kapubanner for mobile
Megjelent: 18 éve

Részletesen a sokat emlegetett "soft skill"-ek világáról (I.)

A munka világában a sikereket egyesek szerint 50 százalékig a szakmai kompetenciák határozzák meg, míg mások szerint sokkal meghatározóbb a "soft skill"-ek értékhányada a szakmai eredményességnél. Ismerjük meg közelebbről a soft skillek, azaz puha faktorok világát!

"Puha faktorok", "soft készségek" - számtalan magyarosított formája van az Amerikából származó "soft skill" kifejezésnek, amire bár sokan szoktak hivatkozni, mégis kevesen vannak, akik pontosan be tudják határolni ennek a megfoghatatlan készség-, és képességkörnek a határait, tartalmát. Pedig a soft skillek mindazok a képességek, amelyek a szakmai tudáson felül alapvetően meghatározzák a munkavállaló beilleszkedési-, motiválhatósági-, kezelhetőségi-, kreativitási jellemzőit. A soft skillek mérésére, meghatározására számtalan toborzási módszer létezik a speciális interjúztatási technikáktól a személyiségtesztekig, mégis máig sokan vitatják azok fontosságát.

Egy német kutatás összeállította azt a 10 faktort, amelyek a soft skillek világát alkotják. Ez a 10 kulcsfaktor a következő:

1. Csapat-orientáció, csapatmunka-készség
"Egy mindenkiért, mindenki egyért" - ez a szólás az üzleti eredményességben méginkább igaz. Ha egy csapat jól tud együtt dolgozni, hosszútávon képes önmagát motiválni, mindig nagyobb és nagyobb eredményeket elérni. Ehhez azonban olyan
csapattagokra van szükség, akik teljes mértékig valóban 'csapat tagok' és akik az effektív csapatmunka végzésen felül gondolkodásmódjukat és munkájukat, saját céljukat is alárendelik a csapatcéloknak. Persze vannak olyan személyiségek is, akik magányos harcosok, személyiségükből fakadóan inkább az önálló munkavégzést részesítik előnyben. Az ilyen önálló feladatmegoldó személyiségek sem többek vagy kevesebbek a csapatorientált személyiségeknél, hiszen bizonyos feladatkörökben például kifejezetten előnyös, ha ilyen személyiségeket állítanak munkába, mégis, napjaink legjobban fizető pozícióiban elsősorban az ilyen soft skillel jellemezhető kiválóságokat keresik.

2. Kommunikációs készség
A jó kommunikációs készség hozzásegít az üzenetek tiszta és gyors 'vételéhez' és közvetítéséhez, illetve az ilyen készségű alkalmazottnak sokkal könnyebb az így kapott üzeneteket az üzleti életbe interpretálni. Mindezeken túl aki jó kommunikációs készségű, az alapvetően sokkal jobban észreveszi a nonverbális (beszéden kívüli) elemek jelentőségét: így a másik mimikáját, gesztikulációját, testbeszédét és gyorsan képes azokra a megfelelő szituációhoz igazodva reagálni. Ez a készség rendkívül fontos lehet a HR-szakmában dolgozóknál, de a szolgáltatói területen, a közönségkapcsolati területen és a média világában egyaránt, tehát ott, ahol fontos az első benyomás és az arra adott első reakció jelentősége.

3. Szervezőképesség
A jó szervezőképességű ember képes rendkívül rövid reakcióidő
alatt prioritásokat, fontossági sorrendeket állítani - legyen az a magánélet vagy a munka terén. Még a legnagyobb leterhelés esetén is úgy képes a határidőket, a körülményeket és a munkafolyamatokat harmonizálni és irányítani, hogy azok optimális munkavégzés mellett is betarthatóak legyenek. A vezető beosztásúak toborzása esetén erre a képességre azért is figyelnek oda kiemelten a toborzó cégek és munkáltatók, mert az ő esetükben ez a soft skill azt a képességet is magában foglalja, hogy az alájuk rendelt és az általuk betöltésre kerülő felelősségi köröket kiválóan kell tudniuk priorizálni és strukturálni.

4. Flexibilitás
A technika rohamos fejlődésével egyes munkakörök megszűntek, mások beleolvadtak másik munkakörökbe, ami minden eddiginél flexibilisebb tudásbázis-hasznosítást követel meg a dolgozóktól. Amit tegnap megtettünk ma már nem elég, már több kell: több területhez kell értenie a dolgozóknak akár több munkakört felölve. Így a flexibilitás mint soft skill felöleli azt az igényt is, hogy az adott személynek legyen mindenkori igénye az újra, a jobbra, a fejlődésre - legyen szó egy új számítógépes rendszer megismeréséről, vagy egy másik munkaterület párhuzamos betöltéséről.

5. Mobilitás
A flexibilitás 'testvéreként' tekinthetünk a mobilitás képességére. Ez a mobilitás térben és időben egyaránt értendő és közelebbről szemlélve a munkaszeretetet is feltételezi. Hiszen aki nem szeret dolgozni, az nem hajlandó többet utazni, új munkakört vállalni, vagy akár tovább dolgozni a napi fix munkaidejénél. A globális vállalatoknál azonban ma már alapvetően elvárt, hogy már egy alsóbb szintű vezető is teljes mértékben és minden tekintetben mobilis legyen, mivel a gyors piaci változásokra gyorsan kell tudni reagálni. Ma már az a cég számít a legversenyképesebbnek, 'befutónak', aki az igényeket még azelőtt felismeri, mielőtt azok egyáltalán felmerültek volna a vevőben, üzleti partnerekben. Így nem csoda, hogy a vezetői pozíciókba történő toborzás során a ranglétrán felfelé lépés alapvető kitétele, hogy a szakember megfeleljen ennek a soft skill pontnak.


Cikkünk következő részében további 5 puha képességről olvashatnak, ezek az emocionális intelligencia, a motiválhatóság, az akaratosság, a kreativitás, az analitikus és logikus gondolkodás.
  • 2024.05.23Külföldiek foglalkoztatása Magyarországon – Dr. Fehér Dániel Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismeretiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.24Kiváló vezető képzés Tanteremben, 6 képzési napon, 4 szakmai vezetőtől tanulhat kis létszámú csoportban alap vezetői kompetenciákat, hogy HR vezetőként is versenyképes legyen! Most 15% kedvezmény!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.06.10Szakemberből vezető A szerepváltás nézőpontváltással is jár, nem csak névjegykártyád változott meg. Ha szakemberből lettél vezető érdemes feltenned a kérdéseket: Mi a feladatom? Miért vagyok felelős? Mi változott? Ez a képzés abban segít, hogy tisztábban tudd megfogalmazni és megérteni a saját vezetői szerepedet, az ezzel kapcsolatos változásokat és elvárásokat.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.06.13Tudatos delegálás - vezetői tréning Programunk két fontos vezetői készség fejlesztésére irányul. Az egyik a tudatos delegálás, mint elengedhetetlen vezetői időfelszabadító, munkatárs-fejlesztő készség, a másik az ehhez szükséges asszertív kommunikáció, amely ezt a folyamatot segíti.info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Háromezerrel több az állásajánlat: 36 ezer pozíció vár betöltésre

Márciusról áprilisra 33 089-ről 36 166-ra nőtt a magyar weben meghirdetett álláshirdetések száma. Ez 3077-tel több az előző hónapnál, egy évvel... Teljes cikk

Kiderült, miért váltak óvatosabbá a dolgozók a munkahelyváltást illetően

Országos szinten számottevően csökkent a munkavállalói fluktuáció, 28 százalékra mérséklődött tavaly az egy évvel korábbi 33 százalékról.... Teljes cikk

Németország kinyitotta álláspiacát a szakképzettek előtt

Tavaly novemberben lépett hatályba - egyes rendelkezései idén fognak - az új német szakképzett bevándorlásról szóló törvény, amely jelentősen... Teljes cikk