kapubanner for mobile
Szerző: Barna Eszter
Megjelent: 9 hónapja

Így érzik magukat a munkavállalók 2023-ban: 10-ből 6-an csendes felmondók

A Gallup idén is elkészítette globális munkavállalói elégedettségfelmérését 160 országban. Az általános javulás ellenére továbbra is igaz, hogy a többség világszinten - 59% vagyis 10-ből 6 munkavállaló - vagy nem elkötelezett, vagy a quiet quitter kategóriába tartozik, mert nem kapja meg a munkáltatójától azt, ami elégedetté és elkötelezetté tenné. Az alkalmazottak azt is elárulták, min kellene változtatni.

elégedetlen, munkavállalói élmény, felmérés-

A munkavállalói elégedettség és az ennek következtében kialakuló elkötelezettség hatással van a szervezetek teljesítményére és ellenállóképességére, ami a jelenlegi változó körülmények között egyáltalán nem elhanyagolható tényező. Ezért készíti el a Gallup minden évben globális felmérését, amelyben régiókra lebontva elemzi a munkahelyek és a munkavállalók állapotát. A munkavállalói élmény kutatás jó híre, hogy az elkötelezettség globálisan 2 százalékponttal javult

Az elégedettség, ami a munkahellyel kapcsolatos pozitív érzelmeket, fejlődési lehetőséget stb. jelenti, Dél-Ázsiában érte el a legnagyobb növekedést, 33%-on van, ezzel megelőzve a korábban sokáig vezető Egyesült Államokat és Kanadát. Míg világszinten Európában a legalacsonyabb az érték, mindössze 13%.

Összességében tízből hatan nem érzik jól magukat a munkahelyükön, ezért csak a szükséges minimumot teljesítik, vagyis a 'quiet quitter' – csendes felmondó – kategóriába sorolhatók. 23% elkötelezett, 18% pedig aktívan elszakadt a munkájától. 

Valaha volt legmagasabb stressz

Általánosan igaz, hogy a munkahelyi stressz növekszik, elérte a valaha mért legmagasabb szintet a munkavállalók körének 44%-át. Az érték egyébként az elmúlt tíz évben folyamatos növekedést mutat. Leginkább Kelet-Ázsiában – elsősorban a fiatalok és a távmunkát végzők között - jellemző, a negatív érzelmek és a harag a munkahellyel kapcsolatban pedig Dél-Ázsiában a legjellemzőbbek, a kiemelkedő elégedettségi értékekkel párhuzamosan. Az európai munkavállalók kicsit kevésbé stresszesek 39%, és kevésbé haragosak is, a globális átlagnál 7%-kal alacsonyabb 14%-on van ez az érték. A wellbeing problémák előbb-utóbb a szervezetek teljesítményében is óhatatlanul megmutatkoznak a Gallup szakemberei szerint, és bár a vállalatok a külső stressztényezőket nem tudják befolyásolni, a vezetők tehetnek azért, hogy a munkahely ne jelentsen további hozzáadott stresszt. Azok a vezetők, akik coachingot kapnak, azoknak a csapata is 8-18%-kal elkötelezettebbé válik. 

Fontos, hogy a vezető figyeljen oda a beosztottai igényeire a kommunikációs stílus és preferenciák tekintetében. Vegye figyelembe, hogy mikor és hol a legproduktívabbak a kollégák, eszerint igyekezzen facilitálni a munkavégzést. Helyezzen hangsúlyt az erősségekre, hogy jobban ki lehessen használni azokat, valamint bátorítsa a minél gyakoribb visszajelzést.

Globálisan a munkavállalók 53%-a érzi úgy, hogy könnyen tudna munkahelyet váltani, a potenciális munkalehetőségeket legpozitívabban a Új-Zélandon és Ausztráliában látják, míg Afrika szubszaharai régiójában a legnagyobb a munkavállalók távozási szándéka a munkahelyről. A dolgozók 70%-a keresi aktívan, illetve követi figyelemmel a munkalehetőségeket. 

Nagyon drága az elégedetlen munkavállaló

A felmérés készítői szerint tehát van még bőven tere a fejlődésnek a munkaadók oldalán. Ugyanis az alacsony elégedettség a cégeknek nagyon sokba kerül, mintegy 8,8 milliárd dollárba, ami a világ GDP-jének 9%-a. Ebben az „árban” benne van az innováció és a tulajdonosi szemlélet hiánya, a lehetőségek elvesztegetése az elkötelezettség hiánya miatt.  

A kutatás azon túl, hogy tükröt tart, megoldási lehetőségeket is vázol, ugyanis a munkavállalók körében kvalitatív módszerrel arra is rákérdeztek, hogy mit változtatnának a munkahelyükön, mit várnának annak érdekében, hogy javuljon a helyzet? Amire 41% azt mondta, hogy a szervezeti kultúrán kellene változtatni, hogy a munkavállalók úgy érezzék törődnek velük, elismerik őket, ha javulna a kommunikáció és tiszta célokat látnának maguk előtt, akkor javulna a munkavállalói élmény. 28% esetében a fizetés és a juttatások javulása lenne döntő, míg 16% a jóllétre koncentrálna. 

A jó vezetés jelentős differenciát jelenhet. A munkavállalói élmény az eredmények szerint sokkal inkább befolyásolja az elégedettséget, mint a lokáció, vagyis, hogy valaki irodában vagy éppen hibrid módon vagy éppen távmunkában dolgozik. A szakemberek úgy vélik, hogy a munkaerőhiány még évtizedekre velünk marad, így a munkaadók számára a munkaerő megszerzése és megtartása hosszú távon is döntő feladat lesz. 

 

 

  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Mindenki coach, aki coachol? - avagy a life coaching sötét oldala

2019 és 2022 között 54 százalékkal nőtt a life coachok száma, így ez az egyik leggyorsabban növekvő szakma az Egyesült Államokban. Népszerűsége... Teljes cikk

Milyen az igazi emberközpontú munkahely?

Bár sok cég vallja magáról, hogy emberközpontú, legyen szó, akár az ügyfelekről vagy a munkavállalókról, és valószínűleg bizonyos folyamataik... Teljes cikk

Mi leszel, ha nagy leszel? - miért céltalanok a mai fiatalok és mit tehetünk ellene?

Hogyan vált a fiatalkori céltalanság társadalmi jelenséggé és mit tehetünk ellene? Mennyiben hibás a közösségi média? Ez az cikk segíthet a... Teljes cikk