kapubanner for mobile
Megjelent: 11 éve

Teljesítményértékelés a karriermenedzsment során

Minden olyan folyamat zárásaként, amelytől növekedést, fejlődést vár egy vállalat, szükség van az eredmények feltérképezésére, mérésére is. Így van ez természetesen a karriermenedzsment folyamat esetében is, amelynek során a teljesítményértékelés segítségével lemérhető, hogy megvalósultak-e a kitűzött célok, illetve hol, milyen területeken érdemes tovább fejlődni.

A tehetségmenedzsment folyamatát és eszközeit bemutató cikksorozatunk első két részében (1. rész, 2. rész) áttekintettük a tudásszint-felmérés kritériumait, a kompetencia mátrix létrehozásának mikéntjét, majd bemutattuk a karriermenedzsment hazánkban leggyakrabban alkalmazott válfajait annak tükrében vizsgálódva, hogy vajon saját munkatársaink kinevelése vagy magasan kvalifikált új munkaerők felvétele hordoz-e több hozzáadott értéket egy vállalat számára. Cikksorozatunk harmadik, befejező részében a vállalati tehetségmenedzsment eredményeinek méréséről, azaz a teljesítményértékelésről lesz szó részletesen.


Célok meghatározása



A teljesítményértékelés első lépéseként az előzetesen megfogalmazott - vállalati és csoportszintű - célokat a szervezeti struktúrában lefelé haladva le kell bontani az üzletágaktól kezdve a részlegeken és csoportokon át egészen a személyek szintjéig. Ez azt jelenti, hogy egyénre (csoportra, részlegre, üzletágra, stb.) szabottan kell meghatározni olyan célokat, amelyek egymással összeadódva, együttesen támogatják a felsővezetés által előzetesen megfogalmazott vállalati szintű célok megvalósulását. E célok jelenthetnek akár konkrét eladási vagy mennyiségi mutatókat, de olyan, nem kézzelfogható dimenziókat is, mint a vállalati ismertség növekedése, a csoporton belüli kommunikáció minősége vagy az ügyfél elégedettség javulása.


Mérés, értékelés



A célok lebontása után következik annak vizsgálata, hogy az így meghatározott szervezeti szintek (üzletágak, részlegek, csoportok, személyek) miként tettek eleget a célok teljesüléséhez szükséges feltételeknek. Például a csoportvezető hogyan adta le a feladatokat, a számonkérések időben megtörténtek-e, definiálva voltak-e és érvénybe léptek-e bizonyos megvonások abban az esetben, ha célteljesülés veszélybe került, stb.

A mérés célja kétirányú. A kapott eredmények egyrészt felhasználhatók pozitív (pl. év végi jutalmak elosztása), vagy negatív szankcióként (pl. döntéstámogatás leépítések során, teljesítménybér csökkentés). Másrészt kiindulási alapként is szolgálnak ahhoz, hogy feltérképezzük azokat a területeket, ahol belső fejlesztések, képzések, oktatások szükségesek.

E mérések egy kisebb, 25-50 fős vállalat esetében egyszerű, manuális folyamatot jelentenek, amelyeket gyakran a bérszámfejtők vagy a munkaüggyel foglalkozó kollégák végeznek el. Ötven főt meghaladó cégek esetében már előre meghatározott mérőpontok alkalmazásával érdemes végrehajtani. A nagyobb, több mint 100 főt foglalkoztató vállalatoknál a teljesítményértékelési folyamat már általában képzett HR-es(ek) bevonásával történik. Lehetőség van emellett külső HR szakmai tanácsadók, például HR outsourcing cégek, pszichológiai tanácsadók, tréning cégek alkalmazására is, ami első sorban akkor jelent ésszerű megoldást, ha a vállalat eddig még nem végzett teljesítményértékelést.


Eredmények összegzése



A kapott eredményeket első körben a HR-részleg bírálja el, megvizsgálva az értékelési folyamat feltételeinek teljesülését, többek között a megfelelő célok meghatározását, a belső kommunikációt, a határidők betartását, az érintett személyek bevonásra kerülését, stb.-, amelyekről beszámolót készít, adott esetben hiánypótlásra kér fel. Ezek teljesítése után történik a tényleges összegzés, amelynek során a HR-részleg olyan kimutatásokat készít, amelyek keretében egyedileg meghatározott értékelési skálán helyezi el a munkavállalókat.

A teljesítményértékelés során elvégzett értékelések eredményeinek összegzése során képet kap a vállalat arról, hogy mit érdemes változtatni, vannak-e olyan képesség- vagy tudásbeli elemek, amelyeket érdemes fejleszteni - akár egyéni, akár csoport szinten. Arra is fény derülhet, hogy szükség van-e akár egy kisléptékű BPR-ra (business process re-engineering - üzleti folyamatok újratervezése). Ám a legfontosabb hozománya, hogy az így elkészített értékelés rögtön megjelenik az Oktatás modulban, ahol azonnal felállítható egy olyan oktatási terv, azaz egy olyan útvonal a munkavállaló számára, amelynek révén világossá válik, mikor, milyen feltételek alapján, milyen szintekre tud lépni, ott milyen jövedelemszinttel fog rendelkezni és mi az a maximum, amit ki tud hozni egy előléptetési lehetőségből. Ez az oktatási terv - a webes szolgáltatások segítségével - publikussá is tehető, így mindenki számára elérhetővé válik. Az önkiszolgáló funkcionalitásnak köszönhetően pedig arra is lehetőség nyílik, hogy maguk a dolgozók is jelezzék felmerülő igényeiket, maguk választhatnak ki oktatásokat, jelentkezhetnek is rájuk és elektronikus tan- és vizsgaanyagokat is letölthetnek. Mindezt a vonatkozó költségek teljes körű átláthatósága mellett biztosítja a modul, amely azonnal összemérhető a humánerőforrás fejlesztésre elkülönített vállalati költségvetéssel is.

A teljesítményértékelést követő képzési igények megjelenésekor egymás mellé kerülnek az egyedi fejlesztési tervek, amelyek azonnal képet adnak arról, hogy a vizsgált időszakban a saját munkatársak fejlesztése, avagy egy képzett szakember felvétele hozott több értéket a vállalat számára.

UNIT4
VT-SOFT
  • 2024.05.23Külföldiek foglalkoztatása Magyarországon – Dr. Fehér Dániel Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismeretiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.24Kiváló vezető képzés Tanteremben, 6 képzési napon, 4 szakmai vezetőtől tanulhat kis létszámú csoportban alap vezetői kompetenciákat, hogy HR vezetőként is versenyképes legyen! Most 15% kedvezmény!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.06.10Szakemberből vezető A szerepváltás nézőpontváltással is jár, nem csak névjegykártyád változott meg. Ha szakemberből lettél vezető érdemes feltenned a kérdéseket: Mi a feladatom? Miért vagyok felelős? Mi változott? Ez a képzés abban segít, hogy tisztábban tudd megfogalmazni és megérteni a saját vezetői szerepedet, az ezzel kapcsolatos változásokat és elvárásokat.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.06.13Tudatos delegálás - vezetői tréning Programunk két fontos vezetői készség fejlesztésére irányul. Az egyik a tudatos delegálás, mint elengedhetetlen vezetői időfelszabadító, munkatárs-fejlesztő készség, a másik az ehhez szükséges asszertív kommunikáció, amely ezt a folyamatot segíti.info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Női oktató kapta idén a Gács-András díjat

Csomós Petra, az ELTE TTK Alkalmazott Analízis és Számításmatematikai Tanszékének docensének személyében másodszor nyerte el női oktató az... Teljes cikk

Az X generációsok tudják: ha nem tanulsz, véged - avagy miért jó megtartani a középkorú munkavállalót?

Nincsenek könnyű helyzetben manapság az X generációs (jellemzően 1960 és 1979 között született) munkavállalók. Könnyen kerülhetnek... Teljes cikk

Az év eleje a felmondások ideje?

Az év elején történő felmondások aránya bár változó lehet, azonban sok cégnél ebben az időszakban, az év végi bónuszok kifizetését követően... Teljes cikk