kapubanner for mobile
Megjelent: 16 éve

Coop, Fornetti, Diego: egyre több franchise-sikerrel büszkélkedhetünk

Coop, Fornetti, Diego és Happy Box - Ha meghalljuk ezeket a neveket, nem biztos, hogy túl sok közös vonást tudnánk felvillantani. Egyetlen jellemző azonban mindegyik felsorolt vállalkozásra igaz; franchise rendszerben működnek, az már csak hab a tortán, hogy kivétel nélkül sikeresen.

A franchise-hálózat a gazdaság egyre több szegmensét fedi le, Magyarországon a hálózatok száma eléri a hatszázat, ám ezek közül csupán mintegy négyszáz működik valóban franchise-ként, ezekhez összesen mintegy 25 ezer átvevő cég kapcsolódik, mutatott rá Mandel Katalin, a Magyar Franchise Szövetség (MFSZ) főtitkára.

A franchise ugyanis manapság annyira divatos, hogy sokan akkor is használják ezt a kifejezést, ha semmi közük nincsen hozzá.

Sok vállalkozás pedig spontán épített fel ilyen hálózatot, korábban fogalmuk sem volt arról, hogy az általuk régóta alkalmazott üzleti módszert franchise-nak hívják. A legtöbbjükben csak utólag tudatosult, hogy módszerüknek tudományos alapjai is vannak.

Egyre többen kapcsolódnak a hálózathoz

A sikereknél maradva, mindenképpen említést érdemel az immár 11 éves COOP üzletlánc, amely megnyerte a 2007. év franchise hálózata elismerést. A Coop mintegy háromezer üzletet működtet az ország több mint 1650 településén. Az év legjobb francise átvevője címet pedig Kesjár Edit, a High-Care Cosmetics átvevője kapta. Az év legsikeresebb fiatal franchise-átvevője elismerést Juhász Ákos, az Otthon Centrum partnere vehette át.

Igen eredményesen működik a Fornetti pékség hálózata is, amely közel húsz országban van jelen. Horvátországban 1999-ben jelent meg a vállalat, és jelenleg - szezontól függően - 300-400 üzlettel büszkélkedhet.

A Fornetti - amelynek márkaneve horvátul apró, mini pékárut jelent - közel négymillió eurós forgalmat bonyolít évente, hangsúlyozta Galántai Ákos, a Fornetti peciva d.o.o. ügyvezető igazgatója. Kínálatuk megegyezik az ittenivel, azzal a különbséggel, hogy a horvátok jobban kedvelik a sós ízeket, így több sajtos és pizzás pogácsa és sajtkrémes buretti fogy, mint Magyarországon.

Hetente 5-6 üzlettel bővül a CBA, amely jelenleg 22 regionális központból áll. Ezek látják el a franchise rendszerben működő CBA bolthálózatot, amelynek mintegy 3000 tagja van és csaknem 35 ezer embernek ad munkát.

Nehéz megbecsülni az éves árbevételt

További sikertörténetet tudhat magáénak az 1991-ben, olasz-magyar vegyes vállalatként indult Diego. "Az általános cél az volt, hogy autószőnyeget kezdjünk el értékesíteni Magyarországon valamilyen formában. Termékeinket eleinte megpróbáltuk eladni az akkor is működő, szőnyeggel foglalkozó kiskereskedelmi hálózatoknak, így a Bétexnek és a Suláknak, de valamely oknál fogva nem voltak fogékonyak rá. Ezért olyan döntést hoztunk, hogy megpróbálunk közvetlen értékesíteni a fogyasztók felé az akkori telephelyünkön, a kispesti Nyári Pál utcában" - meséli a kezdeteket Pincési Endre, a Diego alapító tulajdonosa.

A sikeren felbuzdulva hamarosan még 5-6 boltot nyitottak, de észre kellett venniük, hogy a távolabb lévő boltokat már nem tudják hatékonyan menedzselni. Erre kínált megoldást a franchise, amely már akkor körvonalazódott az alapítók fejében, amikor még nem is voltak pontos fogalmaik erről a rendszerről.

Szinte lehetetlen meghatározni, hogy a különféle franchise hálózatok mekkora szerepet játszanak a magyar gazdaságban. Az ágazat árbevételi adatait ugyanis rendkívül nehéz meghatározni, hiszen több franchise-átadó működtet nagyszámú saját tulajdonú egységet. Ha ezen láncszemek teljesítményét is a franchise-ágazatéhoz számítjuk, csalóka eredmény jön ki. Az MFSZ becslése szerint a teljes magyar szolgáltatási szektor éves árbevételének 5-6 százalékát franchise vállalkozások hozzák össze.
  • 2024.05.23Külföldiek foglalkoztatása Magyarországon – Dr. Fehér Dániel Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismeretiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.24Kiváló vezető képzés Tanteremben, 6 képzési napon, 4 szakmai vezetőtől tanulhat kis létszámú csoportban alap vezetői kompetenciákat, hogy HR vezetőként is versenyképes legyen! Most 15% kedvezmény!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.06.10Szakemberből vezető A szerepváltás nézőpontváltással is jár, nem csak névjegykártyád változott meg. Ha szakemberből lettél vezető érdemes feltenned a kérdéseket: Mi a feladatom? Miért vagyok felelős? Mi változott? Ez a képzés abban segít, hogy tisztábban tudd megfogalmazni és megérteni a saját vezetői szerepedet, az ezzel kapcsolatos változásokat és elvárásokat.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.06.13Tudatos delegálás - vezetői tréning Programunk két fontos vezetői készség fejlesztésére irányul. Az egyik a tudatos delegálás, mint elengedhetetlen vezetői időfelszabadító, munkatárs-fejlesztő készség, a másik az ehhez szükséges asszertív kommunikáció, amely ezt a folyamatot segíti.info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Rendhagyó szülő-gyermek napot tartottak a Tesco dolgozóinak

A Tesco anyák napja alkalmából áruházi és irodai bejárással várta a kollégák anyukáit, hogy lehetőségük legyen jobban megismerni gyermekeik munkakörülményeit. Teljes cikk

A kormány együttműködési megállapodást írt alá a digitalizáció fejlesztése érdekében

A kormány együttműködési megállapodást kötött a Yettel Magyarországgal és a Cetin Hungary Zrt.-vel a digitalizáció és a távközlés fejlesztése... Teljes cikk

Minden ötödik magyarországi német vállalat leépítést fontolgat idén

A Német-Magyar Ipari és Kereskedelmi Kamara (DUIHK) tagvállalatai javulásra számítanak üzleti helyzetük tekintetében, és nem számítanak a... Teljes cikk