kapubanner for mobile
Megjelent: 8 éve

Az X generáció a munkaerőpiacon

Ellentmondásos képet mutat a munkaerőpiac: miközben a hivatalos foglalkoztatási statisztikák folyamatos javulást jeleznek szinte minden korosztályban, a mindennapi tapasztalat és a HR szakma egyaránt rácáfol erre a tendenciára. A kereslet-kínálat egyensúlya billeg, akár egész szektorok fejlődését veti vissza a megfelelő munkaerő hiánya. Generációs probléma is, hiszen az egymás mellett dolgozó korosztályok eltérő elvárásokkal, erősségekkel és fejlődési potenciállal színesítik a képet.

images

A generációk klasszikusnak mondható felosztásából a mai munkaerőpiacon a gazdaságilag aktív népesség viszonylatában az X generáció szülöttei vannak a legtöbben. Az 1960-79 között született, ma főként 40+-os korosztály munkaerő-piaci viselkedése fő életfeladatainak és szükségleteinek ismeretében érthető meg legkönnyebben.


Állandóság, normák, lojalitás



Életkorából adódóan az X generáció már túl van a normateremtés korszakán, tehát szociológiai, szociálpszichológiai szempontból társadalmi szerepe is leginkább a normák konszolidációjában és a stabilitás megőrzésében rejlik. Ez a makrotársadalmi szinten kulcsfontosságú funkció a munkahelyi mikrokörnyezetben is releváns: a vállalati kultúra és hierarchia elfogadása által a cég stabil pillérei lehetnek, egyben a munkáltató támaszai a szervezeti normák megszilárdításában.

Az évek száma a szakmai szocializáció érettségi fokának is mércéje. Tíznél is több éves tapasztalattal bíró szakemberekről van szó, akik nemcsak kialakult szakmai szerepekkel, de fejlett önreflexióval is rendelkeznek. Részben a már elkövetett és jóvátett hibák, részben a pótolhatatlan rutin miatt jóval fejlettebb szakmai önismerettel kezelnek kritikus helyzeteket, mint ifjabb munkatársaik.

Még mire lehet jó a tapasztalat? Bár sokszor a munkabért emlegetik motivációs tényezőként a lojalitással összefüggésben, a tartalmas szakmai életpálya során felhalmozott tudás alázatra is nevel. Ahol ezt a tudást megbecsülik, ott annak megszerzésére fordított időt és energiát fizetik meg, ezzel elnyerve a szakemberek hűségét is.


A szabadság korlátai



Minél kiforrottabb személyiség és minél tapasztaltabb szakember a munkavállaló, annál könnyebben észrevesszük a korlátait is, hiszen munkáját képes koncentráltan, rutinnal végezni, akár figyelmen kívül hagyni a változás szelét.

Az X generáció munkavállalói az 1970-es, 80-as években a foglalkoztatás hagyományos formáiban kezdték pályájukat, ezért bár a tudástőke jelentős hányadát birtokolják, rugalmasságban nem feltétlenül versenyeznek az őket követő Y generációval. Pályakezdésük óta gyökeresen megváltoztak a munkaerő-piaci viszonyok és mivel nem gyakran változtattak munkahelyet, az X generáció tagjainak elhelyezkedési nehézségekkel kell számolniuk. Kevés gyakorlatuk van a manapság szinte elvárt „személyes márkaépítésben” és az interjúzásban.

„Digitális bevándorlókként” felhasználói szinten kezelik leginkább csak a szükséges és elégséges technikát. Jellemzően kevesebb ambíciójuk van a különböző technikai újítások követésében, így készségszintű digitális kompetenciáik nem is hasonlíthatók össze például a legfiatalabb munkaerő-piaci csoport, a már „digitális bennszülött” Z generáció jártasságával.


Teherhordó generáció



Mivel motiválható az X generáció? Mivel alapvető értékük a biztonság (ebben az életszakaszban maguk is két másik generáció számára jelentenek alapvető támaszt: serdülő gyerekeik és korosodó szüleik támaszai), így anyagi megbecsüléssel és stabil munkahelyi háttérrel fenntartható a vállalat iránti bizalmuk. Az anyagi megbecsülés ekkor már nem pusztán a munkabérre, hanem a teljes juttatási csomagra értendő: az életminőséget kedvezően befolyásoló szolgáltatások és kedvezmények komoly ösztönzőnek bizonyulnak.

Rumpf Nikoletta
Marketing és kommunikációs vezető
euCSOPORT

  • 2025.05.31Gazdasági teljesítmény mérése Napjaink controlling tevékenységének fontos része a tényadatokat szolgáltató számvitel, működését kiemelt szinten kell ismerni. A tanfolyam elvégzése után az elsajátított számviteli ismeretek segítségével a controlling által is használt mutatószámok könnyen értelmezhetőkké válnak.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.06.02Projektmenedzsment képzés A projektmenedzsment elméletének és gyakorlatának megismertetése a résztvevőkkel. A projektmenedzsment módszereinek begyakorlása példákon és esettanulmányokon keresztül. A résztvevők projektvezetési képességének fejlesztése és felkészítésük projektek önálló, sikeres lebonyolítására.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.06.04Lean vezetés - Lean coaching A KÉPZÉS CÉLJA: A Lean Management bevezetés támogatása. Olyan Lean szemléletű vezetők képzése, akik képesek lesznek eredményesen irányítani, támogatni a Lean menedzsment bevezetését saját szervezetüknél, és a gyakorlatban is eredményesen alkalmazzák a Lean szemléletű változáskezelési, coaching, kommunikációs, motivációs eszközöket.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.06.06Pénzügyi kimutatások elemzése A képzés során a résztvevők • megismerik és elsajátítják a beszámoló elemzés eszközeit és technikáit • képessé válnak egy vállalat vagyoni, pénzügyi és jövedelmi helyzetének komplex megítélésére a nyilvánosan elérhető pénzügyi beszámolók alapján • betekintést kapnak a vállalati beszámolók megértéséhez elengedhetetlen iparági elemzés eszközrendszerébe és technikáiba.info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Céges telefonok használata: minden, amit tudni kell az adózásról

A céges telefonok magáncélú használata nem csupán kényelmet, de adózási kötelezettségeket is von maga után. A személyi jövedelemadó törvény... Teljes cikk

Jelentősen változott az alanyi adómentesség szabályozása 2025-től

A kisvállalkozók számára kedvező változások lépnek életbe 2025. január 1-jétől az alanyi adómentesség terén, mivel az értékhatár 12 millió... Teljes cikk

Így változott a foglalkoztatás az uniós országokban

2024 negyedik negyedévében a 20–64 évesek foglalkoztatási rátája az EU-ban 75,9% volt, ami nem jelent jelentős változást 2024 harmadik... Teljes cikk