kapubanner for mobile
Megjelent: 5 éve

Tanulási agilitás szerepe a digitális transzformációban

A digitális transzformáció egyre gyorsuló mértékben alakítja át életünk szinte mindegyik színterét. Magánemberként gyökeresen más módon fogyasztunk, utazunk, ügyintézünk, dolgozunk, kommunikálunk, mint akár 5-10 éve. A cégek stratégiájában, versenyképességének fejlesztésében, de akár a túlélésében is napról-napra nagyobb szerepet kap a technológia. Munkavállalóként is sokan már most megéljük, hogy a tegnap megszerzett tudásunk ma egyszerűen kevesebbet ér, „elolvad” és nem mindig segít az aktuális kihívások megoldásában. Közben azt is érezzük, hogy holnapra már nem is lesz elég ahhoz, hogy versenyképesek maradjunk a munkaerőpiacon. Mit tegyen ebben a helyzetben a HR és a munkavállaló? És miért a képzés-fejlesztés az egyik sikertényező abban, hogy a digitális transzformációt vállalatként és munkavállalóként veszély helyett lehetőségként tudjuk megélni? Erről kérdeztük Schieszler Tamást a ComeandGrow csapatának tanácsadóját, aki az április 10-én tartandó “Vállalati képzés-fejlesztés a digitális korban” elnevezésű konferencia egyik előadója és egyben szervezője is.


Ön hogyan fogalmazná meg azt, hogy mi az a digitális transzformáció?

Az a történelmi kor, amiben itt és most élünk. A Világgazdasági Fórum azt a kifejezést használja, hogy a negyedik ipari forradalom, aminek az eredménye a Globalizáció 4.0. A digitális transzformáció az a folyamat, ahogy a technológia egyre nagyobb mértékben és egyre több területen elmossa a határokat a fizikai és a digitális világ között, átalakítja azok kapcsolatát. Ennek az eredménye egy olyan világ lesz, aminek a szereplőiként egyre inkább össze vagyunk kötve egymással, nem lineárisan nő a kölcsönös függőségeink száma, és így egyre összetettebben hatunk egymásra. És ennek van egy rendkívül fontos következménye: a komplexitás miatt egyre kevésbé tudunk előre tervezni.

Ezért egyre érzékenyebben és rövidebb ciklusokban kell érzékelnünk, hogy mi változik a környezetünkben és arra egyre gyakrabban kell reagálnunk a működésünk megváltoztatásával. És szerintem minden szinten ez történik. Ezért van az, hogy ebben az új világban az egyik kulcsképesség az adaptivitás - mind társadalmi, szervezeti, HR és munkavállalói szinten is.

Mit gondol, milyen lesz ez a világ a mostanihoz képest?

Hát az attól függ… Ha nem értjük, mi történik, egyre frusztráltabbak leszünk…

Schieszler TamásSchieszler Tamás
Ha megértjük, hogy miért az adaptivitás a kulcs és az mit jelent nekünk a céges stratégiánkban, HR-esként, vezetőként vagy személyesen munkavállalóként, akkor - én azt hiszem - ez egy olyan világ lesz, amiben nagyobb esélyünk van arra, hogy boldogabbak legyünk.

Mert ez az új világ minden szinten, különösen egyénként rákényszerít minket a folyamatos fejlődésre, tanulásra, önmagunk működésének a felülvizsgálatára. Mert egyre több helyzetben kell majd feltenni magunknak a kérdéseket: Mi zajlik itt? Mit csinálok jól ebben a helyzetben? Miben kell változnom? Hogyan tudok változni? És szerintem, ami nagyon izgalmas, hogy ezeknek a kérdéseknek egyszerre kell vonatkozni egyrészt arra, amit csinálunk és másrészt arra, hogy kik vagyunk, hogyan működünk.

És itt van a lényeg! Én abban hiszek, a boldogságunk kulcsa az, hogy életünk folyamán egyre jobban összhangban legyünk a világgal. És ehhez nagyon fontos, hogy folyamatosan fejlesszük a saját működésünket, és különösen azt az oldalunkat, ahogyan viszonyulunk, együttműködünk embertársainkkal.

Mi köze van mindezekhez a tanulási agilitásnak?

Ugye a múltban egyértelműen az volt az általános megközelítés, hogy járd ki az iskolákat, tanuld meg, amit ott tanítanak és így kész szakember leszel. Aztán ahogy a szakmád változik, majd elküldünk - mint munkáltató - továbbképzésekre, tréningekre, hogy azt, amit tanultál, szinten tartsd.

Ennek eggyel fejlettebb változata, hogy adunk neked egy képzési palettát, egy tréningkatalógust, hogy ebből válasszuk ki valamilyen módon lehetőleg közösen - HR, menedzsment és munkavállaló - hogy milyen képzésekre „iratunk be”. Ennek a megközelítésnek van egy óriási hátránya az egyén szempontjából: hogy kiveszi az egyén kezéből a saját tanulásának, fejlődésének „drive”-ját, felelősségét. A digitális transzformációval viszont megérkeztünk oda, hogy a szervezeteknek egyre inkább olyan munkavállalókra van szükségük, akik a saját belső késztetésük alapján tanulnak. Nem csak a szakmát tanulják, hanem önmagukat is, mert ez elengedhetetlen az egyre jobban elvárt minden irányú hatékonyabb együttműködéshez. És azért is van szükségünk arra, hogy ilyen értelemben folyamatosan tanuljunk, mert egyre gyakrabban kerülünk olyan helyzetekbe, amik megoldásához nincs meg a szükséges tudásunk. Nincs más lehetőség, mint ezt ott-és-akkor a helyzettől függően kell megszereznünk. Ezt a képességet értjük tanulási agilitás alatt.

És itt még egyszer szeretném hangsúlyozni, hogy a tanulásba a szakmai ismeretek megszerzésén túl értsük bele mindig a környezettünkkel való együttműködés képességének tanulását is. Ez az utóbbi aspektus egyre jobban felértékelődik.

Vállalati képzés-fejlesztés a digitális korban
Tréningkatalógus helyett tanulási kultúra címmel konferencia a Magnet Közösségi Házban 2019. április 10-én. Program és jegyinformációért kattintson!

Mit tehet egy szervezet a tanulási agilitás fejlesztéséért?

Hát azt, hogy a tanulási kultúra kialakítását stratégiai szintre emeli. Nem eseti tréningekben, képzésekben gondolkozik, hanem abban, hogy milyen módon tud kialakítani egy olyan kultúrát, ahol a folyamatos önképzés az egyik legfontosabb érték. A fókuszt egy nyer-nyer szemlélet kialakítására helyezi, hogy mind a vállalat, mind a munkavállaló közös fejlődését az „alulról-felfelé drive-olt” tanulás mozdítja elő. Azt gondolom egy mai vezető vagy egy HR-s számára ez az egyik legszebb feladat. Hiszen mivel minden cég és minden ember egyedi, nincsenek általános receptek, csak eszközök, amikből építkezhetünk. Minden szervezetnek keresztül kell mennie azon a küzdelmes úton, ahogy létrehozza a saját, egyedi, rá jellemző, nála működő tanulási kultúrát. Muszáj végig mennünk ezen az úton, mert ezt követeli meg tőlünk az új digitális világ. De érdemes is végig mennünk, mert ez ad egy olyan nyomást, ahol a munkavállalóként - és itt hangsúlyosan beleértve a vezetőket is - egyre többet tudunk megvalósítani a bennünk rejlő emberi potenciálból.


  • 2024.05.24Kiváló vezető képzés Tanteremben, 6 képzési napon, 4 szakmai vezetőtől tanulhat kis létszámú csoportban alap vezetői kompetenciákat, hogy HR vezetőként is versenyképes legyen! Most 15% kedvezmény!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.06.05Pénzügyi kimutatások elemzése A képzés során a résztvevők megismerik és elsajátítják a beszámoló elemzés eszközeit és technikáit, képessé válnak egy vállalat vagyoni, pénzügyi és jövedelmi helyzetének komplex megítélésére a nyilvánosan elérhető pénzügyi beszámolók alapján. Betekintést kapnak a vállalati beszámolók megértéséhez elengedhetetlen iparági elemzés eszközrendszerébe és technikáiba.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.06.10Szakemberből vezető A szerepváltás nézőpontváltással is jár, nem csak névjegykártyád változott meg. Ha szakemberből lettél vezető érdemes feltenned a kérdéseket: Mi a feladatom? Miért vagyok felelős? Mi változott? Ez a képzés abban segít, hogy tisztábban tudd megfogalmazni és megérteni a saját vezetői szerepedet, az ezzel kapcsolatos változásokat és elvárásokat.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.06.13Tudatos delegálás - vezetői tréning Programunk két fontos vezetői készség fejlesztésére irányul. Az egyik a tudatos delegálás, mint elengedhetetlen vezetői időfelszabadító, munkatárs-fejlesztő készség, a másik az ehhez szükséges asszertív kommunikáció, amely ezt a folyamatot segíti.info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Alacsony kódú technológiák - Így alakulhat át a munkaerőigény a szoftverpiacon

Az elmúlt években állandó slágertéma volt a globális informatikushiány, majd elkezdtek záporozni a hírek a techszektorban zajló tömeges... Teljes cikk

Minél több a mesterséges intelligencia a munkahelyen, annál rosszabb a dolgozók életminősége?

Az új technológiáknak, köztük a teljesítményt mérő eszközöknek, robotoknak és mesterséges intelligencia alapú szoftvereknek való kitettség a... Teljes cikk

A diákok több mint fele tanulna mesterséges intelligenciával, de csak kevesen férnek hozzá az iskolában

Németországban és Ausztriában tízből négy tanuló fér hozzá az AI-hoz az osztályteremben, az Egyesült Királyságban és Spanyolországban ez az... Teljes cikk