kapubanner for mobile
Megjelent: 1 éve

Milyen lesz a jövő munkahelye? Íme a fő trendek

A koronavírus járvány óta drámaian átalakult a technológiához való viszonyunk, a tradicionális HR (office-based) jelentősége egyre csökken. A cégek keresik a folyamatok egyszerűsítésének és hatékonyságuk növelésének lehetőségét. Ezekre a kihívásokra a 2023-as HR technológiai trendek adhatnak választ, derül ki a Deloitte friss tanulmányából. Több nemzetközi felmérés eredményét elemzik a szakemberek a jövő HR-trendjeivel kapcsolatban, eszerint alapvetően hét tendencia határozza majd meg a jövő munkahelyét.

Ezek a tendenciák határozzák majd meg a jövő munkahelyét-

Felhő alapú HR rendszerek jelentik a munka jövőjét: az önkiszolgáló felhő alapú HR platformok megkönnyítik a globálisan működő csapatok zökkenőmentes együttműködését, mivel egy közös adatforrást használva hozhatnak valós idejű döntéseket. Megtérülő befektetés a gyorsan növekvő vállalatok számára, amelyek egy rendszerben kezelik a bérszámfejtést, a bér és egyéb juttatásokat, a munkaidő gazdálkodást, új belépők felvételét és a teljesítményértékelést.

Az alkalmazottak az önkiszolgáló HR rendszeren keresztül lehetőséget kapnak, hogy hatékonyan és eredményesen végezzék munkájukat.

A Deloitte felmérése szerint a HR IT rendszerek használata alapvetően a nagyvállalatok mindegyikére jellemző, és a középvállalatok több mint 80%-a is használ ilyen technológiai eszközöket, a kisvállalatok kétharmadánál nincs HR IT rendszer használatban.

A hazai vállalatoknál a HR IT fejlesztések iránt a következő területeken a legerősebb az igény: a toborzáson és onboardingon kívül a munkaidő- és távollét-nyilvántartás, a HR adatok elemzése és a HR riportálás szintén előkelő helyen végeztek.

Mesterséges intelligencia alapú adatelemzés: a naprakész, pontos adatok segítik a HR-t és a menedzsmentet a stratégiai döntéshozatalban és a lehetséges kockázatok csökkentésében. A mesterséges intelligencia alkalmazása a kereskedelmi és gyártó cégeknél a következő 3 évben várhatóan a jelenlegi 40%-ról 80%-ra fog növekedni.

Fejlettebb rendszerek már „push” típusú megközelítést is alkalmazhatnak: mesterséges intelligencia segítségével az intranetes keresések elemzése alapján, vagy a munkavállalói életciklus bizonyos pontjain felajánlhatnak az adott szituációra szabott tartalmakat, megoldásokat.

Hibrid munkamodell egyre elterjedtebb lesz: azok a szervezetek, amelyek rendelkeztek távolról is elérhető munkaidőnyilvántartó és szabadságkezelő rendszerekkel, e-bérjegyzékekkel, a virtuális együttműködést, illetve a teljesítménymenedzsmentet támogató eszközökkel, sokkal hatékonyabban tudták menedzselni a tömeges távoli munkavégzés miatt előállt új helyzetet, mint akiknél nem működtek ilyenek.

A vállalatok számára elsődleges lesz a munkavállalók jóléte: 2023-ban és azt követően a technológiai megoldások kulcsszerepet fognak játszani a dolgozói jólét növelésében. HR sikere már nem csak azon fog múlni, hogy mennyire tudunk jó HR rendszereket építeni. Az is számítani fog, hogy mennyire ismerjük a saját munkavállalóinkat, és mennyire tudunk megoldásokat nyújtani a munkahelyi és magánéleti kihívásaikra.

HR technológia támogatja az emberközpontú, sokszínű és befogadó munkahelyi kultúrát: a befogadó kultúra kiépítése érdekében fontos, hogy átláthatóságot biztosítsanak a cégek az alkalmazottakkal kapcsolatos valamennyi folyamat során: a célok kitűzésében, a teljesítményértékelésben, a visszajelzésekben, a juttatások kezelésében. Az ebben a szellemiségben működő cégek „kétszer akkora valószínűséggel érik el vagy haladják meg a pénzügyi célokat és nyolcszor nagyobb valószínűséggel jobb üzleti eredményt érnek el”.

A toborzási, kiválasztási technológiák paradigmát váltanak: a Glassdoor felmérése szerint a „megkérdezett HR szakemberek 86%-a szerint a toborzás egyre inkább a marketingre hasonlít”. Az adatvezérelt döntéshozatal ezen a területen is lehetővé teszi a folyamatok lerövidítését, a legjobb jelöltek kiválasztását és ezzel a vállalat költséget takaríthat meg.

Nagy hangsúlyt kap a soft-skillek fejlesztése: a Deloitte szerint soft-skilleken alapuló foglalkozások 2,5-szeresére fognak nőni a többi foglalkozáshoz képest és 2030-ra ez az összes munkakör 2/3-át teszi majd ki. A következő években a folyamatok automatizálása fel fogja váltani az emberi munkát és a hard skill-eket.

„Az elmúlt két évben folyamatos volt a piaci, gazdasági változás és még nem álltak rendelkezésre jól alkalmazható irányelvek ezeknek a kezelésére. A következő években ki fognak alakulni ezek a standard-ek, és 2025-re a HR várhatóan már arra fog összpontosítani, hogy az iparági változásokhoz tudjon alkalmazkodni. Egyre kevesebb szerepet kap majd az emberi jelenlét az adminisztratív folyamatokban.” – tette hozzá Csontos Gergely, a Deloitte Magyarország HR tanácsadási üzletágának menedzsere.

 

fotó: unsplash

  • 2024.05.23Külföldiek foglalkoztatása Magyarországon – Dr. Fehér Dániel Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismeretiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.24Kiváló vezető képzés Tanteremben, 6 képzési napon, 4 szakmai vezetőtől tanulhat kis létszámú csoportban alap vezetői kompetenciákat, hogy HR vezetőként is versenyképes legyen! Most 15% kedvezmény!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.06.10Szakemberből vezető A szerepváltás nézőpontváltással is jár, nem csak névjegykártyád változott meg. Ha szakemberből lettél vezető érdemes feltenned a kérdéseket: Mi a feladatom? Miért vagyok felelős? Mi változott? Ez a képzés abban segít, hogy tisztábban tudd megfogalmazni és megérteni a saját vezetői szerepedet, az ezzel kapcsolatos változásokat és elvárásokat.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.06.13Tudatos delegálás - vezetői tréning Programunk két fontos vezetői készség fejlesztésére irányul. Az egyik a tudatos delegálás, mint elengedhetetlen vezetői időfelszabadító, munkatárs-fejlesztő készség, a másik az ehhez szükséges asszertív kommunikáció, amely ezt a folyamatot segíti.info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Ezért használja titokban sok dolgozó az AI-t

A munkahelyek alig több mint negyede tervezi, hogy idén generatív AI-képzést kínál dolgozóinak. Teljes cikk

Alacsony kódú technológiák - Így alakulhat át a munkaerőigény a szoftverpiacon

Az elmúlt években állandó slágertéma volt a globális informatikushiány, majd elkezdtek záporozni a hírek a techszektorban zajló tömeges... Teljes cikk

Minél több a mesterséges intelligencia a munkahelyen, annál rosszabb a dolgozók életminősége?

Az új technológiáknak, köztük a teljesítményt mérő eszközöknek, robotoknak és mesterséges intelligencia alapú szoftvereknek való kitettség a... Teljes cikk