Négynapos munkahét: nem minden rózsaszín a tesztelőknél
A Libri-Bookline öthónapos tesztidőszakra vezette be a négynapos munkahetet 2022. október 1-től a központi iroda 137 dolgozójának. Voltak elvárások, nem kevés, és volt számos nem várt kihívás is a bevezetés kapcsán. Ezekről beszélt Szeleczky Noémi, a cég HR igazgatója, valamint saját projektjük tanulságait mutatta be Méry Katalin a Magyar Telekom ügyfélszolgálati vezetője a recruiTECH konferencián.
Vágyhatunk-e valamire, amit nem ismerünk, miközben az egzisztenciánkról van szó? – tette fel a kérdést Szeleczky Noémi, a Libri-Bookline HR vezetője, prezentációja kezdetén. A válasz egyértelműnek tűnik, hiszen ki ne vágyna arra, hogy háromnapos legyen a hétvégéje, csökkentett munkaidőben (itt heti 34 óra) kelljen dolgozni, ugyanazért a munkabérért. Azonban a változás az változás, akkor is, ha az irány pozitív, így a félelmek ugyanúgy megjelennek, és a kezdeti nehézségeket nagyon aktív változásmenedzsment programmal kell kezelni, hangsúlyozta a HR vezető.
Kezdetben nőtt a stressz
Az elvárások egyértelműek voltak: azt várták, hogy tovább javul a munka-magánélet egyensúlya, csökken a kiégés veszélye, kisebb lesz a stressz, csökken az elvándorlás, a betegszabadságok száma, nő az elköteleződés, boldogabbak lesznek a munkavállalók és mindez bevonzza a tehetségeket.
Ugyanakkor a valóság az volt, hogy a kezdeti időszakban nőtt a stressz, hiszen kevesebb időben kellett ugyanannyi munkát elvégezni, vagyis a korábbi tempót növelni kellett, ez kezdetben fárasztónak és stresszesnek bizonyult. Az átállás nem ment mindenkinek egyformán, aki nem elég reziliens vagy rugalmas, annak lassabban sikerült. Például a kisgyerekeseknek az első 2 hónap nehezebben ment, míg azok, akiknek idősebb gyerekeik vannak, egyedülállók vagy aktívabb szociális életet élnek, azoknak már az elején jobban nőtt a boldogságszintjük.
A cég egyértelműen az énidő növekedését várta az intézkedéstől, hiszen az így beékelődő egy nap a munkahét és a hétvége közé, amikor például a család többi tagja dolgozik, az az otthon maradó, nem dolgozó kolléga számára tényleges énidő lehet. A könyvkiadó és -forgalmazó vállalat tevékenységéből eredően is fontosnak tartja, hogy a munkavállalóknak legyen idejük töltődni, kicsit kitekinteni a világba, olvassanak, hiszen könyvekkel foglalkoznak, amihez kell kreativitás, kellenek új ötletek, történetek.
Extra költség a bevezetés
Szeleczky Noémi kiemelte, hogy péntekre eleinte fáradtabbak lettek a mindannyian, mint korábban, többet kellett pihenni, de aztán beállt a „bioritmus”, és egyértelmű eredmény volt, hogy teljes értékű lett a hétvége, mert számos dolgot, amit egyébként hétvégén csinálunk, meg lehetett már pénteken oldani, így több idő maradt a családra, kikapcsolódásra, egyéb szabadidős tevékenységekre is.
A HR vezető azt is hangsúlyozta, hogy a bevezetés extra költséget is jelent, hiszen mérések, a folyamatok fejlesztése, tréningek is kapcsolódnak hozzá, éppen azért mert szervezeti és egyéni szinten is cél volt, hogy a program siker legyen. Jelenleg éppen szünetet tartanak a tesztelésben, és a következtetések levonása zajlik. Többek közt arra a kérdésre is választ keresnek, hogy van-e valódi hatása a toborzásra a négynapos munkahétnek.
Mindig lesznek ellenzői cégen belül
Itt bekapcsolódott a beszélgetésbe Méry Katalin a Magyar Telekom ügyfélszolgálati vezetője, ahol szintén pilot zajlott a négynapos munkahét bevezetése kapcsán, és moderátorként Kökényesi-Nagy Andrea, a Parrish&Crawler International képzés-fejlesztési vezetője, tréner és coach.
Méry Katalin tapasztalata, hogy határozottan vonzóbb a cég, mert ezzel a lépéssel azt kommunikálja, hogy mernek kísérletezni, ami a jelöltek számára csábító. Szeleczky Noémi elmondta, hogy náluk egyelőre nincs számszerűsíthető hatással a program a jelentkezésekre, a pályázók száma nem nőtt, az elvándorlás nem csökkent, aminek az is lehet az oka, hogy még csak teszteltek, nem tudni még pontosan mi lesz a jövő.
A beszélgetés során felmerült a szükséges vezetői készségek kérdése és a kísérlet szervezeti kultúrára gyakorolt hatása. A Telekom ügyfélszolgálati vezetője a nyitottságot, befogadást, rugalmasságot emelte ki, hogy el kellett fogadni, hogy nem feltétlenül minden úgy alakult, ahogy eredetileg papíron eltervezték. Először 150 munkavállaló vett részt a programban, ami az első időszak után 300-ra bővült. Egy ekkora szervezetben mindig vannak, akinek akadnak fenntartásai, éppen ezért fontos, hogy minél többet beszélgessenek a tapasztalatokról a vállalaton belül, és a résztvevők elmesélhessék saját megéléseiket azoknak, akik még nincsenek benne.
Fejleszteni a rezilienciát
Szeleczky Noémi a rezilienciát emelte ki, hogy szembe kell azzal nézni, ha a stresszhelyzetre adott válaszunk gyenge, akkor ezt szükséges fejleszteni, fontos kérdés, hogy milyen gyorsan képes valaki alkalmazkodni, és a vezetők részéről elengedhetetlen a problémamegoldó képesség, hiszen számos ilyen felmerül a folyamat során. A változás sajátossága, hogy mindent kihangosít, olyan dolgokat is, amelyek korábban lappangtak, így ezekkel minddel foglalkozni kell.
A szakemberek szerint rövid távon nem lesz világtrend a négynapos munkahét, de ahogy a hatnapos munkahétről áttért a világ az öt napra, úgy ez lehet a következő lépés. Ehhez azonban a szabályozói környezetnek is változnia kell.
Nyitóképen a beszélgetés résztvevői (balról jobbra) Szeleczky Noémi, Méry Katalin és Kökényesi-Nagy Andrea a recruiTECH-en 2023. március 22-én.
- 2024.05.23Külföldiek foglalkoztatása Magyarországon – Dr. Fehér Dániel Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismeretiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni. Részletek Jegyek
- 2024.05.24Kiváló vezető képzés Tanteremben, 6 képzési napon, 4 szakmai vezetőtől tanulhat kis létszámú csoportban alap vezetői kompetenciákat, hogy HR vezetőként is versenyképes legyen! Most 15% kedvezmény! Részletek Jegyek
- 2024.06.10Szakemberből vezető A szerepváltás nézőpontváltással is jár, nem csak névjegykártyád változott meg. Ha szakemberből lettél vezető érdemes feltenned a kérdéseket: Mi a feladatom? Miért vagyok felelős? Mi változott? Ez a képzés abban segít, hogy tisztábban tudd megfogalmazni és megérteni a saját vezetői szerepedet, az ezzel kapcsolatos változásokat és elvárásokat. Részletek Jegyek
- 2024.06.13Tudatos delegálás - vezetői tréning Programunk két fontos vezetői készség fejlesztésére irányul. Az egyik a tudatos delegálás, mint elengedhetetlen vezetői időfelszabadító, munkatárs-fejlesztő készség, a másik az ehhez szükséges asszertív kommunikáció, amely ezt a folyamatot segíti. Részletek Jegyek
Eljött a tavaszi megújulás ideje. De hogyan lehet egy szervezetet megújítani úgy, hogy a munkatársak friss lendületet, energiát, kreativitást... Teljes cikk
A folyamatos változás ma már alap, nem lehet rutinból vagy akár tavalyi tapasztalatok alapján működni, mondta el Sándorné Bosnyák Ágnes, a DENSO... Teljes cikk
Öt évvel ezelőtt érkezett a Nemzeti Adó- és Vámhivatalhoz. Első állása a közigazgatásban és azt mondja, hogy bele lehet szeretni ebbe a... Teljes cikk
- Ismét lehet pályázni családbarát munkahelyek kialakítására 4 napja
- Ismét nőni fog az infláció 2024-ben - mutatjuk, mi lesz a reálbérekkel! 5 napja
- Akkumulátorgyárak: "a munkakörülmények miatt kódolva van az újabb tragédia" 2 hete
- Anyaként egy nagyvállalatnál: így látják a munka és a magánélet egyensúlyát a Hankooknál dolgozó édesanyák 2 hete
- Mire vágynak a dolgozó anyák? 3 hete
- Európai uniós minimálbér: szociális párbeszéd nélkül nem tud megvalósulni Magyarországon 3 hete
- Minden ötödik magyarországi német vállalat leépítést fontolgat idén 3 hete
- Munkaszerződés nélkül foglalkoztattak egy 15 éves fiút, akinek mindkét kezét összepréselte egy gép 3 hete
- "A hatékony és sikeres munkavégzéshez kiegyensúlyozott magánéletre van szükség" 3 hete
- Ennyivel emelkedett a fizikai átlagórabér 2023 végére 1 hónapja
- Rehabilitációs hozzájárulás 2024-ben 1 hónapja