kapubanner for mobile
Megjelent: 11 éve

Üzleti világ a pozitív pszichológia tükrében

A világ vezető pszichológusai, neurológusai és vállalati tanácsadói beszéltek két napon át a tudósok legújabb felfedezéseiről azzal kapcsolatban, miként működik az idegrendszer, és mi mindent kell a vállalatvezetőknek figyelembe venniük, ha a legmagasabb teljesítményt szeretnék kihozni munkatársaikból. Az Európai Pozitív Business Fórum első alkalommal szólította meg az üzlet szereplőit a pozitív pszichológia ismereteivel.

Ellenállóképesség, optimizmus, dinamizmus - a modern üzleti világ három vezető fogalma. Ezekkel a szavakkal nyitotta meg előadását Marco Masella 2013. március 27-én Milánóban, az első Európai Positive Business Fórumon. A Pozitív Pszichológia mintegy 10 éve indult mozgalma eddig jobbára az intézményekkel, egészségüggyel, politikával és oktatással foglalkozott. Ez az első alkalom, hogy a mozgalom az üzlet világát szólitja meg.

Három fontos felismerés

David Linden (John Hopkins University School of Medicine Baltimore) neurológus az idegrendszer "öröm iránytűjéről" beszélt. A cégeknek eljárásmódjaik kialakításában három fontos felismerést érdemes figyelembe venni:

1. Örömszintünk az elvárásunk függvényében változik. Az érzett öröm szintje a remélt és megkapott jutalom fényében alakul. Tehát ha arra számítottunk, hogy 5000 forint jutalmat kaptunk, akkor 10.000 forint hatalmas öröm, de ha 20.000 forintra számítottunk, akkor hatalmas csalódást élünk át. Jól át kell tehát gondolni, hogy, mit, mikor és hogyan közlünk.

2. Saját indítású cselekvéseknek nagyobb jutalom értéke van, mintha mások cselekszenek helyettünk, még akkor is, ha a saját közreműködésnek semmi jelentősége nincs. A tudós a kaszinók játékautomatáit idézte. Mindenki maga akarja meghúzni a kart a gépen, miután bedobta a pénzérmét, még akkor is, ha pontosan tudjuk, hogy ez egy gép, és teljesen mindegy, hogy kinek a keze húzza meg a kart. Tehát az önmagunk indította cselekvés a legtöbb esetben nagyobb örömet jelent, mint amikor helyettünk mások cselekszenek.

3. Éreznünk kell, hogy cselekvéseinkkel hatással vagyuk környezetünkre - a gondolat határos Martin Seligman learned helplessness teoriájával, mellyel a Profil Training MQ fejlesztő Programja foglalkozik szervezeti szinten évek óta - ez a tulajdonságunk a legapróbb dolgokban is megnyilvánul. Jobban szeretjük például azokat a lifteket, amelyeknél az ajtózáró gomb megnyomásával magunk indíthatjuk el a liftet, mint azokat, amelyekben csak állunk és várjuk, hogy becsukódjon az ajtó.

Alvásritmushoz kell igazítani a teljesítményt

John J. Medina (Molekuláris Biológus, híres könyve a Brain Rules) az alvás egyedi mintáiról, és az alvás tanulásban betöltött szerepéről beszélt. Ismertette, hogy az emberiség mintegy 20-20 százaléka szélsőséges alvásritmussal rendelkezik. Előbbiek hajnali 3 körül álmosodnak el és déltájban tudnának természetes módon felébredni, a másik csoport kora délutántól aludna szivesen hajnalig és csak a maradék 60 százalékunk tartozik a szokványos életritmusunkhoz igazodó éjjel körülbelül 10.30-tól reggel kb. 6.30-ig alvó csoporthoz. Felvetette, hogy ha a cégek igazodnának az emberiség természetes alvásritmusához, akor 24 órás üzemmódban lehetne a munkahelyeket működtetni, és mindig azok dolgoznának, akik az alvásritmusuk szerint az adott műszakban a legmagasabb teljesítményt tudnák nyújtani.

Kiemelte, hogy ha valaki nem tud rendszeresen átlagosan nyolc órát aludni, annak komoly hatása lesz a teljesítményére. (Gondoljunk csak azokra a szülőkre, akiknek egy éves kor alatti gyermekeik vannak). Végül ismertette mai tudásunk szerint az empátia neurológiai alapjait. Idegrendszerünk képes a környezetünkben lévő emberek cselekedeteit megérteni és értelmezni, mert az érzékszerveinkkel felvett információ szétterjed az agyban és számtalan központon keresztül (tárolt emlékek, érzések, mozdulatok) összeépül egy fajta értelmezéssé. Ez az értelmezés - mint kiderült - mélyen a szóbeli feldolgozás alatti funkciókban történik, tehát villámgyors és nem igazán tudatos.

Üzenet a világnak

Martin Seligman - aki Csíkszentmihályi professzorral a Pozitív Pszichológia Mozgalom alapítója - a PERMA betűszóban foglalta össze üzenetét az üzlet világának:

  • Pozitív érzelmek
  • Engagement - azaz bevonódottság, elkötelezettség
  • Relationship: azaz jó kapcsolatok
  • Meaning: azaz értelmes tevékenységek, értelmes célok
  • Accomplishment: azaz teljesítmény, teremtés

    Ma már magyarul is olvasható könyvében (Flourish) a szerző részletesen kifejti az egyes fogalmakhoz tartozó, szervezetekben is alkalmazható gondolatait.

    Az emberi moralitás növelhető

    Paul Zak, neurológus kutató, az emberi moralitás alapjait kutatja. A moralitás "molekuláját" az oxitocinnal azonosítja. Kutatásai azt igazolják, hogy ha magas bennünk az oxitocin szintje, akkor empatikusak vagyunk, morálisan viselkedünk, megbízhatóvá válunk és a közösség virágzásnak indul. Előadásában azokat az apró, bármely szervezetben alkalmazható mószereket ismertette, amelyek a dolgozók oxitocin szintjének emelését eredményezik: váratlan ajándékok, sok pozitív megerősítő viszajelzés, a gondoskodás számtalan formája, a döntési szabadság biztosítása, a terhelés ritmikus adagolása, amely lehetőséget ad az erőfeszítéseket követő pihenésre is.

    A legjobb csapat titka

    Több előadó mellett még említést kell tennünk Marcial F. Losadaról (kutatásait a University of Michigan and of Massachusetts matematikai tanszék segítségével végezte), aki a magasan teljesítő teamek titkait kutatja. Megfigyeléseit matematikai formulába öntve összegzi, így pontos diagnózist tud készíteni egy-egy team hatékonyságáról, és ennek segítségével a beavatkozás szükségességét is meg tudja határozni. Állítja, hogy bármely team magasan teljesítő teammé alakítható. A kulcs a tagok közötti interakciók mennyisége és minősége. Megállapítása szerint a magasan teljesítő teamek a káoszelméletben látott ábrákkal jellemezhető kommunikációs mintát mutatnak. Ha ez a minta egyszerűsödik, azaz egyszerű körrel, vagy lineáris vonallal leírhatóvá válik, a teljesítmény is lényegesen hanyatlik. Az interakciók a győztes teamekben egymást erősítőek, támogatóak. Valaki aktív kezdeményezését 28 másodpercen belül megerősítés követi. Az információk széles körben megosztottak, a bizalom magas szintű, és ez az ügyfél elégedettségét, a sales emelkedését, végül a profitabilitás növekedését eredményezi.

    Dr. Kovács Eszter
    ügyvezető/tréner
    Profil Training
    • 2024.05.23Külföldiek foglalkoztatása Magyarországon – Dr. Fehér Dániel Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismeretiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
    • 2024.05.24Kiváló vezető képzés Tanteremben, 6 képzési napon, 4 szakmai vezetőtől tanulhat kis létszámú csoportban alap vezetői kompetenciákat, hogy HR vezetőként is versenyképes legyen! Most 15% kedvezmény!info button Részletek ticket button Jegyek
    • 2024.06.10Szakemberből vezető A szerepváltás nézőpontváltással is jár, nem csak névjegykártyád változott meg. Ha szakemberből lettél vezető érdemes feltenned a kérdéseket: Mi a feladatom? Miért vagyok felelős? Mi változott? Ez a képzés abban segít, hogy tisztábban tudd megfogalmazni és megérteni a saját vezetői szerepedet, az ezzel kapcsolatos változásokat és elvárásokat.info button Részletek ticket button Jegyek
    • 2024.06.13Tudatos delegálás - vezetői tréning Programunk két fontos vezetői készség fejlesztésére irányul. Az egyik a tudatos delegálás, mint elengedhetetlen vezetői időfelszabadító, munkatárs-fejlesztő készség, a másik az ehhez szükséges asszertív kommunikáció, amely ezt a folyamatot segíti.info button Részletek ticket button Jegyek
    További cikkek
    Női oktató kapta idén a Gács-András díjat

    Csomós Petra, az ELTE TTK Alkalmazott Analízis és Számításmatematikai Tanszékének docensének személyében másodszor nyerte el női oktató az... Teljes cikk

    Az X generációsok tudják: ha nem tanulsz, véged - avagy miért jó megtartani a középkorú munkavállalót?

    Nincsenek könnyű helyzetben manapság az X generációs (jellemzően 1960 és 1979 között született) munkavállalók. Könnyen kerülhetnek... Teljes cikk

    Az év eleje a felmondások ideje?

    Az év elején történő felmondások aránya bár változó lehet, azonban sok cégnél ebben az időszakban, az év végi bónuszok kifizetését követően... Teljes cikk