Az Employer Branding H-oldala
Az Employer Branding, vagy munkáltatói márkaépítés ma annyira népszerű téma, hogy szinte folyamatosan napirenden van. Mindenhonnan azt halljuk, hogy nincs megfelelő számú és képzettségű munkaerő, vagy ha mégis, akkor a cégek nehezen tudják szerződtetni, azután megtartani őket. Ezért aztán a munkáltatói márkaépítés most szinte minden cégnél aktuális. Egy fontos dolog azonban hiányzik az erre célzott programokból: a hiteles beszéd.
A címben említett H-oldal tehát egyfelől a hitelesség kérdésére utal. Jó, ha tudjuk, hogy a hitelesség ugyanúgy nem csak a szavainkon múlik, mint bármilyen más kommunikáció. A beszédünk nagyjából 20% a szavakon keresztül, a maradék 80% pedig a testbeszédünk révén jut el a külvilághoz. Ezért aztán írott szövegben azt állítunk, amit akarunk, de ha beszédre kerül a sor - nos, akkor jó, ha tudjuk, hogy a testbeszéd nem hazudik. (Leszámítva egy-két magasan képzett FBI-ügynököt és a kémeket, de ők rengeteget dolgoztak ezen.)
Ha megértjük, hogy akár tudunk róla, akár nem, két nyelvet beszélünk egyszerre, a szavakét és a testbeszédét, akkor az is világossá válik: ezen a két nyelven egymásnak ellentmondó üzeneteket tudunk küldeni. Hitelesen pedig csak az tud beszélni, aki mindkét nyelven azonos üzenetet küld. A munkáltatói márkához tehát nem elég frappáns szlogeneket fogalmazni, azokat meg is kell tölteni tartalommal (ez maga a cégkultúra), és főként: hitelesen kell beszélni róluk. Ráadásul nem csupán a külső (a leendő új munkatársaknak és/vagy az ügyfeleknek szóló), hanem a cégen belüli kommunikációban is.
A testbeszédet hitelessé tenni nem könnyű dolog, de meg lehet tanulni. Középvezetői csoportokkal dolgozva mindig sok időt szánunk annak kipróbálására, hogy mit „üzen” a mondat végén ellebegő, vagy felkanyarodó ponthasználat, a szünet hossza, vagy akár a légzés módja - hogyan hatnak ezek a beszélő hitelességére. A testbeszédben ugyanis eszközök működnek, és ezek használatának ilyen vagy olyan módja teszi hitelessé vagy éppen hiteltelenné a beszélőt. Vagyis: mondhat akármit, csak akkor lesz hiteles, ha a testbeszéde ugyanazt üzeni, amit mond. Ezért egy vezetőnek a hitelesség a legfontosabb vezetői eszköze.
De mit jelent a hitelesség? Nagyon leegyszerűsítve: hiteles az, aki azt mondja, amit gondol, és azt teszi, amit mond. Tehát a munkáltatói márka hitelességéhez legalább három dolog kell:
- Hiteles cégkultúra
- Hiteles kommunikáció
- Hiteles vezetők
Amikor munkáltatói márkaépítés a feladatunk, mindig azt javasoljuk: először mérjük meg a cégkultúrát, és a vezetők kommunikációját, majd e kettő eredményeire építsünk hiteles üzeneteket, és szintén az eredmény alapján dolgozzunk a cégkultúra - és ezzel párhuzamosan a vezetői hitelesség - fejlesztésén.
A H-oldal a HR-nek is szól: hiába költenek Employer Brandingre, ha mellette nem áldoznak a vezetői kommunikáció fejlesztésére, mert hiteles kommunikáció nélkül nincs jó munkáltatói márka, hiteles testbeszéd nélkül pedig nincs hiteles vezetői kommunikáció. Ha ez hiányzik, akkor a legprofibb módon felépített munkáltatói márka is üres lufi lesz csupán, amely előbb-utóbb kipukkad. Mert - ne felejtsük el - a testbeszéd nem hazudik!
Barra Mária Ph.D.
coach, kommunikációs tanácsadó, vezető tanár
Barra Kommunikációs Intézet
- 2024.06.05Pénzügyi kimutatások elemzése A képzés során a résztvevők megismerik és elsajátítják a beszámoló elemzés eszközeit és technikáit, képessé válnak egy vállalat vagyoni, pénzügyi és jövedelmi helyzetének komplex megítélésére a nyilvánosan elérhető pénzügyi beszámolók alapján. Betekintést kapnak a vállalati beszámolók megértéséhez elengedhetetlen iparági elemzés eszközrendszerébe és technikáiba. Részletek Jegyek
- 2024.06.10Szakemberből vezető A szerepváltás nézőpontváltással is jár, nem csak névjegykártyád változott meg. Ha szakemberből lettél vezető érdemes feltenned a kérdéseket: Mi a feladatom? Miért vagyok felelős? Mi változott? Ez a képzés abban segít, hogy tisztábban tudd megfogalmazni és megérteni a saját vezetői szerepedet, az ezzel kapcsolatos változásokat és elvárásokat. Részletek Jegyek
- 2024.06.13Tudatos delegálás - vezetői tréning Programunk két fontos vezetői készség fejlesztésére irányul. Az egyik a tudatos delegálás, mint elengedhetetlen vezetői időfelszabadító, munkatárs-fejlesztő készség, a másik az ehhez szükséges asszertív kommunikáció, amely ezt a folyamatot segíti. Részletek Jegyek
- 2024.10.02Tréning Kerekasztal Konferencia 2024. A 2024-es, őszi Tréning Kerekasztal Konferenciánk célja, hogy a résztvevők sokféle megközelítést kapjanak arról, a technológia hogyan épülhet be a tréningek világába. Részletek Jegyek
Részmunkaidő, home office, eltérő munkarend – csak néhány olyan kezdeményezés a munkáltatói oldalról, ami jelentősen könnyíthet az édesanyák... Teljes cikk
Kapcsolattartás a volt munkahellyel, közös programok a volt kollégákkal? Esetleg eljöhet az az időpillanat, amikor bumerángént visszatérnénk a volt... Teljes cikk
Hogy gondolkodik a Z generáció, miként áll a munkához, hogyan és mennyire könnyen beilleszthető? Mennyire éri meg gyakornokokat foglalkoztatni? Miért... Teljes cikk
- Munkahelyi alumni élethosszig: stratégiai fontosságú a jó kapcsolat fenntartása a volt kollégákkal 1 hónapja
- Határfelületi vezetők az iparban és kereskedelemben 2 hónapja
- Felmérés: Emiatt félnek az állásinterjúktól a dolgozók leginkább 2 hónapja
- Top Employers Hungary 2024: ők most Magyarország 10 legjobb munkáltatója az alkalmazottak véleménye alapján 5 hónapja
- Munkáltatói igazolás 7 hónapja
- Mi vonz a munkahelyre és mi tart ott? Itt egy friss kutatás 7 hónapja
- Országgyűlés előtt az új cafeteria szabályok! 8 hónapja
- Együttműködés, őszinteség és az elmaradhatatlan AI - így építsd a munkáltatói márkát 8 hónapja
- Végkielégítés: ezek a szabályok 9 hónapja
- Így alakulnak a közalkalmazottak bérei és juttatásai 2023-ban 12 hónapja
- A visszajelzés hatalma a munkáltatói márka megítélésében 13 hónapja