kapubanner for mobile
Megjelent: 5 éve

Az őszinte kíváncsiság lesz a tanulás alapja a digitális korban is

A jövő ideális munkavállalóinak az „őszinte kíváncsiság” lesz az egyik legjobban keresett értéke. A jelenlegi oktatási rendszer egyik kihívása, hogy a tanulókban a mainál sokkal nagyobb mértékben kifejlessze ezt - mondta Babocsay Ádám, a Budapest School marketing és stratégiai igazgatója, aki a "Vállalati képzés-fejlesztés a digitális korban" című konferencia előadója lesz.

Ön szerint milyen módon kellene megreformálni az oktatási rendszert, hogy az „őszinte kíváncsiság” képességét egyre több diák hozza magával az iskolapadokból a munkahelyekre.

Az oktatási rendszer számos reformot ért meg, és közben azt látjuk, hogy egyre csak nő a távolság a korszerű vállalatok munkaerőre vonatkozó elvárásai és az oktatási intézmények által kibocsátott pályakezdők képzettsége között. Ez a növekvő távolság elvileg sem szüntethető meg további reformokkal. Az oktatási rendszer alapoktól való újragondolására van szükség. Ugyanis a mai rendszer egyik kiinduló paradigmája, hogy nagyjából meg tudjuk mondani, milyen munkaerőre lesz szükség 10-20-30 év múlva. Tudjuk például mennyi mérnök vagy gyári munkás képzésére lesz igény. Viszont a világ olyan irányban változik, hogy azt sem tudjuk megmondani, milyen szakmák lesznek akár 5 vagy 10 év múlva.

Ön szerint miben kell, hogy más legyen ez az új típusú iskola?


A ma iskolájában a hangsúly a tananyag elsajátításán van. A tanár birtokolja a tudást, ezt „leadja”, a diák pedig „adja vissza” azt. Hogy hogyan, milyen módon tanuljuk meg diákként a tananyagot, ez szinte a tanuló magánügye. Ebben a rendszerben ott van az a feltételezés, hogy én, mint iskola, tudom mi az a tudás, amire a tanulóknak majd felnőttként szükségük lesz. Viszont, ha ez a tudás számottevően más lesz, mint amit ma az iskolában „leadunk”, jelentősen változtatni kell a hangsúlyokon. Szerintem a jövő képzésében három célra kell egyszerre fókuszálni: az első az alapműveltség és alapkompetenciák elsajátítása, a második a kooperáció, a csapatban egymást támogató együttműködés képességének kialakítása (beleértve az empátiát és a kommunikáció képességét) és végül az „őszinte kíváncsiság” megőrzése, az önálló tanulás képességének kibontakoztatása. Ezzel tudjuk ma felkészíteni a fiatalokat arra, hogy mondjuk 2040-ben sikeres és boldog munkavállalók legyenek.

„Vállalati képzés-fejlesztés a digitális korban: Tréningkatalógus helyett tanulási kultúra” címmel konferencia a Magnet Közösségi Házban 2019. április 10-én. Program és jegyinformációért kattintson!


Az oktatás ilyen irányú átalakítása nagy kihívás, és az eredmények hosszú távon fognak jelentkezni, mit javasol egy HR-esnek, hogyan lehet az önálló tanulás képességét munkavállalói szinten fejleszteni?

Itt valójában egy készség kifejlesztéséről, kibontakoztatásáról van szó. A tanulási képesség, a felfedezési vágy, az „őszinte kíváncsiság” emberi természetünk egyik alapvonása. Ezzel a képességgel születünk, így tanulunk meg például olyan alapdolgokat is, mint a járás: a kisgyerekben erős a motiváció arra, hogy felegyenesedve elinduljon, el is indul, aztán elesik, mégis feláll, és százszor is elesik, mégsem adja fel. Tanul, gyakorol, hibázik, tovább gyakorol és fejlődik Előfordul, hogy a tanulási motivációt a szülők, a környezet és sajnos a mai iskola visszafejleszti, sokszor szinte ki is irtja vagy külsővé teszi (jutalom ellenében tanul a gyerek). Na, ezt kellene a HR-nek fejleszteni, erősíteni! Olyan HR rendszereket, motivációs rendszereket építsünk, amik díjazzák a fejlődést, lehetőséget adnak a hibázásra, az alkotásra, az elmélyülésre. És talán, ami ehhez elengedhetetlen: legyen meg a fejlődést támogató, érzelmileg biztonságos környezet, vezetői támogatás és munkahelyi kultúra. Egy ilyen környezetben megmutathatjuk a fejleszteni kívánt oldalainkat és hibázhatunk. Egy öntanuló szervezet a hibákra, mint tanulási lehetőségre tekint, azok felszínre kerülését elősegíti, és hibázás esetén a fejlődést támogató konstruktív visszajelzést ad. És még egy jellemző: fontos, hogy egyéni szinten konkrétan definiáljuk, hogy mit tekintünk fejlődésnek, és díjazzuk az ezt előmozdító egyéni erőfeszítést.
  • 2024.05.24Kiváló vezető képzés Tanteremben, 6 képzési napon, 4 szakmai vezetőtől tanulhat kis létszámú csoportban alap vezetői kompetenciákat, hogy HR vezetőként is versenyképes legyen! Most 15% kedvezmény!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.06.05Pénzügyi kimutatások elemzése A képzés során a résztvevők megismerik és elsajátítják a beszámoló elemzés eszközeit és technikáit, képessé válnak egy vállalat vagyoni, pénzügyi és jövedelmi helyzetének komplex megítélésére a nyilvánosan elérhető pénzügyi beszámolók alapján. Betekintést kapnak a vállalati beszámolók megértéséhez elengedhetetlen iparági elemzés eszközrendszerébe és technikáiba.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.06.10Szakemberből vezető A szerepváltás nézőpontváltással is jár, nem csak névjegykártyád változott meg. Ha szakemberből lettél vezető érdemes feltenned a kérdéseket: Mi a feladatom? Miért vagyok felelős? Mi változott? Ez a képzés abban segít, hogy tisztábban tudd megfogalmazni és megérteni a saját vezetői szerepedet, az ezzel kapcsolatos változásokat és elvárásokat.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.06.13Tudatos delegálás - vezetői tréning Programunk két fontos vezetői készség fejlesztésére irányul. Az egyik a tudatos delegálás, mint elengedhetetlen vezetői időfelszabadító, munkatárs-fejlesztő készség, a másik az ehhez szükséges asszertív kommunikáció, amely ezt a folyamatot segíti.info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Hogyan hangoljunk össze embereket különböző kultúrákból vállalati közegben?

Rengeteg érzelem, meggyőződés, konfliktus és öröm, egymástól tanulás és összefeszülés övezi az interkulturális szervezetek működését. A... Teljes cikk

A munkavállalók készségfejlesztése elmaradásban van, pedig fenekestül felfordul a munka világa

A generatív mesterséges intelligencia (AI) térnyerésével a munkavégzéshez szükséges készségek 2030-ra várhatóan 68%-kal változnak majd... Teljes cikk

A tanár is munkavállaló!?

Employer branding, toborzás, munkáltatói márka, karrierút, megtartás, juttatások, bérbenchmark stb. Szinte már elcsépelt szavak, unalomig... Teljes cikk