Verseny vagy együttműködés?
A címben feltett kérdésnek más a visszhangja cégen belül, mint a piaci szereplők egymás közötti versenyében. Mégis, gyakran lehetünk szemtanúi, hogy a vállalaton belül is egymásnak esik logisztika és beszerzés, kontrolling és pénzügy - és a legtöbb esetben nem is szakmai érvek állnak a konfliktusok mögött, hanem személyes ellentétek.
A tisztelet evolúciós értelemben az idősebbnek, az erősebbnek, a férfiaknak járt ki. Mit kezdünk ezzel az örökséggel 2020-ban? A vállalaton belüli konfliktusok során a résztvevők az esetek jelentős részében nem a helyzetet vagy a folyamatot ítélik el, hanem a másik személyét - ez az igazi harc! Amikor a másik budget-je helyett egyenesen az illető torkának ugrik az ellenfél… Kompenzál? Vagy egyszerűen csak kemény akar lenni? Mindegy is. Az agresszív viselkedés maga az, ami automatizmussá vált. Hogy is írta Müller Péter? „Az erőt a nőktől várjuk. Lehetőleg úgy, hogy észre se vegyük. Finoman, okosan, ravaszul, tapintatosan adjatok erőt nekünk - ne sérüljön a gőgünk és a felsőbbrendűség-tudatunk. Így élünk, sajnos.”
Fülöp Márta szociálpszichológus a versengőket kiegyensúlyozott, eredményre törekvő és hiperversengő, agresszív típusba sorolja. Ez a tipizálás akkor is fontos, ha a csoportok versenyére tekintünk, ami sokkal élesebb, mint az egyéneké, és nagyban tükrözi vezetőik hozzáállását - akik többnyire férfiak… Akik sok esetben azt sem bánják, hogy a helyzetben zajló kommunikáció polarizálja, kettéválasztja a csoportot, mert arra „gyúrnak”, hogy az elköteleződés majd nő, hiszen a közös ellenségképtől nagyobb lesz az összetartás. Nem beszélve arról, hogy a közösséget már csak azért is könnyű bevonni az ádáz harcba, mert a csoport elrejti az egyéni, személyes felelősségeket.
De hát miért van minderre szükség? Számos válasz lehetséges, most csak egyetleneggyel érdemes foglalkoznunk: mert ebbe nőttünk bele, ezt érezzük otthonosnak, biztonságosnak. Erről hittük a huszadik század végétől az elmúlt évekig, hogy bevált, hatékony, célravezető. A versenyről gondoljuk, hogy az egyedül üdvözítő út a győzelemhez, az erő felmutatásához, a férfiasság corporate képviseletéhez. Hogy mindez ugyan feszültséggel és bizalmatlansággal jár, ami rövid és hosszú távon is blokkolja a hatékonyságot, azt fedje jótékony homály, mint ahogy azt is, hogy a divíziós előny a nap végén kevesebb céges haszonnal jár, mint a közös eredmény.
Van-e megoldás? A kölcsönösség vállalása nemcsak a bizalmat és az empátiát növeli - és ezzel a cég önismerete is nő - hanem kialakíthat egy olyan clearing-rendszert is, ahol a résztvevők közösen vállalnak kockázatot (és csökkentenek költégeket!). Nem mindegy, hogy egymás ellen harcolunk, vagy egymással versenyzünk.
Kristóf Györgyi
Ügyvezető
Hammel&Hochreiter
Business & Management Consulting
- 2024.05.14Mesterséges intelligencia használata a marketing munkában Képzésünk célja, hogy bemutassuk 2024-ben mi mindenre képes a mesterséges intelligencia, használata mennyire meg tudja könnyíteni a marketing szakemberek - vagy erre a pályára készülők - munkáját. A képzés során a résztvevő megtanulja, hogy milyen kiaknázatlan lehetőségek rejlenek a mesterséges intelligenciában. Ezen túl megtanulja, hogy a különböző AI eszközöket milyen stratégiai kombinációban érdemes használni a lehető legnagyobb hatékonyság elérése érdekében. Részletek Jegyek
- 2024.05.16Atipikus foglalkoztatási formák – Dr. Bankó Zoltán Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni Részletek Jegyek
- 2024.05.24Kiváló vezető képzés Tanteremben, 6 képzési napon, 4 szakmai vezetőtől tanulhat kis létszámú csoportban alap vezetői kompetenciákat, hogy HR vezetőként is versenyképes legyen! Most 15% kedvezmény! Részletek Jegyek
- 2024.06.10Szakemberből vezető A szerepváltás nézőpontváltással is jár, nem csak névjegykártyád változott meg. Ha szakemberből lettél vezető érdemes feltenned a kérdéseket: Mi a feladatom? Miért vagyok felelős? Mi változott? Ez a képzés abban segít, hogy tisztábban tudd megfogalmazni és megérteni a saját vezetői szerepedet, az ezzel kapcsolatos változásokat és elvárásokat. Részletek Jegyek
Eljött a tavaszi megújulás ideje. De hogyan lehet egy szervezetet megújítani úgy, hogy a munkatársak friss lendületet, energiát, kreativitást... Teljes cikk
A folyamatos változás ma már alap, nem lehet rutinból vagy akár tavalyi tapasztalatok alapján működni, mondta el Sándorné Bosnyák Ágnes, a DENSO... Teljes cikk
Öt évvel ezelőtt érkezett a Nemzeti Adó- és Vámhivatalhoz. Első állása a közigazgatásban és azt mondja, hogy bele lehet szeretni ebbe a... Teljes cikk
- Minden, amit az új idegenrendészeti törvényről tudni kell - szakmai tájékoztatót szervez az Expat-Center 3 hónapja
- Változás az Appeninn Nyrt. igazgatóságában 3 hónapja
- Nyíregyházi diák lett a Juvenes Translatores uniós fordítási verseny magyarországi győztese 3 hónapja
- Felső tagozatos természetszerető diákoknak hirdetnek versenyt 3 hónapja
- Rangos üzleti versenyen ért el ezüstérmet a Corvinus csapata 4 hónapja
- 1500 diák méri össze a tudását a Szakma Kiváló Tanulója Verseny fővárosi előválogatóján 4 hónapja
- A Debreceni Egyetem hallgatója nyerte a nemzetközi pénzügyi befektetési versenyt 6 hónapja
- Rangos nemzetközi üzleti versenyen nyertek a Corvinus hallgatói 6 hónapja
- Már lehet nevezni Az Év Irodája versenyre 7 hónapja
- Hamarosan indul az informatikusok országos megmérettetése 8 hónapja
- Bemutatjuk az Év Marketingesét 8 hónapja