kapubanner for mobile
Szerző: Juhász Tibor
Megjelent: 17 éve

Karizma és Versengés - Hiteles vezetés, vagy eredményes vezetés?

A karizmatikus vezetés definícióját először Max Weber adta meg. Szerinte a karizmatikus vezető olyan személy, aki kivételes karakterű személyiség és heroikus megnyilvánulásaival normatív mintaként szolgál az őket követőknek. A karizma nem más, mint a személyiség olyan specifikuma, amely természetfeletti, ember-feletti, vagy legalábbis kimagasló minőséget és erőt mutat fel.

A karizma nem érhető el egyéni akaratból, nem lehet "kifejleszteni, rákészülni", ezzel a hatalommal a környezet ruházza fel - vagy még emelkedettebb szóval: szenteli fel - vezetőjét.

Mégis, milyen tulajdonságokkal rendelkezik egy karizmatikus vezető?
Elsősorban képes komplex üzeneteket igen egyszerű módon megfogalmazni. Mint Martin Luther King: "Van egy álmom..." Analógiákat, metaforákat, péda-történeteket alkalmaz és fő szándéka az, hogy megmutassa az utat: "Elérjük... Ez oda juttat bennünket... Látom magam előtt..."
Magas kockázatvállalással rendelkezik, harcol a konvencionalizmus-, a begyepesedett rutin ellen és örök optimista szemléletet sugall...
A karizmatikus vezetőket olyan szervezeti hősökként írják le, akik minden erejüket a megújulásért mozgósítják, a változások élén állnak és mindenek felett erős szociális támogatói bázisuk van.
Conger és Kanungo öt viselkedés-jellemzőt határoz meg:
- Erős vízió-alkotási képesség és ennek hatékony kommunikációja
- Környezeti érzékenység
- A vezetettek igényeinek messzemenő figyelembe vétele
- Kockázatvállalás
- Nem-konvencionális, kreatív megoldások

A környezeti érzékenység és a beosztottak igényire való odafigyelés két alapvető humán faktor a vezetői tulajdonságok között. A kérdés az, hogyan lehetséges ezeket a verseny feszített keretei között működtetni?

A versengés, a verseny a piaci folyamatok fő motorja. Miképpen tudja egy vezető a versenyt motiváló erőként úgy hasznosítani, hogy közben hiteles is maradjon?
Vajon a karizmatikus vezető önmagában garancia a nyerésre?

A "Bizalom és Egyetértés mátrix" négy fő területet jelöl ki környezetünk tipologizálásában:




Amennyiben sem bizalom, sem egyetértés nincsen, akkor ellenséges környezetben vagyunk. Ha csak az egyetértés tart össze bennünket, akkor az érdek-kényszer működik. Ha mind a bizalom, mind az egyetértés magas, akkor szövetségesekkel működünk együtt. Ha nincs egyetértés, de van bizalom, akkor ez az üzlet, a verseny területe. Nos ezt az átlagos vezetők gyakran nem a versengés területeként látják. Gyakori kifogásuk, hogy ha megbízunk mindenkiben, akkor biztos, hogy vesztünk. A vezető számára elsőrendű kérdés, hogy az üzleti működést viselkedésével, szemléletével az ellenségkép-, vagy a bizalom-kép fele mozdítja. Az evidencia az, hogy a célokban nem mindenki ért egyet. Az, hogy az egyet-nem-értést paranoid módon kétkedő, manipulatív technikákkal és kommunikációval próbálja a vezető a saját és szervezete javára fordítani, vagy hiteles, bizalmat adó, egyenes elkötelezési és befolyásolási módszereket alkalmaz - ez önmagát, mint vezetőt is minősíti.
A karizmatikus vezető és a bizalom-nélküli vezető antagonisztikus fogalom. Nem lehet karizmatikus vezető az, aki a versenyben csak marketing-akciókat és manipulációs technikákat lát.
A karizmatikus vezető olyan célt jelöl ki, amely megújulást, paradigma-váltást hoz szervezete, beosztottai és az egész piaci szegmens számára. Ehhez a célhoz pedig egyenes és hiteles láttató erővel mutatja az utat.
Nem a meggyőzési technológia a cél. A lényeg az emberi kommunikáció, amely csak bizalmi alapon működhet - a verseny területén is.
A Vezető Nő - a Női Vezető konferencián a kérdéskört a női vezető szemszögéből járjuk körül. Mert lehet, hogy a nők vezetőként más módon látják a versenyt is...



Juhász Tibor
Szakmai igazgató
Wanderlee Magyarország Kft
.

Wanderlee - a "Vezető Nő - a Női Vezető" konferencia szervezője

  • 2024.05.23Külföldiek foglalkoztatása Magyarországon – Dr. Fehér Dániel Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismeretiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.24Kiváló vezető képzés Tanteremben, 6 képzési napon, 4 szakmai vezetőtől tanulhat kis létszámú csoportban alap vezetői kompetenciákat, hogy HR vezetőként is versenyképes legyen! Most 15% kedvezmény!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.06.10Szakemberből vezető A szerepváltás nézőpontváltással is jár, nem csak névjegykártyád változott meg. Ha szakemberből lettél vezető érdemes feltenned a kérdéseket: Mi a feladatom? Miért vagyok felelős? Mi változott? Ez a képzés abban segít, hogy tisztábban tudd megfogalmazni és megérteni a saját vezetői szerepedet, az ezzel kapcsolatos változásokat és elvárásokat.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.06.13Tudatos delegálás - vezetői tréning Programunk két fontos vezetői készség fejlesztésére irányul. Az egyik a tudatos delegálás, mint elengedhetetlen vezetői időfelszabadító, munkatárs-fejlesztő készség, a másik az ehhez szükséges asszertív kommunikáció, amely ezt a folyamatot segíti.info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
"Keressük a lila elefántot" - avagy miért izgalmas a toborzó szakma

Miért szeretek recruiter lenni? – tette fel a kérdést néhány ismert toborzási szakembernek Csatalinácz Adrienn, az euJobs HR-Group HR és BRAND... Teljes cikk

A szexi pozíciónevek csapdája

Tudja mi a különbség a sales manager, a business development manager és account manager munkakörök között? A gyakorlatban nem sok: az... Teljes cikk

Több lányt az informatikába: sokszor a tanárokkal és a szülőkkel kell küzdeni

Bár a tendencia javulást mutat, még mindig bátorítani, biztatni kell a fiatal lányokat, hogy az úgy nevezett STEM szakmák vagyis a tudomány, a... Teljes cikk