kapubanner for mobile
Szerző: Barna Eszter
Megjelent: 3 éve

A rövidebb, fenntartható szabadságokban hiszek - Dr. Béres Eszter, Mercedes-Benz Hungária

Nem a nagy elvonulásokban, hanem a fenntartható több, rövidebb kikapcsolódásban és a work-life balance-ban hisz. “Stressz mindig van és lesz, ezt nem tudjuk befolyásolni, azt viszont igen, hogy miként hat ránk” - vallja. Vész sms működik a vezetőség körében szabadság alatt, ha ég a ház. A Mercedes-Benz budapesti irodájában heti két nap mobil munkavégzés és desk sharing működik ősztől, ha a járvány megengedi. Dr. Béres Eszter HR vezetővel beszélgettünk.

Dr. Béres Eszter-

- Hogyan töltődik fel, nyaral a HR vezető, milyen tevékenységek kapcsolják ki?

Számomra a nagy pihenések helyett inkább a fenntartható, többször rövidebb kikapcsolódás az ideális. A nyáron 3-4 napot voltam távol, amit aktívan töltöttem. Számomra a feltöltődést a természet, a mozgás jelenti, és szeretek akkor nyugodtan dolgozni, amikor mások szabadságon vannak.

A hétköznapokban is törekszem az egészséges work-life balance-ra, fenntartani egy jóleső, vállalható szintet, és ehhez szükség van tudatosságra. Szerencsére közel lakom a természethez, így ki tudok menni akár napközben is sétálni, sportolni. Ha otthon dolgozom, esetenként tíz percre kimegyek futni vagy előfordul, hogy séta közben folytatok megbeszélést.

- Mennyire tudja elengedni a céges ügyeket a pihenés alatt, mi erre a technikája?

Nehezen. Ezen meditációval próbálok javítani, mert arra már rájöttem, hogy stressz mindig van és lesz, ezt nem tudjuk befolyásolni, azt viszont igen, hogy miként hat ránk, ezért fontos, hogyan kezeljük. Ez azonban komoly önismereti munkát jelent, és nem megy egyik napról a másikra. 

Egy másik tudatos dolog, hogy van külön céges és privát telefonom, és amikor nem dolgozom, akkor nem nézegetem a bentit. Mert ha megnézem, akkor belekerülök egy spirálba, hogy válaszolni kellene… A legfontosabb pedig, hogy van egy jó csapat, amely lehetővé teszi, hogy el tudjak menni, mert tudják kezelni a feladatokat, ha arra van szükség. A cég vezetői is tiszteletben tartják a pihenést, csak akkor hívnak, ha ég a ház. Van egy megállapodásunk, hogy ha mindenképpen el kell, hogy érjenek, akkor vész SMS-t küldenek. Én is tiszteletben tartom, ha a kollégáim pihennek, töltődnek. Ennek kulcsa a kölcsönösség, a partnerség és a bizalom.

- Mire számít a következő időszakban? Önöknél már korábban is működött atipikus munkavégzés, ugye? Erről beszélt egy konferencián korábban. 

A pandémia előtt bevezettük a mobil munkavégzést a Mercedes-Benz Hungária budapesti irodájában. (A mobil munkavégzés sem nem távmunka, sem nem home office. A munkavállaló dönti el, hogy honnan szeretne dolgozni, kiválaszthatja a munkavégzés helyét, ami még nagyobb szabadságot ad. Ez a közvetlen felettes jóváhagyásával kezdetben heti egy nap volt.) Így a pandémia idején az otthoni munkavégzésre való átállás nem ért minket teljesen készületlenül. 

A terv a jövőre nézve is egy hibrid megoldás, két nap mobil munkavégzés és három nap irodai munka egy héten. Úgy érzékeljük, hogy a kollégák igénylik a személyes érintkezéseket, hogy a felettesekkel is meglegyen a közvetlen kapcsolat. Szeretik ezt a vegyes megoldást, úgyhogy próbálgatjuk majd ezt a köztes utat, amennyiben a vírushelyzet megengedi. 

Szeptembertől bevezetjük a desk sharinget is, vagyis kevesebb asztal lesz, mint kolléga, vetésforgóban fogjuk használni a munkaállomásokat, úgyhogy ez is újdonság lesz ősszel. Izgalmas időszaknak nézünk elébe. 

- A kollégákat megkérdezték ezekről az átalakításokról?

Igen, egy projektcsapat segítségével, a kollégák bevonásával csináltuk meg az iroda átalakítását. Közösségi tereket, projekt területeket, barátságosabb munkaállomásokat alakítottunk ki. Két-három hónapig tesztelni fogjuk a használatot, aztán pedig majd visszamérünk. 

- Milyen szervezeti és vezetői tapasztalatokat szerzett az elmúlt időszakban, amelyeket úgy gondolja, hosszabb távon is jól tud majd hasznosítani? 

Hozzászoktunk az elmúlt időszakban a változásokhoz, a kollégák profi módon megfeleltek a kihívásoknak. Így nincs bennünk félelem vagy aggály akkor sem, ha esetleg lesz negyedik hullám. Az átállás korábban is gyorsan megtörtént, az üzletmenet zavartalan volt, és az értékesítés töretlen. A leállások ellenére rekord mennyiségű eladással zártuk a tavalyi évet, és nem kellett senkit a pandémia miatt elbocsátani. 

- Segítették a kollégákat a változások kezelésében, az alkalmazkodásban? 

A tréningjeink átkerültek az online térbe. Mentális támogatást is adunk a munkavállalóknak egy külső szolgáltatón keresztül, szakképzett pszichológusok, coachok segítségével, akikhez bármilyen problémával, akár személyes elakadással is lehet fordulni. Fontosnak tartjuk, hogy a testi mellett a lelki jólléttel is foglalkozzunk, szánjunk erre is időt, pénzt és energiát. Emellett az egészségbiztosítási csomagunkat kiegészítettük egy poszt-covid csomaggal, amit használni tud, akinek szüksége van rá. 

Szeptember, októberben felmérést tervezünk, hogy milyen újabb megoldásokra  van még igény, mit vezessünk be. A lényeg, hogy valóban segítő és hatékony eszköz legyen.

Azt tapasztaltuk, hogy bármelyik irányba is megyünk, akár a home office felé, akár vissza az irodába, a megszokást nehéz elhagyni. Így az átállás mindig feladatot jelent. Ilyenkor azt is fontos megvizsgálni, hogy esetleg mely munkafolyamatokat lehet tovább optimalizálni, mit kell esetleg elengedni vagy éppen többet foglalkozni vele. Nem meglepő módon az IT terület lett az egyik fókuszpont az elmúlt időszakban. 

Összességében a menedzsment jól működött a krízisben, jól reagált, megoldotta a hirtelen jött kihívásokat. A felsővezetőknek sem volt könnyű megszokni a home office-t, hogy kizárólag otthon dolgozzanak, és ők is örültek, amikor már be lehetett járni az irodába. Ugyanakkor az is kiderült, hogy szinte minden munkakör végezhető távolról, bizonyos munkafázisok kivételével, amelyek heti néhány nap bejárással meg lehet oldani.

Nyitóképen: Béres Eszter

 

  • 2024.05.23Külföldiek foglalkoztatása Magyarországon – Dr. Fehér Dániel Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismeretiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.24Kiváló vezető képzés Tanteremben, 6 képzési napon, 4 szakmai vezetőtől tanulhat kis létszámú csoportban alap vezetői kompetenciákat, hogy HR vezetőként is versenyképes legyen! Most 15% kedvezmény!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.06.10Szakemberből vezető A szerepváltás nézőpontváltással is jár, nem csak névjegykártyád változott meg. Ha szakemberből lettél vezető érdemes feltenned a kérdéseket: Mi a feladatom? Miért vagyok felelős? Mi változott? Ez a képzés abban segít, hogy tisztábban tudd megfogalmazni és megérteni a saját vezetői szerepedet, az ezzel kapcsolatos változásokat és elvárásokat.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.06.13Tudatos delegálás - vezetői tréning Programunk két fontos vezetői készség fejlesztésére irányul. Az egyik a tudatos delegálás, mint elengedhetetlen vezetői időfelszabadító, munkatárs-fejlesztő készség, a másik az ehhez szükséges asszertív kommunikáció, amely ezt a folyamatot segíti.info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Friss energia - Tippek a munkahely megújításához

Eljött a tavaszi megújulás ideje. De hogyan lehet egy szervezetet megújítani úgy, hogy a munkatársak friss lendületet, energiát, kreativitást... Teljes cikk

Semmit nem lehet már rutinból csinálni - Sándorné Bosnyák Ágnes, a DENSO HR menedzsere

A folyamatos változás ma már alap, nem lehet rutinból vagy akár tavalyi tapasztalatok alapján működni, mondta el Sándorné Bosnyák Ágnes, a DENSO... Teljes cikk

Bele lehet szeretni ebbe a hivatásba: interjú Szalavics Mariann NAV-elnökhelyettessel

Öt évvel ezelőtt érkezett a Nemzeti Adó- és Vámhivatalhoz. Első állása a közigazgatásban és azt mondja, hogy bele lehet szeretni ebbe a... Teljes cikk