kapubanner for mobile
Szerző: Paraszt Imre
Megjelent: 15 éve

Szolgáltató központoknak képeznek munkaerőt

A hazai szolgáltató központokat nem érinti a válság, épp ellenkezőleg, a külföldi nagyvállalatok most még nagyobb kedvvel telepítik támogató szolgáltatásaikat az alacsonyabb bérszínvonalú országokba. Az ügyfélkezelés terén azonban hiányosak a magyarok ismeretei, ezért a Szolgáltatástudományi és Módszertani Központ Alapítvány egy egységes, ugyanakkor gyakorlatorientált szolgáltatóipari képzést dolgozott ki.

images

A vállalati igényekkel összhangban szolgáltatóipari alapképzést indít a Szolgáltatástudományi és Módszertani Központ Alapítvány (SZTMK), melyet elsőként az AVIS BSC központjaiban próbálnak ki - derült ki az alapítvány által március 6-ára szervezett kerekasztal-beszélgetésen. A főként autókölcsönzéssel foglalkozó nemzetközi vállalat ugyanis a válság ellenére sem veszít növekedési üteméből, a jelenlegi 330 fős hazai foglalkoztatotti létszámot tovább kívánja bővíteni, úgy az ügyfélkapcsolati, mint a pénzügyi vagy az informatikai területen - mondta Villányi Péter, az AVIS szolgáltató központjának vezetője. Ehhez azonban megfelelő minőségű "emberanyag" szükségeltetik, amiből Magyarország hiányt szenved. A szakemberek folyamatosan hangoztatják, hogy a hazai felsőoktatás jelenleg képtelen lépést tartani a gyorsan változó munkaerő-piaci igényekkel, ennek ellenére nem történik semmi, a cégek továbbra is felveszik a nem megfelelően képzett pályakezdőket, hogy egy nagyobb lélegzetvételű képzést követően munkába állíthassák őket. "Itt az ideje, hogy mi se csak öncélúan a vállalati képzésekre hagyatkozzunk, hanem egy olyan egységes és ugyanakkor gyakorlatorientált képzésre, amelyből mind a munkavállalók, mind a szolgáltató központok profitálhatnak" - mutatott rá Kriza András, az AVIS HR menedzsere.

Gyengén teljesítenek a pályakezdők

A GKI 650 vállalatot, illetve fejvadász céget megkörnyékező felmérése szerint főként a nyelvtudásuk, illetve a problémamegoldó képességük gyenge a pályakezdőknek, ami nem is meglepő, hiszen mind az elméleti, mind a gyakorlati szakmai felkészültség terén közepes értéket értek el a fiatalok - mondta Molnár Katalin, az SZTMK ügyvezetője. Hozzátette: ezért az iskolarendszerű képzések kárhoztathatók, amelyek inkább az elméletre szorítkoznak az életben is hasznosítható gyakorlati tudás helyett. A szolgáltatóipari alapképzés ezt hivatott megoldani azzal, hogy vállalati példák, illetve esettanulmányok révén különböző készségfejlesztő elemeket is beépít a képzésbe (például nemzetközi kapcsolattartás, asszertív, illetve interkulturális kommunikáció, prezentációs ismeretek, stressz-, konfliktus- és panaszkezelés stb.). A tananyag továbbá - a cég vezetőinek bevonásával - áttekintést nyújt a szolgáltató vállalatok szervezeti felépítéséről, a különböző egységek funkcióiról, miközben bemutatja a mindennapi operatív munkavégzéséhez kapcsolódó támogató területeket is. "Fontos megjegyezni, hogy a képzés egyben pályaorientációt is ad: amikor egy frissen végzett egyetemista bekerül egy céghez, sokszor nem tudja, mi vár rá. A gyakorlati képzéssel viszont időben eldöntheti, hogy egyáltalán neki való-e az adott munka, vagy sem" - fűzte hozzá Molnár Katalin.

Mint látható, a képzést indítók reményei szerint ezzel csökken a szolgáltató központok (Shared Service Center - SSC) magas fluktuációja, sőt egy ilyen lehetőség láttán talán már az érettségizettek is fantáziát látnak ebben a munkában. A magyar fiatalok ugyanis hiába teszik le a nyelvvizsgát érettségi előtt, a főiskolai, egyetemi évek alatt elfelejtik a nyelvet, s versenyképes diploma ide vagy oda, aktív nyelvtudás nélkül elvesznek a munkaerőpiacon. Ilyenkor azonban - pont emiatt - már a szolgáltató központokba sem tudják felvenni őket. "A fiataloknál egyszerűen hiányzik a személyes életúttervezés, csak rendületlenül tanulnak tovább, mintha kizárólag azzal lehetne boldogulni az életben" - mutatott rá Nagy Andrea, a CEMEX képzési és fejlesztési specialistája. Pedig egy SSC-ben hasonló fizetésre lehet szert tenni, mintha egy egyetemi diplomával helyezkedne el az ember, így gyakorlatilag 5 évet elvesztegetnek a fiatalok - tette hozzá Kriza András. Arra az újságírói kérdésre, miszerint ezért cserébe milyen előmeneteli lehetőséget kínál egy szolgáltató központ, az AVIS HR vezetője azt válaszolta: épp elég baj, hogy manapság mindenki rögtön a ranglétra csúcsára akar jutni, hiszen szüleink idejében még megszokott volt, hogy 5 évig inasokként, illetve alinasokként szolgálták a mestert. Most azonban a vállalatok kényszerűségből rá is játszanak erre az igényre, holott a fiataloknak még nincs meg az az élettapasztalatuk, bölcsességük, ami a hatékony vezetéshez kell. "Karrierépítés terén óriási a társadalmi a nyomás, miközben egyáltalán nem kell mindenkinek vezetővé válnia, s itt az ideje, hogy ezt egyre jobban hangsúlyozzuk" - egészítette ki Dél Eszter, a Randstad senior tanácsadója.

Vidéki munkahelyteremtésben is segít a képzés

A kerekasztal-beszélgetésen megjelent többi szolgáltató központ képviselői is üdvözölték a szolgáltatóipari alapképzést - különösen, mivel őket gyakorlatilag nem érinti a válság. "A nehéz gazdasági helyzetben éppenhogy optimalizálnak a cégek, azaz az olcsóbb munkaerőt kínáló országokba telepítik a fő profiljukat támogató szolgáltatásaikat" - magyarázta Barabás Emőke, az ITD Hungary vezető tanácsadója. Magyarországnak van némi versenyhátránya, főként a bérköltség tekintetében, de a befektetők kellően elégedettek a magyar munkaerővel, legalábbis a régió többi országához képest. Félő azonban, hogy ha nem közelítjük a képzéseket a munkaerő-piaci igényekhez, hazánk végleg lemarad a szolgáltató központok létesítéséért folytatott versenyben - mondta Villányi Péter. "Ezért is fontos egy egységes, de a vállalati igényekhez jól illeszkedő szolgáltatóipari képzés, amelyet országosan is kiterjeszthetünk" - tette hozzá Suhajda Attila, a Magyar Outsourcing Szövetség elnöke. Számos nagyvállalat ugyanis az alacsonyabb bérszínvonalú vidéki egyemeti városokban telepedett le, és nem engedheti meg magának, hogy szolgáltató központjának budapesti létesítésével lemondjon erről a versenyelőnyről. Szerencsére ebben a kormány is partner, a Szociális és Munkaügyi Minisztérium már a támogatásáról is biztosította a képzést indító feleket.
  • 2024.05.14Mesterséges intelligencia használata a marketing munkában Képzésünk célja, hogy bemutassuk 2024-ben mi mindenre képes a mesterséges intelligencia, használata mennyire meg tudja könnyíteni a marketing szakemberek - vagy erre a pályára készülők - munkáját. A képzés során a résztvevő megtanulja, hogy milyen kiaknázatlan lehetőségek rejlenek a mesterséges intelligenciában. Ezen túl megtanulja, hogy a különböző AI eszközöket milyen stratégiai kombinációban érdemes használni a lehető legnagyobb hatékonyság elérése érdekében. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.16Atipikus foglalkoztatási formák – Dr. Bankó Zoltán Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.24Kiváló vezető képzés Tanteremben, 6 képzési napon, 4 szakmai vezetőtől tanulhat kis létszámú csoportban alap vezetői kompetenciákat, hogy HR vezetőként is versenyképes legyen! Most 15% kedvezmény!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.06.10Szakemberből vezető A szerepváltás nézőpontváltással is jár, nem csak névjegykártyád változott meg. Ha szakemberből lettél vezető érdemes feltenned a kérdéseket: Mi a feladatom? Miért vagyok felelős? Mi változott? Ez a képzés abban segít, hogy tisztábban tudd megfogalmazni és megérteni a saját vezetői szerepedet, az ezzel kapcsolatos változásokat és elvárásokat.info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Hogyan hangoljunk össze embereket különböző kultúrákból vállalati közegben?

Rengeteg érzelem, meggyőződés, konfliktus és öröm, egymástól tanulás és összefeszülés övezi az interkulturális szervezetek működését. A... Teljes cikk

A munkavállalók készségfejlesztése elmaradásban van, pedig fenekestül felfordul a munka világa

A generatív mesterséges intelligencia (AI) térnyerésével a munkavégzéshez szükséges készségek 2030-ra várhatóan 68%-kal változnak majd... Teljes cikk

A tanár is munkavállaló!?

Employer branding, toborzás, munkáltatói márka, karrierút, megtartás, juttatások, bérbenchmark stb. Szinte már elcsépelt szavak, unalomig... Teljes cikk