kapubanner for mobile
Szerző: HR Portal
Megjelent: 3 hete

Nincs mozdíthatatlan munkavállaló: interjú Varga Péterrel, a Manpower ügyvezetőjével

A top 10-ben található a Manpower HR szolgáltató a Budapest Business Journal legújabb iparági listáján a munkaerő-közvetítők között. Varga Pétert idén januárban nevezték ki a cég magyarországi ügyvezetőjének. Melyek most a legújabb trendek toborzásban? Mit ad hozzá egy külső szolgáltató egy projekthez, amit belsős toborzó csapattal nehezen vagy nem hatékonyan lehet megcsinálni? Interjú.

Varga Péter Manpower ügyvezető-

A Manpower a magyar piacon legrégebben jelen levő HR szolgáltató, 35 évvel ezelőtt alapították. A Budapest Business Journal munkaerő-közvetítői iparági listáján a 8. helyen található 2023-as 746 millió forintos közvetítésből származó árbevétele alapján. Mennyire elégedett ezzel?

Mindig lehet fejlődni, ezért teljesen sosem dőlhetünk hátra. Meg vagyunk azonban elégedve ezzel az eredménnyel.

Milyen évük volt a 2024-es?

A végleges eredmények még nincsenek meg. Bizonyos szolgáltatási ágakban némileg csökkent az árbevételünk, ami főként az általános gazdasági visszaesésre vezethető vissza.

Mi a fő profilja a Manpowernek: közvetítés vagy kölcsönzés?

HR szolgáltatóként definiáljuk magunkat. Árbevételünk nagy részét a munkaerő-közvetítés és a -kölcsönzés teszi de, de ezen kívül működik egy a magyarországi piacon egyedülálló IT delivery centerünk, ahol informatikai szolgáltatásokat nyújtunk, mint például videójáték-tesztelés.

Milyen megbízások futottak jobban tavaly és hol volt visszaesés?
 
A tavalyi év motorja a munkaerő-kölcsönzés és a rugalmas foglalkoztatási megoldások voltak, ezeken a területeken 30% feletti növekedést értünk el. Kölcsönzötti állományunk majdnem 100 százaléka fehérgalléros, szellemi munkát végzőkből áll. Egyre több partnerünk keresi a rugalmas munkaerő-piaci megoldásokat, sok outsourcing projektet is vittünk, biztosítottunk például értékesítőket, adminisztrátorokat. Nekünk ez adta a stabilitást. Úgy érzékeltük, hogy tavaly minden szolgáltató próbált biztonsági játékot játszani egy bizonytalan, recessziótól sújtott környezetben.

Van-e valamilyen változás a toborzási stratégiákban?

Már nem működik a “post and pray”-ként hívott módszer, azaz álláshirdetést feladni és imádkozni/várni, hogy jöjjenek pályázók. El kell érni és meg kell szólítani a passzív jelölteket is, értékesíteni kell a pozíciót. Nemcsak a fizetéssel lehet ezt, hanem a cég hozzáadott értékével, piaci pozíciójával, a munkakörülményekkel.

Hogyan érik el a passzív jelölteket?

Különféle marketingeszközökkel, -aktivitásokkal például a közösségi média felületeken. Támaszkodunk a belső adatbázisunkra, amit nemcsak építünk, hanem folyamatosan aktualizálunk, naprakészen tartunk. Használjuk a nagy állásportálok adatbázisát és aktívak vagyunk a Linkedin szakmai közösségi oldalon.

Mivel csábítható el egy munkavállaló?

A bérezés nagyon fontos, a másik elem, amit kiemelnék, az a munkahely megközelíthetősége/az iroda lokációja, a harmadik pedig a rugalmas munkavégzés lehetősége. A most munkába lépő generációnál ezeken kívül a fenntarthatóság is megjelenik. A Z generációsok a fizetésen kívül azt is nézik, hogy a cég mennyire működik a fenntarthatósági elvek mentén.   

Ha már a rugalmasságot említette, megkerülhetetlen a home office kérdésköre. Van visszarendeződés?

Határozottan állítható, hogy van, több időt kell irodában tölteniük a munkavállalóknak, mint a pandémiás időszak alatt. Ugyan a 100 százalék home office eltűnőben van, ám a hibrid munkarend tartósnak tűnik. Ez előny a munkavállalóknak a munka-magánélet egyensúly könnyebb megteremtésében és a cégeknek is, mert növekszik a potenciálisan elérhető munkavállalók köre. Heti két nap ingázást messzebbről is bevállalnak a munkavállalók.

Nálunk is van részbeni home office-ra lehetőség. Pozíciótól függ, ki, mennyi napot dolgozhat egy héten otthonról. Akiknek társosztályokkal kell együtt dolgozniuk, kreatív munkát végeznek, ők többet vannak az irodában. Akik egyéni munkát végeznek, nyugalomra van szükségük - például bérszámfejtők, pénzügyesek - ők többet dolgoznak home office-ból.

Mi kell még ahhoz, hogy ne tűnjenek el a jelöltek a toborzási tölcsérben?

A gyorsaság alapvető fontosságú. A leggyorsabb szerzi meg a legjobb jelölteket. A toborzási sebességnek a reputációra is van hatása. Nem mindegy, hogy egy jelöltet 2 hét vagy 2 hónap alatt viszünk végig a toborzási folyamaton.

Hol lesz több nyitott pozíció, hol kevesebb?

A felméréseink azt mutatják, hogy az év első felében az IT piac van fellendülőben, azaz itt lesz nagyobb kereslet a munkavállalók iránt. Értékesítési és mérnöki pozícióknál is mindig vannak kereséseink. A kékgalléros - a fizikai munkavállalók piaca - megtorpant, ennek oka lehet a harmadik országból érkező munkavállalók beáramlása.

A Manpower több mint 300 hazai munkáltató válaszát összegző kutatása szerint a válaszadó cégek 31 százaléka maximum 5 százalékos béremeléssel számolt az idei év első felére, 41,4 százalékuk 6-10 százalék közötti mértékű fizetésemelést tervezett. 11-20 százalék között a vállalatok 3,2 százaléka, míg 20 százalék feletti mértékben 2,5 százalékuk tervezte növelni alkalmazottjainak alapbérét. Csökkentést csupán 1,4 százaléknyian terveztek erre az időszakra.

Mennyire mozdíthatóak a jelöltek?

Nincsen mozdíthatatlan jelölt. Ha egy munkaadó jobbat ajánl, akkor a munkavállaló hajlik a váltásra. A partnerekkel együtt meg kell találnunk a selling pointokat, amivel felkelthető az érdeklődés. A toborzás egy része pszichológia, a másik része értékesítés. Meg kell értenünk a munkavállaló elvárásait is, és ezt igazítani a jelöltek preferenciáihoz.

Miben más a fehérgalléros kölcsönzés a hagyományos kékgalléroshoz képest?

Sokkal szerteágazóbb. Példának okáért a juttatási csomag, a fizikai munkavállalók munkájukért általában alapfizetést, bónuszt és cafeteria juttatásokat kapnak. Szellemi munkavállalóknál - például értékesítésben - már szóba jöhet céges autó, telefon, laptop, tankolókártya, költségtérítés, home office támogatás stb. A szellemi munkavállalók adminisztrációja, többek között az előbb említett széleskörű juttatási csomagok fényében nagyobb odafigyelést, precizitás és kibővített szolgáltatást igényel.

Van-e olyan juttatási elem, ami nyerő a munkaerőpiacon?

A Szép-kártya továbbra is népszerű, ahogyan a magánegészségügyi juttatások. Még puhatolóznak a cégek az albérleti támogatással. A car sharing az induláskor vonzónak tűnt, de nem terjedt el juttatásként.

Mit ad hozzá egy HR szolgáltató a toborzáshoz? Miben több, mintha egy cég belsős toborzókkal dolgozna?

Időt, energiát, piacismeretet, szakértelmet adunk hozzá. Tanácsadóink párhuzamosan 10-15 pozíción is dolgoznak. Ez olyan munkaerő-piaci rálátást ad a jelöltek igényeiről, a bérszínvonalról, ami nem biztos, hogy egy kevesebb pozíción dolgozó vállalati recruiternél megvan. Recruitereink napi 8 órában foglalkoznak toborzással, korlátlan hozzáférésük van adatbázisokhoz, költséghatékony marketingkampányokat indítanak.

Mennyi a toborzási idő?

Ha jól megértettük a pozíciót, napokon belül tudunk jelöltet prezentálni, az ajánlatadásig nagy általánosságban 15-30 nap telik el, ennyi időt vesz igénybe a teljes kiválasztási folyamat.

Mennyire könnyű vagy nehéz munkavállalót találni, ha a saját csapatukba keresnek új kollégát?

Nem könnyű, de nem is lehetetlen. Nálunk nagyon fontos szempont a csapatba illeszthetőség és a személyiség. Dolgoznak nálunk diákok, akik közül sokan nálunk folytatják frissdiplomásként pályafutásukat. Célzottan, hirdetésekkel is keresünk és ajánlással is érkeznek jelöltek. Főként juniorokat nevelünk ki: motiváltak, gyorsan tanulnak, könnyebben alkalmazkodnak, jól képviselik vállalati értékrendünket. Foglalkozunk a karrierfejlesztéssel is, igyekszünk hosszú távú karrierlehetőséget  biztosítani kollégáink számára magas hozzáadott értékű és rendszeres tréningekkel.

Milyen várakozásaik vannak erre az évre?

Pozitívan tekintünk előre. Az IT szektorban felfutást várunk. Nagy hangsúlyt fektetünk a fehérgalléros toborzásra, azon belül is a passzív jelöltek felkutatására, felfutóban van a munkaerő-kölcsönzési szolgáltatásunk is.  

Mivel lenne elégedett egy év múlva?

Nekem nagyon fontos a stabilitás. Szeretném, ha egy év múlva is azt érezném, hogy stabil lábakon áll a cég és ügyfélkörünk. Hiszek abban, hogy minden egy megbízást kiadó ügyfélből képesek vagyunk kulcspartneri együttműködést kialakítani.  Személyes ambícióm a cégünk pozíciójának megszilárdítása a magyar piacon, a BBJ iparági listáján pedig szeretnénk egyre jobb helyezést elérni. 

Névjegy 

Varga Péter hat éve dolgozik a Manpower HR szolgáltató magyar leányvállalatánál. 2019 elején toborzási tanácsadóként csatlakozott. Az évek alatt előbb csapatvezetői, majd üzletág-vezetői pozícióba lépett előre. Idén januártól vette át a cég ügyvezetői posztját a regionális vezetővé avanzsált Fehér Tamástól.

 

A legnagyobb magyarországi munkaerő-közvetítők a 2023. évi kölcsönzésből származó árbevétel alapján rangsorolva

(A Budapest Business Journal iparági listái és összes kiadványa a www.bbj.hu/shop oldalon vásárolható meg. A cégek nevére kattintva több információ olvasható.)

Rangsor Cég neve Munkaerő-közvetítésből származó nettó árbevétel 2023-ban (M Ft) Munkaerő-közvetítésből származó nettó árbevétel 2024 első félév (M Ft)
1. Hays Hungary Kft. 2 539 (M Ft.) 933 (M Ft.)
2. Randstad Hungary Kft. 2 498 (M Ft.) 1 001 (M Ft.)
3. Grafton Recruitment Kft. 1 062 (M Ft.) 513 (M Ft.)
4. Trenkwalder Recruitment Kft. 981 (M Ft.)  
5. WHC Kft. 863 (M Ft.) 509 (M Ft.)
6. Adecco Kft. 817 (M Ft.) 413 (M Ft.)
7. Bányai & Partners Consulting Kft. 798 (M Ft.) 285 (M Ft.)
8. Manpower Munkaerő Szervezési Kft. 746 (M Ft.) 261 (M Ft.)
9. Beck and Partners Kft. 737 (M Ft.) 385 (M Ft.)
10. Bluebird International Zrt. 554 (M Ft.) 250 (M Ft.)
11. Jobsgarden Kft. 527 (M Ft.)  
12. Prohuman Zrt. 520 (M Ft.) 254 (M Ft.)
13. IDBC Creative Solutions Kft. 497 (M Ft.) 351 (M Ft.)
14. Focus Consulting Kft. 485 (M Ft.) 233 (M Ft.)
15. Karrier Hungária Kft. 479 (M Ft.) 190 (M Ft.)
16. BetterMore Consulting Kft. 413 (M Ft.)  
17. HSA Kft. 392 (M Ft.)  
18. Reed Magyarország Kft. 348 (M Ft.) 148 (M Ft.)
19. Vision Recruitment Kft. 343 (M Ft.) 107 (M Ft.)
20. JOB Személyzeti Tanácsadó Kft. 337 (M Ft.) 145 (M Ft.)
21. Gi Group Recruitment Kft. 299 (M Ft.) 189 (M Ft.)
22. Pannonjob Humán Szolgáltató és Tanácsadó Kft. 295 (M Ft.) 121 (M Ft.)
23. IseeQ Kft. 261 (M Ft.)  
24. Carbyne Kft. 219 (M Ft.) 99 (M Ft.)
25. Recruby Hungary Kft. 213 (M Ft.) 114 (M Ft.)
26. Diepeveen & Partners Kft. 205 (M Ft.) 108 (M Ft.)
27. Manuvia Expert Recruitment HU Kft. 190 (M Ft.) 96 (M Ft.)
28. Humán Centrum Kft. 151 (M Ft.) 124 (M Ft.)
29. Pannon-Work Zrt. 130 (M Ft.) 51 (M Ft.)
30. Karrier Rent Kft. 125 (M Ft.) 108 (M Ft.)
31. Get Work Trend Kft. 118 (M Ft.) 75 (M Ft.)
32. Man at Work Humánszolgáltató és Személyzeti Tanácsadó Kft. 107 (M Ft.)  
33. Viapan Dologidő Kft. 102 (M Ft.) 63 (M Ft.)
34. Menton Jobs Kft. 102 (M Ft.) 32 (M Ft.)
35. Fox & Wolf HR Solutions Kft. 99 (M Ft.)  
36. Aarenson Consulting Kft. 74 (M Ft.)  
37. ahc international Kft. 56 (M Ft.)  
38. Workplus Hungary Kft. 24 (M Ft.) 10 (M Ft.)
  • 2025.05.31Gazdasági teljesítmény mérése Napjaink controlling tevékenységének fontos része a tényadatokat szolgáltató számvitel, működését kiemelt szinten kell ismerni. A tanfolyam elvégzése után az elsajátított számviteli ismeretek segítségével a controlling által is használt mutatószámok könnyen értelmezhetőkké válnak.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.06.02Projektmenedzsment képzés A projektmenedzsment elméletének és gyakorlatának megismertetése a résztvevőkkel. A projektmenedzsment módszereinek begyakorlása példákon és esettanulmányokon keresztül. A résztvevők projektvezetési képességének fejlesztése és felkészítésük projektek önálló, sikeres lebonyolítására.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.06.04Lean vezetés - Lean coaching A KÉPZÉS CÉLJA: A Lean Management bevezetés támogatása. Olyan Lean szemléletű vezetők képzése, akik képesek lesznek eredményesen irányítani, támogatni a Lean menedzsment bevezetését saját szervezetüknél, és a gyakorlatban is eredményesen alkalmazzák a Lean szemléletű változáskezelési, coaching, kommunikációs, motivációs eszközöket.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.06.06Pénzügyi kimutatások elemzése A képzés során a résztvevők • megismerik és elsajátítják a beszámoló elemzés eszközeit és technikáit • képessé válnak egy vállalat vagyoni, pénzügyi és jövedelmi helyzetének komplex megítélésére a nyilvánosan elérhető pénzügyi beszámolók alapján • betekintést kapnak a vállalati beszámolók megértéséhez elengedhetetlen iparági elemzés eszközrendszerébe és technikáiba.info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Ez a jó toborzás titkos receptje: a recruitment új trendjei

A jól teljesítő szervezetek kulcsa a jó munkaerő-felvétel. Azaz a megfelelő embert, a megfelelő költségkereten belül, a megfelelő időben munkába... Teljes cikk

Vendégmunkás-korlátozás: ki hozza majd ki a pizzát?

Závecz Tibor közvélemény-kutató szerint elég gyorsan tud hatni "a magyar munka világa a magyaroké" típusú gondolkodásmód, de ha nem lesz elég... Teljes cikk

Hol volt bővülés, hol létszámcsökkenés? Itt vannak a számok

Dinamikusan nő a debreceni BMW-gyár csapata. Közel 300 fővel dolgoznak kevesebben a bp-nél, megjelentek a szakmai gyakorlatosok a kiskereskedelemben. Íme... Teljes cikk