Interim életvitel: rugalmasság nélkül elképzelhetetlen a tartós siker
Mit jelent a gyakorlatban interimként dolgozni? Mivel jár napi szinten ez az életvitel? Milyen követelményeket támaszt, és mitől válhat élvezetessé? Virágh Rajmund, a Hammel & Hochreiter ügyvezetője, az Interim Menedzser Akadémia egyik alapítója és Fejős Péter interim menedzser, az Interim Menedzser Akadémia Alumni elnöke válaszolt A Tanácsadó Magazin kérdéseire.
V.R.: Az indulást tekintve két irány létezik. Van olyan, aki még állásban van, de már tudja, hogy néhány év múlva interimként szeretne dolgozni, erre tudatosan készül, ismerkedik az életformával, a Hammel & Hochreiter és az Interim Manager Academy rendezvényeit rendszeresen látogatja, elvégzi az Akadémiát, fejleszti magát. A másik út, amikor hirtelen állás nélkül marad egy vezető, esetleg tanácsadó, tréner vagy coach szerepben próbál boldogulni, majd ráébred, hogy hiányzik neki az operatív vezetés. Ilyenkor szerencsés esetben egymásra talál a szolgáltatóval.
Férfiak és nők között jelentős különbség van abban a fázisban, amikor már ténylegesen interimként dolgoznak. A férfiak rosszul viselik, hogy nem folyamatos és egyenletes a terhelés, valamint az otthoni munkavégzés is kihívás számukra. Eközben a nők élvezik az utóbbit, szeretik az életformával járó szabadságot.
-Kívülről úgy tűnik, hogy az interim számára két "évszak" létezik: amikor van projekt és amikor nincs.
A legtöbben ezt a szakaszt nem tekintik munkának, mert közvetlenül nem kapnak pénzt érte. Elengedhetetlenül fontos azonban a proaktivitás a sikeres hosszú távú működéshez. Sokan ezzel szemben a projektmentes fázisban teljesen leeresztenek.
Fontos elmondani, hogy az előbb részletezett feladatok akkor is felmerülnek, ha szolgáltatóval dolgozik az interim, nem egyszerűen önmagunk eladásáról, sokkal inkább a fejlődésről, a hozzáadott érték létrehozásáról szól ez a fázis.
Azt látjuk még, hogy sokan akkor sem képesek kikapcsolni, amikor kifejezetten a pihenés fázisában vannak. Tipikus, hogy amikor épp nincs projekt, akkor jól jönne egy, amikor pedig van, akkor jól esne a pihenés. Kevesen vannak, akik mindig a legjobban ki tudják használni az aktuálisan adódó helyzetet. A mindennapi élet szintjén a két szakasz úgy néz ki, hogy amikor projekt van, akkor szinte semmi szabadidő nem marad, amikor szünet van, akkor azt strukturáltan beosztva kell időt szakítani a pihenésre, networkingre, tanulásra. A Hammel & Hochreiter szolgáltatóként támogatja az interimeket. A legnagyobb előny az interim és a szolgáltató együttműködésében, hogy mindenkét fél az erősségeire tud összpontosítani, csak azzal kell foglalkoznia, amiben igazán jó. Ezzel szemben, ha a magányos utat választja az interim, akkor mindent magának kell csinálnia, nem tud specializálódni.
- Milyen típusú emberek tudnak alkalmazkodni a felvázolt életstílushoz? Összeegyeztethető ez a családdal?
F.P.: Mindenképpen támogató családra van szükség, aki elfogadja, hogy ebben a műfajban nem egyenletes a munkaterhelés: egyszer rengeteg munka van, máskor pedig egyáltalán nincs fizetős projekt, de feladat az van. Alkalmazott vezetőként a szabadság és a bevételek is tervezhetők, interimként azonban könnyen megeshet, hogy egyedül nyaral a család, mert éppen projekt van. Aki ezt nem vállalja fel, az könnyen elveszítheti az ügyfeleit és/vagy a szolgáltatóját.
V.R.: Rugalmasnak kell tehát lenni, és látni kell a célt. Kevesen tudnak úgy élni, hogy ha munka van, akkor az a prioritás, míg ha pihenés van, akkor arra kell összpontosítani. Hazánkban is alakul már az a kör, aki rákapott ennek a változatosságnak az ízére és kifejezetten élvezi. Mindemellett természetesen alapvető elvárás, hogy valamiben kiemelkedő hozzáértéssel és tapasztalattal rendelkezzen az interim, valamint a kommunikációs készségek terén is megfeleljen, hiszen nálunk maga az ember a termék.
- Az eddigi tapasztalatok szerint az Interim Menedzser Akadémia hallgatói körében mi a fő motiváció, amiért interimek szeretnének lenni?
-Milyen szerepet kap ezen életvitelben a pihenés, luxus, tanulás és networking?
V.R.: Aki életmódszerűen gondolkodik és tervez, az tudja élvezni az interim életvitel szépségeit és az ezzel járó pénzt is. Széles skálán mozog persze, hogy ki mennyire tudatos ebben a tekintetben.
A tanulás szükségességét eleinte sokan nem értik, amikor viszont elindulnak, akkor a váratlanul pozitív tapasztalatoktól lendületet kapnak. A networking esetén fontos látni, hogy ez egyszerre szolgál PR és marketing célokat, valamint segít, hogy ne maradjon magára az interim. Emberként és szakmailag is felöltődést jelent. Igyekszünk rávenni a kezdő interimeket, hogy járjanak el az összes számukra releváns rendezvényre, ahol egyrészt látják őket, hallanak friss híreket, új igényekkel és érdekes emberekkel találkoznak. Ezáltal tudják összerakni saját magukat, a szolgáltatásukat. Egyedül ez nem megy, ezt kell minél több interimnek megértenie. Mentálisan, szakmailag és üzletileg is fontos a networking, így bőven túlmutat csupán az értékesítési tevékenységen, amit sokan látnak benne.
- Jellemzően mennyi szabadideje van egy interimnek?
F.P.: Két véglet létezik, ahogy már utaltunk rá: vagy nagyon sok a szabadidő vagy egyáltalán nincs. Ezek közül a nagyon sokat nehéz jól, strukturáltan kezelni. Az igazán jó és keresett interimek jellemzően "túl vannak foglalva", ezért válogathatnak a megbízások között. Ilyen helyzetben kiemelkedően fontos, hogy a megtartott szabadidőt a lehető legjobban hasznosítsuk.
- Az interim díjazás hogyan viszonyul ezen ex-menedzserek korábbi aktív keresetéhez? A munkával töltött idő mennyivel több vagy kevesebb az alkalmazotti státuszhoz képest?
F.P.: Nagyjából kétszerese az interim bevétele, mint egy alkalmazotté. Az ehhez a bevételhez tartozó munkaidő körülbelül annyi, mint egy munkamániás alkalmazott vezető esetében, viszont itt nem áll a háta mögött a nagy szervezetekben megszokott támogató hierarchia, neki magának kell saját hátországát megteremteni. Az intenzitásban is lényegi különbség van: az interim a projekt minden napján dolgozik, nem megy szabadságra és nem lazít.
- Létezik Magyarországon olyan "szabadidős közösség", ami kifejezetten az éppen nem projekten lévő interimeket hozza össze? Külföldön vannak ilyenek?
F.P.: Itthon a Hammel & Hochreiter valamint az Interim Menedzser Akadémia rendezvényei és az alumni klub szolgálja ezt a célt. Németországban remekül működik az interim egyesület, Hollandiában pedig a Nyenrode alumni szervezete mutat jó példát. A rendszeres találkozók és tudásátadás mindenki számára előnyös. A hazai kezdeményezés még nagyon friss, a folyamat elején járunk, így sokkal inkább jövője van, mint múltja. A hollandokkal és a németekkel együttműködve idén létrejön egy európai alumni, ezért reményeink szerint idővel még inkább bővülnek a lehetőségek e téren is.
A Tanácsadó Magazin
- 2024.05.14Mesterséges intelligencia használata a marketing munkában Képzésünk célja, hogy bemutassuk 2024-ben mi mindenre képes a mesterséges intelligencia, használata mennyire meg tudja könnyíteni a marketing szakemberek - vagy erre a pályára készülők - munkáját. A képzés során a résztvevő megtanulja, hogy milyen kiaknázatlan lehetőségek rejlenek a mesterséges intelligenciában. Ezen túl megtanulja, hogy a különböző AI eszközöket milyen stratégiai kombinációban érdemes használni a lehető legnagyobb hatékonyság elérése érdekében. Részletek Jegyek
- 2024.05.16Atipikus foglalkoztatási formák – Dr. Bankó Zoltán Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni Részletek Jegyek
- 2024.05.24Kiváló vezető képzés Tanteremben, 6 képzési napon, 4 szakmai vezetőtől tanulhat kis létszámú csoportban alap vezetői kompetenciákat, hogy HR vezetőként is versenyképes legyen! Most 15% kedvezmény! Részletek Jegyek
- 2024.06.10Szakemberből vezető A szerepváltás nézőpontváltással is jár, nem csak névjegykártyád változott meg. Ha szakemberből lettél vezető érdemes feltenned a kérdéseket: Mi a feladatom? Miért vagyok felelős? Mi változott? Ez a képzés abban segít, hogy tisztábban tudd megfogalmazni és megérteni a saját vezetői szerepedet, az ezzel kapcsolatos változásokat és elvárásokat. Részletek Jegyek
Sebezhetőbbek gazdasági válság alatt azok a vállalatok, ahol a vezetők kevés érzelmi támogatást adnak az alkalmazottaknak – állapították meg a... Teljes cikk
2023. novemberről decemberre 300 fő felett csökkent a Magyar Posta alkalmazottainak száma, kevesebben lettek a B + N Referencia takarítócégnél is.... Teljes cikk
Az év eleje az újrakezdés ideje a generációváltásban is. A rendszerváltás idején alakult vállalkozások vezetői lassan nyugdíjba vonulnak, és... Teljes cikk
- Jön a hatnapos munkahét, de csak a felsővezetőknek 3 hete
- Határfelületi vezetők az iparban és kereskedelemben 3 hete
- Úton a felsővezetői lét felé - hogyan segíthet egy mentor a cél elérésben? 3 hete
- Felsővezetők a Linkedinen: hogyan lehet jól csinálni? 4 hete
- Lázár János: megépítjük a Pázmány Péter Katolikus Egyetem új campusát 1 hónapja
- Új vezető a Nestlé Professional hazai üzletágának élén 1 hónapja
- A brit munkavállalók harmada már dolgozott mérgező vezetővel 2 hónapja
- Megbízási szerződés vagy munkaszerződés? Megbízási jogviszony vagy munkaviszony? - így lehet eldönteni 2 hónapja
- Idegenrendészeti törvény: első tapasztalatok - szakmai tájékoztató reggelit szervez az Expat Center 2 hónapja
- Nőnapi cikkcsokor a HR Portáltól - így fest a nők helyzete a munka világában 2024-ben 2 hónapja
- Végre egy jó hír: meglepően gyorsan alkalmazkodtak a polikrízishez a női felsővezetők 2 hónapja