Hogyan tartsuk meg a jó munkaerőt?
Mi történik azután, hogy elégedetten kezet fogtunk az új kollégával? Tele vagyunk elvárásokkal, bizakodással és elégedettséggel, hogy végre megtaláltuk, akit kerestünk. Aztán jönnek a hétköznapok, és nem minden vállalkozásban létezik az a rutin, amely az új kolléga gyors beilleszkedésével, hatékony munkába állásával foglalkozik.
„Dobjuk be a mély vízbe! Találja fel magát! Nekünk nincs időnk betanítani” – hangzik el oly sokszor. Természetesen lehetnek ilyen elvárások, és sok esetben a munkatársak képesek megfelelni ennek. Ugyanakkor furcsán hangzik, amikor utólag kiderül, a közvetlen főnöknek a 3-4 hónap alatt egyszer sem maradt ideje leülni új beosztottjával.
Mit tegyünk, hogy ne veszítsünk el egy jó munkaerőt, ha már egyszer megnyertük?
Ahogy az a fentiekből is kiderült, ez nem megy magától. Tenni kell érte. Minden nap. Csakúgy, mint egy kiegyensúlyozott házasság fenntartása mögött, emögött is rengeteg munka van, mindkét fél részéről.
A beilleszkedés támogatása
Minél előbb érzi magát otthon nálunk az új kolléga, annál hamarabb tud biztonsággal eredményt is letenni az asztalra. Ezért különösen fontos, hogy segítsük ezt a folyamatot a számára.
Vannak vállalkozások, ahol a HR területén létezik erre külön kidolgozott beilleszkedési program, de nagyon sok helyen nincs kialakítva erre semmilyen tudatos tevékenység. Nem kell bonyolult ötleteken törnünk a fejünket ahhoz, hogy célt érjünk.
A beilleszkedés során fontos, hogy a munkavállaló birtokba vegye a munkaterületét és az összes munkaeszközét, melyben mindent biztonsággal tud használni. Másrészt nagyon fontos, hogy minden olyan kollégával mielőbb lehetősége legyen kapcsolatba kerülni, akivel csak a munkája kapcsán együtt kell működnie. Ezeken a beszélgetéseken fontos, hogy tisztázzák a kollégák egymás között, mit várnak el egymástól; az új munkatárs hozhat új ötleteket, de előbb érdemes a már bevált, a cégben sikeresen működő tevékenységekről tájékoztatni őt, mielőtt mindent nulláról talál ki, vagy megváltoztat dolgokat. Mindez nem csupán a kollégák közötti jó viszony kialakulását segíti elő, de hamarabb lesz az illetőnek sikerélménye, így egyre többször kap megerősítést arra, hogy jó helyen van.
Szintén fontos terület a beilleszkedés során a vállalati kultúra megismertetése az új kollégával. Ezt semmiképp nem hosszadalmas előadásokban kell elképzelni. Az értekezletek, munkamegbeszélések, vagy a jól időzített csapatépítő programok, csapatkovácsoló események, közös vacsorák mind lehetőséget adnak erre. Célszerű választani úgynevezett „mentort” az új kolléga mellé, aki segít elmagyarázni, mi miért történik, mikor mi a szokás, így nem érzi magát kívülállónak a hétköznapokban.
Ha már az interjúk alatt megvan a „kémia”, akkor fél sikerünk van. Ha pedig figyelünk a fentiekre, biztosak lehetünk benne, hogy megtettünk mindent a kolléga gyors beilleszkedése érdekében.
Mi van, ha hibázik?
Ha hozzászoktatjuk a munkatársainkat arra, hogy tartsanak a hibázás lehetőségétől, előbb-utóbb minden apró feladat az ügyvezető asztalán landol. Az önálló döntéshozatal, a felelősségteljes munkavégzés, az új ötletek, fejlesztési javaslatok olyan munkahangulatban bontakoznak ki, ahol a hibákat nem végzetes bűnként tartják nyilván. Mindenki hibázhat. Ami nem mindegy, hogy milyen gyorsan és mennyire jó hozzáállással kezeli az illető a hibát. Természetesen nem arról van szó, hogy elnézőnek kell lennünk a hibák kapcsán. De különösen az első időszakban inkább adjunk nagyobb teret ahhoz, hogy az új kolléga kijavítsa a hibákat és rátaláljon saját megoldásaira. Egy sikerrel záruló hibakezelés nagy mértékben erősíti a kötődést a munkavállaló és a vállalat között.
Fejlődési lehetőség, képzés, karrierút
A béren kívüli juttatások mellett – kimondva/kimondatlanul – nagy vonzerő egy elkötelezett munkatárs számára, ha értékes tudásra tehet szert a szakmáját érintően. A tudás halmozása egy olyan tőke, amire mindig építhet az ember, így semmiképp ne becsüljük le ennek értékét. Ha a kolléga szívesen képzi magát, az egy biztosíték arra, hogy motivált lesz abban, hogy maradjon.
Mindezt a folyamatos karriertervezés alapozza meg. Célok egyeztetése nélkül gyakorlatilag képtelenség összehangolni egy vállalat munkatársi gárdáját. Ez a szervezés alapja! Ha ismerjük az illető személy céljait, akár közép- vagy hosszútávon is, egy neki tetsző jövőképet vázolhatunk fel számára, időről időre. Ha egy számára vonzó karrierutat és jövőt lát maga előtt, nem fog azon gondolkodni, hogy máshol valósítsa meg álmait.
A fentieket természetesen nem csupán az első időszakban érdemes alkalmazni. Ugyanígy nagy figyelmet igényelnek azok a kollégák, akik évek óta eredményeket tesznek le az asztalra, és továbbra is számítunk rájuk.
Ács Kata
marketing
Beck&Partners Kft.
Megfelelő embert a megfelelő helyre...gyorsan!
- 2024.05.14Mesterséges intelligencia használata a marketing munkában Képzésünk célja, hogy bemutassuk 2024-ben mi mindenre képes a mesterséges intelligencia, használata mennyire meg tudja könnyíteni a marketing szakemberek - vagy erre a pályára készülők - munkáját. A képzés során a résztvevő megtanulja, hogy milyen kiaknázatlan lehetőségek rejlenek a mesterséges intelligenciában. Ezen túl megtanulja, hogy a különböző AI eszközöket milyen stratégiai kombinációban érdemes használni a lehető legnagyobb hatékonyság elérése érdekében. Részletek Jegyek
- 2024.05.16Atipikus foglalkoztatási formák – Dr. Bankó Zoltán Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni Részletek Jegyek
- 2024.05.24Kiváló vezető képzés Tanteremben, 6 képzési napon, 4 szakmai vezetőtől tanulhat kis létszámú csoportban alap vezetői kompetenciákat, hogy HR vezetőként is versenyképes legyen! Most 15% kedvezmény! Részletek Jegyek
- 2024.06.10Szakemberből vezető A szerepváltás nézőpontváltással is jár, nem csak névjegykártyád változott meg. Ha szakemberből lettél vezető érdemes feltenned a kérdéseket: Mi a feladatom? Miért vagyok felelős? Mi változott? Ez a képzés abban segít, hogy tisztábban tudd megfogalmazni és megérteni a saját vezetői szerepedet, az ezzel kapcsolatos változásokat és elvárásokat. Részletek Jegyek
Csomós Petra, az ELTE TTK Alkalmazott Analízis és Számításmatematikai Tanszékének docensének személyében másodszor nyerte el női oktató az... Teljes cikk
Nincsenek könnyű helyzetben manapság az X generációs (jellemzően 1960 és 1979 között született) munkavállalók. Könnyen kerülhetnek... Teljes cikk
Az év elején történő felmondások aránya bár változó lehet, azonban sok cégnél ebben az időszakban, az év végi bónuszok kifizetését követően... Teljes cikk
- Milyen közös munkára van szükség a vezetők és a HR között a toborzás és megtartás témájában? 1 hónapja
- Rosszul jár, aki ilyen cégben dolgozik gazdasági válság idején 1 hónapja
- Semmit nem lehet már rutinból csinálni - Sándorné Bosnyák Ágnes, a DENSO HR menedzsere 1 hónapja
- Dolgozói motiváció 2024 - top 10 nem pénzbeli motivációs eszköz 1 hónapja
- Újoncok a munkahelyen: ki tanítson be kit? 3 hónapja
- Hibázik az AI alapú toborzás is - könnyen kerülhetnek süllyesztőbe a legjobb jelöltek 3 hónapja
- Megállítható-e a képzett munkaerő külföldre áramlása? 3 hónapja
- További jelentős minimálbér-emelésre lehet számítani Magyarországon 3 hónapja
- Miért fukarkodnak a munkáltatók az állásinterjún adott visszajelzésekkel? 4 hónapja
- Megtaláltam az utódomat! - toborzási esettanulmány 5 hónapja
- Megtartás: ahol nincs olyan, hogy "kész" vagyunk - Gaál Annamária, az AGCO Hungary HR vezetője 5 hónapja