kapubanner for mobile
Megjelent: 6 éve

Így működnek a magyar coachok - egy európai coaching kutatás eredményei

Magyarországon több a női coach, a külföldieknél alacsonyabb óradíjjal dolgoznak, viszont nagyobb figyelmet fordítanak az önfejlesztésre, továbbképzésre, mint európai kollégáik. Mindez az 50 országot felőlelő 2017-es európai coaching kutatásból derült ki, amelyet az EMCC (Európai Coaching és Mentoring Tanács) a Henley Business School Coaching Center támogatásával végzett.

A kutatásban 50 ország coach szakmai szervezetei, tagjai és a szakma egyéni érintettjei vettek részt önkéntes alapon. A kutatás elemzése elkészült, az egyes ország riportok saját nyelven is megjelentek és itt most a magyarból szeretnék a diagramok sorendjében kiemelni egy-két érdekes adatot:


  • Nálunk sokkal több nő töltötte ki a kb. 25 perces kérdőívet, mint férfi - ez nem véletlen, hisz tükrözi a szakmában a nemek arányát.


  • A szakmai szervezetek közül a Nemzetközi Coach Szövetség (ICF) hazai taglétszáma a legmagasabb, de az is érdekes, hogy sokan sehova sem tartoznak. A coach szervezetek a coach etikai szabályok betartásának az őrei és ezért nagyon fontos lenne, hogy akik coacholnak szakmai szervezetekben tömörüljenek, persze nemcsak etikai megfontolásból.

  • Külföldön magasabb óra díjakkal dolgoznak a coachok és több belső szervezeti coach van. Itthon nálunk az átlagos vállalati coach óra díj a felmérés alapján 100 - 200 euró között mozog a többség esetében, de sokan csak 50 - 100 euro között keresnek.


  • Magyar coachok az európai átlagnál többet képezik magukat, járnak szakmai rendezvényekre. Ez nagyon jó hír!


  • Szupervízióban való részvétel tekintetében viszonylag jól állnak a magyar coachok. Ez fontos a szakmai fejlődés és persze az ügyfelek szempontjából is.


A kitöltések alapján a kiértékelés azt mutatja, hogy itthon a coachingban a GROW modell a leggyakrabban alkalmazott, míg a coaching irányzatok közül a Megoldásközpontú coaching a legnépszerűbb.

Magyar coachoknak - persze gondolom ez külföldön is így van - coaching megbízás szerzése a legfőbb kihívás, ami arra a következtetésre enged jutni, és ezt mutatja a kutatás is, hogy nehéz csak coachingból megélni, kevesen nyilatkoztak úgy, hogy a coachingot tartják főtevékenységüknek.

Coaching a szervezetben

Vállalati megbízások esetén az a gyakorlat, hogy írásos szerződést a megbízóval kötünk, míg a coacheeval és más érintettel szóban állapodunk meg. Összehasonlítva ezt a brit gyakorlattal, ahol gyakran mind a megbízóval, mind az ügyféllel írásban állapodnak meg a kollegáink, de leginkább, mint a legfontosabb szerződést, az ügyféllel kötött szóbeli megállapodást emelték ki a brit válaszadók. Fő partnerként mindenhol a coacheet tartják a coachok és a vállalati megbízó személye csak ezt követi. Mi, a megbízási szerződésben az első helyre a coaching meghatározását tesszük, majd a közös munka során alkalmazandó felelősségi körök tisztázását, ezután a bizalmas információ levédése a következő fontossági paraméter, és csak ezt követi a coaching ülés lemondási feltételei kategória a szerződésekben.

Etika

A szakma szempontjából fontos adat, hogy milyen gyakran osztják meg a coachingra vonatkozó etikai irányelveket a coachok az ügyfeleikkel. Ebben a kérdésben a válaszadók 72%-a „mindig”, míg 24%-a az „alkalmanként” választ adta a nemzetközi mintában. Magyarországon - főleg a szakmai szervezetekhez nem tartozó coachok - vajon milyen gyakorisággal és milyen etikai irányelveket osztanak meg az ügyfeleikkel?
Európában mi vezetünk abban, hogy milyen fontosnak tartjuk az etikai szabályok megosztását és ismertetését megbízóinkkal és ügyfeleinkkel, viszont, amikor etikai vétség ügyében kell eljárni, akkor mi vagyunk a legelnézőbbek. Csak egy bejelentéssel élnénk, ha ilyet észlelünk, és a szakmai eltiltás lehetőségét nem helyezzük kilátásba az etikai vétséget elkövető coach-csal szemben. Más országokban nagyobb a szigor és többségében ez az utóbbi az eljárás iránya.


Cikkünk több oldalas! Lapozzon!
1. oldal - Így működnek a magyar coachok - egy európai coaching kutatás eredményei
2. oldal - Coach kiválasztás
  • 2024.05.23Külföldiek foglalkoztatása Magyarországon – Dr. Fehér Dániel Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismeretiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.24Kiváló vezető képzés Tanteremben, 6 képzési napon, 4 szakmai vezetőtől tanulhat kis létszámú csoportban alap vezetői kompetenciákat, hogy HR vezetőként is versenyképes legyen! Most 15% kedvezmény!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.06.10Szakemberből vezető A szerepváltás nézőpontváltással is jár, nem csak névjegykártyád változott meg. Ha szakemberből lettél vezető érdemes feltenned a kérdéseket: Mi a feladatom? Miért vagyok felelős? Mi változott? Ez a képzés abban segít, hogy tisztábban tudd megfogalmazni és megérteni a saját vezetői szerepedet, az ezzel kapcsolatos változásokat és elvárásokat.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.06.13Tudatos delegálás - vezetői tréning Programunk két fontos vezetői készség fejlesztésére irányul. Az egyik a tudatos delegálás, mint elengedhetetlen vezetői időfelszabadító, munkatárs-fejlesztő készség, a másik az ehhez szükséges asszertív kommunikáció, amely ezt a folyamatot segíti.info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Van véleményük és felvállalják a céljaikat: így rúgja be az ajtót a Z generáció

Hogyan változnak a nemi szerepek? Berúgja-e az ajtót a Z generáció? Számos sors, és személyes történet illusztrálta az Egyenlítő Alapítvány... Teljes cikk

Mindenki coach, aki coachol? - avagy a life coaching sötét oldala

2019 és 2022 között 54 százalékkal nőtt a life coachok száma, így ez az egyik leggyorsabban növekvő szakma az Egyesült Államokban. Népszerűsége... Teljes cikk

Milyen az igazi emberközpontú munkahely?

Bár sok cég vallja magáról, hogy emberközpontú, legyen szó, akár az ügyfelekről vagy a munkavállalókról, és valószínűleg bizonyos folyamataik... Teljes cikk