Az új vezetők leggyakoribb hibái
Minden munkavállalónak nagy kihívás, ha főnöki szerepben folytatja pályafutását. Valaki azonnal igent mond és fejest ugrik az ismeretlenbe, mások napokig-hetekig töprengenek, és végül nem vállalják. Vezetőnek lenni teljesen más műfaj, mint jó szakemberként dolgozni. Íme néhány tipp a sikeres túlélésre.
Ezt követően ajánlott egy listát készíteni - kimutatásokra és hatástanulmányra hagyatkozva - arról, hogy mi az, ami hatékony és mi az, ami csak hátráltatja a vállalat fejlődését. "Az új stratégia kialakításában segítségére lehetnek a munkatársak is. Egy rövid beszélgetés keretében kérje ki véleményüket, kérdezze meg őket arról, milyen változtatásokat fogadnának szívesen. Az első negyedév végére pedig ajánlott egy átgondolt, magyarázatokkal bővített koncepcióval előállni a jövőbeni tervekről" - teszi hozzá Lipcsei András.
Beszéljünk az elején a kollégákkal
A vélemények kikérése mellett érdemes egy hosszabb négyszemközti beszélgetést is megejteni a közvetlen beosztottakkal, illetve azokkal, akikkel napi kapcsolatban lesznek. "Ezen az informális beszélgetésen ki lehet puhatolni a cégkultúrát, az íratlan szokásokat, az informális kapcsolatokat, az alkalmazottak motivációját. Így nemcsak a számok tükrében, hanem az ott dolgozók szemüvegén át is megismerhetik a céget" - avat be Csík Klára, a Karrier és Stílus Tanácsadó Kft. vezetője.
Nem jön be az autokrata stílus
Egy első, jól sikerült beszélgetés azonban még nem elegendő a munkatársak bizalmának elnyeréséhez, az egy folyamat eredménye. "Az új vezető legyen nyitott, megbízható és egyenes. Ne főnökösködjön, a magánjellegű teendőit - például a bevásárlást - ne a titkárnőjével, kollégáival intéztesse. Természetesen delegálhat feladatokat, de kizárólag csak olyanokat, amelyek az adott alkalmazott munkakörébe beletartoznak. A példamutatás szintén igen lényeges. Ne a vezető legyen az, aki utoljára beér, és ne ő távozzon a legkorábban. Mindezek mellett a stílus sem mindegy. A pöffeszkedő, autokratikus, fennhéjázó vezetőt nem kedvelik a beosztottak" - tette hozzá. Persze vannak olyan helyzetek, amikor teljesen más vezetői attitűd vezet eredményre. Például válsághelyzetben levő cégnél nincs idő konszenzuskeresésre: eredmény csak gyors és határozott döntésekkel érhető el.
Mit tehetünk a riválisokkal, akik minden tettünkben, intézkedésünkben csak a rosszat látják? Lipcsei András szerint a legjobb, ha a főnök velük is leül egy személyes megbeszélésre, és meggyőzi őket: ez egyiküknek sem jó. Ha az energiáikat a rivalizálásra fordítják, akkor hatékonyságuk nagyban lecsökken. Ezt pedig előbb-utóbb észreveszik és szóvá is teszik a felettesek.
A mértéktartó távolságtartás javasolt
A munkatársakkal való túlzott barátkozás szintén kerülendő, és nincs ez másként a távolságtartó viselkedéssel sem. A legjobb egy arany középút megtalálása, amelyet mértéktartó távolságtartásként lehet körülírni. A cégen belülről kinevezettek egyik legnagyobb dilemmája, hogy hogyan kezeljék barátaikat, kollégáikat, akik egyik napról a másikra beosztottjukká váltak. Lipcsei András szerint tapintatosan, körültekintően kell eljárniuk. Meg kell értetniük velük - fennhéjázás nélkül - hogy ők már más munkakörben dolgoznak.
Ne magunkat helyezzük előtérbe
Gyakori hiba továbbá, hogy a vezetők a magánérdekeket előrehelyezik az első hónapokban. Nem mondják le előre leszervezett nyaralásukat, viszont egy hónap munka után eltűnnek egy hétre. Ez ellenérzést válthat ki mind a felettesekben, mind a kollégákban.
Beszéljünk a nagyfőnökkel
Csík Klára mindehhez hozzátette: a legfontosabb, hogy az intézkedéseket kommunikálják a vállalat tulajdonosainak, vezetőinek. Hetente érdemes leülni velük és elmondani, mivel foglalkozott az elmúlt héten.
A tíz leggyakoribb vezetői hiba:
1. Elszigetelődés a beosztottaktól
2. A stratégiai fókusz, a célok szem elől tévesztése
3. Egyoldalú vezetői látásmód
4. Autokratikus vezetési stílus
5. Motiválás mellőzése
6. Igazság elkendőzése
7. Személyes példamutatás hiánya
8. Túlzott konfliktuskerülés
9. Következetlenség
10. A pozitív visszajelzés hiánya
Oroszi Babett
- 2024.06.05Pénzügyi kimutatások elemzése A képzés során a résztvevők megismerik és elsajátítják a beszámoló elemzés eszközeit és technikáit, képessé válnak egy vállalat vagyoni, pénzügyi és jövedelmi helyzetének komplex megítélésére a nyilvánosan elérhető pénzügyi beszámolók alapján. Betekintést kapnak a vállalati beszámolók megértéséhez elengedhetetlen iparági elemzés eszközrendszerébe és technikáiba. Részletek Jegyek
- 2024.06.10Szakemberből vezető A szerepváltás nézőpontváltással is jár, nem csak névjegykártyád változott meg. Ha szakemberből lettél vezető érdemes feltenned a kérdéseket: Mi a feladatom? Miért vagyok felelős? Mi változott? Ez a képzés abban segít, hogy tisztábban tudd megfogalmazni és megérteni a saját vezetői szerepedet, az ezzel kapcsolatos változásokat és elvárásokat. Részletek Jegyek
- 2024.06.13Tudatos delegálás - vezetői tréning Programunk két fontos vezetői készség fejlesztésére irányul. Az egyik a tudatos delegálás, mint elengedhetetlen vezetői időfelszabadító, munkatárs-fejlesztő készség, a másik az ehhez szükséges asszertív kommunikáció, amely ezt a folyamatot segíti. Részletek Jegyek
- 2024.10.02Tréning Kerekasztal Konferencia 2024. A 2024-es, őszi Tréning Kerekasztal Konferenciánk célja, hogy a résztvevők sokféle megközelítést kapjanak arról, a technológia hogyan épülhet be a tréningek világába. Részletek Jegyek
Az angol Jill Cornick bolti dolgozó 1956-ban, mindössze 14 évesen kezdett el dolgozni a Blandfordban található Clarks cipőboltban. Közel hét évtizeden... Teljes cikk
Ismét emelkedett Gazdag Dániel és Sallói Dániel fizetése az észak-amerikai profi labdarúgóligában (MLS). Teljes cikk
Idén a magyarok több mint harmada (34%) tervezi, hogy részt vesz hosszabb-rövidebb utazáson, az elmúlt évhez képest bővül az utazást tervezők... Teljes cikk
- Munkahelyi alumni élethosszig: stratégiai fontosságú a jó kapcsolat fenntartása a volt kollégákkal 1 hónapja
- Nagy baj, ha nem világos a munkavállalók számára, hogy mi kell az előléptetéshez 1 hónapja
- Felmérés: a vállalatvezetők nem állnak készen a változások menedzselésére 1 hónapja
- Felsővezetők a Linkedinen: hogyan lehet jól csinálni? 2 hónapja
- A dolgozók kétharmada heti 1-2 meetinget időpocsékolásnak tart 2 hónapja
- Rosszul jár, aki ilyen cégben dolgozik gazdasági válság idején 2 hónapja
- Ennyien dolgoztak a kommunikációs iparágban tavaly 3 hónapja
- PREXA 2024: elindult a nevezés 3 hónapja
- Nincs több email áradat szabadság után - így segít az AI felvenni újra a fonalat 3 hónapja
- Új fogalom a HR-ben: a határfelületi vezetők 4 hónapja
- Így tudják megszólítani a Z generációs munkavállalókat a vállalatok 4 hónapja