kapubanner for mobile
Megjelent: 7 éve

A robotok be fognak épülni a vállalatvezetésbe

Egyelőre az ügyfélszolgálatos munkában nem tudják kiváltani az embereket, de az új ipari forradalom sok munkhelyet át fog formálni, a robotok be fognak épülni a HR-be, sőt, a vállalatvezetésbe is.

Napjaink mindenkit foglalkoztató kérdései közül ezt hallom a leggyakrabban: „milyen munkakörök fognak megszűnni a robotok és a robotizáció térnyerése miatt?” Rendezvények sorozata is foglalkozik a témával, lásd „ Future of work” , „Jövő fürkészés” és még sorolhatnám. Igazából szerintem nem ez a jó kérdés, inkább az, hogy a robotok hogyan fogják átalakítani a vállalatok munkafolyamatait.

Ahhoz, hogy ezt vizsgálhassuk, először rendet kell teremteni a fogalmak szempontjából.

Az úgynevezett RPA (robotic process automation) a nagy volumenű alacsony komplexitású irodai folyamatokat vagy azok részeit automatizálja egy szoftver segítségével, amit tekinthetünk a kiszervezés további lépésének is.

Ahhoz, hogy az RPA költséghatékonyabbá tegye például az ügyfélszolgálati tevékenységét, részeire kell szedni a folyamatokat és meg kell támogatni egy újonnan összerakott workflow-val. A közép-kelet európai szolgáltatóközpontok képviselőinek szervezett legutóbbi konferencián kiderült, hogy a régióban az összes SSC már legalább egy éve elindult az RPA útján.

A jelenlevők egyöntetűen azt mondták, hogy nem lehet teljesen kiváltani a jelenlegi ügyfélszolgálatos munkatársak tevékenységét robotokkal, hiszen például a problémákat és a kivétel kezelést nem tudják átvenni az emberektől. Az, hogy mennyire lehet kiváltani az embert egy robottal vállalatonként és folyamatonként is változik, a Siemens képviselője pl. 90, a GE regionális felelőse 30%-ra becsülte ennek mértékét.

Kizárólag robotokkal nem fog menni

Kognitív automatizációról beszélünk akkor, ha komplexebb, rutinszerűen ismétlődő feladatokat, vagy szöveg felismerés alapján automatizálunk. Japánban évek óta elterjedt az olyan szállodai minibár, amely a benne levő ital kivételét szenzorral érzékeli és azonnal ráterheli a szobaszámlára, az USA-ban pedig már 2005-ben találkoztam azzal, hogy a repülőgépen elveszett csomagom reklamációját hangfelismerő robot kezelte. Itt sem lehetett teljesen automatizálni az ügyintézők munkáját, ugyanis az én magyar akcentusomat a robot nem ismerte fel, így kénytelen volt humán ügyintézőhöz kapcsolni.

Szociális robotizációról beszélünk akkor, ha szenzorok, mesterséges intelligencia (AI avagy artificial intelligence) és mechanikai robotok kombinációja segiti az emberi munkát. Ennek fejlettebb változata, amikor az algoritmus az emberi beavatkozás hatására módosul, azaz tanul a beavatkozásokból. Erre példa a sofőr nélküli jármű. Érdemes megjegyezni, hogy míg a 4-es metróra nyugodtan felülünk úgy, hogy tudjuk, egy robot vezeti, addíg a repülőgép fel- és leszállását továbbra is jobban szeretjük, ha a pilóták végzik. Ennek egyik oka az, hogy a 4-es metró kötöttpályás, tehát a hibalehetőség kisebb, mint a repülőgép esetében, ahol szabad pályán közlekedünk.

A robotizáció mindegyikére rohamtempóban terjednek a különféle alkalmazások. Az, hogy milyen területeken terjed majd el jobban vagy kevésbé, az sok mindenen múlik, például a fogyasztókon is. Azt várhatjuk, hogy a robotizációval érintett munkakörök nagy része átalakul és a folyamatokba integrálódik az új technológia. Fontos megjegyezni, hogy a feladatok szegregálásához mindenképpen kell egy új koncepció, mert másképpen „gondolkodnak” a robotok, például egy vírusgyanús email-t a humán ügyintéző lehet, hogy felismer és megnyitás nélkül töröl, a robot viszont biztos, hogy meg fogja nyitni.


Cikkünk több oldalas! Lapozzon!
1. oldal - A robotok be fognak épülni a vállalatvezetésbe
2. oldal - A robotok be fognak épülni a HR-be és a vállalatvezetésbe is
  • 2024.05.23Külföldiek foglalkoztatása Magyarországon – Dr. Fehér Dániel Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismeretiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.24Kiváló vezető képzés Tanteremben, 6 képzési napon, 4 szakmai vezetőtől tanulhat kis létszámú csoportban alap vezetői kompetenciákat, hogy HR vezetőként is versenyképes legyen! Most 15% kedvezmény!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.06.10Szakemberből vezető A szerepváltás nézőpontváltással is jár, nem csak névjegykártyád változott meg. Ha szakemberből lettél vezető érdemes feltenned a kérdéseket: Mi a feladatom? Miért vagyok felelős? Mi változott? Ez a képzés abban segít, hogy tisztábban tudd megfogalmazni és megérteni a saját vezetői szerepedet, az ezzel kapcsolatos változásokat és elvárásokat.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.06.13Tudatos delegálás - vezetői tréning Programunk két fontos vezetői készség fejlesztésére irányul. Az egyik a tudatos delegálás, mint elengedhetetlen vezetői időfelszabadító, munkatárs-fejlesztő készség, a másik az ehhez szükséges asszertív kommunikáció, amely ezt a folyamatot segíti.info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Ezért használja titokban sok dolgozó az AI-t

A munkahelyek alig több mint negyede tervezi, hogy idén generatív AI-képzést kínál dolgozóinak. Teljes cikk

Alacsony kódú technológiák - Így alakulhat át a munkaerőigény a szoftverpiacon

Az elmúlt években állandó slágertéma volt a globális informatikushiány, majd elkezdtek záporozni a hírek a techszektorban zajló tömeges... Teljes cikk

Minél több a mesterséges intelligencia a munkahelyen, annál rosszabb a dolgozók életminősége?

Az új technológiáknak, köztük a teljesítményt mérő eszközöknek, robotoknak és mesterséges intelligencia alapú szoftvereknek való kitettség a... Teljes cikk