A nemzetközi üzlethez nem elég az angoltudás, a kultúrát is ismerni kell
A Magyarországon működő nemzetközi, illetve a külpiacokra is kilépő hazai vállalatok többségénél az angol nyelv az első számú üzleti nyelv, mégis, a cégek kétharmada tapasztalt már kommunikációs nehézséget a külföldi érdekeltekkel való együttműködés során - többek között ez is kiderült az Angloville Kft. kutatásából, amelyben azt vizsgálták, hogyan befolyásolja a munkatársak nyelvismerete és interkulturális kommunikációs készségei a cégek nemzetközi üzleti sikereit.
Az Angloville felmérése azt is kiderítette, hogy miként hat a hazai vállalatok nemzetközi versenyben elért eredményeire a munkavállalók gyakorlati nyelvtudása és interkulturális kommunikációs készsége, milyen kihívásokkal szembesülnek a cégek e téren, és ezekre milyen megoldások születtek. Céljuk volt, hogy kiderüljön, van-e jó gyakorlat a hazai cégek között, és a nyelvtudás megfelelő kulturális jártassággal kiegészítve hogyan javíthatja a nemzetközi versenyképességüket.
A felmérés megmutatta, hogy a megkérdezett vállalatok kétharmada tapasztalt már kommunikációs nehézségeket a külföldi partnerekkel történő együttműködés során. A legtöbb probléma elsősorban a nem elégséges nyelvismeretből adódik, de a munkatársak eltérő nyelv- és kulturális ismerete még a nemzetközi hátterű cégeknél is gondot okozhat. Emiatt a munkaerő toborzás során a cégek közel fele már beosztotti szinttől elvárja az angol nyelv legalább középszintű ismeretét.
A külpiaci sikereket még mindig a nyelvtudás hiánya nehezíti leginkább a vállalatoknál, és még ma sem ritka, hogy tolmács alkalmazása a megoldás.
A magyarok körében generációs különbségek is tapasztalhatók: a fiatalabbak, akik többször jártak külföldön munkaügyben vagy tanulni, egyre nyitottabbak, másképp állnak az idegen kultúrákhoz. A kutatás kimutatta, hogy a nyelvtudás hiánya a nemzetközi piacokon jelenlévő vállalatok 28 százalékát hátráltatja a jobb eredményesség elérésében.
A vállalatcsoporton belüli kommunikáció szinte minden nemzetközi hátterű magyar cégnél angol nyelvű. A vállalatoknál a felső vezetők átlagosan mintegy 80 százaléka beszél folyékonyan angolul, azonban más idegen nyelv magas szintű ismerete már jóval kevésbé, körülbelül fele ekkora arányban jellemző.
A megkérdezett cégek 87 százaléka biztosítja a nyelvi képzések valamilyen formáját a munkavállalók számára. Háromnegyedük csoportos kurzusokat szervez, 53 százalékuk pedig magánórákat is biztosít a fejlődni vágyóknak. Nyelvi környezetben zajló külföldi tanfolyamot csupán a vállalatok 9 százalék tesz lehetővé néhány munkatárs számára. Az új, alternatív oktatási formák, mint amilyen az e-learning valamely formája, vagy hazai bentlakásos képzések egyelőre kevés cég palettájában jelentek meg. A nyelvi képzést biztosító vállalatoknál az erre szánt pénzügyi keret az elmúlt három évben jellemzően növekedett vagy legalábbis nem változott.
- 2024.05.23Külföldiek foglalkoztatása Magyarországon – Dr. Fehér Dániel Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismeretiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni. Részletek Jegyek
- 2024.05.24Kiváló vezető képzés Tanteremben, 6 képzési napon, 4 szakmai vezetőtől tanulhat kis létszámú csoportban alap vezetői kompetenciákat, hogy HR vezetőként is versenyképes legyen! Most 15% kedvezmény! Részletek Jegyek
- 2024.06.10Szakemberből vezető A szerepváltás nézőpontváltással is jár, nem csak névjegykártyád változott meg. Ha szakemberből lettél vezető érdemes feltenned a kérdéseket: Mi a feladatom? Miért vagyok felelős? Mi változott? Ez a képzés abban segít, hogy tisztábban tudd megfogalmazni és megérteni a saját vezetői szerepedet, az ezzel kapcsolatos változásokat és elvárásokat. Részletek Jegyek
- 2024.06.13Tudatos delegálás - vezetői tréning Programunk két fontos vezetői készség fejlesztésére irányul. Az egyik a tudatos delegálás, mint elengedhetetlen vezetői időfelszabadító, munkatárs-fejlesztő készség, a másik az ehhez szükséges asszertív kommunikáció, amely ezt a folyamatot segíti. Részletek Jegyek
A mesterséges intelligenciára érdemesebb nem veszélyként, hanem a digitális műveltség részeként tekinteni, aminek a fejlesztése nemcsak a... Teljes cikk
Rengeteg érzelem, meggyőződés, konfliktus és öröm, egymástól tanulás és összefeszülés övezi az interkulturális szervezetek működését. A... Teljes cikk
A generatív mesterséges intelligencia (AI) térnyerésével a munkavégzéshez szükséges készségek 2030-ra várhatóan 68%-kal változnak majd... Teljes cikk
- Nagy baj, ha nem világos a munkavállalók számára, hogy mi kell az előléptetéshez 3 hete
- Felmérés: a vállalatvezetők nem állnak készen a változások menedzselésére 3 hete
- Felsővezetők a Linkedinen: hogyan lehet jól csinálni? 1 hónapja
- A dolgozók kétharmada heti 1-2 meetinget időpocsékolásnak tart 2 hónapja
- Semmit nem lehet már rutinból csinálni - Sándorné Bosnyák Ágnes, a DENSO HR menedzsere 2 hónapja
- Nyelvvizsga-mentesség 2 hónapja
- Nyelvvizsga 2 hónapja
- Ennyien dolgoztak a kommunikációs iparágban tavaly 2 hónapja
- PREXA 2024: elindult a nevezés 2 hónapja
- Az empatikus munkahelyi vezetés sokkal hasznosabb, mint egy szál nőnapi virág! 3 hónapja
- Nincs több email áradat szabadság után - így segít az AI felvenni újra a fonalat 3 hónapja