A járműiparban változatlanul nagy a munkaerő kereslet
A növekedési kilátások kockázatai között első helyen szerepeltette a képzett munkaerő hiányát a PWC Magyarországi Autóipari Beszállítói Felmérés 2018 című tanulmánya. A vállalatok harmadánál már előfordult, hogy nem tudtak elvállalni egy megrendelést emiatt. A helyzet azóta tovább romlott, a 2019 év eleji sztrájkok okozta munkaidő kiesések és erőteljes béremelkedés hatására.
A vállalatok álláshirdetésekkel és fejvadászok segítségével keresnek új munkaerőt, de fontos forrás a belső ajánlási programok is. A vállalatok többsége a helyi iskolákon és az egyetemeken keresztül is végez toborzást. Ugyanakkor a szűkülő munkaerőpiachoz alkalmazkodva a cégek többsége intenzív belső átképzési programokat működtet.
Az autopro.hu szervezésében idén is megrendezik a Techtogether Automotive Hungary versenyt, ahol az ország legjobb képességű, lelkes, járműipar iránt érdeklődő mérnökhallgatói mérik össze tudásukat, vállalatok által meghatározott feladatokat hajtva végre. Az esemény a HR szakemberek számára is érdekes, hiszen itt megtekinthetik a hallgatók legújabb fejlesztéseit, megismerhetik gondolkodásukat, és megtalálhatják a potenciális, jövőbeni munkatársakat. A rendezvény lehetőséget ad rá, hogy egy cég bemutathassa magát, valamint a mérnökök munka- és fejlődési lehetőségeit a fiataloknak és az érdeklődőknek.
A Hays tapasztalatai szerint 2019 első első felében lassulni látszott az autóipar előző években tapasztalt bővülése, ugyanakkor a második félév alapján eddig úgy tűnik, a munkaerőpiacon nem történt jelentős lassulás: a kereslet és a bérek növekedése is változatlan maradt.
Továbbra is nagy szükség van műszaki projektmenedzsmentre a gyártás és R&D területén, de leginkább az autóipari és elektronikai jártasságot szerzett projektvezetők kelendők. A leggyakoribb elvárások velük szemben a vezetői tapasztalat és a tárgyalóképes angol nyelvtudás, és nagy előny a hasonló szintű német tudás.
A minőségbiztosítás területén is nagy a verseny a munkáltatók között, amivel a jelöltek tisztában vannak, és több pályázat közül választják ki a számukra legelőnyösebbet. A legnagyobb kereslet a 3-5 éves autóipari tapasztalattal rendelkező jelöltek iránt mutatkozik, de a hiány miatt már egy-két éves releváns szakmai tapasztalattal is lehet állást találni.
Pályakezdők esetében a fél-egy éves szakmai gyakorlat is elegendő lehet. A gyártási és termelési területen kiemelkedő igény mutatkozik a junior tapasztalattal (1-2 év) és kellően stabil angol nyelvtudással rendelkező gyártástámogató mérnökök iránt. Ha az alkalmazott technológiai tudást vizsgáljuk, megnövekedett a kereslet a műanyag fröccsöntési, forrasztási, hegesztési és SMT technológiák területén stabil tudással (2-3 év + NPI) rendelkező szakemberek iránt. Eközben a vezetői keresések terén a piac stabilizálódni látszik, csökkennek a nyitott pozíciók.
A szakemberhiány a karbantartást is érinti: technikusi és mérnöki végzettséggel is számos lehetőség van az országban. Ugyanakkor egyre gyakoribb, hogy az angol nyelvtudás már a karbantartó mérnökök esetében is elengedhetetlen. Előny, ha az adott szakember specializációjától függetlenül a mechanikus és az elektromos problémákra is tud megoldást eszközölni. A terület vezetőinek érteniük kell ahhoz, hogy rendszerben gondolkodjanak, és hogy a lehető legkevesebb állásidővel tudják biztosítani és fejleszteni a gyártást, így a karbantartásnak egyre inkább stratégiai szerepe van a vállalatok életében.
A Hays szerint az ipar 4.0 jegyében tovább növekedett az automatizálási szakemberek iránti igény. Bár a hozzáértők száma az utóbbi időben növekedésnek indult, a fővároson kívül továbbra is erősen érződik hiányuk. A nagyobb ipari városokban az automatizálási, karbantartási és villamos tervezői tevékenységek külön munkakörökbe esnek és specifikus tapasztalattal keresnek szakembereket a munkáltatók. A kisebb városokban működő cégek azonban mindhárom területhez értő munkatársat szeretnének, amolyan mindenesnek. Az ezen kritériumoknak megfelelő jelöltek száma viszont nagyon alacsony, ezért a területen a bérek jelentős emelkedése figyelhető meg.
A PLC programozási tapasztalattal rendelkező jelöltek, amennyiben nyitottak költözésre, biztosan tudnak igényeiknek megfelelő lehetőséget találni. A robot programozási terület azonban még nem forrta ki magát, bár ezen a területen is megfigyelhető a munkaerő-kereslet növekedése.
Az év második felében és 2020 első negyedévében számos további nagyértékű beruházás indul hazánkban, Debrecen, Pécs és Miskolc is új gyárakkal gazdagszik. Az autóipar bővülésének tempója talán, ha lassul is egy kissé, a növekedés - és annak hatása a munkaerőpiacra - továbbra is jelentős marad.
- 2024.05.23Külföldiek foglalkoztatása Magyarországon – Dr. Fehér Dániel Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismeretiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni. Részletek Jegyek
- 2024.05.24Kiváló vezető képzés Tanteremben, 6 képzési napon, 4 szakmai vezetőtől tanulhat kis létszámú csoportban alap vezetői kompetenciákat, hogy HR vezetőként is versenyképes legyen! Most 15% kedvezmény! Részletek Jegyek
- 2024.06.10Szakemberből vezető A szerepváltás nézőpontváltással is jár, nem csak névjegykártyád változott meg. Ha szakemberből lettél vezető érdemes feltenned a kérdéseket: Mi a feladatom? Miért vagyok felelős? Mi változott? Ez a képzés abban segít, hogy tisztábban tudd megfogalmazni és megérteni a saját vezetői szerepedet, az ezzel kapcsolatos változásokat és elvárásokat. Részletek Jegyek
- 2024.06.13Tudatos delegálás - vezetői tréning Programunk két fontos vezetői készség fejlesztésére irányul. Az egyik a tudatos delegálás, mint elengedhetetlen vezetői időfelszabadító, munkatárs-fejlesztő készség, a másik az ehhez szükséges asszertív kommunikáció, amely ezt a folyamatot segíti. Részletek Jegyek
Csak azok a felsővezetői kiválasztók élhetik túl a következő időszakot, akik nem engednek a minőségből, a múlt módszereire is támaszkodnak, ám... Teljes cikk
2024-ben a munkáltatóknak nemcsak hogy meg kell küzdeniük a munkaerőpiac telítettségével, a gyártószektorokat érintő szakemberhiánnyal, de a... Teljes cikk
“A csapból is a mesterséges intelligencia folyik az üzleti közbeszédben. Mi az általánosságok szintjéről lehozzuk ezt a toborzók napi munkájába,... Teljes cikk
- Egyre nehezebb a fiatalok toborzása és megtartása, de mi lehet a megoldás? 2 hete
- Czomba Sándor: tovább csökkent a regisztrált álláskeresők létszáma tavaly áprilishoz képest 3 hete
- A BMW autógyár miatt nőtt az érdeklődés a járműmérnöki képzés iránt Debrecenben 3 hete
- Minden ötödik magyarországi német vállalat leépítést fontolgat idén 3 hete
- Ez kell a járműipar munkaerőigényének kiszolgálásához 3 hete
- Miért megyünk mi magyarok külföldre és miért jönnek hozzánk Ázsiából dolgozni? 1 hónapja
- Czomba Sándor: a magyar emberektől nem vehetik el a munkahelyeket a vendégmunkások 1 hónapja
- Kiderült, miért váltak óvatosabbá a dolgozók a munkahelyváltást illetően 1 hónapja
- Megtartott munkáltatói ígéretek 1 hónapja
- Stagnáló munkaerő-felvétel? - Erre számíthatunk idén a munkaerőpiacon 1 hónapja
- Rekordév után osztalékot fizethet a Pensum Group, 2024-ben további növekedés jöhet 2 hónapja