kapubanner for mobile
Szerző: HR Portal
Megjelent: 3 hete

Nevessünk együtt! - humor és pszichológiai biztonság a munkahelyen

Képzeld el, hogy belépsz egy munkahelyre, ahol az emberek bátran viccelődnek, jókat nevetnek, és közben mégis profi módon végzik a dolgukat. Most képzeld el ennek az ellenkezőjét is: ahol minden szót óvatosan mérlegelnek, minden interakció feszült, és a nevetés ritka, mint az egyszarvú egy céges meetingen. Te hol éreznéd jobban magad? - teszi fel a kérdést Bincze Bea PCC, ACTC, DTM.

humor, munkahely, nevetés-

Ha a vidám verziót választottad (és valljuk be, ki ne tenné?), gratulálok – éppen most fedezted fel a humor és a munkahelyi pszichológiai biztonság közötti erős kapcsolatot!

A pszichológiai biztonság: a „Rendben van, ha elmondod a véleményedet” faktor 

Amy Edmondson, a Harvard egyetem professzora vezette be a pszichológiai biztonság fogalmát, amely a csapatok innovációjának, együttműködésének és – legfőképp – boldogságának kulcsa. Ez a hit lehetővé teszi, hogy az emberek szabadon mondják el az ötleteiket, beismerjék a hibáikat és tegyenek fel kérdéseket anélkül, hogy aggódniuk kellene az ítélkező tekintetek vagy a kimondatlan feketelisták miatt. És tudod mit? A humor ebben fontos szerepet játszik!

Hogyan segíti elő a humor a pszichológiai biztonságot (és miért fontos ez számunkra)?

A humor nem csupán viccek meséléséről szól. Ha még nem fedezted fel, elárulom, mindenkinek van humorérzéke. Elég, ha észreveszed a körülötted zajló meglepő, érdekes vagy vicces helyzeteket, megosztod ezeket másokkal, és erre bátorítod a többieket is. Így a humor valódi társas “szuperragasztóvá” válik, amely bizalmat épít, csökkenti a stresszt, és segít, hogy komfortosan érezzük magunkat. 

 Nézzünk mit is mutatnak a tények:

1. A nevetés növeli a kreativitást

Amikor nevetünk, az agy dopamint termel, ami fokozza a kreativitást és a problémamegoldást. Kutatások szerint azok a munkahelyek, ahol bátorítják a humort, több innovációt és „dobozon kívüli” gondolkodást tapasztalnak (Atlassian)

Így a könnyed viccelődés a brainstorming során akár a következő nagy ötlethez is vezethet! 

2. Stressz? Milyen stressz? 

A munka stresszes tud lenni. A határidők, teljesítményértékelések, végeláthatatlan e-mailek nyomaszthatják a dolgozókat. A humor azonban természetes stresszoldóként csökkenti a kortizolszintet, ami egy stressz hormon. Kutatások szerint azok, akik vidám környezetben dolgoznak, ahol gyakori a nevetés,  ellenállóbbak és jobb mentális egészségnek örvendenek (CUPA-HR).

3. A bizalomfaktor: Kapcsolatépítés a tréfálkozáson keresztül 

A humor erősíti a társas kapcsolatokat, ami kulcsfontosságú a munkahelyen. Biztosan te is ismersz olyan embereket, akikkel mindig jól érzed magad és sokat nevettek együtt – és valószínűleg ennek az ellenkezőjét is.

Érdekes, hogy néha bemegyek egy céghez, és senki sem nevet. Rögtön tudom, hogy ott valamilyen probléma van a bizalommal és a pszichológiai biztonsággal. Ahol együtt tudunk nevetni, ott nem kell aggódnunk mások reakciói miatt. A szomorú az, hogy éppen ott nem mernek nevetni az emberek, ahol erre a legnagyobb szükség lenne.

A humor csapatsport. Több tanulmány is kimutatta, hogy emberek társaságban harmincszor nagyobb valószínűséggel nevetnek, mint egyedül. 

Akkor nevetünk, ha komfortosan, biztonságban érezzük magunkat. Minél több a nevetés, annál erősebb a csoporton belüli kötődés. 

A munkahelyen fontos, hogy mindig pozitív humor használjunk. És hogy mi a pozitív humor titka? Mindig együtt nevessünk, ne pedig egymáson.

4. A vezetői hatás: a jó humorú főnökök nyerők 

Azokt a vezetőket, akik használnak humort a kommunikációjuk során,  megközelíthetőbbnek, megbízhatóbbnak és rokonszenvesebbnek tartják. 

Kathy Klotz-Guest MA, MBA különböző humorstratégiákat javasol vezetők számára LinkedIn Learning tanfolyamában:

Használj humort a nehéz beszélgetések megkönnyítésére, és építs hidat a csapattagok között.

Az önirónia segíti a vezetőket abban, hogy megközelíthetőbbé váljanak.

Bátorítsd a spontán nevetést az informális beszélgetéseken, a kávészünetekben vagy gyors poénokkal a Slack-csatornákon.

Hogyan teheted humorbaráttá a munkahelyedet? 

Íme néhány ötlet, hogy hogyan alakítsd ki a pszichológiailag biztonságos, humorban gazdag környezetet:

1. Add meg az alaphangot! (Vezetők, ez nektek szól!) 

A példamutatás itt is fontos. Ha a vezetők megfelelően használják a humort, az alkalmazottak követni fogják őket. Légy sebezhető, nevess saját hibáidon, és teremts olyan légkört, ahol a humor nem tilos, hanem bátorított.

2. Hozz létre „biztonságos” zónákat a nevetésre! 

Támogasd az ártalmatlan humort a csapat megbeszéléseken, Slack-csatornákon vagy céges hírlevelekben. (Például: „A hét mémje” vagy „Pénteki viccek”.)

3. Csapatépítés vidáman

Szervezz improvizációs alkalmakat, ahol a dolgozók barátságosan kifigurázhatjátok a munkahelyi furcsaságokat.

4. Értékeld és ismerd el a humort! 

Ha valaki örömet hoz a munkahelyre, dicsérd meg! Ismerd el és jutalmazd azokat, akik hozzájárulnak a pozitív, vidám munkahelyi kultúrához.

5. Legyen a humor inkluzív és tiszteletteljes! 

Nem minden humor egyenlő. Fejlesszük az embereket a humor stílusokban – az affiliatív (barátságos) humor nagyszerű, az agresszív vagy szarkasztikus humor viszont kerülendő.

Záró gondolatok: Egy vidám munkahely virágzó munkahely 

Amikor a humor és a pszichológiai biztonság találkozik, csodák történnek. Az alkalmazottak boldogabbak, az ötletek szabadon áramlanak, és a csapatok jobban teljesítenek. 

Tehát amikor legközelebb nevetést hallasz az irodában, ne próbáld elcsitítani – örülj neki, és ünnepeld meg! Könnyen lehet, hogy éppen egy virágzó, jól teljesítő és pszichológiailag biztonságos munkahely hangját hallod!

Bincze Bea PCC, ACTC, DTM

Miért elengedhetetlen a humor a vezetésben, és mik a legbosszantóbb hibák ezen a téren?

Nyitókép Freepik

  • 2025.05.31Gazdasági teljesítmény mérése Napjaink controlling tevékenységének fontos része a tényadatokat szolgáltató számvitel, működését kiemelt szinten kell ismerni. A tanfolyam elvégzése után az elsajátított számviteli ismeretek segítségével a controlling által is használt mutatószámok könnyen értelmezhetőkké válnak.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.06.02Projektmenedzsment képzés A projektmenedzsment elméletének és gyakorlatának megismertetése a résztvevőkkel. A projektmenedzsment módszereinek begyakorlása példákon és esettanulmányokon keresztül. A résztvevők projektvezetési képességének fejlesztése és felkészítésük projektek önálló, sikeres lebonyolítására.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.06.04Lean vezetés - Lean coaching A KÉPZÉS CÉLJA: A Lean Management bevezetés támogatása. Olyan Lean szemléletű vezetők képzése, akik képesek lesznek eredményesen irányítani, támogatni a Lean menedzsment bevezetését saját szervezetüknél, és a gyakorlatban is eredményesen alkalmazzák a Lean szemléletű változáskezelési, coaching, kommunikációs, motivációs eszközöket.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.06.06Pénzügyi kimutatások elemzése A képzés során a résztvevők • megismerik és elsajátítják a beszámoló elemzés eszközeit és technikáit • képessé válnak egy vállalat vagyoni, pénzügyi és jövedelmi helyzetének komplex megítélésére a nyilvánosan elérhető pénzügyi beszámolók alapján • betekintést kapnak a vállalati beszámolók megértéséhez elengedhetetlen iparági elemzés eszközrendszerébe és technikáiba.info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Nevessünk együtt! - humor és pszichológiai biztonság a munkahelyen

Képzeld el, hogy belépsz egy munkahelyre, ahol az emberek bátran viccelődnek, jókat nevetnek, és közben mégis profi módon végzik a dolgukat. Most... Teljes cikk

Fokozódó trend: egyre többet esnek ki a munkából a dolgozók

A szabadságkérelmek száma már a harmadik egymást követő évben emelkedik, a munkavállalók egyre több időt kénytelenek a munkájuktól távol... Teljes cikk

Ilyen előnyökkel járhat, ha tudunk aludni munka közben

A napközbeni szundikálás egyes kultúrákban megszokott dolog. Javíthatja-e a munkavégzést egy rövid szieszta, és érdemes-e bevezetni a munkahelyeken?... Teljes cikk