kapubanner for mobile
Megjelent: 4 éve

Flipperek, önismeret, lépcsők és fejlődés

Önmagunk fejlődésére, fejlesztésére odafigyelni ma már nem ördögtől való dolog. Ugyanakkor nem biztos, hogy mindig oda koncentrálunk, ahol valódi tennivalónk lenne. Inkább "kitakarítunk" vagy bármi mást csinálunk, pedig az ilyen halogatásnak nincs sok értelme. Nagy Andrea, tréner és coach az okok mögé néz.

Velem előfordult már, hogy kitakarítottam a lakást vizsgaidőszakban. Nem mintha rajongásig imádnám a takarítást, de abban a pillanatban a tanulásnál jobb opciónak tűnt és indokolható is volt önmagam előtt. Hiszen nem egy koktéllal a kezemben heverészek. Komoly és indokolt munkát végzek. Ez igazán nem a tanulás előli menekülés. Senki sem gyanúsíthat. Főleg én nem, önmagam...

Tettem már rendet a tároló polcain az adóbevallás elkészítése előtt. Igazán nem tehetek róla, tovább nem lehetett halogatni. Na! Hát ez is egy fontos és szükséges munka volt, valakinek meg kell csinálnia.

A képlet egyszerű:

Jön egy feladat, ami nehéz (vagy nehéznek tűnik), aminek nem jókedvvel, magabiztosan fognánk neki, hát keresünk helyette egy másikat. Egy másik fontos feladatot, ami felment minket a „lógás” a „menekülés” pecsétje alól. Egy másik feladatot, amitől nem félünk annyira, ami már ismerős, amiben nem érzünk veszélyt.

Nagy dolognak tartom, hogy a tudatosság és az önfejlesztés az életünk része lett. Míg 10-15 éve komoly magyarázatra szorult egy-egy képzés kezdetén, hogy miért is önismerettel kezdünk. Ma már sokaknak természetes, hogy dolgoznak önmagukon, saját fejlődésükön.

Mester Tamás mondta egy előadásban: „Amikor én régebben a barátaimmal beszélgettem és próbáltam ezt a témát felölelni, akkor konkrétan hülyének néztek. Az volt a minimum. Mostanában úgy tűnik, hogy nyugodtan lehet erről beszélgetni, ez egy hétköznapi téma lett…

Szóval végre itt ez a helyzet, hogy nem csak akkor foglalkozunk ilyesmivel, ha valaki - tanár, főnök, tréner, coach - belevisz minket ebbe a helyzetbe. Már bemegyünk magunktól is.

De ezen a terepen is előfordulhat a „lakás takarítás” effektusa. Van - sokszor van - hogy könnyebb máshová tennünk a saját fejlődésünk fókuszát, mint ahol a valódi tennivalónk lenne…

A tünetek változatosak:

Van, hogy hogy az önmagunkba vetett hitünk hiányának felismerése helyett elmegyünk egy negyedik diplomát is megszerezni. Van, hogy ahelyett, hogy meglátnánk vezetői kommunikációnk alapvető hiányosságait, elkezdünk agilitást tanulni. Van, hogy a valódi teendő helyett elfoglaljuk magunkat valami mással… Megtartva az „önfejlesztésben vagyok” látszatát és hitét.

Olyan is van, hogy a flipper labdájaként az állít irányba minket, amivel éppen találkozunk, legyen az egy visszajelzés, egy vezető, egy munkatárs reakciója vagy egy tréning feladat élménye. Ha ezeket a hatásokat nem rendezzük rendszerbe, ha nem valós önismerethez igazítva döntünk a fejlődésünk következő lépéséről, akkor bizony a flipper labdájaként pattogunk majd össze-vissza a pályán.

Ebben a működésben pedig benne van annak az esélye, hogy a végeredményt szemlélve, azt érzed, ennél a felesleges munkánál még az is jobb lett volna, ha nem csinálsz semmit. Hiszen a problémád még mindig itt van, pedig mennyi időd és figyelmed ment el a fejlődésre.

A megoldás egyszerű:

Rendszeresen kérdem meg a velem dolgozóktól, hogy: „Miben fejlődtél legutóbb?” és „Min dolgozol éppen, miben szeretnél fejlődni?”. Mert abban hiszek, hogy az önfejlesztés egy soha véget nem érő lépcsősor. Ami fél éve még a „fejlesztendő” kategóriádban volt, az mára már átkerülhetett az „erősségek” közé.

Abban is hiszek, hogy senki, senki, senki sincs felhatalmazva rá rajtad kívül, hogy megmondja Neked hol a „következő lépcsőd”. Hallgasd meg, dolgozd fel az összes fontos visszajelzést és hatást, építsd be. De ne odázd el a döntést, ne add más kezébe az irány kijelölését, ne „pattanj tovább” és ne takarítsd ki a lakást. Vállald a döntés felelősségét és legyél tudatos önfejlesztő.

És most, hogy a cikk véget ér, Te folytasd azzal, hogy felteszed magadnak a kérdés: „Abban fejlesztem magam, amiben a legfontosabb fejlődnöm?

Nagy Andrea
Parrish & Crawler International

  • 2024.05.23Külföldiek foglalkoztatása Magyarországon – Dr. Fehér Dániel Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismeretiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.24Kiváló vezető képzés Tanteremben, 6 képzési napon, 4 szakmai vezetőtől tanulhat kis létszámú csoportban alap vezetői kompetenciákat, hogy HR vezetőként is versenyképes legyen! Most 15% kedvezmény!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.06.10Szakemberből vezető A szerepváltás nézőpontváltással is jár, nem csak névjegykártyád változott meg. Ha szakemberből lettél vezető érdemes feltenned a kérdéseket: Mi a feladatom? Miért vagyok felelős? Mi változott? Ez a képzés abban segít, hogy tisztábban tudd megfogalmazni és megérteni a saját vezetői szerepedet, az ezzel kapcsolatos változásokat és elvárásokat.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.06.13Tudatos delegálás - vezetői tréning Programunk két fontos vezetői készség fejlesztésére irányul. Az egyik a tudatos delegálás, mint elengedhetetlen vezetői időfelszabadító, munkatárs-fejlesztő készség, a másik az ehhez szükséges asszertív kommunikáció, amely ezt a folyamatot segíti.info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Van véleményük és felvállalják a céljaikat: így rúgja be az ajtót a Z generáció

Hogyan változnak a nemi szerepek? Berúgja-e az ajtót a Z generáció? Számos sors, és személyes történet illusztrálta az Egyenlítő Alapítvány... Teljes cikk

Mindenki coach, aki coachol? - avagy a life coaching sötét oldala

2019 és 2022 között 54 százalékkal nőtt a life coachok száma, így ez az egyik leggyorsabban növekvő szakma az Egyesült Államokban. Népszerűsége... Teljes cikk

Milyen az igazi emberközpontú munkahely?

Bár sok cég vallja magáról, hogy emberközpontú, legyen szó, akár az ügyfelekről vagy a munkavállalókról, és valószínűleg bizonyos folyamataik... Teljes cikk