kapubanner for mobile
Megjelent: 2 éve

Miért előnyösek a többgenerációs munkahelyi csapatok?

Vállalattól függően egyszerre akár négy generáció is dolgozhat együtt, ám nem szabad elfelejteni azokat a tényeket, hogy mindegyik csoport eltérő szándékkal, motivációval rendelkezik. Ezek az eltérő igények olykor konfliktushoz vezethetnek, ugyanakkor fejlődési lehetőséget is biztosíthatnak, hiszen minden korosztály kamatoztathatja erősségeit. Közöttük kölcsönös tanulási tendenciák figyelhetőek meg, melyek mindenki számára előnyösek, sőt, nem utolsó sorban a szervezetek javát is szolgálja. Éppen ezért a felmerülő konfliktusok kezelése érdekében célszerű tudni, hogy melyik generációnak mik a sajátosságai, milyen jellemzőkkel bír, mi motiválja őket.

Több generáció, sokszínű csapat-

Baby boomerek, X, Y, Z generáció…. Mindannyiunkban felmerül a kérdés, hogy mely generációnak vagyunk a tagjai. Ennek meghatározása azonban nem egyszerű, hiszen ahány szakirodalom, annyiféle időintervallummal találhatjuk szembe magunkat. Sőt, az egyéni jellemzőket sem szabad figyelmen kívül hagynunk, mindenki önállóan fejlődik, alakítja életét. Azonban általánosságban elmondható, hogy egy generációba tartoznak azok a személyek, akik azonos történelmi eseményeken mentek keresztül, hasonló hiedelmekkel, illetve viselkedési sajátoságokkal bírnak. Mindezek mellett közös tapasztalatokban is osztoznak, mely miatt értékrendszerük is többnyire megegyezik.  

A munkahelyekre tehát jellemző, hogy a több generáció közötti együttműködés a mindennapi élet szerves részét képezi.

De milyen generációkról is beszélhetünk?

Ababy boomerekre találták ki gyakorlatilag a munkamánia jelzőt. Sikeresek, sokan közülük vezető pozícióban vannak. Ők azok, akik elkötelezettek munkahelyük iránt. Főként a presztízs, a rang, a fizetés, melyek motiválják őket.

Az X-generáció tagjainak életét bizonytalanság, gyakori változások jellemezték, melyek megmutatkoznak abban is, hogy sokkal önállóbbak, mint szüleik és a gyakori bizonytalanság miatt kénytelenek többlábon állni.

Az Y-generáció képviselői általában optimista szemléletűek, elutasítják a hierarchiát. Bármikor képesek váltani, ha valami nem felel meg nekik, tehát a job hopping nem áll távol tőlük. Rugalmasságra, szabad időbeosztásra vágynak.

A Z-generáció tagjai nem tudnak a hatalommal azonosulni, hagyományos motivációs formák nem célravezetőek esetükben. Ami hajtja őket, az a szabadság, autonómia, önmegvalósítás. A rugalmasság számukra a legfontosabb.

A munkaerőpiac nagy részét hamarosan a digitális generációk, az Y és Z fogja kitölteni. Ők teljesen más értékek szerint dolgoznak, más eszközöket alkalmaznak, eltérő kommunikációs csatornákat használnak, mint elődjeik. Őket az önmegvalósítás, ambíció, siker, kreativitás, innováció, folyamatos tanulás hajtja (Tompa, 2010). Számukra az elsődleges a család, így a work-life balance kulcsfontosságú. Ezt a generációt 2-3 évre lehet lekötni, ami a vállaltok életét megkeseríti. A munkahelyről munkahelyre való ugrálás (job hopping) lételemük. Számtalan cikkben, kutatásban, sőt még a laikusok véleménye alapján is olyan előítéletek élnek velük szemben, hogy a legnárcisztikusabb, legönzőbb nemzedékek. Sokan azonban elfelejtik, hogy teljesen más világot élünk: egy olyanba születtek bele, melyre a kiszámíthatatlanság, gyors változások sorozata jellemző. Más kutatások pedig alátámasztják, hogy sokkal magasabb képesítést szereznek, több lábon állnak, kitartóak, és toleránsabbak, mint elődjeik. A generációs konfliktusok közötti feszültségek egyik kiemelkedő oka éppen ez az előítéletesség. Ez azonban a megfelelő kommunikációval csökkenthető. Ebből is látszik, hogy a kommunikáció mindennek az alapja: beszélgetéssel ismerhetjük és érthetjük meg egymást.

Vezetők, mint a generációk közötti kapcsok

A vezetőkre hárul az a feladat, hogy elősegítsék a generációk együttműködését. Minden generáció hozza a sajátosságait, de a menedzsereknek lehetőségük van, hogy befolyásolja az egyén viselkedését: keretrendszert alkothat, hogy minden munkavállalója hozzáférhessen erősségeihez és kibontakozhasson. A munkavállalók motivációja gyakran nagyon nehéz téma, hiszen egyéni különbségek mellett csoportok közti különbségek is megmutatkoznak abban, hogy kinek mi a fontos. Nyilvánvalóan egy vállalat a munkaerőmegtartási stratégiáját nem szabhatja egyénekre, de érdemes felmérést végezni, hogy megtalálják, az aranyközéputat. A különbségek kezelése segít abban, hogy növekedjen az elégedettség, ez pedig növeli a lojalitást is.

Ha a munkahelyen minden generáció együtt dolgozik, teljesen új kapuk nyílnak meg. Különböző tapasztalatokat, nézőpontokat, értékeket hozhatnak egy feladatba, ez pedig sokkal jobb megoldásokhoz vezethet.

Multigenerációs csapatok

A generációk jelenlétének hatékony kezelése megkönnyítheti mind a munkáltatók, mind a munkavállalók életét. Sokan problémaként tekintenek a heterogén csoportokra, pedig kutatások alapján azt mondhatjuk, hogy a munkavállalók kedvelik ezt a felosztást. A Randstad 2018-as felmérése alapján a megkérdezettek 82%-a szeret többgenerációs légkörben dolgozni. A teljesítmény szempontjából is beigazolódott, hogy a heterogén csoportokban a teljesítmény jobb, a megkérdezettek 75%-a nyilatkozta, hogy ennek a közegnek köszönhetően innovatívabb ötletekkel és megoldási lehetőségekkel álltak elő. A kommunikációs stílusban 68%-ban mondták, hogy hogy eltérést tapasztalnak, ami 22%-uk szerint nehézséget okoz.

Miért előnyös a multigenerációs csapat? A többgenerációs csapatok hozzájárulhatnak a szervezet fejlődéséhez, hiszen képesek csökkenteni a fluktuációt, ha megfelelő a légkör. Mivel mindenki a saját értékei, tapasztalatai alapján dolgozik egy problémán, sokkal jobb megoldások születhetnek.

A nyugdíjkorhatár folyamatosan kitolódik, így elengedhetetlen az ilyen heterogén csoportok létrejötte, éppen ezért a megkerülhetetlenség miatt célszerű ennek a támogatása.

Kocsis Alexandra SKULL tréning&tanácsadás

  • 2024.05.14Mesterséges intelligencia használata a marketing munkában Képzésünk célja, hogy bemutassuk 2024-ben mi mindenre képes a mesterséges intelligencia, használata mennyire meg tudja könnyíteni a marketing szakemberek - vagy erre a pályára készülők - munkáját. A képzés során a résztvevő megtanulja, hogy milyen kiaknázatlan lehetőségek rejlenek a mesterséges intelligenciában. Ezen túl megtanulja, hogy a különböző AI eszközöket milyen stratégiai kombinációban érdemes használni a lehető legnagyobb hatékonyság elérése érdekében. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.16Atipikus foglalkoztatási formák – Dr. Bankó Zoltán Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.24Kiváló vezető képzés Tanteremben, 6 képzési napon, 4 szakmai vezetőtől tanulhat kis létszámú csoportban alap vezetői kompetenciákat, hogy HR vezetőként is versenyképes legyen! Most 15% kedvezmény!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.06.10Szakemberből vezető A szerepváltás nézőpontváltással is jár, nem csak névjegykártyád változott meg. Ha szakemberből lettél vezető érdemes feltenned a kérdéseket: Mi a feladatom? Miért vagyok felelős? Mi változott? Ez a képzés abban segít, hogy tisztábban tudd megfogalmazni és megérteni a saját vezetői szerepedet, az ezzel kapcsolatos változásokat és elvárásokat.info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Hogyan hangoljunk össze embereket különböző kultúrákból vállalati közegben?

Rengeteg érzelem, meggyőződés, konfliktus és öröm, egymástól tanulás és összefeszülés övezi az interkulturális szervezetek működését. A... Teljes cikk

A munkavállalók készségfejlesztése elmaradásban van, pedig fenekestül felfordul a munka világa

A generatív mesterséges intelligencia (AI) térnyerésével a munkavégzéshez szükséges készségek 2030-ra várhatóan 68%-kal változnak majd... Teljes cikk

A tanár is munkavállaló!?

Employer branding, toborzás, munkáltatói márka, karrierút, megtartás, juttatások, bérbenchmark stb. Szinte már elcsépelt szavak, unalomig... Teljes cikk