet. Vannak társadalom-politikai változások, melyekre reagálnunk kell. Ilyen például a demográfiai fejlődés iránya, vagy akár a tervezett anti-diszkriminációs törvények figyelembe vétele is.

-Hogyan reagálnak a társadalmi fejlődésekre?

-Példának okáért néhány éve speciális iskolaprogramot indítottunk el idősebb alkalmazottaink számára, de örvendetes tény, hogy vállalatunknál minden korosztály egyaránt privilegizált helyzetben érezheti magát.

-És hogyan építették be a diszkriminációs törvényi előírásokat a Lufthansa mindennapos HR-politikájába?

-Elsősorban az EU irányvonalakra támaszkodunk az antidiszkriminációs személyügyi politika terén. Politikánk lényege: a Lufthansánál nem volt de nem is lesz semmilyen diszkriminációs forma. Hogy a lehető legteljesebb munkahelyi környezetet nyújthassuk fogyatékkal élő beosztottainknak, ezért egy speciális ún. "súlyosan fogyatékosok mentor-programját" is létrehoztunk. Ennek lényege, hogy minden súlyosan fogyatékos dolgozónk kölcsönösen megoszthatja tapasztalatait egy nem fogyatékkal élő alkalmazottal. Így biztosítjuk, hogy az egészséges dolgozóink tisztában legyenek a fogyatékkal élők szemszögével és megértsék: számukra több támogatásra van szükség a munkájuk elvégzéséhez.


A Lufthansa által immáron négy éve alkalmazott HR-szemléletmód nálunk még nem terjedt el, annak ellenére, hogy már számtalan multinacionális vállalat bizonyította: vegyes alkalmazotti összetétellel jóval nagyobb hatékonyságra tehetünk szert a mindennapok során HR-vezetőként és cégvezetőként egyaránt.
  • 2024.05.14Mesterséges intelligencia használata a marketing munkában Képzésünk célja, hogy bemutassuk 2024-ben mi mindenre képes a mesterséges intelligencia, használata mennyire meg tudja könnyíteni a marketing szakemberek - vagy erre a pályára készülők - munkáját. A képzés során a résztvevő megtanulja, hogy milyen kiaknázatlan lehetőségek rejlenek a mesterséges intelligenciában. Ezen túl megtanulja, hogy a különböző AI eszközöket milyen stratégiai kombinációban érdemes használni a lehető legnagyobb hatékonyság elérése érdekében. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.16Atipikus foglalkoztatási formák – Dr. Bankó Zoltán Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.24Kiváló vezető képzés Tanteremben, 6 képzési napon, 4 szakmai vezetőtől tanulhat kis létszámú csoportban alap vezetői kompetenciákat, hogy HR vezetőként is versenyképes legyen! Most 15% kedvezmény!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.06.10Szakemberből vezető A szerepváltás nézőpontváltással is jár, nem csak névjegykártyád változott meg. Ha szakemberből lettél vezető érdemes feltenned a kérdéseket: Mi a feladatom? Miért vagyok felelős? Mi változott? Ez a képzés abban segít, hogy tisztábban tudd megfogalmazni és megérteni a saját vezetői szerepedet, az ezzel kapcsolatos változásokat és elvárásokat.info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Hogyan hangoljunk össze embereket különböző kultúrákból vállalati közegben?

Rengeteg érzelem, meggyőződés, konfliktus és öröm, egymástól tanulás és összefeszülés övezi az interkulturális szervezetek működését. A... Teljes cikk

A munkavállalók készségfejlesztése elmaradásban van, pedig fenekestül felfordul a munka világa

A generatív mesterséges intelligencia (AI) térnyerésével a munkavégzéshez szükséges készségek 2030-ra várhatóan 68%-kal változnak majd... Teljes cikk

A tanár is munkavállaló!?

Employer branding, toborzás, munkáltatói márka, karrierút, megtartás, juttatások, bérbenchmark stb. Szinte már elcsépelt szavak, unalomig... Teljes cikk