Burjánzanak a helikopter-főnökök a távmunka terjedése miatt
Mikromenedzserek mindig is léteztek, de a távmunka terjedésével egyre több helikopter-főnök keseríti meg alkalmazottai életét.
Ritkán telik el úgy egy óra, hogy Alison, a szoftvermérnök ne hallana a feletteséről.
"Ha azt látja, hogy a státuszomat "nem elérhető" állapotra állítottam, a következő fél órában biztosan érkezik egy e-mail tőle, amelyben megkérdezi, hogy haladok valamelyik projektemmel" - mondja a 24 éves, az Egyesült Királyságban, Bristolban élő Alison. Neki és kollégáinak minden reggeli megbeszélésen fel kell sorolniuk, min dolgoznak éppen - azokat a hosszú távú munkákat is, amelyekben lényegében semmilyen változás nem történik egyik napról a másikra.
Alison szerint a helyzet közel sem volt ilyen rossz, amikor a csapat fizikailag egy térben volt. A világjárvány óta azonban az egészségügyi szolgáltató, amelynek dolgoznak, úgy döntött, hogy számos technikai szerepkört tartósan távmunkába tesz át. "Úgy tűnik, a főnököm nem hiszi, hogy bármelyikünk is képes lenne elvégezni a munkáját az ő állandó közreműködése nélkül. Ez rettentő dühítő" - mondja Alison.
A Harvard Business Review 2020 júliusában megjelent tanulmánya, amely 24 különböző országban több mint 1200 ember megkérdezésével készült, kimutatta, hogy a távmunkások ötöde úgy érezte, felettese folyamatosan figyeli, és egyharmaduk egyetértett azzal, hogy vezetőik nem bíznak bennük és a munkájukban. Nem csak képzelődtek: ugyanez a tanulmány kimutatta, hogy a vezetők 38%-a úgy érezte, hogy a munkavállalók egyszerűen nem olyan produktívak otthon, és 40%-uk nem bízik abban, hogy képesek távolról irányítani a munkájukat. Még most is sok vezetőnek okoz nehézséget a távoli csapatok vezetése azokkal a hagyományos eszközökkel, amelyekre egykor támaszkodtak.
Ezek a távoli mikromenedzserek állandó ellenőrzésekkel és hívásokkal, szükségtelen Zoom megbeszélésekkel vagy túlságosan részletes utasításokkal bombázzák a munkatársakat - és a szakértők szerint ez jelentős károkat okoz - írja a BBC.
"A távmunkára való áttérés óta két vezetési stílus erősödött meg" - magyarázza Katleen De Stobbeleir, a belgiumi Vlerick Business School vezetőképző és coaching professzora. Sajnos egyik sem pozitív irányba mutat. Az egyikben a vezetők elzárkóznak otthonról dolgozó munkatársaiktól, sőt, el is felejtkeznek róluk, ami azt eredményezi, hogy a munkavállalók elszigeteltnek vagy elidegenedettnek érzik magukat; a másik stílus pedig ennek szöges ellentéte: a mikromenedzsment.
"Ezek a vezetők folyamatosan ellenőrzik az alkalmazottakat, sőt, még arra is ösztökélik őket, hogy térjenek vissza az irodába" - mondja De Stobbeleir. Előfordulhat, hogy szinte végtelen számú videokonferenciát szerveznek, ragaszkodnak ahhoz, hogy minden e-mailre tegyék rá őket, vagy olyan rendkívül szűk mozgásteret biztosító utasításokat adnak, amelyek nem hagynak teret a kreativitásnak és a függetlenségnek.
Az ilyen típusú túlbuzgó felügyelet okai egyértelműek Arielle Sadan, a New York-i székhelyű vezetőfejlesztő és coach szerint. "A mikromenedzsment mindig is olyan probléma volt, amely elsősorban a vezető és csapata közötti bizalomhiányban gyökerezett" - mondja. Amikor a vezetőnek nincs lehetősége a közvetlen fizikai felügyeletre, úgy érzi, nem tudja pontosan, mit csinálnak az alkalmazottai, ezért a bizalmatlanság felerősödik. Mindannyian arra vágyunk, hogy kontrolláljuk az eseményeket, ám azoknál a vezetőknél, akik nem látják az alkalmazottakat, ez még égetőbb szükségletté válik.
A digitális platformok és eszközök ráadásul meg is könnyítik számukra, hogy virtuálisan leskelődjenek a csapattagok válla fölött. Az állapotjelzők, amelyek azt mutatják, hogy az alkalmazottak a számítógépük előtt ülnek-e, igazi áldást jelentenek egy mikromenedzser számára.
Néhány alkalmazott már olyan eszközökbe is beruház, mint az "egérrázók", amelyek aktívan tartják a státuszukat, így elkerülhetik a folyamatos ellenőrzést.
"Természetesen a mikromenedzsmentet nem mindig a rosszindulat szüli" - hangsúlyozza De Stobbeleir. A helikopter-főnökök egy része egyszerűen csak azért próbál folyamatosan kapcsolatot tartani a kollégákkal, hogy a távmunkások érezzék a támogatást és kötődjenek a csapathoz.
"A mikromenedzsment bizonyos mértékig a rossz vezetési gyakorlatból és az irányításátadási-képesség hiányából eredő magatartás" - mondja Mark Williams, a WorkJam EMEA ügyvezető igazgatója, aki a termelékenység javítását célzó digitális eszközöket fejleszt, és rendszeresen dolgozik olyan vállalatokkal, ahol az alkalmazottak mikromenedzsmenttel vádolják a főnökeiket.
Ennek az a következménye, hogy az emberek úgy érzik, alulértékelik, ötleteit és gondolatait nem veszik komolyan. Ezért fokozatosan elszakadnak a vállalattól és az általa képviselt márkától is.
Ez pedig végső soron a felmondások számának növekedését eredményezheti.
Sadan szerint a mikromenedzsment könnyebben kezelhető személyes környezetben, hiszen ilyenkor a vezetők kevésbé tolakodó módon tudják szemmel tartani a kollégákat. Amikor azonban mindez állandó e-mailek vagy hívások formájában jelentkezik, sokkal erőteljesebb a munkahelyi kapcsolatokra gyakorolt romboló hatás. A vezető egyre több frusztrációt és szorongást okoz, ami csökkenti a motivációt, az elköteleződést, végül pedig az emberek elmennek a cégtől.
Léteznek hosszabb távú hatások is, amelyek végigkísérhetik a munkavállalókat egész pályafutásuk során. Ha ugyanis valakit túl sokáig mikromenedzselnek, végül képtelenné válik az önálló feladatvégzésre, nem fog tudni kilépni a komfortzónájából, rezilienciája drasztikusan csökken. A kreativitás, a kritikus gondolkodás és a magabiztosság minden szervezet és egyéni karrier fejlesztésének is a kulcsa.
Ráadásul maguk a mikromenedzserek sem járnak jól.
Mivel a home office megváltoztatta a munkahelyeket, a vezetők új módszereket kerestek a csapataikkal való kapcsolattartásra, például arra, hogyan értékeljék a jó teljesítményt, ha fizikailag nem látják, mi is történik valójában.
"Ez egy tanulási folyamat" - mondja De Stobbeleir. Szerinte a távmunka és a hibrid munkavégzés általánossá válásával a helikopter-főnökök idővel valószínűleg megnyugszanak, és megtanulják, hogyan alakítsanak ki bizalmi légkört a távollévőkkel is.
Alison reméli, hogy ez így lesz. Addig is részt vesz a napi Zoom megbeszéléseken, és a lehető legudvariasabban válaszol a folyamatosan érkező e-mailekre. Reméli, hogy egy ponton a főnöke rájön majd, hogy képes elvégezni a munkáját anélkül, hogy állandóan a válla fölött lebegne. Egyelőre azonban ez az idő még nem jött el.
Fordította: Willin-Tóth Kornélia
Fotó: unsplash.com
- 2024.05.24Kiváló vezető képzés Tanteremben, 6 képzési napon, 4 szakmai vezetőtől tanulhat kis létszámú csoportban alap vezetői kompetenciákat, hogy HR vezetőként is versenyképes legyen! Most 15% kedvezmény! Részletek Jegyek
- 2024.06.05Pénzügyi kimutatások elemzése A képzés során a résztvevők megismerik és elsajátítják a beszámoló elemzés eszközeit és technikáit, képessé válnak egy vállalat vagyoni, pénzügyi és jövedelmi helyzetének komplex megítélésére a nyilvánosan elérhető pénzügyi beszámolók alapján. Betekintést kapnak a vállalati beszámolók megértéséhez elengedhetetlen iparági elemzés eszközrendszerébe és technikáiba. Részletek Jegyek
- 2024.06.10Szakemberből vezető A szerepváltás nézőpontváltással is jár, nem csak névjegykártyád változott meg. Ha szakemberből lettél vezető érdemes feltenned a kérdéseket: Mi a feladatom? Miért vagyok felelős? Mi változott? Ez a képzés abban segít, hogy tisztábban tudd megfogalmazni és megérteni a saját vezetői szerepedet, az ezzel kapcsolatos változásokat és elvárásokat. Részletek Jegyek
- 2024.06.13Tudatos delegálás - vezetői tréning Programunk két fontos vezetői készség fejlesztésére irányul. Az egyik a tudatos delegálás, mint elengedhetetlen vezetői időfelszabadító, munkatárs-fejlesztő készség, a másik az ehhez szükséges asszertív kommunikáció, amely ezt a folyamatot segíti. Részletek Jegyek
Milyen kihívások állnak a HR-szakma és a toborzás előtt? Különleges gondolkodás kell-e a Z generációhoz? Jó-e a női vezetői kvóta a cégeknél?... Teljes cikk
A home office az otthonról végezhető munkát jelenti. Lehetősége szélesebb körben a koronavírus-járvány idején terjedt el. A pandémia óta az ilyen... Teljes cikk
A home office a COVID előtt, jellemzően multinacionális vállalatnál dolgozók kiváltsága volt, a járvány alatt viszont irodai munkakörökben... Teljes cikk
- Mit keresnek a vállalatok egy vezetőben 2024-ben? 3 hete
- Hiába nő az igény az irodába való visszatérésre, virágzik a rugalmas munkavégzés piaca 3 hete
- Határfelületi vezetők az iparban és kereskedelemben 1 hónapja
- Ragaszkodnak a munkavállalók az otthoni munkavégzéshez 1 hónapja
- Felsővezetők a Linkedinen: hogyan lehet jól csinálni? 1 hónapja
- Hogyan hat az ingázás a dolgozók mentális egészségére? 1 hónapja
- Új vezető a Nestlé Professional hazai üzletágának élén 2 hónapja
- A brit munkavállalók harmada már dolgozott mérgező vezetővel 2 hónapja
- Lehet távmunkázni, csak előléptetés nem jár érte 2 hónapja
- Ez a legjobban fizető szakma, amiben a leginkább jellemző a távmunka 2 hónapja
- Egy lassú előre, két gyors hátra: foglalkoztatási pávatánc 2 hónapja