Láthatatlan állásbörzék a neten
A hasonló területen dolgozó szakemberek privát online közösségei egyre népszerűbbek, a munkavállalók közül pedig egyre többen arra is használják őket, hogy megtalálják következő állásukat.
David Feinman 2015-ben csatlakozott egy új, digitális marketingesekből álló közösséghez a Skype-on. "Kétszáz tagja volt, akik egymásnak adták az ötleteiket" - magyarázza a pennsylvaniai székhelyű videóreklámügynökség tulajdonosa. "Az alapító eredetileg egy SEO-problémát akart megoldani, ezért egy csomó SEO-szakembert hozott össze egy csoportba ötletelni. Miután megoldották a problémát, az emberek más megoldandó problémákat hoztak fel; mire észbe kaptunk, az egész egy szupererős csoporttá vált.”
A közösség a Slack üzenetküldő platformra váltott. A tagság hamarosan felduzzadt: több ezer dolgozó kezdett csatlakozni. Ma az Online Geniusesnek 40.000 digitális marketinges tagja van a világ minden tájáról. "Különböző csatornáink vannak mindenféle digitális marketing témára" - mondja Feinman, aki ma már a csoport partnere és moderátora.
Az Online Geniuses állásbörzeként is működik, külön felvételi csatornával. "Tegnap hat álláshirdetést tettünk közzé" - mondja Feinman. Becslései szerint hetente akár 40 pozíciót is megosztanak a hálózaton, és a tagok "felvilágosítják egymást" vállalatuk legújabb lehetőségeiről. Szerződéses munkák is elérhetők.
A csoporthoz való tartozás előnyhöz juttathatja a jelentkezőket a felvételi eljárás során: az álláskeresők gyakorlatilag a hálózaton belülről kaphatnak munkavállalói ajánlást, vagy a bejegyzési előzményeik alapján előnyt szerezhetnek a felvételi eljárásban. "A tagok több ezer ember előtt szerezhetnek nevet maguknak, pusztán azzal, hogy másoknak segítenek" - mondja Feinman.
Manapság egyre több olyan privát csatorna létezik, mint ez, amelyek lehetővé teszik a szakemberek számára a hálózatépítést, a problémamegoldást és a karrierjük fejlesztését - írja a BBC.
Az ezekben a hálózatokban dolgozók növelhetik esélyeiket a következő állásuk megszerzésére azáltal, hogy olyan kapcsolatokat alakítanak ki, amelyek potenciálisan felgyorsíthatják a jelentkezésüket, ahelyett, hogy egy hagyományosabb toborzási folyamaton vagy platformon keresztül jelentkeznének.
Az előnyök e munkavállalók számára nyilvánvalónak tűnnek. A zárt csoportokhoz való hozzáférésről és az álláskeresési lehetőségekről azonban végső soron azok döntenek, akik ezeket a csoportokat irányítják. Mivel a technológia szerepe a munkaerő-toborzásban egyre nagyobb, és bizonyos ágazatokban a munkavállalók iránti kereslet továbbra is virágzik, ezek a magánhálózatok a munkaerőpiac egyre inkább beépülő elemeivé válnak a jövőben - ami számos következménnyel jár a munkaerőpiac egészére nézve.
A hálózatépítés és a szakmai kapcsolatok ápolása már régóta a karrier kulcsfontosságú elemei. Bizonyos értelemben tehát ezek a digitális közösségek nem jelentenek újdonságot.
A munkáltatók is régóta kihasználják ezeket a fejlődő közösségeket, folytatja Thomas, mivel így kiszélesíthetik az ideális jelölt keresését.
Ezek az erőfeszítések azonban a számos ágazatban jelenlévő munkaerőhiány miatt felerősödhettek, ami a munkavállalók és a vezetők, HR-esek által a magánhálózatokon megosztott állásajánlatok számának megugrását eredményezte.
Jelenleg a munkaerőhiány miatt a munkáltatók kétségbeesetten keresik a munkaerőt, és minden lehetséges előnyt megragadnak.
Kathy Gardner, a New York-i székhelyű FlexJobs távmunkahely-oldal munkatársa ezeket a zárt csoportokat egy új, rejtett munkaerőpiac részeként írja le: olyan karrierlehetőségek, amelyeket nem mindig tesznek közzé az álláshirdetési táblákon, a közösségi médiában vagy a vállalati honlapokon.
"Míg ez a piac korábban nagyban támaszkodott az adott vállalatnál dolgozó alkalmazottak kapcsolataira vagy a szájhagyományra" - teszi hozzá -, "a technológia és a virtuális eszközök fejlődése új módokat teremtett ugyanennek a koncepciónak a továbbvitelére".
A távmunka terjedése szintén fellendítette ezeknek az online csoportoknak a növekedését. Mivel egyre kevesebb lehetőség van a személyes kapcsolatépítésre, a munkavállalók inkább az interneten keresik a networköt.
Thomas úgy véli, hogy ezek a privát online közösségek tovább fognak virágozni, és egyre inkább az álláskeresés szerves részévé válnak.
Míg a munkavállalói ajánlások mindig is lehetőséget adtak a jelölteknek arra, hogy gyorsabban beadhassák álláspályázatukat, a zárt csoportok egyúttal nem kívánt következményekkel is járhatnak.
"Bár ezeket az online közösségeket egyes munkavállalók előszeretettel használják, sokan mások nem is tudnak ezen csoportok létezéséről" - mondja Carly Mednick, a New York-i székhelyű Monday Talent toborzással foglalkozó cég operatív igazgatója.
Nem csak a meghívottaknak szóló csatornák esetében felmerülhetnek kérdések a sokszínűséggel kapcsolatban.
Az Online Geniuses-nél 15 fős csapat működteti a közösséget. Ők a csoportba való jelentkezések körülbelül 25%-át elutasítják azon az alapon, hogy az aspiránsok nem a digitális marketing területén dolgoznak. "Háromhetes manuális átvilágítási folyamatot végzünk, a várólistán egy adott időpontban ezer ember szerepel. Folyamatosan felülvizsgáljuk a profilokat, hogy biztosítsuk a csoport magas színvonalát. Ha valaki spammel vagy nem nyújt értéket a többiek számára, azt eltávolítjuk."
Feinman azonban hozzáteszi, hogy a közösséghez való hozzáférés viszonylag egyszerű és nem kizárólagos. "Ha a digitális marketing területén dolgozol, nem olyan nehéz felvételt nyerni, és végül egy olyan csoportba kerül az ember, ahol biztosan tanul. Azt szeretnénk, ha ez lenne a digitális marketingesek oktatásának jövője. Az, hogy erős munkahelyi toborzási hálózatunk is van, egyszerűen csak bónusz."
Mivel a munkaerőpiac továbbra is szűkös, ezek a "suttogó hálózatok" valószínűleg mindkét fél számára előnyösnek bizonyulnak majd a jövőben.
"Az ilyen típusú platformok használata jól mutatja, hogy a piac a formálisabb kommunikációs módoktól a kötetlenebbek felé mozdul el" - mondja Thomas. "Nem meglepő, hogy mind a munkaadók, mind a munkavállalók úgy tekintenek erre, mint a jelenlegi álláskeresési portfóliójuk kiegészítésének kitűnő lehetőségére."
Fotó: unsplash.com
Fordította: Willin-Tóth Kornélia
- 2024.05.14Mesterséges intelligencia használata a marketing munkában Képzésünk célja, hogy bemutassuk 2024-ben mi mindenre képes a mesterséges intelligencia, használata mennyire meg tudja könnyíteni a marketing szakemberek - vagy erre a pályára készülők - munkáját. A képzés során a résztvevő megtanulja, hogy milyen kiaknázatlan lehetőségek rejlenek a mesterséges intelligenciában. Ezen túl megtanulja, hogy a különböző AI eszközöket milyen stratégiai kombinációban érdemes használni a lehető legnagyobb hatékonyság elérése érdekében. Részletek Jegyek
- 2024.05.16Atipikus foglalkoztatási formák – Dr. Bankó Zoltán Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni Részletek Jegyek
- 2024.05.24Kiváló vezető képzés Tanteremben, 6 képzési napon, 4 szakmai vezetőtől tanulhat kis létszámú csoportban alap vezetői kompetenciákat, hogy HR vezetőként is versenyképes legyen! Most 15% kedvezmény! Részletek Jegyek
- 2024.06.10Szakemberből vezető A szerepváltás nézőpontváltással is jár, nem csak névjegykártyád változott meg. Ha szakemberből lettél vezető érdemes feltenned a kérdéseket: Mi a feladatom? Miért vagyok felelős? Mi változott? Ez a képzés abban segít, hogy tisztábban tudd megfogalmazni és megérteni a saját vezetői szerepedet, az ezzel kapcsolatos változásokat és elvárásokat. Részletek Jegyek
Tavaly novemberben lépett hatályba - egyes rendelkezései idén fognak - az új német szakképzett bevándorlásról szóló törvény, amely jelentősen... Teljes cikk
A munkáltatók olyan látszólag nyitott pozíciókat hirdetnek meg az állásportálokon vagy börzéken, amelyeket soha nem is akartak betölteni. Mi... Teljes cikk
A jelentkezők többsége legalább kettő, de maximum öt helyre adja be egyszerre az önéletrajzát – többek között ez derült ki az 55. Műegyetemi... Teljes cikk
- Az automatizálás és az AI terén is lemaradásban vannak a magyar cégek a nemzetközi átlagtól 5 napja
- "Digitális jogosítvány" nélkül nagyot fog ütni a "digitális üvegplafon" 2 hete
- "Keressük a lila elefántot" - avagy miért izgalmas a toborzó szakma 2 hete
- Ez kell a járműipar munkaerőigényének kiszolgálásához 2 hete
- Ma indul a Corvinus állásbörzéje és karrierfelkészítési programja 3 hete
- Az attitűd a kulcs, nagy a verseny a fiatalokért: így keresi az utánpótlást a Marriott 3 hete
- Ez okozza a legnagyobb kihívást a pénzügyi és számviteli szektorban 3 hete
- Így csábítanak a cégek a HVG Állásbörzén 3 hete
- Állásbörzét és karriernapot rendeznek a Debreceni Egyetemen 4 hete
- Toborzási előny, ha egy cég home office-t tud ajánlani 4 hete
- Stagnáló munkaerő-felvétel? - Erre számíthatunk idén a munkaerőpiacon 1 hónapja