Hogyan képezzük vezetőinket?
A vezetőképzés volt egyike azon kevés fejlesztési területeknek, amelyre a válság alatt is áldoztak a cégek. Mit jelent manapság a vezetőképzés, mint fogalom? Annyi biztos, hogy nem egyenlő a vezetői tréninggel. Képzési és fejlesztési lehetőségek sokasága, melynek során egyenesen vitatott, hogy a tréning-e a leghatékonyabb módszer.
Michael Lombardo és Robert Eichenger a "The Leadership Machine" című könyvükben azt mondják, hogy a vezetőfejlesztés során négy olyan alapvető tényező van, amelyek mentén változni tudunk, igaz ugyan, hogy sokszor nehezen tudunk csak eljutni a változáshoz:
1. Azok a kompetenciák és készségek, amelyek a vezetési készség lényegét adják - ezeket az új illetve a szokványostól különböző szituációk, feladatok során szerezhetjük meg.
2. Az a mód, ahogyan ezeket a készségeket megtanuljuk és fejlesztjük.
3. Az a készség, hogy képesek vagyunk megtanulni ezeket a kompetenciákat és készségeket.
4. Annak az ismerete, hogy mit is jelent a vezetői készségeink fejlesztése.
A vezetőképzés során olyan elemekre helyezik a hangsúlyt, mint a munkakörváltozások, új típusú feladatok, más emberekkel való munka - együttműködés másokkal, nehéz helyzetek megoldása, coaching és az egyén által irányított fejlődés. A sikeres vezetés alapjának a megfelelő önismeretet tartják. Úgy vélik, akkor lesz sikeres valaki, ha figyel arra, hogy folyamatosan fejlődjön és mindig végezzen olyan feladatokat is, amelyekről nem tudja, hogyan is kellene csinálni. Véleményük szerint a folyamatosan bővülő munkaköri tapasztalatok építik a sikert.
A vezetőképzésben új irányok jelentek meg az elmúlt évek során. Amellett, hogy a feladatok során megszerzett tapasztalatok szerepe felértékelődött, azok a módszerek is egyre népszerűbbek, melyek a gyakorlati helyzeteket hivatottak támogatni. Ilyen például az akciótanulás, amikor tényleges problémákat beszélnek meg a részvevők facilitált módon. A folyamat során egyre közelebb jutnak a megoldáshoz és megoldási javaslatokat is kidolgoznak befejezésképpen. Népszerűek a vállalati szimulációk is, ahol a döntések következményeit tapasztalhatják meg a résztvevők. A coaching is virágzik, mely személyes fejlesztési tervre épül, a vezetőképzésben elsősorban mint egyéni módszer jelenik meg.
Mindemellett jelen vannak a hagyományos és kevésbé hagyományos vezetőképző tréning programok is. A tréningpiacon a hagyományos class-room tréningek mellett megjelentek az on-line programok is, melyek a vezetőképzés esetében az időtakarékosság miatt népszerűek lehetnek. Általában igaz a tréning trendekre, hogy minden képzést gyorsabban akarunk elvégezni, mint korábban. A háromnapos képzéseket két naposra rövidítjük, az egynapos utánkövetés csak félnapos lesz. Ezek alapján elképzelhető lenne, hogy az online tréningek kiszorítják a hagyományos class-room tréningeket, azonban fontos látni, hogy más-más funkciója van a két tanulási formának. Az online tréningek ugyanis nem szólnak másról, mint tudásátadásról. A személyes tréneri jelenlét azonban a készségfejlesztést, a gyakorlást tudja támogatni a résztvevők visszajelzést kaphatnak erősségeikről és fejlesztendő területeikről. Mindkét képzési típusnak lehet tehát helye a vezetőképzésben.
A tréningek esetében egyre inkább fontos, hogy ténylegesen jobb teljesítményhez, nagyobb produktivitáshoz vezessenek. A vezetőképzésnek tehát ténylegesen hatnia kell a vezető és ezáltal a beosztott csoport teljesítményére. A vezetői készségekkel kapcsolatosan visszajelzés lehet a beosztottak által kitöltött értékelő kérdőív is. A HR szerepe azért is különösen fontos a vezetőképzések tematikájának kialakításában, mert sok múlik a vezetőkön a vállalat sikeressége tekintetében, emellett ezek a legköltségesebb képzések közé tartoznak és hatékonyságuk egyáltalán nem mindegy. Fontos, hogy realizáljuk a tréningprogram kialakítása előtt, hogy mik azok a viselkedésváltozások, amelyeket szeretnénk elérni a vezetőinknél és kifejezetten ezek mentén alakítsuk ki a programot.
A vezetők egyik tipikus hibája mind a mai napig, hogy túl sok mindent akarnak maguk megcsinálni, ahelyett, hogy delegálnák a feladatokat. Egy ilyen probléma megoldása többféleképpen történhet. Amennyiben úgy látjuk, hogy a probléma abban áll, hogy nincs a vezetőknek eszköztára, hogyan is lehetne a delegálást végrehajtani, jó megoldás lehet a tréning. Hiszen ennek során megtanulják és gyakorolják a delegálás folyamatát. Amennyiben azonban vélhetően összetettebb okok állnak a háttérben, mint például a saját vezetői szerepben való bizonytalanság vagy bizalmatlanság a beosztottak felé, hatékonyabb lehet például egy személyre szabott coaching.
A jövő egyik tendenciája, kifejezetten multinacionális cégeknél a virtuális teamek terjedése. Akár a HR teameket vagy bármelyik más támogató terület képviselőit nézzük, globális irányelvek szerint működnek, globális, regionális vezetéssel különféle országokban. A virtuális teamek vezetése másfajta stratégiát kíván. A virtuális teamek vezetőinek szükségük lehet olyan készségekre is, amelyek a hagyományos vezetés során ritkán merülnek fel. Mint például az online és telefonos eszközök használatának gyakorisága, mint a telefonkonferencia, online prezentáció, online tréningek.
A vezetőképzés során tehát számtalan szempont és lehetőség van, amit mérlegelnünk kell. Az utánpótlás tervezés és az utánpótlás képzése jelentik a kezdeti lépéseket, illetve, hogy egyáltalán ki alkalmas vezetőnek. Kifejezetten fontos a vezetői feladatok során szerzett tapasztalat, és az a bátorság, hogy újabb és újabb kihívásokat merjenek felvállalni a vezetők. Emellett tréninggel, coachinggal, különféle témák köré szerveződő facilitált workshopokkal tudjuk támogatni vezetőinket.
- 2024.05.23Külföldiek foglalkoztatása Magyarországon – Dr. Fehér Dániel Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismeretiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni. Részletek Jegyek
- 2024.05.24Kiváló vezető képzés Tanteremben, 6 képzési napon, 4 szakmai vezetőtől tanulhat kis létszámú csoportban alap vezetői kompetenciákat, hogy HR vezetőként is versenyképes legyen! Most 15% kedvezmény! Részletek Jegyek
- 2024.06.10Szakemberből vezető A szerepváltás nézőpontváltással is jár, nem csak névjegykártyád változott meg. Ha szakemberből lettél vezető érdemes feltenned a kérdéseket: Mi a feladatom? Miért vagyok felelős? Mi változott? Ez a képzés abban segít, hogy tisztábban tudd megfogalmazni és megérteni a saját vezetői szerepedet, az ezzel kapcsolatos változásokat és elvárásokat. Részletek Jegyek
- 2024.06.13Tudatos delegálás - vezetői tréning Programunk két fontos vezetői készség fejlesztésére irányul. Az egyik a tudatos delegálás, mint elengedhetetlen vezetői időfelszabadító, munkatárs-fejlesztő készség, a másik az ehhez szükséges asszertív kommunikáció, amely ezt a folyamatot segíti. Részletek Jegyek
A mesterséges intelligenciára érdemesebb nem veszélyként, hanem a digitális műveltség részeként tekinteni, aminek a fejlesztése nemcsak a... Teljes cikk
Rengeteg érzelem, meggyőződés, konfliktus és öröm, egymástól tanulás és összefeszülés övezi az interkulturális szervezetek működését. A... Teljes cikk
A generatív mesterséges intelligencia (AI) térnyerésével a munkavégzéshez szükséges készségek 2030-ra várhatóan 68%-kal változnak majd... Teljes cikk
- Mindenki coach, aki coachol? - avagy a life coaching sötét oldala 4 hónapja
- Így lehet gördülékeny a szakember-utánpótlás 6 hónapja
- Ők kapták a legjobb cégvezetőknek járó díjat 6 hónapja
- Így lehet sikeres a karrierváltás 40-en túl 6 hónapja
- 4 tipp a tudatos utánpótlás-tervezésre 7 hónapja
- Stratégiai együttműködést kötött a Mol és a Miskolci Egyetem 8 hónapja
- Pályaorientációval segítik a munkaerő-utánpótlást 8 hónapja
- Így biztosítja szakember-utánpótlását a MOL 8 hónapja
- Merjünk változtatni, de őrizzük meg az értékeket: Turcsikné Gáspár Georgina, Lufthansa Systems Hungária 10 hónapja
- Vezetői képzések 11 hónapja
- Egy cég igazi értéke: stabil belső utánpótlás nevelés a HR stratégiában 12 hónapja