kapubanner for mobile
Megjelent: 16 éve

A költségcsökkentés önmagában nem old meg semmit

A gazdasági válság gyakran igen veszélyes lépésekre ösztönzi a vállalatvezetőket - többek között vakmerő költségcsökkentésekre. Az okos döntéshozók viszont tudják, válság esetén ennél trükkösebb megoldások kellenek: úgy kell a költségeket kontrollálni, hogy ez ne bénítsa meg a vállalat működését és fejlődését - állítja a CODA.

Az idei év nagy kihívásokat hozott a pénzügyi világban. A bankszektorban számtalan ismert név került a süllyesztőbe vagy jutott mellékvágányra, sőt, néhány ország gazdasága már recesszióval küszködik. A krízis egyelőre első sorban a pénzügyi- és ingatlanszektort érinti, ahol is a "piacok irracionális felfutása" kontrollálhatatlanná vált. A válság továbbgyűrűzése sajnos a globális gazdaság minden szektorában éreztetni fogja hatását az elkövetkező hónapokban, és egy jó darabig még nemigen fogunk jó híreket kapni...

De egy dolog biztos a recessziós időszakokkal kapcsolatban: egyszer mindegyik véget ér. Az egyes vállalatok túlélésében ugyanolyan fontos szerepet játszik az, hogy kezeljék óvatosabban a kiadásokat, amikor a dolgok rosszul alakulnak, mint az, hogy lássák a fényt az alagút végén és készüljenek fel a növekedési pályára történő visszaállásra - írja CODA elemzésében.

Mindemellett az üzleti döntéshozóknak állandóan "játékban kell maradniuk", ami egyúttal azt is jelenti, hogy biztosítaniuk kell a folyamatok átláthatóságát. Egy vállalatvezető akkor lesz képes olyan döntéseket hozni, amelyek a valóságnak, illetve ügyfelek és szállítók igényeinek leginkább megfelelnek, ha nem a médiából, a politikusoktól és a közismerten ingatag tőzsdékből áramló információkra hagyatkozik, hanem ha ismeri saját vállalata belső folyamatait, eseményeit.

Bár szűkös időkben a költségcsökkentés elkerülhetetlen, rendelkezésre állnak olyan eszközök is, amelyek segítenek a szokatlan helyzetekből történő kilábalásban anélkül, hogy teljesen felemésztenénk erőforrásainkat, mire a recesszió véget ér. A folyamatok automatizálása erre az egyik legjobb példa.

A pénzügyi informatikai rendszer felfrissítésére fordított kis befektetéssel folyamatos cash flow növekedés érhető el, amely még nagyobb hasznot hoz majd a válság végeztével és jobb méretgazdaságosságot is eredményez. Másszóval a válság kezelése első sorban azt jelenti, hogy legyünk a lehető leghatékonyabbak. Ez ugyanúgy vonatkozik az IT-rendszerekre, mint a vagyonkezelésre, a termelésre vagy a szállításra.

Tekintsük át részletesebben, hogy melyek a krízis idején alkalmazható leghatékonyabb vállalatvezetési praktikák, amelyek segíthetnek a nehéz időszakok viszonylag fájdalommentes átvészelésében.


Vállalatvezetési praktikák válság idején



Mivel gazdasági válság idején minden cég ösztönös reakciója a költségek csökkentése, a legfontosabb feladat a készpénzállomány szigorúbb kontrollja. Melyek tehát a forgóeszközök minimalizálásának, illetve a bankoktól való függetlenedés legfontosabb eszközei?


Jobb szerződések



Kössön olyan szerződéseket, amelyek jobban támogatják a jövőbeni eladásokat: a szerződésekbe foglaljon olyan kedvezményeket, amelyek hosszú távon jelentenek előnyöket partnerének. A kedvező szerződési feltételek egyúttal csökkentik a vitás kérdések felmerülésének esélyét. Csak akkor derül ki, hogy a szóban forgó üzlet profitot - és készpénzt - fog-e termelni, avagy épphogy csak megtérül, ha pénzügyi informatikai rendszere segítségével előzetesen alapos elemzéseket végez.


Hangsúlyosabb kintlévőség-kezelési funkció



Ha eddig még nem tette, a kintlévőségeket kezelő osztály tagjait nevezze ki teljes jogú "account manager"-ekké. Ügyfeleikkel kapcsolatban számos információhoz hozzá kell jutniuk, nem csupán a kibocsátott számlákhoz. Egységes kezelési felületet kell biztosítani számukra a különböző részfeladatot ellátó, sokféle megjelenésű és logikájú pénzügyi szoftverek együttes alkalmazására, munkájuk során pedig a lehető legtöbb figyelmeztető üzenetet kell generálniuk az illetékesek felé. Ezek révén adatok bányászata helyett szaktudásukat és kapacitásukat sokkal fontosabb feladatok elvégzésére fordíthatják.


A vitás ügyek felterjesztési folyamatának kidolgozása



A fizetési viták rendezése szinte teljes mértékben felemésztheti a forgótőkét, ám ha ezeket mihamarabb a menedzsment tagjai (vagy akár maga a vállalatvezető) elé terjesztik, gyors döntések születhetnek a lehetséges fizetési konstrukciókkal, az ügyfelekkel folytatott tárgyalásokkal vagy az esetleges jogi lépésekkel kapcsolatosan. A pénzügyi informatikai rendszeren belül a lejárt számlák tulajdonjogáról egyértelmű információk kell, hogy rendelkezésre álljanak, amelyek már önmagukban is automatikus választ adhatnak bizonyos fennálló vitás kérdésekre.


Beszerzés



A forgótőke kezelése a beszerzési folyamat szempontjából nem azt jelenti, hogy 90 napra kezdünk el fizetni a szállítóknak, amint meghalljuk a recesszió szót. Persze érdemes azért kicsit "feltuningolni" a tartozások-modult a pénzügyi rendszeren belül. A számlák kifizetéséhez kapcsolódó költségek - pl. felesleges papírmunkák, nem konszolidált beszerzések vagy nem engedélyezett kiadások - minimalizálása azonnali készpénznövekedést eredményez. Emellett számos szállító gyors elszámolási folyamatot vagy mennyiségi kedvezményeket is biztosíthat, amelyek ugyancsak javítanak az Ön eredményein - kivéve, ha a vállalata rossz adós, vagy ha az egyes üzleti feltételek nem, vagy nem megfelelően jelennek meg az Ön pénzügyi rendszerében. Azok a cégek, amelyek nem integrálták eddig a beszerzést a központi pénzügyi rendszerükbe, egy nagyon fontos üzleti-informatikai lehetőséget hagytak ki!
  • 2024.05.23Külföldiek foglalkoztatása Magyarországon – Dr. Fehér Dániel Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismeretiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.24Kiváló vezető képzés Tanteremben, 6 képzési napon, 4 szakmai vezetőtől tanulhat kis létszámú csoportban alap vezetői kompetenciákat, hogy HR vezetőként is versenyképes legyen! Most 15% kedvezmény!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.06.10Szakemberből vezető A szerepváltás nézőpontváltással is jár, nem csak névjegykártyád változott meg. Ha szakemberből lettél vezető érdemes feltenned a kérdéseket: Mi a feladatom? Miért vagyok felelős? Mi változott? Ez a képzés abban segít, hogy tisztábban tudd megfogalmazni és megérteni a saját vezetői szerepedet, az ezzel kapcsolatos változásokat és elvárásokat.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.06.13Tudatos delegálás - vezetői tréning Programunk két fontos vezetői készség fejlesztésére irányul. Az egyik a tudatos delegálás, mint elengedhetetlen vezetői időfelszabadító, munkatárs-fejlesztő készség, a másik az ehhez szükséges asszertív kommunikáció, amely ezt a folyamatot segíti.info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Idén is díjazták a legjobb konferencia és wellness szállodákat

Hat magyarországi konferencia és wellness szálloda, valamint rendezvényhelyszín kapott Aranynap-díjat kiemelkedő színvonalú szolgáltatásaiért 2023.... Teljes cikk

Íme a 150 milliárd forintos foglalkoztatási program 5 legfontosabb eleme

Csütörtöktől elérhető a 30 évesnél idősebb álláskeresőknek szóló, 150 milliárd forintos támogatási rendszer - mondta a Czomba Sándor... Teljes cikk

Vállalkozók figyelem! - a GINOP Pluszban idén 800-850 milliárd forintos a keret

A 2021-2027-es időszakra szóló Gazdaságfejlesztési és Innovációs Operatív Program Plusz (GINOP Plusz) 2500 milliárd forint keretéből az idén... Teljes cikk