kapubanner for mobile
Megjelent: 2 éve

Átrendezi a nemzetközi felsőoktatási terepet a recesszió, az energiaválság és a protekcionizmus

Az olyan bonyodalmak, amilyen például a hollandiai lakhatási válság, egyre nehézkesebbé teszik a külföldi továbbtanulást a magyar diákoknak, akik viszont továbbra is emelkedő számban szeretnék a középiskola után a határokon túl folytatni a tanulmányaikat. További akadályokat gördít eléjük az energiaválság és a kapuban álló recesszió, ahogyan az eddig népszerű célországok oktatáspolitikájának piacvédő intézkedései is rontanak a helyzeten.

A nem angol anyanyelvű országok között a legszélesebb angol nyelvű képzés választékkal bíró Hollandia a tanítási módszerek és a képzések szempontjából is kiemelkedő, széles látókörű és sok tudomány területet felölelő kurzusokat kínál – nem véletlenül vált a magyar érettségizők körében is az egyik legnépszerűbb célponttá a külföldi továbbtanuláshoz.

Még inkább érvényes volt ez a brexit utánra, hiszen a korábban az Egyesült Királyságba vágyóknak alaposan meg kellett fontolniuk, hol találhatják meg azokat az intézményeket, ahol ugyancsak angol nyelven, hasonlóan magas színvonalon, de kedvezőbb anyagi feltételek mellett folytathatják felsőoktatási tanulmányaikat.

A megelőző tíz év tendenciózus növekedése után az Egyesült Királyságba a 2021/22-es tanévre, alapképzésre jelentkezett diákok száma drasztikusan, 59 százalékkal esett vissza, miközben Hollandia 34 százalékos bővülést mutat. A legfrissebb adatok további zuhanásról árulkodnak: a 2022/23-as tanévre mindössze 315 magyar diák jelentkezett brit egyetemi alapképzésre, ami a brexit előtti szám 30 százalékát sem éri el.

„Immár a brexit utáni átrendeződés másodlagos hatásai is jól látszanak: azok az országok, amelyek első megoldásként jöttek szóba, mint például Hollandia vagy Dánia, már nem feltétlen tudják vagy akarják kiszolgálni az Európából érkező rengeteg új diákot” – mondta Lévai Balázs, az Engame Akadémia társalapító-ügyvezetője az intézmény külföldi továbbtanulási trendeket bemutató sajtóeseményén.

Hollandiában például Amszterdam két legjelentősebb diákszövetsége is a holland kormány beavatkozását kérte az angolul kínált képzések számának csökkentésre érdekében, mivel az egyre problematikusabbá váló lakhatási válság hatványozottan sújtja az egyetemi városokat.

Nem biztatóbb a helyzet Dániában sem, ahol a nemrég kezdődött tanévben – a koppenhágai kormány tavalyi döntése értelmében – radikálisan, körülbelül 4 ezer férőhellyel csökkent az egyetemeken hozzáférhető angolnyelvű képzések száma. A protekcionizmus nem újkeletű: a dán gazdaság védelme és az oktatási kiadások csökkentése érdekében már 2017-ben megjelentek az első korlátozó intézkedések azzal a hivatkozással, hogy a helyiekkel megegyező kedvezményeket élvező külföldi hallgatók kétharmada hazatér a tanulmányai végeztével, így a képzésük támogatása egyszerűen nem térül meg az országnak.

Mindezek fényében az Engame Akadémia arra számít, hogy a következő években további komoly átrendeződéseknek lehetünk szemtanúi a nemzetközi felsőoktatásban. Ezekből előreláthatólag Írország, illetve azok az országok profitálhatnak, ahol a diákok azon az idegen nyelven tanulhatnak, amelynek elsajátításában a legmagasabb szintre jutnak. Ezen a területen Ausztria és Németország továbbra is vezeti a listát, de többek között Olaszország, Franciaország, Spanyolország és a skandináv országok is növekvő érdeklődésre tarthatnak számot a magyarországi diákok körében, akik között évről évre néhány százzal nő azoknak a száma, akik külföldi alap- és mesterképzésben folytatnák a tanulmányaikat a középiskola elvégzése után: ők a 2021/22-es tanévben összesen 16 225-en voltak.

„Mindent egybevetve a külföldi továbbtanulásról szóló döntés lényegesen komplexebb célfüggvénnyé vált, mint bármikor korábban” – összegezte a tapasztalatokat Lévai Balázs.
A következő években várható további felsőoktatási átalakulások miatt érdemes még korábban megkezdeni a felkészülést, több opciót is nyitva hagyni magunk előtt, a jelentkezéseket pedig a lehető leghamarabb leadni, ezáltal is növelve a sikeres felvételi és szállástalálás esélyeit.

Az Engame Akadémia saját diákjai és szüleik körében végzett, 2022 szeptemberi, nem reprezentatív online kutatására érkezett visszajelzések alapján a nagyon alapos felkészülés mellett az előzetes személyes benyomás megszerzésének fontosságát emelték ki a válaszadók, valamint azt, hogy a végső döntésben ne az ország, hanem a konkrét szak legyen a perdöntő.

Az Engame Akadémia 102 végzős hallgatót támogatott továbbtanulási terveiben a 2021/22-es tanévben, akik összesen 365 ajánlatot kaptak vezető külföldi egyetemektől, ami diákonként átlagosan 3-4 sikeres felvételi ajánlatot jelent.

 

  • 2024.05.14Mesterséges intelligencia használata a marketing munkában Képzésünk célja, hogy bemutassuk 2024-ben mi mindenre képes a mesterséges intelligencia, használata mennyire meg tudja könnyíteni a marketing szakemberek - vagy erre a pályára készülők - munkáját. A képzés során a résztvevő megtanulja, hogy milyen kiaknázatlan lehetőségek rejlenek a mesterséges intelligenciában. Ezen túl megtanulja, hogy a különböző AI eszközöket milyen stratégiai kombinációban érdemes használni a lehető legnagyobb hatékonyság elérése érdekében. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.16Atipikus foglalkoztatási formák – Dr. Bankó Zoltán Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.24Kiváló vezető képzés Tanteremben, 6 képzési napon, 4 szakmai vezetőtől tanulhat kis létszámú csoportban alap vezetői kompetenciákat, hogy HR vezetőként is versenyképes legyen! Most 15% kedvezmény!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.06.10Szakemberből vezető A szerepváltás nézőpontváltással is jár, nem csak névjegykártyád változott meg. Ha szakemberből lettél vezető érdemes feltenned a kérdéseket: Mi a feladatom? Miért vagyok felelős? Mi változott? Ez a képzés abban segít, hogy tisztábban tudd megfogalmazni és megérteni a saját vezetői szerepedet, az ezzel kapcsolatos változásokat és elvárásokat.info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Hogyan hangoljunk össze embereket különböző kultúrákból vállalati közegben?

Rengeteg érzelem, meggyőződés, konfliktus és öröm, egymástól tanulás és összefeszülés övezi az interkulturális szervezetek működését. A... Teljes cikk

A munkavállalók készségfejlesztése elmaradásban van, pedig fenekestül felfordul a munka világa

A generatív mesterséges intelligencia (AI) térnyerésével a munkavégzéshez szükséges készségek 2030-ra várhatóan 68%-kal változnak majd... Teljes cikk

A tanár is munkavállaló!?

Employer branding, toborzás, munkáltatói márka, karrierút, megtartás, juttatások, bérbenchmark stb. Szinte már elcsépelt szavak, unalomig... Teljes cikk