kapubanner for mobile
Megjelent: 13 éve

Hogyan képezzük vezetőinket?

A vezetőképzés volt egyike azon kevés fejlesztési területeknek, amelyre a válság alatt is áldoztak a cégek. Mit jelent manapság a vezetőképzés, mint fogalom? Annyi biztos, hogy nem egyenlő a vezetői tréninggel. Képzési és fejlesztési lehetőségek sokasága, melynek során egyenesen vitatott, hogy a tréning-e a leghatékonyabb módszer.

Kezdjük az alapoknál. Mitől lesz valaki vezető? Triviálisnak tűnik, de sokszor mégis azt gondoljuk, hogy pusztán egy vezetői kinevezéssel máris vezetővé változtattuk a legjobb szakembereinket. Még mindig belefutunk abba a hibába, hogy csak a vertikális karrierútban gondolkodunk és megfeledkezünk a horizontális lehetőségekről. Vagyis sokszor mindenáron vezetőt akarunk "csinálni" legjobbjainkból, holott attól, hogy valaki jó szakember, egyáltalán nem biztos, hogy jó vezető is válik belőle. Nem kérdés, hogy a vezetőket képezni kell, a kérdés inkább az, hogy mikor és hogyan. A legoptimálisabb, ha már előre gondolkodunk a potenciális vezetők kinevelésében, a különféle menedzsment programok lehetővé teszik, hogy a vezető utánpótlás felkészülten kerüljön a vezetői székbe. Felkészülni fel lehet, viszont vezetővé válni csak vezetői pozícióban, vagy legalábbis vezetői feladatok megoldása során lehetséges.

Michael Lombardo és Robert Eichenger a "The Leadership Machine" című könyvükben azt mondják, hogy a vezetőfejlesztés során négy olyan alapvető tényező van, amelyek mentén változni tudunk, igaz ugyan, hogy sokszor nehezen tudunk csak eljutni a változáshoz:

1. Azok a kompetenciák és készségek, amelyek a vezetési készség lényegét adják - ezeket az új illetve a szokványostól különböző szituációk, feladatok során szerezhetjük meg.
2. Az a mód, ahogyan ezeket a készségeket megtanuljuk és fejlesztjük.
3. Az a készség, hogy képesek vagyunk megtanulni ezeket a kompetenciákat és készségeket.
4. Annak az ismerete, hogy mit is jelent a vezetői készségeink fejlesztése.

A vezetőképzés során olyan elemekre helyezik a hangsúlyt, mint a munkakörváltozások, új típusú feladatok, más emberekkel való munka - együttműködés másokkal, nehéz helyzetek megoldása, coaching és az egyén által irányított fejlődés. A sikeres vezetés alapjának a megfelelő önismeretet tartják. Úgy vélik, akkor lesz sikeres valaki, ha figyel arra, hogy folyamatosan fejlődjön és mindig végezzen olyan feladatokat is, amelyekről nem tudja, hogyan is kellene csinálni. Véleményük szerint a folyamatosan bővülő munkaköri tapasztalatok építik a sikert.

A vezetőképzésben új irányok jelentek meg az elmúlt évek során. Amellett, hogy a feladatok során megszerzett tapasztalatok szerepe felértékelődött, azok a módszerek is egyre népszerűbbek, melyek a gyakorlati helyzeteket hivatottak támogatni. Ilyen például az akciótanulás, amikor tényleges problémákat beszélnek meg a részvevők facilitált módon. A folyamat során egyre közelebb jutnak a megoldáshoz és megoldási javaslatokat is kidolgoznak befejezésképpen. Népszerűek a vállalati szimulációk is, ahol a döntések következményeit tapasztalhatják meg a résztvevők. A coaching is virágzik, mely személyes fejlesztési tervre épül, a vezetőképzésben elsősorban mint egyéni módszer jelenik meg.

Mindemellett jelen vannak a hagyományos és kevésbé hagyományos vezetőképző tréning programok is. A tréningpiacon a hagyományos class-room tréningek mellett megjelentek az on-line programok is, melyek a vezetőképzés esetében az időtakarékosság miatt népszerűek lehetnek. Általában igaz a tréning trendekre, hogy minden képzést gyorsabban akarunk elvégezni, mint korábban. A háromnapos képzéseket két naposra rövidítjük, az egynapos utánkövetés csak félnapos lesz. Ezek alapján elképzelhető lenne, hogy az online tréningek kiszorítják a hagyományos class-room tréningeket, azonban fontos látni, hogy más-más funkciója van a két tanulási formának. Az online tréningek ugyanis nem szólnak másról, mint tudásátadásról. A személyes tréneri jelenlét azonban a készségfejlesztést, a gyakorlást tudja támogatni a résztvevők visszajelzést kaphatnak erősségeikről és fejlesztendő területeikről. Mindkét képzési típusnak lehet tehát helye a vezetőképzésben.

A tréningek esetében egyre inkább fontos, hogy ténylegesen jobb teljesítményhez, nagyobb produktivitáshoz vezessenek. A vezetőképzésnek tehát ténylegesen hatnia kell a vezető és ezáltal a beosztott csoport teljesítményére. A vezetői készségekkel kapcsolatosan visszajelzés lehet a beosztottak által kitöltött értékelő kérdőív is. A HR szerepe azért is különösen fontos a vezetőképzések tematikájának kialakításában, mert sok múlik a vezetőkön a vállalat sikeressége tekintetében, emellett ezek a legköltségesebb képzések közé tartoznak és hatékonyságuk egyáltalán nem mindegy. Fontos, hogy realizáljuk a tréningprogram kialakítása előtt, hogy mik azok a viselkedésváltozások, amelyeket szeretnénk elérni a vezetőinknél és kifejezetten ezek mentén alakítsuk ki a programot.

A vezetők egyik tipikus hibája mind a mai napig, hogy túl sok mindent akarnak maguk megcsinálni, ahelyett, hogy delegálnák a feladatokat. Egy ilyen probléma megoldása többféleképpen történhet. Amennyiben úgy látjuk, hogy a probléma abban áll, hogy nincs a vezetőknek eszköztára, hogyan is lehetne a delegálást végrehajtani, jó megoldás lehet a tréning. Hiszen ennek során megtanulják és gyakorolják a delegálás folyamatát. Amennyiben azonban vélhetően összetettebb okok állnak a háttérben, mint például a saját vezetői szerepben való bizonytalanság vagy bizalmatlanság a beosztottak felé, hatékonyabb lehet például egy személyre szabott coaching.

A jövő egyik tendenciája, kifejezetten multinacionális cégeknél a virtuális teamek terjedése. Akár a HR teameket vagy bármelyik más támogató terület képviselőit nézzük, globális irányelvek szerint működnek, globális, regionális vezetéssel különféle országokban. A virtuális teamek vezetése másfajta stratégiát kíván. A virtuális teamek vezetőinek szükségük lehet olyan készségekre is, amelyek a hagyományos vezetés során ritkán merülnek fel. Mint például az online és telefonos eszközök használatának gyakorisága, mint a telefonkonferencia, online prezentáció, online tréningek.

A vezetőképzés során tehát számtalan szempont és lehetőség van, amit mérlegelnünk kell. Az utánpótlás tervezés és az utánpótlás képzése jelentik a kezdeti lépéseket, illetve, hogy egyáltalán ki alkalmas vezetőnek. Kifejezetten fontos a vezetői feladatok során szerzett tapasztalat, és az a bátorság, hogy újabb és újabb kihívásokat merjenek felvállalni a vezetők. Emellett tréninggel, coachinggal, különféle témák köré szerveződő facilitált workshopokkal tudjuk támogatni vezetőinket.
  • 2024.05.23Külföldiek foglalkoztatása Magyarországon – Dr. Fehér Dániel Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismeretiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.24Kiváló vezető képzés Tanteremben, 6 képzési napon, 4 szakmai vezetőtől tanulhat kis létszámú csoportban alap vezetői kompetenciákat, hogy HR vezetőként is versenyképes legyen! Most 15% kedvezmény!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.06.10Szakemberből vezető A szerepváltás nézőpontváltással is jár, nem csak névjegykártyád változott meg. Ha szakemberből lettél vezető érdemes feltenned a kérdéseket: Mi a feladatom? Miért vagyok felelős? Mi változott? Ez a képzés abban segít, hogy tisztábban tudd megfogalmazni és megérteni a saját vezetői szerepedet, az ezzel kapcsolatos változásokat és elvárásokat.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.06.13Tudatos delegálás - vezetői tréning Programunk két fontos vezetői készség fejlesztésére irányul. Az egyik a tudatos delegálás, mint elengedhetetlen vezetői időfelszabadító, munkatárs-fejlesztő készség, a másik az ehhez szükséges asszertív kommunikáció, amely ezt a folyamatot segíti.info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
"Digitális jogosítvány" nélkül nagyot fog ütni a "digitális üvegplafon"

A mesterséges intelligenciára érdemesebb nem veszélyként, hanem a digitális műveltség részeként tekinteni, aminek a fejlesztése nemcsak a... Teljes cikk

Hogyan hangoljunk össze embereket különböző kultúrákból vállalati közegben?

Rengeteg érzelem, meggyőződés, konfliktus és öröm, egymástól tanulás és összefeszülés övezi az interkulturális szervezetek működését. A... Teljes cikk

A munkavállalók készségfejlesztése elmaradásban van, pedig fenekestül felfordul a munka világa

A generatív mesterséges intelligencia (AI) térnyerésével a munkavégzéshez szükséges készségek 2030-ra várhatóan 68%-kal változnak majd... Teljes cikk